handdator

Visa fullständig version : Diabetes (I) och bulk - exempel på kost genom en hel dag?


NautilusMetoden
2013-09-26, 23:10
Har senaste månaden börjat träna för första gången, tanken är att lägga på mig muskler och därför försöker jag hålla någon slags bulk liknande kost. Problemet är att min diabetes, typ 1, har alltid strulat och nu när jag ska äta extra mycket så har jag upptäckt att det är helt omöjligt för mig att ligga bra till i blodsocker (det var ju det redan innan jag tränade dock...).

Inspirerad från en liknande tråd som nyligen skapats här på forumet om diabetes så har jag skapat denna. Det skulle vara kul med lite exempel på hur kosten kan se ut en hel dag från morgon till kväll för någon bulkar men som faktiskt ligger stabilt och bra till i blodsocker. För att klargöra så efterfrågar jag inte insulindoseringar och så vidare utan endast kost.

TheIsh
2013-09-26, 23:27
Hur blodsockret ligger har väl inget med kosten att göra. Alltså, ger du rätt mängd insulin så spelar det väl ingen roll vad du äter. Är du typ 1 kan du ju med lite träning ge exakt så mycket som behövs. Jag tänker inte ens på det längre. Det är ju dessutom något bara du kan veta. I övrigt är det ju ingen skillnad (vad jag kan komma på iaf) mot en icke-diabetiker vad gäller kost.

0rnen
2013-09-27, 09:10
Jag äter allt jag vill, doserar bara insulin därefter. Äter dock i princip alltid likadant med några små förändringar.

Hur länge har du haft diabetes NautilusMetoden?

NautilusMetoden
2013-09-27, 17:09
Har haft diabetes tillräckligt länge för att jag egentligen borde ha kontroll över det...

Det känns som jag aldrig är stabil, hela tiden är mitt blodsocker antingen på väg uppåt eller neråt. Exempelvis så åt jag en hamburgare idag pga brist på annan mat. Steg till 22 väldigt snabbt, efter två och en halv timma är jag nu på en bra nivå, 9 men känner att jag nu är på väg ner för mycket dock. Poängen är att jag har ju då alltså legat högt i flera timmar innan insulinet tagit ner mig till en normal nivå. Jag har aldrig tänkt på att försöka tajma insulinet (te x ta insulin 1 timme före lunchen? Är det att rekommendera för snabba kolhydrater?) dock.


Jag känner mig förvirrad när ni säger att kosten inte spelar någon roll, det känns som att det går emot varenda mening från varje diabetes tidning, hemsida och läkare? Tanken är väl att man ska käka långsamma kolhydrater för att inte få dessa sorters effekter (stiger mycket snabbt för att sedan rasa ner snabbt igen)?

Tanken dock med tråden var att jag ville se hur en hel dags kost kunde se ut för personer som har ordentlig kontroll över sin diabetes...

Sverker
2013-09-27, 17:20
Tror inte någon lyckas bättre med att kontrollera sitt blodsocker vid en viktökning. Insulinbehovet ökar rejält vid kaloriöverskott och blodsockret kan ligga högt länge efter måltiderna.

Eftersom jag är så tråkig, rekomenderar jag att du istället äter som det passar dig och får till träningen under ett halvår eller år. Du kommer att öka i styrka och muskelmassa och förhopningsvis lär du dig att reglera ditt blodsocker bättre. Styrketräning förbränner glykogen och musklerna är hungriga på glukos ( ditt blodsocker ) ett dygn eller längre efter senaste trännigspasset. Kör 3 - 4 tränigspass stryrka i veckan med lagom vila emellan blir säkert blodsockret stabilare.

TheIsh
2013-09-27, 18:14
Vad använder du för insulin? Själv gör jag med novorapid och levemir.

Det här med att diabetiker ska käka varannan timme osv känns inte rätt för mig personligen.
Såhär resonerar jag. Det som händer är att du måste injicera insulin flera gånger, och det ger fler chanser att sockret sticker iväg för mycket åt något håll. Kör man strikt periodisk fasta så behöver man i regel bara kontrollera en eller ett par gånger per dag utan att behöva noja.


Om allt vi bryr oss om är stabilt blodsocker kan du testa följande; Exempel utifrån mig själv!

