handdator

Visa fullständig version : Personliga tränare tar alltid överpriser-artikel


R Scarpa27
2013-09-28, 19:56
från artikeln: http://www.mynewsdesk.com/se/private-training-online/pressreleases/personliga-traenare-tar-alltid-oeverpris-911024

Personliga tränare i Sverige tar alldeles för mycket för att erbjuda människor hjälp med sin träning och kost. Gör en klokt val, kolla noga runt innan du bestämmer dig för att anlita en personlig tränare.

Det finns många andra privsärda alternativ till en personlig tränare. Jag har den senaste tiden rest runt i Stockholm och prövat flera olika personliga tränare för att hitta den rätta motivationen att komma igång med träningen och för att verkligen känna att jag har koll på alla bitarna för att just jag skall uppnå mina mål.

Jag känner dock att den ena PTn efter den andra inte erbjuder något speciellt och verkligen inte för de extrema priset de tar inom denna branchen.
De flesta har gått en utbildning på 2 månader och tar sedan cirka 800kr i TIMMEN. Detta är helt oacceptabelt. Jag förstår de mer erfarna tränarna, självklart skall de lägga sig på dyra summor men folk i sina yngre dagar som har gått två månader PT-Skola och tar 800kr i timmen, fy skäms!

Jag har efter några olika prövningar på olika ställen med personliga tränare tagit beslutat att testa ett företag som arbetar med pt online, jag blev tipsad av en vän som hade anlitat dom tidigare och som var supernöjd, det var prisvärt och hon fick precis det hon hade förväntat sig av tjänsten.
Jag bestämde mig att jag skulle pröva pt online och sedan jämnföra pt online med "pt på plats" och sedan utvärdera om prisskillnaden var värt de hela.

Fördelen med en pt på plats är att om du har en riktigt bra pt så kan din motivation öka för tillfället och du känner dig "tvungen" att slita som en djur. När du har en PT Online så ligger bollen mycket hos dig, dock får du MINST lika bra hjälp. Jag fick ett 3 st skryddarsydda kost och träningsupplägg (vi bytte en gång per månad) rådgivning via mail och telefon där jag var lite extra jobbig så vi hade säkert 30 minuter kontakt varje dag. De övningar jag var osäker på så fick jag videolänkar samt förklarat skriftligt vilket underlättade enormt. Jag förstod exakt hur övningarna skulle utföras och de tog rejält på gymmet.

Jag skulle säga prismässigt så rekommenderar jag PT-Online alla gånger i veckan före PT på plats.

rooz
2013-09-28, 19:59
Ingen tvingar någon att betala 800:-/H för en halvdassig PT.

R Scarpa27
2013-09-28, 20:01
nix håller med men folk som inte fattar bättre gör ju det.
och att folk som blir pt på 2 månader .. hm..

Oxe
2013-09-28, 20:02
Som fristående så skall man betala en summa till gymmet man tränar klienten på, ta sig till och från stället lägga upp personenspass innan träningen så en persons träningstimme är ju mer jobb än en timme, (sen skulle jag aldrig lägga pengarna på det)
Men att gnälla om att det är så blodigt dyrt bara för att köper jag inte

dauit
2013-09-28, 20:02
Du bemöda dig inte att utforska hemsidan lite innan du postade ditt inlägg, det är rätt så tydligt att han får betalt för att skriva om pt online, eller så är det pt online som står bakom sidan.

R Scarpa27
2013-09-28, 20:05
inte en aning.
men du kan ha mkt rätt i det du säger dauit...

bra ord, det är artikeln vi ska diskutera... ruff och båg artikel eller ren saning?

Vunnis
2013-09-28, 20:06
nix håller med men folk som inte fattar bättre gör ju det.
och att folk som blir pt på 2 månader .. hm..
Du gjorde ju bevisligen inte det. ;)
Vad är det för utbildningar som är på två månader som alla har gått?

Tragiskt nog så hänger det mycket på säljkunskaper, snarare än kunskaper inom ämnet i fråga inom fitnessbranschen.

Loke
2013-09-28, 20:07
Är det artikeln som ska diskuteras så lär ju tråden dö rätt snabbt, det är ju en reklamartikel.

Sniggel
2013-09-28, 20:07
Jag har varit pt (online) och jag hade ingen "pt-utbildning" ;)

R Scarpa27
2013-09-28, 20:21
Jag har varit pt (online) och jag hade ingen "pt-utbildning" ;)

ok vad var lönen för det jobbet?
och hur blev du anställd?

Sniggel
2013-09-28, 21:56
Jag startade eget och valde mina egna priser. Jag var för billig dock :p
Blev inte så mycket av verksamheten men det gav mig en del erfarenhet iaf :)

Carcer
2013-09-28, 22:22
Jag har blivit anlitat som viktcoach ett antal ggr.

Jag tog ett par tusenlappar för besväret, jag la upp kost och träningsprogram samt följde upp med samtal varje vecka i 2-3 månader.

Det fungerade bra, har en som är på väg ner med min hjälp just nu.

High1ander
2013-09-28, 23:39
Jag tycker det är lite skitsamma vad för priser folk har, visst, känns som det finns en del som kanske inte borde "lära" andra och de kanske snor jobb från bättre PTs med riktiga kunskaper. Men orsaken till jag tycker det är skitsamma är ju att det som spelar roll är ju hur personen som betalar för det känner att det ger något. Finns säkert sådana som kanske har sunda kunskaper men helt jävla sämst på att peppa.