handdator

Visa fullständig version : WTF bänkpress fail! BRÖST över huvud taget!


Pejn
2013-09-29, 08:27
Tjenare KOLO!

Är så trött på detta nu så måste skriva av mig lite och se vad ni tror ;)


Är en rätt så biffig kille, Stark i det mesta, men bröstet ligger efter med hästlängder, tyvärr!

103kilo vägde jag igår, 180cm lång, 23år.

22.5kilo biceps curls
70kilo militärpress
35kilo triceps (ligga på en bänk och sänka vikten ner bakom huvudet)
200kilo marklyft

Där har ni några övningar så ni kan gissa på ett ungefär hur jag ligger till.

MEN bänkpress har jag problem med 80-90kilo.

Tycker det är konstigt eftersom jag är bra mkt större/biffigare än en kille jag gymmar med och han maxar 140kg, visst han är 14cm längre, men ska det ha så stor inverkan?
Alla vikter han kör med tycker jag är löjligt lätta förutom bänk.


Alla tips och råd är jag tacksam för!

Regads ;)

Armed Dingo
2013-09-29, 08:33
Tjenare KOLO!

Är så trött på detta nu så måste skriva av mig lite och se vad ni tror ;)


Är en rätt så biffig kille, Stark i det mesta, men bröstet ligger efter med hästlängder, tyvärr!

103kilo vägde jag igår, 180cm lång, 23år.

22.5kilo biceps curls
70kilo militärpress
35kilo triceps (ligga på en bänk och sänka vikten ner bakom huvudet)
200kilo marklyft

Där har ni några övningar så ni kan gissa på ett ungefär hur jag ligger till.

MEN bänkpress har jag problem med 80-90kilo.

Tycker det är konstigt eftersom jag är bra mkt större/biffigare än en kille jag gymmar med och han maxar 140kg, visst han är 14cm längre, men ska det ha så stor inverkan?
Alla vikter han kör med tycker jag är löjligt lätta förutom bänk.


Alla tips och råd är jag tacksam för!
Regads ;)

Av alla vikter du nämnde är marken det enda imponerande, och vissa kan av någon anledning dra hästmängder i mark utan att knappt ha tränat det.

Detta betyder att sannolikt kan vara en överviktig person och att vara överviktig är inget belägg för att vara stark i bänk...

Skicka en bild så blir det lättare att bedöma. 35 kg över huvudet för triceps körde jag med när jag tog lika mycket som du i bänk, eller mindre. 70kg i militärpress är inte heller något att hurra för.

Pejn
2013-09-29, 08:42
Av alla vikter du nämnde är marken det enda imponerande, och vissa kan av någon anledning dra hästmängder i mark utan att knappt ha tränat det.

Detta betyder att sannolikt kan vara en överviktig person och att vara överviktig är inget belägg för att vara stark i bänk...

Skicka en bild så blir det lättare att bedöma. 35 kg över huvudet för triceps körde jag med när jag tog lika mycket som du i bänk, eller mindre. 70kg i militärpress är inte heller något att hurra för.

Jag har varit väldigt överviktig, jag har vägt som mest 140kilo, Började gymma och gick ner till 89kg, det senaste året legat på ett överskott och tränat upp mig till 103kg, har nu inlett en deff för att få bort fettmassan.

Vad du än säger så är jag starkare i allt än denna killen, hans armar är mycket mindre än mina även styrkan i dom, tycker bara det är konstigt att han är så mkt starkare i bänk!

snelhest
2013-09-29, 08:59
35kg i liggande tricepspress känns rätt pinsamt om du klarar att få upp 90 kg i bänken. Tycker du borde träna på minst 50kg. Så bänkpress är knappast din sämsta gren. 35kg är ju vad de flesta börjar på i liggande tricepspress.

Bjern
2013-09-29, 09:00
Svaga punkter tränas upp. Vill du bli stark i bänk, prioritera det. Inled alltid dina bröstpass med bänkpress och lägg in den fler gånger i veckan.

mattilainen
2013-09-29, 09:05
Av alla vikter du nämnde är marken det enda imponerande, och vissa kan av någon anledning dra hästmängder i mark utan att knappt ha tränat det.

Detta betyder att sannolikt kan vara en överviktig person och att vara överviktig är inget belägg för att vara stark i bänk...

Skicka en bild så blir det lättare att bedöma. 35 kg över huvudet för triceps körde jag med när jag tog lika mycket som du i bänk, eller mindre. 70kg i militärpress är inte heller något att hurra för.
Han frågade inte om vi tyckte han var stark eller inte. Han frågade varför han låg efter i bänk.


35kg i liggande tricepspress känns rätt pinsamt om du klarar att få upp 90 kg i bänken. Tycker du borde träna på minst 50kg. Så bänkpress är knappast din sämsta gren. 35kg är ju vad de flesta börjar på i liggande tricepspress.
som sagt..

Svaga punkter tränas upp. Vill du bli stark i bänk, prioritera det. Inled alltid dina bröstpass med bänkpress och lägg in den fler gånger i veckan.
+1

On topic:
Som tidigare sagt så är det ju fokus som påverkar. Du är väl svagare i bänk då du tränat det mindre/minst? Du kanske utför din bänk på annat sätt än din kompis, alltså att han har bättre teknik? Har du fokuserat på att öka i bänk eller använder du argumentet "jag är så svag i bänk" till att inte prioritera? Det gjorde jag i chins ett långt tag. Fokusera på bänk som övning och lär dig teknik och höj lite varje gång.