Mitt protokoll är att ta 20 enheter levemir (12-timmars insulin) när jag går och lägger mig. Detta håller tillbaka blodsockret under natten och morgonen. Direkt på morgonen så tar jag tio till då jag inte äter frukost, och uppvakningsmekanismen triggar ju som du säkert vet blodsockret att stiga för att väcka oss. Då tar jag ytterligare 10 enheter levemir då jag inte planerar på att äta än.

Nån timme innan träning slevar jag i mig kolhydrater/EAA i lämplig mängd. I mitt fall typ 10g EAA och ett par bananer (+ snabbverkande insulin, novorapid). Jag har tar min PWO och drar till gymmet vilket tar ca 30 min med bil. Träning ett par timmar. Häller i mig post workout proteinet med lämplig mängd snabbverkande insulin. Hem och vräk i sig dagsbehovet, sen repetition. Det handlar alltså om periodisk fasta.

Nyckeln här är att lista ut hur mycket insulin din post workout drink kräver. Det blir ju mindre eftersom du både fastat och dessutom tränat på det. Hur mycket av det långsamma beror helt på dig. Är det normalt xx enheter när du går och lägger dig, så fortsätt med det och ta halva dosen igen när du vaknar. Post-workout målet mat blir alltså i princip det enda du behöver bry dig om.

Något du säkert redan vet är att dextrosol är bra att ha på fickan i alla lägen ifall att.

Hoppas det var lite inspiration till hur man kan göra.

edit/ Eftersom fett inte påverkar sockret så är det ett smidigt sätt att tillföra energi på morgonen om du känner att du kräver det. Jag gillar MCT-olja. Kan med fördel mixas med kaffe eller te.

NautilusMetoden
2013-09-27, 20:03
Tack för alla svar!


Vad använder du för insulin? Själv gör jag med novorapid och levemir.

NautilusMeotden:
Jag kör Lantus (24 timmar) & Humanlog (snabb)

Det här med att diabetiker ska käka varannan timme osv känns inte rätt för mig personligen.
Såhär resonerar jag. Det som händer är att du måste injicera insulin flera gånger, och det ger fler chanser att sockret sticker iväg för mycket åt något håll. Kör man strikt periodisk fasta så behöver man i regel bara kontrollera en eller ett par gånger per dag utan att behöva noja.

Om allt vi bryr oss om är stabilt blodsocker kan du testa följande; Exempel utifrån mig själv!

Mitt protokoll är att ta 20 enheter levemir (12-timmars insulin) när jag går och lägger mig. Detta håller tillbaka blodsockret under natten och morgonen. Direkt på morgonen så tar jag tio till då jag inte äter frukost, och uppvakningsmekanismen triggar ju som du säkert vet blodsockret att stiga för att väcka oss. Då tar jag ytterligare 10 enheter levemir då jag inte planerar på att äta än.


NautilusMeotden:
Jag tar en ganska låg dos Lantus vid middagstid eftersom den slår till ganska hårt runt 3-4 på natten, samtidigt så tjatar läkarna om att jag bör höja dosen för att motverka det höga blodsockret på morgonen. Det låter som att Levemir sköter det här effektivare, te x en mindre dos till natten och en starkare dos på morgonen.

Det som jag kommer att tänka på när du skriver detta är att det känns som en kortare men intensivare 12 timmars insulin verkar effektivare än 24 timmars Lantus. Under morgonen / lunchen känns min lantus inte särskilt effektiv och det slutar ju med att jag flera gånger under morgonen & lunch tvingas ta flera små snabbinsulin doser. (Tar jag allt i en dos känns det som att det kan bli lite för intensivt...). Med ett 12h insulin verkar det som att man kan dra ner på sina snabbinsulin doser o på så sätt slippa det riskabla med att överdosera det.


Nån timme innan träning slevar jag i mig kolhydrater/EAA i lämplig mängd. I mitt fall typ 10g EAA och ett par bananer (+ snabbverkande insulin, novorapid).


NautilusMeotden:
Jag tränar nästan exklusivt någon gång mellan 11-14 så om jag skulle följa detta så innebär det alltså att det skulle få bli min frukost


Hem och vräk i sig dagsbehovet, sen repetition. Det handlar alltså om periodisk fasta.


