handdator

Visa fullständig version : Svårt att bygga muskler - lätt att förlora muskler...?


Mags
2013-09-28, 12:26
Jag sitter här och kör förhoppningsvis mitt sista halvår av bulkande på ett tag (har mer eller mindre bulkat de senaste åren). Jag var riktigt tunn för några år sedan och har haft svårt att bygga muskler/bli starkare (tror jag, det är svårt att jämföra). Dock har jag fortfarande en del magrutor.

Det jag funderar över är hur mycket fett jag ska tillåta mig själv att lägga på mig innan min första deff. Jag har aldrig deffat innan, men är säker på att jag kommer gilla det, så motivationsmässigt är det inte ett problem. Men jag undrar, eftersom jag har haft svårt att anförskaffa mig muskler, är det lätt att bli av med dem (-> måste/bör deffa långsamt)?

crizzan
2013-09-28, 12:48
1. Bilder säger mer än allt.

2. Gör det som känns bäst och vad som hjälper dig nå ditt mål. Oavsett om det kortsiktiga är mindre viktigt än det långsiktiga målet. Så vill du va rippad snart, hellre än mycket större och rippad om ett år, bör du deffa. Vi kan inte säga vad du skall göra.

3. Jag tillåter mig själv gå till 17-20% kroppsfett och detta är min första riktiga bulk. Sen kommer jag nog gå till 15-17% och ju längre in i min karriär jag kommer desto lägre kroppsfett%.

tjing
2013-09-28, 13:59
Det är aldrig lätt att bli av med muskler om man inte äter lite mat och lite protein eller har en muskelsjukdom, cancer, är gammal eller dylikt.

Med andra ord, är proteinintaget högt och man styrketränar tappar du inte mycket muskler om alls.

Mags
2013-10-01, 08:16
Det är aldrig lätt att bli av med muskler om man inte äter lite mat och lite protein eller har en muskelsjukdom, cancer, är gammal eller dylikt.

Med andra ord, är proteinintaget högt och man styrketränar tappar du inte mycket muskler om alls.

Tack så mycket för svar, båda två!

Det där låter ju väldigt tilltalande, men riktlinjen -0,5 kg/vecka är väl där som en kompromiss? Dvs att om man går ner mer än så så tappar man muskelmassa (och den gränsen borde ju vara individuell).

En annan sak jag funderat över är att om man ligger under den gränsen i matintag så tappar man muskelmassa, men vad händer om man ligger över den? Om man äter -300 kcal per dag, kommer man bygga muskler samtidigt, eller finns det liksom en tröskel?
Rimligtvis borde det vara nått sånt, annars hade väl inte folk bulkat och deffat i cykler som man gör.

Halvar
2013-10-01, 11:16
Tack så mycket för svar, båda två!

Det där låter ju väldigt tilltalande, men riktlinjen -0,5 kg/vecka är väl där som en kompromiss? Dvs att om man går ner mer än så så tappar man muskelmassa (och den gränsen borde ju vara individuell).

En annan sak jag funderat över är att om man ligger under den gränsen i matintag så tappar man muskelmassa, men vad händer om man ligger över den? Om man äter -300 kcal per dag, kommer man bygga muskler samtidigt, eller finns det liksom en tröskel?
Rimligtvis borde det vara nått sånt, annars hade väl inte folk bulkat och deffat i cykler som man gör.

klart den är inviduell,ju fetare du är ju högre underskott kan du komma undan med.sen ska du ha klart för dej att det är omöjligt att pricka exakt -300 per dag kan likväl vara -700

Mags
2013-10-05, 15:47
klart den är inviduell,ju fetare du är ju högre underskott kan du komma undan med.sen ska du ha klart för dej att det är omöjligt att pricka exakt -300 per dag kan likväl vara -700

Ok, men om man i genomsnitt tappar lite mindre än 1/2 kg per vecka, är det rimligt att bygga vidare och få mer muskler samtidigt?