Ladugårdsdörr
2013-09-29, 09:23
Alla tips och råd är jag tacksam för!

Testa ett bra bänkprogram (t.ex. MM2K) eller kanske ett generellt SL-program. Lägg timmar och dagar på att läsa träningsdagböcker, titta på youtubefilmer, eftersändningar av råSL-tävlingar osv. för att lära dig tekniken/teknikvarianter. Uppsök en SL-klubb och få hjälp med utförandet.

PureWhey
2013-09-29, 09:50
35kg i liggande tricepspress känns rätt pinsamt om du klarar att få upp 90 kg i bänken. Tycker du borde träna på minst 50kg. Så bänkpress är knappast din sämsta gren. 35kg är ju vad de flesta börjar på i liggande tricepspress.

Tricepspress? Han beskriver ju skullcrushers om jag inte har fel.
Jag bänkar 147.5 och tränar på 25 i skullcrushers.


Le iPhone

dream_theater_
2013-09-29, 10:15
Det är bättre att du lägger upp en film, tex när du kör en maxtung. Då är det lättare att se vart tekniken brister, eller om du har någon svagare muskelgrupp.

Militärpressen ligger du faktiskt före i, om man jämför med bänk. Har du några böjstats?

krubkungen
2013-09-29, 10:19
Tricepspress? Han beskriver ju skullcrushers om jag inte har fel.
Jag bänkar 147.5 och tränar på 25 i skullcrushers.


Le iPhone

han beskriver tricepsextension bakom huvudet uppfattar jag det som. Skullcrushers sänker man väl stången mot pannan?

Johan_P
2013-09-29, 10:21
Varför kommenterar folk om TS är svag eller inte? Lös problemen istället.

Vill man bänka tungt är det just det man ska göra, bänka mycket och tungt. Börja varje presspass med bänk. Pressa aldrig dagen efter ett dragpass. Låt hela överkroppen var utvilad när du ska pressa. Träna axlar och triceps hårt och stabilt som komplement.

Dessutom är det nog värt att se över tekniken. Ofta ligger nybörjare som en död fisk på bänken, vilket ger dålig kraftutveckling i hela kroppen.

MtotheM
2013-09-29, 10:35
Hur länge har du tränat och hur ofta bänkar du?

PureWhey
2013-09-29, 10:37
han beskriver tricepsextension bakom huvudet uppfattar jag det som. Skullcrushers sänker man väl stången mot pannan?

Låter farligt, jag kör full ROM, bakom huvudet.

MS1
2013-09-29, 11:47
Tror att det är tekniken som brister,Jag personligen började öka bra i bänken efter att jag började träna mina ticeps stenhårt.

svenbanan
2013-09-29, 12:05
Många konstiga svar på frågor som ingen ställt i denna tråd...

TS: Om du grejar 70kg i militärpress så borde du kunna få upp bra mycket mer än 80kg i bänk. Du har i alla fall axelstyrkan för det. Jag tycker, precis som andra redan skrivit, att det låter som nån teknikgrej i bänkpressen. Att du inte lärt dig stabilisera skuldrorna ordentligt till exempel.

Victuhh
2013-09-29, 12:16
Du är rätt så stark i militärpress så till viss del skulle jag påstå att presstyrkan finns och att det, som tidigare nämnt, är en brist i din teknik. Är det atletklubb du tränar på kan du be någon kolla formen när du kör ett par tunga reps.

Ett till tips, kolla denna filmen i alla delar.
EHax1gYTA-Rw
Får inte till länken trots att det alltid brukar fungera?
www.youtube.com/watch?v=EHax1gYTA-Rw

maattee10
2013-09-29, 12:41
ett tips är att börja köra bänkpress med stopp, och även smalbänk;) jag har ökat rätt bra med dom övningarna

lycka till

Tobbey
2013-09-29, 12:46
Du har axelstyrkan, du saknar gissningsvis triceps-styrkan och underarmarna kan behöva smiskas också. Styrkan i ryggen har du och det går även över till bänkpressen.

Främre axel och ryggen ger fart från botten av bänkpressen, därefter är det triceps som pressar vikten och brachioradialis, underarmarna, behöver vara starka nog för att kunna hålla armen i ett optimalt läge för att pressa mycket vikt.

Satsa på tung triceps träning i framtiden, smalbänk och Tate-pressar eftersom de båda efterliknar bänkpressen mest i mitt tycke. Jag bänkar själv 85kg och militärpressar lite mer än 60kg, så du "borde" verkligen kunna bänka mer än 90kg med en 70kg militärpress.

Pejn
2013-09-29, 12:58
Tack för mkt svar och inte bara konstruktiv "du är svag, svar :P"

För det första vill jag bara förtydliga att den triceps övningen jag pratar om är:
http://exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Typ den fast med 35kgs hantel + att jag tycker jag har armarna mer utsträkta så det verkligen tar i triceps :)..


