handdator

Visa fullständig version : Grymma podcasts om träning o dyl


Morty
2013-09-27, 14:19
För att rusta upp inför vinterträningen har jag börjat samla på bra podcasts att lyssna igenom.

De jag har att lyssna igenom hittills är:

Husky Podcast - om livet bortom det bekväma
Diverse avsnitt med intervjuer av intressanta personer såsom svenska mästaren i långdistanstriathlon Emma Graaf, Marcus Hellner (ingen vidare presentation nödvändig) osv. 15 avsnitt hittils
http://huskypodcast.wordpress.com/

Rich Roll Podcast
Vegan, ultratriathlet, författare. Intervjuer om träning, kost, prestation, spirituella ting, mm. 50-något avsnitt.


Har ni några favoriter? Det får gärna vara relaterat till konditionsträning och -tävling men det behöver det inte vara. Kan vara lite vad som relaterat till prestationer, motiverande människor, mm. Helst 1-2h långa.

krubkungen
2013-09-27, 14:31
Body Radio. Den är faktiskt riktigt bra och underhållande. Det är en del träning snack och nutrition. Intressanta profiler som intervjuas.

Lite snack om olika viner och ostar är också förekommande :D

Edit: Kanske inte direkt vad du söker dock.

Morty
2013-09-27, 14:45
Jodå, body radio gillar jag! Tycker att de är lite tradiga i början ibland men generellt bra.
Glömde visst URL till Rich Roll...

Rich Roll Podcast
Vegan, ultratriathlet, författare. Intervjuer om träning, kost, prestation, spirituella ting, mm. 50-något avsnitt.
http://www.richroll.com/category/podcast/

Body Radio
Två tokar som intervjuar profiler inom träning- och fitnessverige.
http://www.body.se/kategori/radio/

killenigrillen
2013-09-27, 16:53
http://fysiopodden.se/
Ett gäng sjukgymnaster som snackar om allt möjligt.

Tomi
2013-09-27, 17:38
http://www.rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college.html
Två forskare som tar upp många träningsaspekter med vetenskap som backar upp det. Grymt!

PureWhey
2013-09-27, 18:03
http://www.rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college.html
Två forskare som tar upp många träningsaspekter med vetenskap som backar upp det. Grymt!

Bäst.
Inte några taniga bokmalar heller.

Morty
2013-09-30, 14:03
http://fysiopodden.se/
Ett gäng sjukgymnaster som snackar om allt möjligt.

Fysiopodden också ja! Lyssnat på nåt avsnitt därifrån också. Tack!

PureWhey
2013-09-30, 14:06
Fysiopodden också ja! Lyssnat på nåt avsnitt därifrån också. Tack!

Vad tycker du?
Lyssnat på College Muscle Radio?

Morty
2013-09-30, 14:10
Vad tycker du?
Lyssnat på College Muscle Radio?

Nej, inte än. Tänkt spara på de flesta till vinterns långpass. :hbang:

Slartibartfast
2013-09-30, 14:18
Varför kommer det inga nya avsnitt av Muscle College Radio?

PureWhey
2013-09-30, 14:37
Varför kommer det inga nya avsnitt av Muscle College Radio?

Undrar jag med, tror dem slutade samarbeta med RX och helt enkelt inte börjat rulla igen. Riktigt tråkigt, och konstigt, verkar ju som de fick bra sponsorer och otroligt mycket lyssnare.

Nej, inte än. Tänkt spara på de flesta till vinterns långpass. :hbang:

Du har X antal timmar av otroligt lärorika podcasts framför dig... :)

Tror även det kan bero på detta Dr Norton skrev på sin FB-sida för ett tag sedan:
Some of my followers will be aware of a series of false allegations made against me by an individual in the United Kingdom. As a result, it is unfortunately the case that I have been forced to pursue legal action in the courts to defend my reputation against these baseless attacks. As a result the matter will be decided by an English Court, on the evidence, rather than by way of mere assertion and speculation on the internet. Accordingly, while the litigation is ongoing, it would be inappropriate to comment further. I will be more than happy to address this issue in it's entirety once the legal process has played out and I appreciate your patience. Staying silent during this time and letting the legal process play out has been one of the most difficult things I've ever had to do. However, I would like to say that I appreciate all the support of my supporters worldwide and I will continue to compete and encourage others to experience, enjoy and excel in natural bodybuilding and powerlifting.

