handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver er hjälp!?


Jueliz
2013-09-28, 17:39
Hej,
Jag är en 23 årig kille som är 172 cm lång och väger 66 kg. Jag har periodvis börjat och slutat träna då jag själv märkt att jag inte fått något resultat. Detta då jag inte fått den hjälp som ja varit i behov av.
När jag är på gymmet befinnar jag mig ofta vid maskinerna och väldigt sällan vid frivikterna. Jag har en handledskada sen några år tillbaka där jag är betydligt mycket svagare i min vänstra arm än vad jag är i min högra. Har försökt stärka musklerna på armen men anser att jag fortfarande är lika svag och klen. Har dock fått träningstips om hur jag ska kunna rehablitera armen av läkare, dock har det inte visat något resultat. När jag befinner mig i viktrummet och använder hantlar klarar bara den ena armen 5 - 6 kg med 3 x 10 och känner att den andra armen klarar betydligt mer. Dock anävnder jag inte tyngre vikter på andra armen för att undvika ojämna muskler.
Mitt mål är inte att bli en boddy builder, utan vill ha mer muskler på kroppen dvs synliga armmuskler, bröst, armar och magmuskler.
Jag är villig att kunna "kötta" och "döda" mig själv för att uppmå maximalt resultat, det jag är i behov av för hjälp är tips på träningsscheman, tips på vad ja sak äta, samt på kosttillskott. Är en nybörjare och har ingen erfarenhet kring bodybuilding. Det jag är medveten om är att sömn, kost och träning är väldigt viktigt när man ska bygga muskler.

Det jag ber om hjälp är :
Hur Träningscheman ska se ut om man är villig att kunna träna 4-6 gånger i veckan?
Vad för kosttilskott jag ska ta?
Samt hur Kosten ska se ut och hur ofta jag ska äta?

Är oerhört tacksam för tips och svar samt tips på hemsidor / youtube som ger goda råd o tips på bodybuildning.

Alfers
2013-09-28, 19:18
Det jag ber om hjälp är :
Hur Träningscheman ska se ut om man är villig att kunna träna 4-6 gånger i veckan?
Vad för kosttilskott jag ska ta?
Samt hur Kosten ska se ut och hur ofta jag ska äta?

Är oerhört tacksam för tips och svar samt tips på hemsidor / youtube som ger goda råd o tips på bodybuildning.

Finns flera bra nybörjarscheman här, du börjar lätt och lär dig tekniken och höjer vikten varje pass-vecka och innan du vet ordet av så har du blivit större och starkare än du var när du började.
5x5 eller zbumbis längst upp på forumet är bra, finns ingen anledning att krångla till det mer än så.
Vilka kosttillskott du bör ta beror på vad du äter. Har du svårt att äta tillräckligt med protein? köp proteinpulver, äter du inte fisk? Köp omega 3 osv.
Satsa på mycket protein, inte för mycket fett och såpass mycket kolhydrater att du presterar bra och går upp eller ner i vikt i den takt du vill.
Pasta och köttbullar, pannbiff och potatis och sådant är perfekt mat. Du behöver inte sadla om till tonfisk och knäckebröd.
Du kan äta hur många eller få gånger du vill under dagen.

Jueliz
2013-10-06, 11:36
Finns flera bra nybörjarscheman här, du börjar lätt och lär dig tekniken och höjer vikten varje pass-vecka och innan du vet ordet av så har du blivit större och starkare än du var när du började.
5x5 eller zbumbis längst upp på forumet är bra, finns ingen anledning att krångla till det mer än så.
Vilka kosttillskott du bör ta beror på vad du äter. Har du svårt att äta tillräckligt med protein? köp proteinpulver, äter du inte fisk? Köp omega 3 osv.
Satsa på mycket protein, inte för mycket fett och såpass mycket kolhydrater att du presterar bra och går upp eller ner i vikt i den takt du vill.
Pasta och köttbullar, pannbiff och potatis och sådant är perfekt mat. Du behöver inte sadla om till tonfisk och knäckebröd.
Du kan äta hur många eller få gånger du vill under dagen.