Teknik messigt så tkr jag att jag sköter mig bra:

en rejäl svank, bra kontakt med fötterna i golvet och rumpa skuldror i bänken, bröstet utputandes :P


Tycker jag förlorar trycket snabbt i bänk, om vi säger att jag har en bra dag så kanske jag klarar 90kg 1gång 3gånger, sen är ju kraften slut.

mitt bänkpass ser ut såhär

uppvärming med stången tjugo snabba
1x10 50kg
1x8 60kg
3x3 80kg
3x1 90kg

Det är som att trycket inte finns, vet inte hur jag ska förklara

har försökt köra 3x10 på bänken med typ 60-70kg men det funkar inte, händer fan ingenting då!

Loke
2013-09-29, 13:26
Du har axelstyrkan, du saknar gissningsvis triceps-styrkan och underarmarna kan behöva smiskas också. Styrkan i ryggen har du och det går även över till bänkpressen.

Främre axel och ryggen ger fart från botten av bänkpressen, därefter är det triceps som pressar vikten och brachioradialis, underarmarna, behöver vara starka nog för att kunna hålla armen i ett optimalt läge för att pressa mycket vikt.

Satsa på tung triceps träning i framtiden, smalbänk och Tate-pressar eftersom de båda efterliknar bänkpressen mest i mitt tycke. Jag bänkar själv 85kg och militärpressar lite mer än 60kg, så du "borde" verkligen kunna bänka mer än 90kg med en 70kg militärpress.

Måste säga att jag inte riktigt håller med om det här synsättet. Dels är inte pressar över huvudet nödvändigtvis mindre tricepsberoende än bänkpress (i bra varianter av dessa skulle jag nog säg att det ofta är tvärtom), dels ska man vara lite försiktig med sina analyser om vilken muskel som är svag. Slutligen kan man fundera om det ens är viktigt att veta vilken muskel som är svag. Väldigt ofta är ju lösningen på svagheter helt enkelt att träna det moment man vill bli stark i mer.

Och att träna underarmar för bänkpress... det är möjligt att det är relevant (vad vet jag?) men underarmarna är ju i exakt samma läge vid bänk som vid press över huvud, medan den väldigt komplexa och ofta problematiska muskulaturen runt skulderbladet arbetar på helt olika sätt i övningarna. Det är det första stället jag skulle titta på, om jag nu skulle bry mig om enstaka muskler, vilket jag undviker.

maattee10
2013-09-29, 13:43
du har ingen film när du bänkar? om inte vart tar det stopp i bänken?

Armed Dingo
2013-09-29, 14:03
TS ställde frågor baserat på vad jag uppfattade det som, att han var stark i övriga övningar men icke bänken. Vad jag ville göra var att faktiskt försäkra mig själv och TS att han är så stark i övrigt som han tror.

Till TS; tycker du har gjort ett kanonjobb som gått ner från 140 kg och var inte alls ute efter att peka på dig som svag. Om du nu faktiskt är relativt stark i andra övningar så behöver du kämpa in teknik. Det går inte att få fram tryck i bänken om man gör fel.

Följande är min tolkning utav rätt bänk-teknik men kolla upp det själv för jag kan mycket väl ha fel eller uttrycka mig dåligt.

Skulderbladens position är viktig. Tänk på hur stark du är i dips! Jag tror nog att du klarar av minst 1 dips, möjligen flera. Om du hade kunnat använda samma styrka i bänken hade du således klarat 100 kg. Rörelsen är ganska lik.

Om du står upp vanligt, prova att dra skulderbladen bak och upp mot öronen. När jag säger bak så menar jag, försök få dom att gå ihop, som om du skulle hålla en penna fast emellan dem. När du har dem så mycket ihop du kan, upp bakom öronen, sänk dom så långt du kan utan att dem glider isär från varann. Fokusera på hur det känns att röra dem såhär. Du ska komma ihåg hur det känns för du ska använda samma rörelse när du förbereder dig på en bänk.

När du är bekväm med att dra bak skulderbladen och ha dem lågt ner, så kan du prova att lägga dig på en bänk. Försök få till rörelsen igen. Stången borde vara rakt ovanför ögonen när du ligger ner. När du fått in skulderbladen i position, dra in röven mot dem så gott det går för att skapa en lätt brygga.

Lyft ur stången, använd latsen för att placera den ovanför lämplig bröstnivå (precis nedanför bröstvårtorna brukar fungera bra), sänk stången långsamt, fokusera på hur det känns när muskeln spänns, när du nästan nuddar kroppen så kopplar du in alla muskler du känner spänns och trycker ifrån! Inte upp ovanför huvudet, tryck upp ovanför bröstet/solar plexus.


Önskar dig lycka till!

Pejn
2013-09-29, 14:13
det där med skulderbladen ska jag tänka mer på, har inte riktigt tänkt i den banan faktiskt, även fast jag försöker att bara ha dom och rumpan i bänken och en skaplig svank så man kan få in en arm mellan skulderbladen och rumpan.

Dips kör jag 5x5 med mina 100kilo+
i bröstpress maskin tar jag 3x10 75kilo som är max i mitt gym, hade klarat mer om det var så att det var möjligt.

Stoppet kommer när man ska pressa upp precis efter att armbågarna är i 90grader


Film kan jag tyvärr inte fixa just nu, men ska försöka + bilder :)

suga en god mmmm
2013-09-29, 16:24
35kg i liggande tricepspress känns rätt pinsamt om du klarar att få upp 90 kg i bänken. Tycker du borde träna på minst 50kg. Så bänkpress är knappast din sämsta gren. 35kg är ju vad de flesta börjar på i liggande tricepspress.

