handdator

Visa fullständig version : Försäsongsträning! Hjälp schema


tränaärlivet
2013-09-28, 14:53
Hej!
Nu är det bara nån vecka kvar av fotbollssäsongen och jag ska bygga på mig en del muskler under försäsongen till nästa säsong har jag tänkt. Därför behöver jag hjälp med schema och övningar som jag kan göra. Vill nå bra resultat men samtidigt inte tappa all smidighet och snabbhet. Men jag har tänkt köra en del snabbhet och kondition också så det ska inte vara någon fara.

Har gymmat några månader nu på lite halvfart då det varit mycket fotboll. Har försökt så gått jag kunnat att köra varje muskelgrupp 1gång varje vecka men ibland har det inte gått. Så jag är ingen nybörjare och jag har tänkt lägga upp det såhär under den tuffa perioden och sedan minska lite med styrkan när fotbollen börjar igen på allvar.


Mån:
Biceps och mage

Tis:
Ben och Rygg

Ons:
Bröst, triceps och axlar

Torsdag:
Vila! ev. snabbhet

och sedan fortsätter det sådär. 3 dagar träning, 1 vila sedan börjar det om igen.


Nu vill jag gärna veta vilka övningar ni tycker jag ska köra. 2-3 till varje muskelgrupp, Ni vet säkert bättre än mig.
Sedan gärna allmänna tips och råd.

Tack på förhand!
MVH:)

Ithorion
2013-09-28, 15:04
Enligt mig så är upplägget lite obalanserat. Du klumpar ihop ben och mage, dom två största muskelgrupperna samtidigt som du ger biceps och mage en egen dag. Då du inte själv vet hur du ska lägga upp det föreslår jag att du tittar på z_bumbis tråd med scheman. Schema (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Vanish
2013-09-29, 10:13
Skulle nog "tyvärr" klassa in dig i kategorin nybörjare och du bör åtminstone titta på schemat som du blev länkad till

Johan_P
2013-09-29, 10:30
Du får gärna redovisa varför det där skulle vara en bra split. Biceps och mage på ett pass låter helt värdelöst i en 3-split. Du tränar magen innan ben dagen efter, du tränar rygg dagen innan pressövningar. Minst sagt ett dåligt upplägg.

Rekommenderar att kolla t.ex. z_bumbi's tråd som tidigare nämnts i tråden. Du kan alltid ändra om lite i övningarna men i grunden är de bra att utgå från.

Du förlorar ingen nämnvärt snabbhet eller smidighet om du utför övningarna med fullt RoM, snarare tvärtom beroende på utgångsläge.