handdator

Visa fullständig version : Min första vinter med bil


Blaine
2013-09-29, 09:52
Jag skaffade min första bil i år – en simpel pendlarbil i Renault Clio – och vet ännu inte vad den går för under vintertid. Jag behöver således förberedande tips på hur jag kan överleva så gott som möjligt.

• Vinterdäck är väl en självklarhet.
• Tvätta och vaxa bilen?
• Kondition av kylar- och spolarvätska?

Jag parkerar bilen utomhus. Finns det något sätt att minimera mängden snö på bilen för att slippa stå varje morgon och skrapa onödigt länge som tar både värdefull tid och energi. Kan man lägga någonting över bilen? Täcka framrutan?

Ge mig era bästa tips.

/Bil Grylls

Olegh
2013-09-29, 09:56
Motor-/kupé-värmare is the shit om möjlighet finns.

tntballe
2013-09-29, 09:58
http://www.bildelar.nu/productfiles/images/7/7053d66a-de38-45e2-a425-2642c414e0f5_large.jpg

petersson
2013-09-29, 10:01
Ja passa på att vaxa bilen nu innan det blir för kallt ute! Stryk på listskydd på alla lister också så att dörrarna inte fryser fast. Det kan du stryka på ett par gånger under vintern också.

Det kan vara en bra idé att ha en bilbatteriladdare hemma också.

Byt till nya torkarblad om de gamla börjar bli dåliga, det är livsfarligt att köra i riktigt slaskväder med dåliga torkarblad alltså.

R Scarpa27
2013-09-29, 10:08
koncentrerad spolarvätska i en sprayflaska funkar.
spruta på rutan och snö och is smälter ;)

Johan_P
2013-09-29, 10:15
Jag gjorde precis avfettning, schampo, cleaner, polish och vax på min bil inför vintern. Tog 5-6 h men får vara värt det :D Vägarna ska ju saltas så in i...

Victuhh
2013-09-29, 10:26
Jepp, om du ska vaxa så kör med en cleaner innan också.
I min bil kör jag runt med filt och en skyffel :) Kan vara bra att ha en hink sand med och reflexväst kanske? Brandsläckare t.o.m.?

shut teh face
2013-09-29, 10:35
Finns lite olika checklistor på vad som kan vara bra att ha i bilen


• Snöborste
• Liten spade/snöskyffel
• Reflexväst
• Ficklampa, gärna pannlampa
• Startkablar
• Bogserlina
• Isskrapa
• Filtar
• Något att äta och dricka
• Reservdunk med bränsle
• Första hjälpen-kit


Jag har även värmeljus och tändstickor med mig, ifall man skulle bli stående alltså. Samt en morakniv. :d

z_bumbi
2013-09-29, 10:35
Borste
Isskrapor
Skyffel/spade som håller att hacka i en isvall med.
För längre pendlingar så släng in en filt och varm jacka.
Ha med vatten i väskan varje dag.

Släng in en torrboll i bilen så får du bort fukten vilken bildar isen på insidan av fönstren.

Det sägs att det inte ska behövas men jag har haft problem med fukt i tanken så en flaska k-sprit är något jag brukar slå i.

Det finns halvkapell som täcker de flesta fönstren, tror du att det får sitta kvar så är det ganska så skönt.

PureWhey
2013-09-29, 10:48
Motor-/kupé-värmare is the shit om möjlighet finns.

+1, gör hela dagen bättre.

BlötSnö
2013-09-29, 10:51
Denna har jag till min bil:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Toppkapell-polyester-37254/
Bara att kroka i varje ände, så är rutorna täckta. Tar inte så mycket plats.
Minus är att den inte är vattentät och kan vara förbaskat jobbig att få på plats om det blåser kraftigt, men man slipper ju det konstanta skrapandet.
Ställ den så synligt som möjligt, så att människor med långa fingrar känner sig lite obekväma med att norpa den. Det har fungerat för mig hittills.

nissepelle
2013-09-29, 11:01
Låter ju som att ni tror att ni ska vara med nån överlevnadsutmaning när ni tar bilen till ica ju..

shut teh face
2013-09-29, 11:11
Vissa av oss bor i skogen :)

Har man barn i bilen så är man extra försiktig. Jag personligen hade kunnat vandra i 50cm snö i badtofflor och t-shirt om det hade krävts.