Det är inte ens sant och har inget med topic att göra. Du vill bara trycka ner folk

bigtraps
2013-09-29, 16:35
det är inte ens sant och har inget med topic att göra. Du vill bara trycka ner folk

+1

mattilainen
2013-09-29, 17:13
det där med skulderbladen ska jag tänka mer på, har inte riktigt tänkt i den banan faktiskt, även fast jag försöker att bara ha dom och rumpan i bänken och en skaplig svank så man kan få in en arm mellan skulderbladen och rumpan.

Dips kör jag 5x5 med mina 100kilo+
i bröstpress maskin tar jag 3x10 75kilo som är max i mitt gym, hade klarat mer om det var så att det var möjligt.

Stoppet kommer när man ska pressa upp precis efter att armbågarna är i 90grader


Film kan jag tyvärr inte fixa just nu, men ska försöka + bilder :)

Går du inte med stången ner till bröstet eller är det att själva kraften tar slut efter du kommit till den vinkeln?

Thornblom
2013-09-29, 17:20
Tricepspress? Han beskriver ju skullcrushers om jag inte har fel.
Jag bänkar 147.5 och tränar på 25 i skullcrushers.


Le iPhone

Jag bänkar 120 och tränar på 40kg skullcrushers. Lustigt vad man är olika :cool:

Pejn
2013-09-29, 17:36
Går du inte med stången ner till bröstet eller är det att själva kraften tar slut efter du kommit till den vinkeln?


stånger sänker jag ner till bröstkorgen, typ precis på bröstvårtornas nedre del, sen upp igen.

men det är just när jag ska pressa upp skiten som det liksom inte går, det är som att trycket tar slut!

PureWhey
2013-09-29, 17:40
Jag bänkar 120 och tränar på 40kg skullcrushers. Lustigt vad man är olika :cool:

Mja :-) beror såklart mycket på utförande och när under passet man kör det också ^.^


Le iPhone

maattee10
2013-09-29, 18:21
stånger sänker jag ner till bröstkorgen, typ precis på bröstvårtornas nedre del, sen upp igen.

men det är just när jag ska pressa upp skiten som det liksom inte går, det är som att trycket tar slut!

då skulle jag vilja påstå att du är svag i triceps:/ men kör smalbänk och även vanlig bänk så kommer vikterna så småningom:)

Pejn
2013-09-29, 18:27
då skulle jag vilja påstå att du är svag i triceps:/ men kör smalbänk och även vanlig bänk så kommer vikterna så småningom:)

skulle inte påstå att jag är svag i triceps, skulle därimot påstå motsatsen, vafan om jag kan köra 3x10 i cabelcrossen med rakstång på maxvikt som är 75kilo plus att jag hänger på en 20kilos kaka.

ja jag blir då inte klok på denna J*vla bänkpress :P

maattee10
2013-09-29, 18:44
skulle inte påstå att jag är svag i triceps, skulle därimot påstå motsatsen, vafan om jag kan köra 3x10 i cabelcrossen med rakstång på maxvikt som är 75kilo plus att jag hänger på en 20kilos kaka.

ja jag blir då inte klok på denna J*vla bänkpress :P

om vi säjer så här, vad tar du i smalbänk? du kanske är starkare i smalare grepp, det är jag nämligen;)

snelhest
2013-09-29, 18:47
Det är inte ens sant och har inget med topic att göra. Du vill bara trycka ner folk

Vad är det som inte är sant? Övningen han verkar överlägset svagast i är liggande tricepspress. Min rekommendation är att han går över till att göra övningen med skivstång så att han kan använda tunga vikter. 35kg ger ingen överbelastning på triceps.

behnam
2013-09-29, 19:02
Haha kul och se att folk känner ett behov att trycka ner människor som är självgoda. Va fan låt han va, han vill ju bara ha lite tips till o förbättra sin bänkpress?

Tänk över vilken del i bänkpressen det tar emot i . Som du säger så, om du lyckas få upp den från själva bröstet, men att det tar emot efter 90 graders vinkeln så är det triceps som spökar.

Sänk vikterna, och så börjar du enbart köra bänkpressen till det "läget" som du annars brukar tappa trycket i. D.v.s skit i att köra hela vägen ner och stanna där det tar emot på högre vikter.
Fokusera just på det läget som du själv säger i några veckor och variera vikterna/reps-antalet så borde du se att det börjar lossna.

Sök runt på google på bänkpress teknik så borde du hitta bra tips för övrigt.

Ett annat alternativ är att kanske släppa taget om bänkpressen ett tag och börja köra hantelpress för att få någon form utav övergångsperiod?

mikaelj
2013-09-29, 19:05
Film. Återkom sen.

straand94
2013-09-29, 19:06
Många konstiga svar på frågor som ingen ställt i denna tråd...

TS: Om du grejar 70kg i militärpress så borde du kunna få upp bra mycket mer än 80kg i bänk. Du har i alla fall axelstyrkan för det. Jag tycker, precis som andra redan skrivit, att det låter som nån teknikgrej i bänkpressen. Att du inte lärt dig stabilisera skuldrorna ordentligt till exempel.

Tänker mig annars att han pressar med armbågarna rakt ut och inte "vinklat". Det brukar ju sabba styrkan en del. Militärpressar man 70kg borde man kunna slänga upp 100kg i bänken i alla fall.

