handdator

Visa fullständig version : Ingen kontakt med musklerna, hjälp :(


Seaban
2013-09-27, 13:08
Tjenare alla Kolozzeum-människor!

Jag är en relativt nystartad fitness-entusiast och är nu inne på vecka 5 med ett enligt mitt tycke tungt schema.
Efter dessa 4 veckor som varit har jag stött på lite problem i mitt lyftande och det gäller framförallt "Narrow Grip Pull" och "Triceps Dumbell Extends"
När det kommer till "Narrow Grip Pull" så har jag inte hittat någon vikt som fungerat för mig, ligger runt 30kg på maskinen men det känns som att jag inte får kontakt med ryggen utan det värker mer i underarmarna, vikten är alldeles för låg för att jag ska känna att jag får någon träning utav det, det känns som man gör övningen, bara för att.
"Wide Grip" fungerar alldeles utmärkt.

När det kommer till Triceps DB så måste jag köra relativt låga vikter fortfarande vilket inte gör mig så mycket men när jag väl är klar med övningarna så har jag ingen känsla av att jag har tränat dom och skulle lika gärna kunna köra fulla sets igen.
Jag kör till failure btw.

Träningsupplägget för varje övning är:
15 reps, men skulle kunna köra 20 (för att värma upp muskeln)
12 reps, ökad vikt
10 reps, samma
8 reps, ökad vikt
Failure, startvikten

Skulle uppskatta tips och ideér vad det är frågan om, är det helt enkelt att jag kanske är för svag och måste genomlida denna inledningsfasen eller kan det ha att göra med att jag har totalt värdelös teknik.

PS. Så fort jag känner att tekniken i övningen fallerar för att jag är för trött så avslutar jag repsen och sänker vikten för att behålla tekniken. DS

havok
2013-09-27, 13:29
Jag känner igen det du beskriver lite. Kämpade så sent som igår med att få kontakt med rygg när jag körde latsdrag med smalt grepp. Känner jag att jag inte får den kontakt jag vill ha så sänker jag vikten till en väldig lätt nivå och gör några långsamma lyft där jag försöker spänna rätt muskler mot vikten. När jag känner att det sitter som det ska, går jag tillbaka till min "träningsvikt" och försöker "göra likadant". Kanske lite luddigt formulerat...

derko
2013-09-27, 13:46
"Kontakt" spelar ingen roll. Lyfter du rätt kommer du bli större och starkare oavsett om du känner någon kontakt med musklerna.