Birkharju
2013-09-30, 14:49
Varför kommer det inga nya avsnitt av Muscle College Radio?

Jag har för mig att han nämnde i en av sina videologgar att den för tillfället blivit nedprioriterad i och med att han fått barn, jobb med bl.a. Olympia som stod bakom hörnet(han var kommentator) och som PureWhey sa; att de slutat samarbeta med RXMuscle. De skulle komma igång igen snart trodde han.

huldz
2013-09-30, 16:11
Barbell shrugged - Crossfit/SL/tyndlyftning, olika profiler bjuds in. Finns på youtube också. En del broscience, men underhållande

Beholder
2013-10-01, 11:03
Hur fan laddar man ner barbell shruggeD?

Doggeh
2013-10-01, 11:11
Nu vet jag inte om Mark Bells Powercast är BOMBbra men jag uppskattar hans videos på YouTube i alla fall.

Morty
2013-10-09, 13:47
Sådär, tankat 40 avsnitt nu. Husky, Rich Roll, Body & Fysiopodden. Riktigt grymt ska det bli. Långcykling i helgen!!

Morty
2013-10-17, 08:08
Lyssnat på flera fysiopoddar. Riktigt bra även om det känns som att de bara debunkar saker utan att sen komma med andra teorier, vilket är trist. Typ Vastus Medialis-avsnittet. Jävligt intressant men så slutade det i typ ingenting :(

Någon som är bevandrad på Fysiopodden som kan förklara vad rövgång/gå på röven/asswalking innebär? Det verkar vara någon form av att freewheela men det är mkt oklart.

Fysiopodden
2013-10-31, 11:31
Lyssnat på flera fysiopoddar. Riktigt bra även om det känns som att de bara debunkar saker utan att sen komma med andra teorier, vilket är trist. Typ Vastus Medialis-avsnittet. Jävligt intressant men så slutade det i typ ingenting :(

Någon som är bevandrad på Fysiopodden som kan förklara vad rövgång/gå på röven/asswalking innebär? Det verkar vara någon form av att freewheela men det är mkt oklart.

Först och främst tack för feedbacken, även om det hade varit lättare att få ett svar från en person som är kompetent inom asswalking genom att ställa frågan på vår sida istället för här. Men men ;)

Att gå på röven är egentligen att göra fel. Tanken med uttrycket ska egentligen vara att det förklarar sig själv och att man av kontexten kan utröna vad innebörden blir i det specifika fallet. Exempelvis gick jag personligen på röven i morse när jag skulle köra knäböj på mitt nya gym. Alla vikterna där är svarta och 20/25 kilos-vikterna är lika stora så jag råkade dra på 5 kilo mer på ena sidan vilket kunde gått riktigt snett så att jag rent fysiskt gick på röven. Nu blev det mer rövgång för mitt självförtroende så att säga.

Vad gäller att vi inte alltid presenterar en ny hypotes som bättre förklarar saker än det vi tar upp är lite knepigt. Dels tar det otroligt lång tid att göra researchen för att kunna debunka nåt, som i fallet med vastus medialis där jag la ner flera veckor på researchen. Skulle man då hitta en annan hypotes eller lösning (som inte alltid finns) skulle i vissa fall bli övermäktigt. Men i just det fallet kan man ju lyssna på våra avsnitt om smärta och rörelse, om smärta och neuromatrix, och även det om squats (även kallat knäböj som jag förstått det). Vi kommer även släppa ett avsnitt framöver om det vi kallar för "operationer" som berör rehabilitering från komplicerade smärtbesvär. Så ofta ger vi vår syn på saken indirekt genom att ta upp liknande eller samma problematik i andra avsnitt, eftersom den generella bilden av det blir mer intressant än att bara diskutera det specifika tillståndet eller fenomenet (typ vastus medialis).