Jag är klen i bänken också (85kgx1), men även i militärpressen där jag kanske klarar en 3-4a på 50kg.

Ungkarlsliv
2013-09-29, 19:24
Fokusera mycket på triceps ett tag och se vad som händer. Sen sluta testa styrkan och börja bygg styrka !
Man bygger inte styrka utav att köra maxvikter hela tiden då stagnerar man väldigt fort. Börja på submaximala vikter och jobba dig uppåt med förbättrad teknik. När du börjar stagnera sänker du vikterna igen. Två steg framåt ett stag bakåt så man får jobba. Sen säger jag inte att du aldrig ska ta i men att köra så tungt man kan varje pass utan progression ger absolut ingenting.

Pejn
2013-09-29, 19:51
Vad är det som inte är sant? Övningen han verkar överlägset svagast i är liggande tricepspress. Min rekommendation är att han går över till att göra övningen med skivstång så att han kan använda tunga vikter. 35kg ger ingen överbelastning på triceps.



men förhelvete det är inte liggande triceps press jag snackar om, jag har armarna raka hela tiden, testa det, tar som fan på triceps, och 35kilo så är tungt, den där fjantövningen du pratar om är ju förfan ingenting om man jämnför hur jag kör.

Pejn
2013-09-29, 19:55
om vi säjer så här, vad tar du i smalbänk? du kanske är starkare i smalare grepp, det är jag nämligen;)

Mycket smart tänkt, ska jag testa om 2dagar när det är dags för bänken igen.

tack för tipset :)


Förövrigt så tycker jag inte det känns som att det är triceps som sabbar min bänk, utan det är mer trycket i bröstet som failar eller, mina triceps är på topp. för jag kan ju köra 5övningar på triceps efter bänk/bröst övningarna.

mikaelj
2013-09-29, 20:16
Film. Återkom sen.

...

Tobbey
2013-09-29, 20:26
Mycket smart tänkt, ska jag testa om 2dagar när det är dags för bänken igen.

tack för tipset :)


Förövrigt så tycker jag inte det känns som att det är triceps som sabbar min bänk, utan det är mer trycket i bröstet som failar eller, mina triceps är på topp. för jag kan ju köra 5övningar på triceps efter bänk/bröst övningarna.

Jag försöker verkligen se vad som kan vara fel, om det inte är triceps, inte är axlar, och bröst vettefan om det spelar så mycket roll, hur är styrkan i roddövningar då?

krubkungen
2013-09-29, 20:30
men förhelvete det är inte liggande triceps press jag snackar om, jag har armarna raka hela tiden, testa det, tar som fan på triceps, och 35kilo så är tungt, den där fjantövningen du pratar om är ju förfan ingenting om man jämnför hur jag kör.

Du är medveten om att triceps funktion är extension i armbågsleden och axelleden? Hur hade du tänkt dig träna triceps med helt raka armar?

Magnus Larsson
2013-09-29, 20:37
Du måste definitivt lägga upp en film om du ska kunna få bra hjälp. Tips som att träna halva rörelsen i bänken etc ger jag inte mycket för.

snelhest
2013-09-29, 21:06
men förhelvete det är inte liggande triceps press jag snackar om, jag har armarna raka hela tiden, testa det, tar som fan på triceps, och 35kilo så är tungt, den där fjantövningen du pratar om är ju förfan ingenting om man jämnför hur jag kör.

Den där "fjantövningen"? Läs Arne Perssons tricepsartikel.

bondadde
2013-09-29, 23:04
Får en känsla av att TS syftar sin "tricepsövning" som pullovers (http://www.muscles.se/styrkeovningar/pullovers/)?

Jag säger som resterande, en film på när du utövar bänkpress så är det lättare att hjälpa!

Lillgrabben
2013-09-29, 23:06
35kg i liggande tricepspress känns rätt pinsamt om du klarar att få upp 90 kg i bänken. Tycker du borde träna på minst 50kg. Så bänkpress är knappast din sämsta gren. 35kg är ju vad de flesta börjar på i liggande tricepspress.

Trams, tricepsextentioner är tämligen oviktiga för att bli bra på bänkpress.

Ungkarlsliv
2013-09-29, 23:24
Trams, tricepsextentioner är tämligen oviktiga för att bli bra på bänkpress.

Tricepsextentioner är givetvis inte ett måste för att bli bra i bänk, men ett par starka triceps är ett måste för att bli bra i bänkpress, vilket just extentioner kan hjälpa till med.

strikt
2013-09-30, 00:00
Testa annan bredd? Själv kör jag lite smalare, täcker inte ens ringarna. Handen nuddar precis ringen så jag får lite mer triceps i bänken.

Har dock gått över mer till hantlar numera efter för mycket nötande och skador i bänken.

Pejn
2013-09-30, 06:34
Testa annan bredd? Själv kör jag lite smalare, täcker inte ens ringarna. Handen nuddar precis ringen så jag får lite mer triceps i bänken.

Har dock gått över mer till hantlar numera efter för mycket nötande och skador i bänken.