Tack för ditt svar, men vart någonstans då på forumet ? skulle du kunna länka? har försökt leta men har inte lyckats hitta det =(

Hur vet jag om jag lyckats få in den protein ja behöver för att kunna bygga mycket muskler dvs hur vet jag att ja har fått den protien ja behöver??

Hur vet jag att jag har fått i mig tillräckligt med kolhydrater för att ja ska kunna prestera bra och går upp eller ner i vikt i den takt ja vill? hur då? Jag vill bygga muskler, jag vill kunna bli av med min lilla ölmage samt bygga för att kunna få en fin o hälsosamkropp..

Skicka länkar eller dylikt där man lär sig allt från början =).

Tacksam för svar!

Skräpis
2013-10-06, 13:03
Viktigast är att inte krångla till det för dig i början, håll allt enkelt och överskådligt.

Kör 5x5 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071) och ät mycket mat. Släng gärna in en proteindrink efter träningen. Det är allt du behöver veta första halvåret.

Jueliz
2013-10-07, 00:21
Fan va bra schema!!
Men har bara två fråga. Det är två upplägg, ska jag först börja med upplägg 1 A och sen upplägg 1 B sen gå över till upplägg 2 A och där efter gå till upplägg 2B sen gå ner till upplägg 1 A osv.... eller ?

Den andra frågan är att man ska öka vikterna för varje pass med 2.5 kg, ska man öka de tills man har nått sin max vikt?

Vanish
2013-10-07, 00:26
Du har en klistrad tråd i forumet om nybörjarschema. Dessutom tror du verkligen 4-6 pass i veckan är något du ska satsa på när du har hållt på av och till ett tag? Är det inte bättre att hitta en lagom nivå som du faktiskt kan hålla? Många är beredda att satsa "allt vad de kan" första månaden och sen när man inser att det tar år och inte månader så lägger man av...

Skräpis
2013-10-07, 16:43
Du ska köra upplägg 1.

Ja.

Jueliz
2013-10-07, 19:46
Du har en klistrad tråd i forumet om nybörjarschema. Dessutom tror du verkligen 4-6 pass i veckan är något du ska satsa på när du har hållt på av och till ett tag? Är det inte bättre att hitta en lagom nivå som du faktiskt kan hålla? Många är beredda att satsa "allt vad de kan" första månaden och sen när man inser att det tar år och inte månader så lägger man av...

Mjo de har du rätt i, dvs att jag ska finna en lagom nivå.. Just nu pluggar jag 100 % och jobbar 20-40 % så jag är helt slut när jag kommer hem. Dock tar jag examen i Januari så då är tanken att jag ska satsa allt på träningen.... Just nu tar jag mig tid ibland och läser kring träning samt tar emot tips. Men förstår verkligen vad du menar om att det inte alltid är så bra att satsa allt i början. Men jag vill att träningen ska bli som en rutin för mig i framtiden. Men Har du några tips på bloggar eller dylikt som man kan följa o läsa kring träning... som sagt jag är rätt ny o vill få en större blick kring de.

Jueliz
2013-10-07, 19:48
Du ska köra upplägg 1.

Ja.

Ska jag bara köpa upplägg 1 ? hur länge ska jag hålla på med de tills jag går över till upplägg två?

Samt så är det nästan bara benövningar. varför är det bara benövningar för och inga övningar man tränar överkroppen med+

Mentality
2013-10-07, 19:53
Ska jag bara köpa upplägg 1 ? hur länge ska jag hålla på med de tills jag går över till upplägg två?

Samt så är det nästan bara benövningar. varför är det bara benövningar för och inga övningar man tränar överkroppen med+

Det är inte bara benövningar, i länken står det ju bland annat bänkpress, armhävningar och rows. även marklyft ger dig i längden en sjukt nice rygg.
5x5 är dock ett startschema för styrka och då är inte exempelvis biceps någon högt prioriterad muskel. Släng in det du saknar själv bara:)

Skräpis
2013-10-07, 19:58
Om du fortfarande tränar om ett halvår kan du börja spekulera om framtiden. Ta schemat och kör nu bara. Och ja, allt du behöver täcka upp som nybörjare finns där, armarna också (rodd, bänk, press, mark).

NautilusMetoden
2013-10-07, 20:12
äter du inte fisk?.

Hur ofta bör man egentligen äta fisk för uppfylla detta kriterium?