handdator

Visa fullständig version : Hur noga är ni med kycklingen i köket?

100
2013-09-26, 15:53
Som topic.

Personligen är jag ganska noga, liksom jag tvättar handen med varm vatten under hela "processen" när jag ska laga kycklingen. Tallrikar, skålar, bestick, osv som rört kycklingen tvättar jag väldigt noga.
Ansiktet rör jag absolut inte med mina händer, tills jag tvättat händerna med tvål och varmt vatten!

Hur gör ni? :)

Kvicksilver
2013-09-26, 15:55
Som topic.

Personligen är jag ganska noga, liksom jag tvättar handen med varm vatten under hela "processen" när jag ska laga kycklingen. Tallrikar, skålar, bestick, osv som rört kycklingen tvättar jag väldigt noga.
Ansiktet rör jag absolut inte med mina händer, tills jag tvättat händerna med tvål och varmt vatten!

Oj vad noga du är. Jag är inte nogrannare än med annan mat... får kanske skärpa mig. Å andra sidan tror jag riskerna är överdrivna.

hestJaevel
2013-09-26, 15:57
Som topic.

När jag rör vid kycklingen så tvättar jag händerna direkt efter.
Allt annat som rört vid kycklingen innan tillagningen är jag väldigt noggrann med! Varmt vatten och diskmedel!
Visserligen gör jag väl likadant med färs, fisk och annat också!

Bubblan84
2013-09-26, 16:12
Tvättar händer och allt annat som kommit i kontakt med kyllingen noggrant.
Lite noggrannare med just kyckling än det mesta annat. Är någon överdriven noja jag och många andra har :d

maxor
2013-09-26, 16:38
Jag tycker folk är lite väl noggranna med det hygienen runt kyckling. Jag gör allting jag ska göra med de, sen efter det tvättar jag händerna med vatten och tvål! Ska dock tillägga att jag aldrig blivit sjuk, mått dåligt eller någonting liknande!

Sen har jag en flickvän som skär av allt fett, tvättar kyckling, händer och redskap så fort de nuddat något. Hon blir sjuk/mår dåligt oftare än mig! Förmodligen sitter allt sådant i huvudet, framförallt i ett land som Sverige där restriktioner är ganska hårda!

TomasB
2013-09-26, 16:40
Köper bara Svensk kyckling från vettiga gårdar. Skulle aldrig köpa mat jag behöver vara livrädd för att hantera med undantag från att ev. förvälla någon svamp.

:)

100
2013-09-26, 17:07
Visserligen gör jag väl likadant med färs, fisk och annat också!
Hur kommer det sig att du är likadant med andra köttprodukter?

Köper bara Svensk kyckling från vettiga gårdar. Skulle aldrig köpa mat jag behöver vara livrädd för att hantera med undantag från att ev. förvälla någon svamp.

Vem har sagt att vi andra i tråden inte köper svensk kyckling från "vettiga" gårdar?

Simonbaws
2013-09-26, 17:11
köper bara fryst färdiggrillad kyckling nu för tiden ;)

hestJaevel
2013-09-26, 17:24
Hur kommer det sig att du är likadant med andra köttprodukter?

För att jag inte tycker det är roligt att vara kladdig, eller att för den delen lämna saker odiskade. När jag diskar så diskar jag ordentligt, oavsett om det är kyckling eller annat.

TomasB
2013-09-26, 17:30
Vem har sagt att vi andra i tråden inte köper svensk kyckling från "vettiga" gårdar?

Och exakt vart kommenterar jag vad du eller någon annan gör?

Chorizo
2013-09-26, 18:05
Plasthandskar och sax

jag tar ut den färska filen från förpackningen med handskarna på och klipper ner kycklingen i stekpannan. Skulle aldrig vidröra kyckling med bara händer eller lägga den på skärbrädan.

Efteråt diskar jag saxen noga.

LillisJ
2013-09-26, 18:35
Kanske jag som är slarvlig men jag tycker att många överdriver :D Är det svensk kyckling så tvättar jag händerna innan jag ska röra den jäveln. Behöver jag göra något emellan, typ fixa potatis eller dyl. så sköljer jag av handen med varmt vatten i någon sekund. Redskap som rört kycklingen åker in i diskmaskinen.

#yolo

Edit: Beror också på om jag lagar till andra. Jag har en tendens att vara mer noga med andras mat än min egen. :)

Gurkyngel
2013-09-26, 18:39
Är vegetarian. En kyckling kommer aldrig in i mitt kök.

R Scarpa27
2013-09-26, 19:20
kör med handskar.
http://www.gullbergs.se/ProductImages/70-59-017/7059017/1/600x600/Eng%C3%A5ngshandske-i-vinyl-puderfri-S-100-och-fp.jpg

Johan_P
2013-09-26, 19:43
Så länge det är svensk kyckling behöver man inte vara särskilt rädd för smittor. Man diskar redskap/skärbrädor efter användning, inte mer med det. Att använda handskar (lol?) är tid och pengar ner i sjön.

StarkaUlf
2013-09-26, 20:12
Tar fram en fryst filé med handen, lägger den i en ugnsform och stoppar in den i ugnen.
Sköljer handen med lite vatten.

Win.