Hoppas det var ett någorlunda svar på din fråga, och återigen tack för feedbacken.

Morty
2013-10-31, 12:06
Först och främst tack för feedbacken, även om det hade varit lättare att få ett svar från en person som är kompetent inom asswalking genom att ställa frågan på vår sida istället för här. Men men ;)

Att gå på röven är egentligen att göra fel. Tanken med uttrycket ska egentligen vara att det förklarar sig själv och att man av kontexten kan utröna vad innebörden blir i det specifika fallet. Exempelvis gick jag personligen på röven i morse när jag skulle köra knäböj på mitt nya gym. Alla vikterna där är svarta och 20/25 kilos-vikterna är lika stora så jag råkade dra på 5 kilo mer på ena sidan vilket kunde gått riktigt snett så att jag rent fysiskt gick på röven. Nu blev det mer rövgång för mitt självförtroende så att säga.

Vad gäller att vi inte alltid presenterar en ny hypotes som bättre förklarar saker än det vi tar upp är lite knepigt. Dels tar det otroligt lång tid att göra researchen för att kunna debunka nåt, som i fallet med vastus medialis där jag la ner flera veckor på researchen. Skulle man då hitta en annan hypotes eller lösning (som inte alltid finns) skulle i vissa fall bli övermäktigt. Men i just det fallet kan man ju lyssna på våra avsnitt om smärta och rörelse, om smärta och neuromatrix, och även det om squats (även kallat knäböj som jag förstått det). Vi kommer även släppa ett avsnitt framöver om det vi kallar för "operationer" som berör rehabilitering från komplicerade smärtbesvär. Så ofta ger vi vår syn på saken indirekt genom att ta upp liknande eller samma problematik i andra avsnitt, eftersom den generella bilden av det blir mer intressant än att bara diskutera det specifika tillståndet eller fenomenet (typ vastus medialis).

Hoppas det var ett någorlunda svar på din fråga, och återigen tack för feedbacken.

Tack för svar! En av de grejerna som jag verkligen gillar med fysiopodden är hur genuina avsnitten känns och det märks verkligen att ni har gjort extensiv research. Skrattade när jag cyklade längst med väg 77 och ni(du?) förklarade anledningen till att vissa vill aktivera adduktor magnus samtidigt som de utför nån knäextension för att öka aktiveringen i Vastus Medialis.
Anledningen till att jag tyckte att det var synd att det inte landade i något mer än just debunking är för att min flickvän har problem med sina vastus medialis. (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198521) Hon har blivit väldigt mkt bättre nu och sluppit nån patellalux på faktiskt hela säsongen.

Kan säga att jag lär börja plugga till sjukgymnast själv delvis pga era intressanta poddar!

Fysiopodden
2013-10-31, 13:12
Tack för svar! En av de grejerna som jag verkligen gillar med fysiopodden är hur genuina avsnitten känns och det märks verkligen att ni har gjort extensiv research. Skrattade när jag cyklade längst med väg 77 och ni(du?) förklarade anledningen till att vissa vill aktivera adduktor magnus samtidigt som de utför nån knäextension för att öka aktiveringen i Vastus Medialis.
Anledningen till att jag tyckte att det var synd att det inte landade i något mer än just debunking är för att min flickvän har problem med sina vastus medialis. (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198521) Hon har blivit väldigt mkt bättre nu och sluppit nån patellalux på faktiskt hela säsongen.

Kan säga att jag lär börja plugga till sjukgymnast själv delvis pga era intressanta poddar!

Jo, Jacob är bra på att ifrågasätta tveksamma biomekaniska resonemang på ett roligt sätt =)

Jag kan ju tillägga att kanske den största anledningen till att vi kör mycket debunking är för att det i mångt och mycket är roligt att prata om småluxerade resonemang, och det gör att arbetet med podden blir mycket roligare. En av de stora poängerna är ju att det blir extremt komplext när man kommer ner till arbete med individer så det blir nästan lönlöst att ge rekommendationer för folk med exempelvis smärtproblematik i en podcast. Då är det bättre att uppsöka en kompetent människa. Så det kan förutom själva arbetsbördan vara en anledning till att det blir rätt tunt med rekommendationer för individer hur de ska faktiskt ska gå tillväga i sin rehab exempelvis.