XXXL
2013-09-29, 11:33
Jag personligen hade kunnat vandra i 50cm snö i badtofflor och t-shirt om det hade krävts.

Trisst att behöva såga av fötterna när du väl kommer hem.

Ha ett extra batteri till mobilen laddat liggande i handskfacket, är det din första vinter kommer du mest troligt köra av vägen och beroende på hur allvarligt det blir så är det ju aldrig fel att kunna ringa efter hjälp.

LeBron
2013-09-29, 11:47
Borste
Isskrapor
Skyffel/spade som håller att hacka i en isvall med.
För längre pendlingar så släng in en filt och varm jacka.
Ha med vatten i väskan varje dag.

Släng in en torrboll i bilen så får du bort fukten vilken bildar isen på insidan av fönstren.

Det sägs att det inte ska behövas men jag har haft problem med fukt i tanken så en flaska k-sprit är något jag brukar slå i.

Det finns halvkapell som täcker de flesta fönstren, tror du att det får sitta kvar så är det ganska så skönt.

Stort problem för mig! Vad är en torrboll och var köper man?!

BlötSnö
2013-09-29, 11:54
Stort problem för mig! Vad är en torrboll och var köper man?!

Jag kan inget om torrbollar, men kan vidarebefodra ett tips:
Min bil hade en massa barr under mattorna både fram och bak (jag städar den kanske inte så ofta som jag borde) vilket var en bidragande, men inte ensam orsak till att golvmattorna var lite småfuktiga, samt förmodligen andra utrymmen också.
Detta ledde till att min bil förra vinter fullständigt täcktes med frost på insidan av framrutan varje natt.
Sedan åkte jag iväg på semester och parkerade bilen i mina föräldras garage.
De upptäckte fukten och barren, dammsög den och ställde den med alla dörrar öppna och en "elbjörn" inuti något dygn.
Den blev fullständigt urtorkad och jag har inte haft något problem med frost på insidan sedan dess.
Jag antar att alternativet om man inte har garage är att ställa bilen med en elbjörn eller annat värmeelement på fullt ös och med alla rutor nervevade ett någon centimeter eller två.

J.V
2013-09-29, 12:11
En rekommendation från norr är att slå av kupévärmaren om det snöar brutalmycket, annars är det stor risk att lite av snön på utsidan smälter och sedan fryser om till ett härligt istäcke som gör det mer eller mindre omöjligt att öppna dörrar.

Det är så klart mindre risk med nyare bilar med bättre tätning i dörrar och rutor, men kan vara värt att tänka på vid kraftigt snöfall.

sandstorm
2013-09-29, 13:26
Finns lite olika checklistor på vad som kan vara bra att ha i bilen


• Snöborste
• Liten spade/snöskyffel
• Reflexväst
• Ficklampa, gärna pannlampa
• Startkablar
• Bogserlina
• Isskrapa
• Filtar
• Något att äta och dricka
• Reservdunk med bränsle
• Första hjälpen-kit


Jag har även värmeljus och tändstickor med mig, ifall man skulle bli stående alltså. Samt en morakniv. :d


Ett par grova handskar

Blaine
2013-09-29, 13:26
Tack för alla bra tips hittills – de ska användas; toppkapellet verkar särskilt vara något för mig. En kupévärmare är lockande också.

XXXL
2013-09-29, 13:58
Stort problem för mig! Vad är en torrboll och var köper man?!

http://www.jula.se/fuktslukare-416001

Dennis93
2013-09-29, 14:01
Låter ju som att ni tror att ni ska vara med nån överlevnadsutmaning när ni tar bilen till ica ju..