Ska som redan sagt testa att köra med smalare grepp, hade gärna kört med hantlar för det känns mkt bättre men har ett handikapp här, på mitt gym finns det bara hantlar upp till 22.5kg en 35kg och 2x45kg

..

bara för att förtydliga igen så tar vi mina stats i triceps så kan vi sluta tjata om det :P

http://exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtRope.html - 65kilo håller händerna isär så många reps jag kan och sen trycker ihop händerna om kraften sinar dom sista repsen 3x10-12

http://exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html -75kilo + 20kilos platta 3x8-10

vet inte vad övningen heter men man typ åker skidor med stavar, så ser det typ ut :P. Med rep 55kilo lungt och koncentrerat, bränner bra.


Så nu har vi fått det ur vägen.

mikaelj
2013-09-30, 06:40
Vad du tar i isolationsövningar i maskiner säger nästan ingenting om din bänkpress.

Bänkpress är en rörelse, inte ett gäng isolerade muskler som spänner sig samtidigt.

Pejn
2013-09-30, 06:42
Vad du tar i isolationsövningar i maskiner säger nästan ingenting om din bänkpress.

Bänkpress är en rörelse, inte ett gäng isolerade muskler som spänner sig samtidigt.

ja men det blev sånt jävla tjat om triceps hit och dit, det var ju bänken jag vela ha hjälp med :P

men ska testa ett lite smalare grepp och se hur det går :)

mikaelj
2013-09-30, 06:43
ja men det blev sånt jävla tjat om triceps hit och dit, det var ju bänken jag vela ha hjälp med :P

men ska testa ett lite smalare grepp och se hur det går :)

Nej, du skall filma dina lyft och lägga upp här.

Pejn
2013-09-30, 06:45
Nej, du skall filma dina lyft och lägga upp här.

will do, kommer upp imorrn kväll.

svenbanan
2013-09-30, 10:17
Nej, du skall filma dina lyft och lägga upp här.

Hehe, bra nedsättning av fot! :)

Ado2000
2013-09-30, 10:32
Förvånad att ingen nämnt viktade dips

andeem
2013-09-30, 10:41
Förvånad att ingen nämnt viktade dipsJag är mest förvånad över denna fixering vid assistansövningar för en kille som knappt bänkar 90 kilo. Det verkar väl troligast att det han främst behöver är bänkpressträning?

mattilainen
2013-09-30, 10:48
Jag är mest förvånad över denna fixering vid assistansövningar för en kille som knappt bänkar 90 kilo. Det verkar väl troligast att det han främst behöver är bänkpressträning?

nej nej, kickback, dips med händerna på bänk och fötterna i golvet och helst repetitioner på ca 25, kan han göra 30 ska han öka vikt. Det är viktigaste för att bli stark i bänkpress. Låter så på folk här..

Ironi.

svenbanan
2013-09-30, 10:48
Dips är väl den stora hatövningen här på kollo?

krubkungen
2013-09-30, 11:44
Dips är väl den stora hatövningen här på kollo?

Det är väl främst för dess höga skaderisk. Finns bättre övningar för bröst/främre delta/triceps är väl det man brukar säga. Jag håller med i det påståendet.

svenbanan
2013-09-30, 11:49
Det är väl främst för dess höga skaderisk. Finns bättre övningar för bröst/främre delta/triceps är väl det man brukar säga. Jag håller med i det påståendet.

Fast när man fösöker gräva i vad det egentligen är för skaderisk så verkar det som om det bara är förhöjd skaderisk om man för djupa dips eller håller för brett. Det är i alla fall det enda jag tycker mig ha fått ur expertpanelen...

Finns det nån annan skaderisk enligt dig?

krubkungen
2013-09-30, 13:02
Fast när man fösöker gräva i vad det egentligen är för skaderisk så verkar det som om det bara är förhöjd skaderisk om man för djupa dips eller håller för brett. Det är i alla fall det enda jag tycker mig ha fått ur expertpanelen...

Finns det nån annan skaderisk enligt dig?

Djupet är ju en sak. Hur djupt i en dip behöver man egentligen gå för maximal muskel aktivetet i dips? En annan skaderisk vore ifall man kör viktade och inte skulle orka upp (går till failure helt enkelt), men det är väl mer ens egna fel och kanske inte direkt övningen.

J89
2013-09-30, 13:30
Ett ord och det är gener, att jämföra sina framgångar med en annans i styrkelyft och kroppsbyggning är idiotiskt då generna står för majoriteten av ens resultat inom denna sporten.

svenbanan
2013-09-30, 14:02
Djupet är ju en sak. Hur djupt i en dip behöver man egentligen gå för maximal muskel aktivetet i dips? En annan skaderisk vore ifall man kör viktade och inte skulle orka upp (går till failure helt enkelt), men det är väl mer ens egna fel och kanske inte direkt övningen.

Det är ungefär så jag tolkat det också. Dvs om man gör dips inom ett vettigt rörelseomfång så är det ingen särskilt förhöjd skaderisk tycker jag det låter som. Men nån får gärna slå mig på fingrarna om detta inte skulle stämma.

Vilket detta "säkra" rörelseomfång är varierar säkert från person till person. Själv går jag inte djupare än att axeln går strax under armbågen, vilket sammanfaller med att jag börjar känna en hyfsad stretch i axeln. Jag håller också armarna så nära kroppen jag kan (kör oftast i ringar eller TRX handtag).

Att man kan göra illa sig då man failar är ju knappast unikt för dips.

Hursomhelst tycker jag den negativa hypen kring dips verkar lite överdriven.