NautilusMeotden:
Kanske dum fråga men menar du här att du drar i dig hela dagsbehovet vid en måltid? Intressant att se men jag ifrågasätter hur mycket jag kan efterlikna detta. Jag är en person som har en tendens att äta ofta (för jag blir hungrig), speciellt på kvällen runt 22-23 blir jag på dåligt humör om jag inte får i mig en rejält portion mat, jag hatar att gå o lägga mig på fastande mage!


Något du säkert redan vet är att dextrosol är bra att ha på fickan i alla lägen ifall att.

NautilusMeotden:
Yup. Med mina berg- och dalbana värden skulle jag inte kommit långt i livet utan det!






Insulinbehovet ökar rejält vid kaloriöverskott och blodsockret kan ligga högt länge efter måltiderna.

NautilusMeotden:
Heh, var inte medveten om detta!

Eftersom jag är så tråkig, rekomenderar jag att du istället äter som det passar dig och får till träningen under ett halvår eller år.


NautilusMeotden:
Jag vet att man inte bör träna med högt blodsocker (även fast jag inte har ketoner) men under denna månad jag tränat så kan jag säga att majoritet av mina pass har varit under högt blodsocker (15-19~). Det jag främst känner mig oroad över är blodkärlsstrul i ögonen men jag vet inte riktigt hur akuta besvär man kan få av att träna med högt blodsocker. När de talar om påverkan på blodkärlen, talar de om att jag förlorar 5% av min syn efter ett träningspass eller snarare flera år av träning med högt blodsocker?!

Styrketräning förbränner glykogen och musklerna är hungriga på glukos ( ditt blodsocker ) ett dygn eller längre efter senaste trännigspasset.

NautilusMeotden:
Yup, detta har lett till att den senaste månaden då jag tränat så har jag legat ännu svajigare (och tagit mycket fler blodsocker) för jag har haft svårt att anpassa mig efter det

TheIsh
2013-09-27, 20:25
Det är så jag
Kanske dum fråga men menar du här att du drar i dig hela dagsbehovet vid en måltid? Intressant att se men jag ifrågasätter hur mycket jag kan efterlikna detta. Jag är en person som har en tendens att äta ofta (för jag blir hungrig), speciellt på kvällen runt 22-23 blir jag på dåligt humör om jag inte får i mig en rejält portion mat, jag hatar att gå o lägga mig på fastande mage!

Ja, hela behovet i samma måltid. Det tar dock ett tag att äta upp allt. Det går såklart att dela upp det också, men hela poängen med det jag beskrev var att slippa göra flera injektioner. Fler injektioner = högre odds att något går snett med sockret. Injicerar du bara en gång då krävs det ju i värsta fall bara en korrigering.

Om det är 24h varför tar du det mer än en gång per dag? Inte undra på det slår under natten i så fall.

NautilusMetoden
2013-09-27, 21:22
Det är så jag



Om det är 24h varför tar du det mer än en gång per dag? Inte undra på det slår under natten i så fall.

Ah nej du missförstår mig, eller så har jag skrivit fel. Jag tar Lantus 1 gång per dygn. Vid middagstid, ca mellan 18.00-19.00.

Nek
2013-09-27, 21:58
Testat insulinpump?

NautilusMetoden
2013-09-27, 22:17
Testat insulinpump?

Nej men tanken att pröva har slagit mig nyligen.

TheIsh
2013-09-27, 23:26
Ah nej du missförstår mig, eller så har jag skrivit fel. Jag tar Lantus 1 gång per dygn. Vid middagstid, ca mellan 18.00-19.00.

För mig är det långsamma förknippat med sömn, men det kanske inte har någon som helst betydelse. Det är det sista jag gör innan jag går till sängen.

Sverker
2013-09-28, 06:26
Vad som händer vid högt blodsocker är att blodet blir tjockare, får högre viscositet, vilket utövar större tryck mot blodkärlen när blodet pumpas runt under träningen.

Hur detta påverkar synen akut har jag ingen aning om. Men större tryck över de finaste blodkärlen kommer under livet att ge små brott och läckor av blod på näthinnan. Kroppen reparerar och vi får ärrvävnad i näthinnan. Resultatet blir färre stavar och tappar och sämre syn:(
Största anledningen till att jag själv aldrig tränar när blodsockret är över 10 - 12. En promenad blir det istället.