Kul att man kan inspirera på nåt sätt, och kul att du ändå ifrågasätter det vi sysslar med.

mikaelj
2013-10-31, 13:50
Dunno, fysiopodden är för flamsiga (vilket vore OK om de kunde nå't), använder tvångsmässigt senaste modeorden ("skvatta", engelska uttryck hellre än svenska) och är i allmänhet väldigt dåligt pålästa inom ämnet de tar upp. Det gäller varje avsnitt så det finns inget särskilt exempel att ta upp. De tar dock inte direkt åt sig av kritiken, så det är mest en varning för andra som är nyfikna. Prova och se. Jag klarar i alla fall inte av det.

_________________________________

Mighty Cast
En britt och en amerikan, gyminstruktör/SL-tävlande diskuterar träning.
http://www.getmightynow.com

Strength of Evidence Podcast
Brett Contreras och Jonathan Fass dissikerar ny forskning om träning.
http://strengthofevidence.com/

The FitCast
Kevin Larrabee pratar med gäster om (styrke)träning, och ibland även Jon Fass och Leigh Peele.
http://www.thefitcast.com

MilkmaN
2013-10-31, 14:06
Har personligen väldigt svårt för Mighty Cast av just samma anledning som du har svårt för Fysiopodden MikaelJ. Lyssnade på avsnittet om marklyft, som var cirka 1,5h långt men kunde sammanfattas i ett par stycken. Stort slöseri med tid. Dessutom ganska kass ljudkvalité (detta var en av de första avsnitten iofs - kanske är bättre nu) vilket är väldigt frustrerande.

Fysiopodden
2013-10-31, 14:11
Dunno, fysiopodden är för flamsiga (vilket vore OK om de kunde nå't), använder tvångsmässigt senaste modeorden ("skvatta", engelska uttryck hellre än svenska) och är i allmänhet väldigt dåligt pålästa inom ämnet de tar upp. Det gäller varje avsnitt så det finns inget särskilt exempel att ta upp. De tar dock inte direkt åt sig av kritiken, så det är mest en varning för andra som är nyfikna. Prova och se. Jag klarar i alla fall inte av det.

_________________________________

Mighty Cast
En britt och en amerikan, gyminstruktör/SL-tävlande diskuterar träning.
http://www.getmightynow.com

Strength of Evidence Podcast
Brett Contreras och Jonathan Fass dissikerar ny forskning om träning.
http://strengthofevidence.com/

The FitCast
Kevin Larrabee pratar med gäster om (styrke)träning, och ibland även Jon Fass och Leigh Peele.
http://www.thefitcast.com

Ja det var ju inte så mycket att orda om där. Flamsiga, kan ingenting, dåligt pålästa och tar inte till sig kritik. Vi tar till oss det och utvärderar hur (om?) vi fortsätter framöver.

Morty
2013-10-31, 14:28
Dunno, fysiopodden är för flamsiga (vilket vore OK om de kunde nå't), använder tvångsmässigt senaste modeorden ("skvatta", engelska uttryck hellre än svenska) och är i allmänhet väldigt dåligt pålästa inom ämnet de tar upp. Det gäller varje avsnitt så det finns inget särskilt exempel att ta upp. De tar dock inte direkt åt sig av kritiken, så det är mest en varning för andra som är nyfikna. Prova och se. Jag klarar i alla fall inte av det.

Har lyssnat igenom tiotalet avsnitt och känner inte igen mig i detta. Även om jag också blev lack på att de sa "squat" typ 3 gånger per minut i avsnittet om knäböj. Vet inte varför dock för "curl" eller "chins" ger inte alls samma triggereffekt. Kanske är det bara vanligare lingo hos svenskar också trots att det är exakt samma grej.

Förstår dock att en generellt vill använda engelska ord eftersom allt som en läser om sånt här är ju på just engelska.