Stefan J
2013-09-30, 15:35
Ett ord och det är gener, att jämföra sina framgångar med en annans i styrkelyft och kroppsbyggning är idiotiskt då generna står för majoriteten av ens resultat inom denna sporten.

Till skillnad från alla andra sporter i världen där alla har samma förutsättningar att bli bra och där den som tränar hårdast alltid vinner menar du?

Rikard Jansson
2013-09-30, 15:37
SL är knappast en gensport. En börja-tidigt-och-få-hjälp-av-experter-och-fortsätta-träna-smart-i-alla-år-sport däremot.

straycat
2013-09-30, 15:42
Du har axelstyrkan, du saknar gissningsvis triceps-styrkan och underarmarna kan behöva smiskas också. Styrkan i ryggen har du och det går även över till bänkpressen.

Främre axel och ryggen ger fart från botten av bänkpressen, därefter är det triceps som pressar vikten och brachioradialis, underarmarna, behöver vara starka nog för att kunna hålla armen i ett optimalt läge för att pressa mycket vikt.

Satsa på tung triceps träning i framtiden, smalbänk och Tate-pressar eftersom de båda efterliknar bänkpressen mest i mitt tycke. Jag bänkar själv 85kg och militärpressar lite mer än 60kg, så du "borde" verkligen kunna bänka mer än 90kg med en 70kg militärpress.

Intressant. Du påstår alltså att bröstmuskeln inte tränas när man bänkpressar?

Ado2000
2013-09-30, 15:51
Jag är mest förvånad över denna fixering vid assistansövningar för en kille som knappt bänkar 90 kilo. Det verkar väl troligast att det han främst behöver är bänkpressträning?

Hade för mig att han skrev någonstans tidigare i tråden att han klarade av 90x3.

Dips är väl den stora hatövningen här på kollo?

Det är väl främst för dess höga skaderisk. Finns bättre övningar för bröst/främre delta/triceps är väl det man brukar säga. Jag håller med i det påståendet.

Detta var jag ej medveten om. Vadå är risken hög att man pajar axlarna lr ?


Sen undrar jag då om det kan hjälpa ens vanliga bänk å köra lutande bänkpress ?

Rikard Jansson
2013-09-30, 15:55
ZYwn9s-ikPQ

100
2013-09-30, 16:05
ZYwn9s-ikPQ

Inte roligt, killen behöver hjälp och du lägger upp detta? :smash:

Rikard Jansson
2013-09-30, 16:06
Inte roligt, killen behöver hjälp och du lägger upp detta? :smash:

Jag tyckte det var roligt.

Seriöst svar till TS: du behöver träna mer bänkpress, med fokus på att utveckla kraft från bottenläget. Den muskulära kapaciteten finns där, fattas bara CNS-adaption.

TheIsh
2013-09-30, 16:48
Tack för mkt svar och inte bara konstruktiv "du är svag, svar :P"

För det första vill jag bara förtydliga att den triceps övningen jag pratar om är:
http://exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Typ den fast med 35kgs hantel + att jag tycker jag har armarna mer utsträkta så det verkligen tar i triceps :)..


Teknik messigt så tkr jag att jag sköter mig bra:

en rejäl svank, bra kontakt med fötterna i golvet och rumpa skuldror i bänken, bröstet utputandes :P


Tycker jag förlorar trycket snabbt i bänk, om vi säger att jag har en bra dag så kanske jag klarar 90kg 1gång 3gånger, sen är ju kraften slut.

mitt bänkpass ser ut såhär

uppvärming med stången tjugo snabba
1x10 50kg
1x8 60kg
3x3 80kg
3x1 90kg

Det är som att trycket inte finns, vet inte hur jag ska förklara

har försökt köra 3x10 på bänken med typ 60-70kg men det funkar inte, händer fan ingenting då!

Du håller du rätt tätt mao. Kanske är därför du får använda så lite vikt. Inte testat så som den sidan beskriver? Jag kör på 35kg med OL stång och axelbredd grepp, och ja.. Kolla på mina stats liksom.

hurril
2013-09-30, 16:56
Som de klena pissmyror många av er är tycker jag inte att ni ska dryga er på TS' bekostnad. Det finns alltid någon som är större och starkare än du är. I allt!

Styrka i ett visst moment handlar om skicklighet, rörlighet och muskelmassa. 35kg i tricepsövningen är alls inte så värdelöst som många bråkar om; att du inte gör mer än 80-90kg handlar ganska garanterat om att du inte får till tekniken.

Eftersom du är en snubbe med balls som berättar om att dålig i bänkpress när så många är beredda att håna så hårt så föreslår jag att du filmar från ditt nästa bänkpresspass. Sätt kameran så att den är i höjd med höften och kanske 1.5 meter upp i luften.

snelhest
2013-09-30, 18:55
Jag tyckte det var roligt.

Seriöst svar till TS: du behöver träna mer bänkpress, med fokus på att utveckla kraft från bottenläget. Den muskulära kapaciteten finns där, fattas bara CNS-adaption.

Jag tyckte också det var roligt. :laugh:

Tobbey
2013-09-30, 18:58
Jag tyckte det var roligt.


At first I was like... *jorgen* But then I :laugh:

Pejn
2013-09-30, 19:10
Som de klena pissmyror många av er är tycker jag inte att ni ska dryga er på TS' bekostnad. Det finns alltid någon som är större och starkare än du är. I allt!