Haha, sanning ;) Vi brukar ha en spade, borste, skrapa å ett par tjocka handskar.

fiskebulle
2013-09-29, 14:09
Jag som ofta kör långa sträckor i Norrland har alltid med mig "överlevnadsutrustning".

* Varma kläder+mössa+vantar+vinterkängor
* Mat (i form av energibars oftast)
* Sovsäck
* Verktyg
* Fulladdad telefon
* Skyffel
* Yxa
* Tändstickor

Dennis93
2013-09-29, 14:18
Ni som kör runt med sovsäck, mat, extra telefon och hela köret. Har ni behövt använda det någon gång ?

fiskebulle
2013-09-29, 14:28
Ni som kör runt med sovsäck, mat, extra telefon och hela köret. Har ni behövt använda det någon gång ?

Jag har behövt använda yxan 1 gång, men det spelar ingen roll, om min bil stannar på en vägsträcka där det inte finns en sportmössa att jag hittar andra bilister eller hus så känns det värt att ha den säkerheten med sig.

Fredszky
2013-09-29, 14:40
Ni som kör runt med sovsäck, mat, extra telefon och hela köret. Har ni behövt använda det någon gång ?

Nej. Ett par gånger har jag varit glad att jag tagit med choklad, konserver, dryck osv, men knappast mer nödläge än att jag blivit hungrig.

Man ska vara glad om man inte behöver använda yxan, sovsäcken, eller vad det kan vara.

Kabuto
2013-09-29, 17:08
Kupévärmare kan vara lite förädiskt ibland också. Har hänt mer än en gång att jag lämnat den i över kvällen/natten för att komma ut till en bil täckt av tjock is eftersom det börjat snöa på natten..

Donner
2013-09-29, 17:16
Ni som kör runt med sovsäck, mat, extra telefon och hela köret. Har ni behövt använda det någon gång ?

Väldigt udda inställning. Enligt dig behöver man alltså aldrig förbereda sig för en eventuell olycka? Hade jag kört bil mycket på lågt trafikerade vägar hade jag utan tvekan haft med mig samma saker. Dör bilen någonstans och man blir tvungen att övernatta i -10 grader är man rätt glad över en sovsäck som tål kyla.

Dennis93
2013-09-29, 17:38
Väldigt udda inställning. Enligt dig behöver man alltså aldrig förbereda sig för en eventuell olycka? Hade jag kört bil mycket på lågt trafikerade vägar hade jag utan tvekan haft med mig samma saker. Dör bilen någonstans och man blir tvungen att övernatta i -10 grader är man rätt glad över en sovsäck som tål kyla.

Nu när jag läser min fråga igen ser jag att det kan låta som att jag tyckte att det var larvigt att ha med sig allt. Det var inte menat så, tänkte mer om någon hade nån rolig/häftig historia om hur de under en snöstorm glidit av vägen och fastnat i en snödriva eller liknande. Självklart är det bättre att vara förberedd om man vet att det finns risk för att man hamnar i en dålig situation.

Donner
2013-09-29, 18:02
Nu när jag läser min fråga igen ser jag att det kan låta som att jag tyckte att det var larvigt att ha med sig allt. Det var inte menat så, tänkte mer om någon hade nån rolig/häftig historia om hur de under en snöstorm glidit av vägen och fastnat i en snödriva eller liknande. Självklart är det bättre att vara förberedd om man vet att det finns risk för att man hamnar i en dålig situation.

Då missuppfattade jag, ber om ursäkt *cupid*

Dennis93
2013-09-29, 18:16
Då missuppfattade jag, ber om ursäkt *cupid*

*hug*

wessmen
2013-09-29, 18:16
Gör av koll av batteriet, det är sånt som inte märks på sommartid men vinter så säger det ifrån direkt och det är för jävligt.