Morty
2013-10-31, 15:21
Tycker att det är rätt grymt gällande kritik att faktiskt regga sig på ett ofta så ogästvänligt forum som Kolozzeum och besvara kritiken som nån Morty har lagt upp i en tråd som inte ens handlar enbart om Fysiopodden. Kudos!!

mikaelj
2013-10-31, 15:58
De uttalar sig ofta tvärsäkert om saker de inte kan så mycket om. Har lyssnat på några avsnitt från olika tidpunkter och märker det gång på gång.

De är nyfrälsta inom sjukgymnastik & träning och skall nu stolt berätta för alla som lyssnar (eller inte) vad de har lärt sig, men saknar den praktiska erfarenheten för att det de säger skall vara trovärdigt.

Har personligen väldigt svårt för Mighty Cast av just samma anledning som du har svårt för Fysiopodden MikaelJ. Lyssnade på avsnittet om marklyft, som var cirka 1,5h långt men kunde sammanfattas i ett par stycken. Stort slöseri med tid. Dessutom ganska kass ljudkvalité (detta var en av de första avsnitten iofs - kanske är bättre nu) vilket är väldigt frustrerande.

Might Cast är två som pratar goja (t ex som "Science... sort of") och säger väldigt vettiga saker. Att det känns som slöseri med tid tills man kommer fram till det viktiga kan jag förstå (även om jag tycker om just pratandet). Medans Fysiopodden ger en bild av att vara störst, bäst & vackrast, utöver att de påstår sig ge korrekt och bra information. Något de väldigt ofta missar.

Fysiopodden
2013-10-31, 16:26
Tycker att det är rätt grymt gällande kritik att faktiskt regga sig på ett ofta så ogästvänligt forum som Kolozzeum och besvara kritiken som nån Morty har lagt upp i en tråd som inte ens handlar enbart om Fysiopodden. Kudos!!

Ja jo, man måste ju som nyfrälst outbildad sopa som prackar på alla sitt trams ändå visa upp sig och vad man inte kan :)

Morty
2013-10-31, 20:00
De uttalar sig ofta tvärsäkert om saker de inte kan så mycket om. Har lyssnat på några avsnitt från olika tidpunkter och märker det gång på gång.

De är nyfrälsta inom sjukgymnastik & träning och skall nu stolt berätta för alla som lyssnar (eller inte) vad de har lärt sig, men saknar den praktiska erfarenheten för att det de säger skall vara trovärdigt.



Might Cast är två som pratar goja (t ex som "Science... sort of") och säger väldigt vettiga saker. Att det känns som slöseri med tid tills man kommer fram till det viktiga kan jag förstå (även om jag tycker om just pratandet). Medans Fysiopodden ger en bild av att vara störst, bäst & vackrast, utöver att de påstår sig ge korrekt och bra information. Något de väldigt ofta missar.

Kan du inte snälla dra ett exempel.

Beholder
2013-10-31, 20:43
Har lyssnat igenom tiotalet avsnitt och känner inte igen mig i detta. Även om jag också blev lack på att de sa "squat" typ 3 gånger per minut i avsnittet om knäböj. Vet inte varför dock för "curl" eller "chins" ger inte alls samma triggereffekt. Kanske är det bara vanligare lingo hos svenskar också trots att det är exakt samma grej.

Förstår dock att en generellt vill använda engelska ord eftersom allt som en läser om sånt här är ju på just engelska.

Jag kan inte heller hålla med i kritiken, känns även som man slipper mycket broscience och jag förstår inte varför folk ska gnälla på squats. Dock har jag en fråga, ni hade inga förberedda frågor för friidrott och skador delen?

Fysiopodden
2013-10-31, 21:37
Jag kan inte heller hålla med i kritiken, känns även som man slipper mycket broscience och jag förstår inte varför folk ska gnälla på squats. Dock har jag en fråga, ni hade inga förberedda frågor för friidrott och skador delen?

