handdator

Visa fullständig version : Relation mellan energiintag och TEF


AronP
2013-09-27, 07:19
Hur ser den här relationen ut. Efter att ändrat mitt upplägg så att majoriteten av mitt energiintag kommer under några få timmar efter träning. Jag äter 2000-3000kcal under dom 9-10h innan träning, tränar, och sen dom 4-5h efter träning så äter jag yttterligare 2000-3000kcal. Jag har känner inte av några ordentliga svettningar förrän i slutet av dagen, säg dom sista 500-1000kcal. Finns det någon princip här som jag missar? Måste man fyllt några depåer eller nåt innan kroppen börjar bli varmare.

tjing
2013-09-27, 10:53
Vad äter du och uppdelat hur?

Du äter alltså mellan 4-6000 kcal/dag?

För övrigt behöver man ju inte svettas som ett kvitto på att man utvecklar värme; äter man maten uppdelat på fler måltider över lång tid blir ju TEF akut mindre per måltid men lika stor i slutändan, vilket kanske inte märks subjektivt i värmeutveckling på samma sätt.

TEF är alltså i slutändan samma oavsett hur många måltider man delar upp dagens mat på.

AronP
2013-09-27, 12:07
Det är lite olika men tar vi dagen igår så såg det ut ungefär som följer.
0700: amino
0730: yoghurt + flingor
1130: jordnötssmör
1300: Pannkakor
1400: Frukt
1500: malto, amino
1600: Träning
1730: malto, protein
1800: Frukt
1830: Tortillias
1900: Frukt
2130: Glass
2300: Jordnötssmör
Det är vid 23 som svettningarna kommer, och då är det inte det största målet, varken i kalori, protein eller kolhydrater.

Någonstans däremellan ja, lite olika beroende på dag och så. Inte allt för mycket kolhydrater, blev äckligt sött i längden.

Jag är medveten om att mindre måltider inte märks lika kraftigt. Och det är mycket därför jag funderar. Förmiddagens jordnötssmör ger inte alls samma värmeutveckling.

straycat
2013-09-27, 12:29
hi-jackar tråden lite.

Jag brukar nästintill alltid, kanske 9 av 10 gånger, bli väldigt varm i kroppen på kvällen strax innan jag ska gå och lägga mig. Jag tycker det är varmt i rummet, ibland svettas jag och vill ha fönster öppet ofta trots att det är svensk höst och nästan minusgrader. Hur kommer detta sig? Är det detta som är någon form av TEF?

Jag brukar alltid äta rätt lite under dagen, kanske maximalt 1000kcal, och trycka i mig resterande kalorier i min budget mellan 17.00-21.30 efter träningen. Äter rätt optimal byggarkost, dvs mycket protein+carbs och relativt lite fett.

Faktiskt först nu jag reflekterar över detta då jag fick syn på tråden.

tjing
2013-09-27, 15:02
AronP: Tror det beror på att du äter så många mindre måltider; jag får inte samma värme i kroppen heller då som när jag trycker ett stort lass med pasta och köttfärssås efter ett styrkepass.

tjing
2013-09-27, 15:04
Jag brukar alltid äta rätt lite under dagen, kanske maximalt 1000kcal, och trycka i mig resterande kalorier i min budget mellan 17.00-21.30 efter träningen. Äter rätt optimal byggarkost, dvs mycket protein+carbs och relativt lite fett.

Faktiskt först nu jag reflekterar över detta då jag fick syn på tråden.

Termogenes; TEF (basal kostnad för att bearbeta mat) och adaptiv termogenes (insulin > sympatiska nervsystemet > UCP > värme istället för ATP; essentiellt att kroppen oxiderar ett överskott kolhydrater).

Man blir helt enkelt varm av mat, framförallt protein och kolhydrater. Mer varm om man äter mycket åt gången.

straycat
2013-09-27, 15:07
Termogenes; TEF (basal kostnad för att bearbeta mat) och adaptiv termogenes (insulin > sympatiska nervsystemet > UCP > värme istället för ATP).

Man blir helt enkelt varm av mat, framförallt protein och kolhydrater. Mer varm om man äter mycket åt gången.

Fast jag brukar aldrig bli varm direkt efter maten, utan det infinner sig några timmar efter. Det kanske är normalt?

tjing
2013-09-27, 15:10
Ja.

AronP
2013-09-27, 16:50
AronP: Tror det beror på att du äter så många mindre måltider; jag får inte samma värme i kroppen heller då som när jag trycker ett stort lass med pasta och köttfärssås efter ett styrkepass.

Att det inte kommer under dagen har jag full förståelse för, jag är mer fundersam över varför det kommer så kraftigt på kvällen.

Prost
2013-09-27, 16:59
Att det inte kommer under dagen har jag full förståelse för, jag är mer fundersam över varför det kommer så kraftigt på kvällen.

Så brukar jag också ha. Det tar säkert ett tag för maten att tas upp helt osv o när kroppen fyllts o sen överfyllts så kommer väl effekten så småningom på något vis.

AronP
2013-09-27, 17:14
Så brukar jag också ha. Det tar säkert ett tag för maten att tas upp helt osv o när kroppen fyllts o sen överfyllts så kommer väl effekten så småningom på något vis.
Det är något sånt jag tänker också. Men jämför man med diet där det räcker med att man får äta lite extra för att det ska rinna om en så får jag inte ihop det riktigt. Sen ska det erkännas att jag är varm hela dagarna också.

the_matsson
2013-09-28, 20:53
Har inget svar, men kan intyga att jag upplever en fördöjning på kanske 2-3 timmar mellan när jag ätit och när jag blir varm.