Styrka i ett visst moment handlar om skicklighet, rörlighet och muskelmassa. 35kg i tricepsövningen är alls inte så värdelöst som många bråkar om; att du inte gör mer än 80-90kg handlar ganska garanterat om att du inte får till tekniken.

Eftersom du är en snubbe med balls som berättar om att dålig i bänkpress när så många är beredda att håna så hårt så föreslår jag att du filmar från ditt nästa bänkpresspass. Sätt kameran så att den är i höjd med höften och kanske 1.5 meter upp i luften.

nu är vi där igen med den förbannade tricepsövningen, 35kg, det är inte den övningen ni tror, det är ingen skullcrusher :P


jaja iallafall film kommer imorrn och ska även filma denna triceps övning så ni får se vilken jag menar, tycker ni ska testa den själv så kanske ni inser att 35kg i den är ganska jävla tungt :P

svenbanan
2013-09-30, 19:14
nu är vi där igen med den förbannade tricepsövningen, 35kg, det är inte den övningen ni tror, det är ingen skullcrusher :P


jaja iallafall film kommer imorrn och ska även filma denna triceps övning så ni får se vilken jag menar, tycker ni ska testa den själv så kanske ni inser att 35kg i den är ganska jävla tungt :P

Alla har väl fattat att det är tricepsextention runt huvudet du menar. Tror att även snelhest fattade vilken övning det var, men han kallade den för nåt annat bara...

snelhest
2013-09-30, 19:21
Alla har väl fattat att det är tricepsextention runt huvudet du menar. Tror att även snelhest fattade vilken övning det var, men han kallade den för nåt annat bara...

Eftersom att han menar att 35 kg är tungt så har jag förstått det som att han menade en pullover.

Lillgrabben
2013-09-30, 19:24
Gör som hurril skriver & filma ett par lyft, gärna såväl från ovan som från sidan. Då kan de som är seriöst intresserade att hjälpa dig lättare skapa sig en bild av vad som felar.

Lillgrabben
2013-09-30, 19:29
Om någon ska kunna ge dig mer "pekpinnar" - än just tekniktips för bänkpress - borde du även skriva upp en komplett träningsvecka, med samtliga övningar etc.

Diomedea exulans
2013-09-30, 19:44
Nu är jag ju långt ifrån lika kunnig som flera andra som har skrivit här (tänker mest på hurril och Rickard), men jag tänker såhär:

Huvudmusklerna som används i militärpress: Axlar och triceps.
Huvudusklerna som används i bänkpress: Axlar, triceps och bröst.

Så enligt min enkla formel verkar det som om TS har svaga bröst?

För övrigt tycker jag att 70 kg i militärpress inte alls är klent, som någon skrev. Jag tog 60-65 kg i militärpress när jag tog 120 i bänk.

Pejn
2013-09-30, 19:53
Nu är jag ju långt ifrån lika kunnig som flera andra som har skrivit här (tänker mest på hurril och Rickard), men jag tänker såhär:

Huvudmusklerna som används i militärpress: Axlar och triceps.
Huvudusklerna som används i bänkpress: Axlar, triceps och bröst.

Så enligt min enkla formel verkar det som om TS har svaga bröst?

För övrigt tycker jag att 70 kg i militärpress inte alls är klent, som någon skrev. Jag tog 60-65 kg i militärpress när jag tog 120 i bänk.

tror oxo på att det ligger på bröstmuskeln eftersom jag är så pass stark i triceps och axlar..

jag har ju som redan nämnt att om jag skulle försöka träna upp styrkan i bröstet på mitt gym så är det tyvärr så att om jag kör hantlar så är 22,5kgs max, för kan inte köra med 45kgs än, tråkigt men sant, finns inte hantlar där emellan.

bröstpress maskinen är maxvikten 75kg och det är relativt lätt. klarar lätt 3x10 i den, men om jag kör med hantlar så är det liggande hantelspress och även enclined. och även flies likadant.

hurril
2013-09-30, 21:45
Pejn: jag menade alltså att 35kg var BRA och inte DÅLIGT.

Diomedea exulans
2013-09-30, 22:04
jag har ju som redan nämnt att om jag skulle försöka träna upp styrkan i bröstet på mitt gym så är det tyvärr så att om jag kör hantlar så är 22,5kgs max, för kan inte köra med 45kgs än, tråkigt men sant, finns inte hantlar där emellan.

bröstpress maskinen är maxvikten 75kg och det är relativt lätt. klarar lätt 3x10 i den, men om jag kör med hantlar så är det liggande hantelspress och även enclined. och även flies likadant.

Kör bänkpress då! :)

maattee10
2013-10-01, 06:40
då borde du träna pausbänk med typ 5ct.

du stannar stången på bröstet och låter en kompis räkna till 5, sedan pressar du upp stången;)

StarkaUlf
2013-10-01, 07:52
Jag hade själv samma problem som dig. Var betydligt mycket starkare i militärpress + tricepsextension än vad jag var i bänk.
Lösningen för mig blev helt enkelt att bänka ofta, 3-4 dagar i veckan. Mycket fokus på att hitta rätt teknik & en bra legdrive i början. Sedan följa ett beprövat program.

Så det är väl mina tips; Be någon titta över tekniken (ladda upp video här om inte annat) och jobba med den samt bänka ofta.