Nja, vi hade en del förberett men pga olika omständigheter hade vi inte diskuterat igenom allt sinsemellan eller med Eric och Linda. Det var i ärlighetens namn inte riktigt rättvist mot dem och det hade nog kunnat bli bättre om vi hade gjort det. Tyckte det blev ett rätt kul samtal ändå men jag hoppas att det framgick att det blev mycket svar utifrån deras erfarenheter.

Har precis klippt klart samtalet om acl-skador med Suzanne Werner, Maria Westin och Jenny Tyden-Hammar. Det var lite mer genomarbetat och blev väldigt bra så det kan jag rekommendera att man lyssnar på när det släpps på måndag.

bear.flowertwig
2013-10-31, 23:28
Dunno, fysiopodden är för flamsiga (vilket vore OK om de kunde nå't), använder tvångsmässigt senaste modeorden ("skvatta", engelska uttryck hellre än svenska) och är i allmänhet väldigt dåligt pålästa inom ämnet de tar upp. Det gäller varje avsnitt så det finns inget särskilt exempel att ta upp. De tar dock inte direkt åt sig av kritiken, så det är mest en varning för andra som är nyfikna. Prova och se. Jag klarar i alla fall inte av det.

Håller verkligen med dig. Jag blev riktigt irriterad på att man flamsade sönder bra ämnen. Det är fånigt, valpigt och blir tyvärr riktigt tröttsamt att lyssna på.

Själv gillar jag: Body, Husky (outdoor), Möt Löparen (har lite samma tendenser som fysiopodden), Kropp och själ i P1, Löparpodden (har uppehåll/paus).

Morty
2013-11-01, 13:41
Alla är vi olika. Jag tycker exempelvis att Body är lite väl flamsiga och interna ibland.

Husky och Rich Roll är absolut bäst gällande fullsrs. Riktigt sköna röster har värdarna också. Mjuka röster och ödmjuka personer.

Morty
2014-08-22, 12:00
Nuförtiden blir det nästan bara Rich Roll (så mysiga!!) och Fysiopodden. Fysiopoddens senaste avsnitt håller extremt hög klass, exempelvis det om konditionsperiodisering (som ju verkligen är min nisch) lämnade typ inget att önska. Kanske en tydligare differention av volym och duration (märktes framför allt när de skulle förklara vad TRIMPS var (svar: kvantifiering av träningsvolymen) men redan hade dragit ett likamed mellan duration och volym). Sen är jag ju lite extra intresserad av just fysioterapi eftersom jag ska börja plugga det i höst.

Kristus
2014-08-22, 12:41
Jag lyssnar på följande podcasts....vissa regelbundet och andra lite då och då:

Evidence radio
Sigma Nutrition Radio
Renegade Radio
Evilsugarradio
The Strength of Evidence podcast (uppdateras ej längre)
Iron Radio
Thefitcast
The Strength Coast Podcast

Jag blir mer och mer intresserad av Psykologi och beteende (inom området träning och hälsa) så om ngn har tips på bra poddar så tar jag gärna emot dom

drkrupp
2014-08-22, 18:53
Layne Norton startade nyss upp en ny pod (Physique Science Radio) om man gillar honom.

mondeo99
2014-08-23, 07:38
Mark bells powercast.
Intervjuar folk som verkligen tänjer på gränserna.
Familjen lilliebridge
Dan Green
Stan effording m.fl

Jontalinen
2014-08-23, 13:47
Alla är vi olika. Jag tycker exempelvis att Body är lite väl flamsiga och interna ibland.

Husky och Rich Roll är absolut bäst gällande fullsrs. Riktigt sköna röster har värdarna också. Mjuka röster och ödmjuka personer.

Håller verkligen med. Killarna gör ett grymt jobb och ska ha stort cred. Men deras egna lilla samtal i början och slutet ger inte mig så mycket. Lite "gubbigt" torr humor och mycket internt. Den yngre killen har ett skratt som skär i mig. Men det faller säkert andra bättre i smaken.

Tillsammans med gäster blir det riktigt bra dock.

Batistuta
2014-08-26, 18:49
www.loevehjerter.no
Handler om trening.kosthold og idrett.