handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter från professionella manliga kroppsbyggare i Norge.


tjing
2013-09-28, 17:37
Vulnerable discipline: Experiences of male competitive bodybuilders.

Abstract:

The aim was to understand experiences of male competitive bodybuilders from a non-pathologizing perspective. Six male Norwegian competitive bodybuilders were interviewed. The interviews were analysed using a meaning condensation procedure resulting in five themes: being proud of capacity for discipline, seeing a perfectionist attitude as a necessary evil, experiencing recognition within the bodybuilding community, being stigmatized outside the bodybuilding community and going on stage to display a capacity for willpower and discipline. We suggest that bodybuilders may be stigmatized for breaking social norms: by their distinctive appearance, by the way they handle suspected drug use and by challenging gender norms.

J Health Psychol. 2013 May 16.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23682065

major Pectoralis
2013-09-28, 17:43
mm, intressant. Den för mig mest imponerande dedikationen angående kroppsbyggning är hur man hanterar stigma och kan leva med grace tillsammans med sitt intresse.

tjing
2013-09-28, 17:51
Fullängdaren är intressant; en massa citat från kroppsbyggarna om hur de upplever sig själva, sin träning, samhällets syn, AAS osv.

Japp. Men det är trots allt inte många människor som de facto är professionella bodybuilders; de flesta vill ha bättre flås/större lats.

HMS Laestander
2013-09-28, 17:56
Hm, hade gärna läst mer ingående om det här. Synd bara att PPV ligger på 25$ och att min ekonomi knappt tillåter ett paket kvarg på ICA i dagsläget.

tjing
2013-09-28, 18:03
"...It is quite weird, in a way, when you are above average here in Norway, people: who the fuck
does he think he is? I have been over in the US a few times, and it is like, fuck, people are
impressed, and come up to you wanting to take pictures and say hello. But here ... they believe
that you are like this to show off." (Henry)

tjing
2013-09-28, 18:07
"...You feel on top of the world, it is something very unique, maybe it is the same people feel when they become an Olympic champion in a sprint. You feel it, you see it on yourself, you feel so wired. It feels so very good if you are in good shape. No other feelings can compare with it, it feels so good. The body is who I am, the bodycannot lie." (Blade)

...Blade a k a Borge Fagerli?

http://borgefagerli.com/myo-reps-in-english/

HMS Laestander
2013-09-28, 18:09
Första citatet känns ju ändå väldigt likt hur det ter sig i Sverige, med avundsjukan som kommer med muskelmassan.

major Pectoralis
2013-09-28, 18:26
Det är väl inte avundsjuka det handlar om, egentligen.

Det är väl mer: "vem fan tror du att du är som gör som du vill och inte som Vi vill"

Linjedomarn
2013-09-28, 22:16
Det är väl inte avundsjuka det handlar om, egentligen.

Det är väl mer: "vem fan tror du att du är som gör som du vill och inte som Vi vill"

Precis.. avundsjuka..

Som att man inte ficka vara duktig på något.

Armed Dingo
2013-09-29, 00:55
Some studies have pointed to the potentially positive aspects of bodybuilding. Among 382 bodybuilders (63% female) in New Zealand, Probert et al. (2007) found indications that bodybuilding not only concerns the body’s appearance but also ‘mental–physical engage- ment’, with advantages such as increased ‘life control’, empowerment, health, balance and well-being
En av få sporter/sysselsättningar där man faktiskt har enormt stor kontroll över utvecklingen? Finns inte många inblandade parter. Detta är en stor anledning till att jag tränar själv, även om jag inte sysslar med BB.

Bjern
2013-09-29, 09:33
Det är väl inte avundsjuka det handlar om, egentligen.

Det är väl mer: "vem fan tror du att du är som gör som du vill och inte som Vi vill"

Jantelag :)

PureWhey
2013-09-29, 11:00
"...It is quite weird, in a way, when you are above average here in Norway, people: who the fuck
does he think he is? I have been over in the US a few times, and it is like, fuck, people are
impressed, and come up to you wanting to take pictures and say hello. But here ... they believe
that you are like this to show off." (Henry)

Så jäääääävla tråkigt att det är så.
Har en sjuukt stor snubbe på mitt gym nu, både min far & mor gymmar även där.
Första gången mamma såg honom vart hon lite konfunderad "Är det snyggt? Vill du se ut så?" osvosv, dock vart hon ganska cool med det i jämförelse med andra kan jag tänka mig.

tjing
2013-09-29, 12:05
Det är klart att man som bodybuilder vill "show off" med träningen och kroppen, men skillnaden är att det är förmodligen mer okej att göra det i USA, t ex självhävdelse gentemot Norden (minus Danmark kanske) där vi länge hankat oss fram och hållit ihop samhället på att alla ska vara lagom och lika bra; vilket man ju kan vara ändå så att säga fastän alla inte följer normen.

Skulle jag tro.

En intressant aspekt man lyfter upp i studien (som essentiellt är en sociologisk betraktelse av bodybuilders) är att bodybuilding för många är så extremt långt från normen här att de knappt kan greppa det; supermuskulösa inoljade monster som ser "äckliga" ut med sitt låga kroppsfett.

Misstänker dock att synen sakta ändrar sig i takt med att träning och kroppsformning genom träning hela tiden blir mer populär.

tjing
2013-09-29, 12:09
Så jäääääävla tråkigt att det är så.
Har en sjuukt stor snubbe på mitt gym nu, både min far & mor gymmar även där.
Första gången mamma såg honom vart hon lite konfunderad "Är det snyggt? Vill du se ut så?" osvosv, dock vart hon ganska cool med det i jämförelse med andra kan jag tänka mig.

Soft att träna på samma ställe med föräldrarna, imo.

PureWhey
2013-09-29, 12:18
Soft att träna på samma ställe med föräldrarna, imo.

Ironi eller inte?
Varför tycker du det i så fall? :)

tjing
2013-09-29, 12:52
Nej, inte ironi. Varför inte? Keep in the family liksom. Breda ut sig och ta över ställen :)

major Pectoralis
2013-09-29, 13:35
Det finns väl många som får skriva autografer och bli fotograferade även i Sverige.