R Scarpa27
2013-09-26, 20:36
Så länge det är svensk kyckling behöver man inte vara särskilt rädd för smittor. Man diskar redskap/skärbrädor efter användning, inte mer med det. Att använda handskar (lol?) är tid och pengar ner i sjön.

har dem på mitt jobb =) hygien ansvarig som också är.
alltså serverar mkt kunder. och håller hygienen vid topp =)
hemma kör jag handskar med ibland blivit en vana haha.

100
2013-09-26, 22:16
Och exakt vart kommenterar jag vad du eller någon annan gör?

Topic är hur hygienisk man är med kyckling i köket, inte att du köper svensk kyckling från "vettiga" gårdar.

strikt
2013-09-27, 01:14
Tar fryst file i handen, spolar den lite under kallvatten i min hand samt kryddar den i handen över diskhon. Lägger filen på plåten, in i ugnen i 50-55 min på 200 grader. Käkar när den är saftig och precis blivit vit innuti.

Tvättar nog inte ens handen efter. Brukar bara skölja av handen och torka den som vanligt.

Armed Dingo
2013-09-27, 05:44
Tvättar alltid händerna innan jag bearbetar mat, kyckling eller ej, i köket. Anledningen till att jag är extra noggrann när det gäller kyckling är att det alltid sipprar ut den där tjocka vätskan från paketet över hela diskbänken efter man tinat den. Har ingen lust att det kommer i kontakt med ett äpple som jag lägger där sedan.

Ni som tvättar händerna med varmt vatten utan diskmedel, före eller efter ni lagat mat, gör bättre i att tvätta med kallt vatten, detsamma gäller disktrasan. Bakterier -frodas- i den ljumna temperaturen på 35-50 grader som vi gärna tvättar händerna i, speciellt i en disktrasa. På bara en vecka bildas det enorma mängder bakterier i en trasa. Kör med diskmedel varje dag i trasan eller byt ut en gång i veckan.

Vanish
2013-09-27, 06:45
Jäklar va folk nojar! Jag står på den sidan som inte tänker så jäkla mycket. Jag tvättar av grejerna när jag är klar, iaf de saker som inte ska in i maskin, med diskmedel. Sen sköljer jag av händerna. That's it.
Säkert inte optimal hantering, men tror inte heller det är optimalt att vara rädd för att man vidrört något, men men

TomasB
2013-09-27, 09:57
Topic är hur hygienisk man är med kyckling i köket, inte att du köper svensk kyckling från "vettiga" gårdar.

Herregud.
Köper från vettiga gårdar ergo jag behöver inte vara så förbannat noggrann med ev. smittor och dylikt.

Den svenska kycklingen föds upp i enlighet med världens tuffaste djurskyddslag och med ett unikt djuromsorgsprogram som även omfattar ett fothälsoprogram.

Svenska kycklingar anslutna till Svensk Fågel hålls aldrig i bur utan går fritt inomhus med utrymme att picka och sprätta i naturligt dagsljus tack vare krav på fönster i stallarna. De har fri tillgång till både foder och vatten. De här kraven har Sverige haft på kycklinguppfödning sedan 1980-talet och de särskilda kraven på kycklingstallar kom 1994.

Salmonellafria fåglar
Utöver boendeförhållanden finns också regleringar och andra aspekter som smittskydd och djurhälsa att förhålla sig till för svenska kycklingproducenter. Tack vare det är svensk fågel fri från salmonella. Det är unikt och därför kostar svensk kyckling som växer upp under goda förhållanden lite extra.

Kycklingen är fenomenal på att omvandla foder till kött. För att växa ett kilo behöver kycklingen endast cirka 1,75 kilo foder. Fodret består till omkring 75 procent av svenskt spannmål som korn, vete, havre och majs. Resten av fodret är proteinråvaror. Många kycklinguppfödare odlar sitt eget spannmål och undviker på så sätt miljöbelastande transporter.

Andra fåglar på gården
I Sverige föds det upp två olika storlekar på kalkon, den mindre används ofta till jul som hel kalkon och den större används för styckning eller charkråvara. Även kalkonuppfödning tillämpar ett Djuromsorgsprogram motsvarande den för kyckling.

Uppfödning av gås är mycket säsongsbetonad och sker framför allt i november till Mårten gås och men även till jul.

Även ankor och en och annan struts återfinns på svenska gårdar.

Så jag hanterar den som allt annat livsmedel i princip.
Och sluta vara så förbannat dryg. Det bidrar inte direkt till god samtalston.

Johan_P
2013-09-27, 10:27
har dem på mitt jobb =) hygien ansvarig som också är.
alltså serverar mkt kunder. och håller hygienen vid topp =)
hemma kör jag handskar med ibland blivit en vana haha.

Jo, det köper jag. Det är såklart skillnad på professionellt bruk och ett hemmakök :)

Beemel
2013-09-27, 10:41
Jag är totalt (om man jämför med bakteriafoberna här) nog extremt onogrann. Förutsatt att jag inte kommer direkt från jobbet, gymmet, affären etc. så bryr jag mig inte nämnvärt om att tvätta händerna innan jag tar i kycklingen.
Efter jag har skurit upp den eller lagt den i stekpannan så sköljer jag av händerna med vanligt ljummet vatten, det gör jag även om jag skurit tomater, mest för att inte ha massa matrester/kladd på fingrarna än av bakteriesynpunkt.
Har jag haft en tallrik eller dylikt som maten legat och tinat på så stoppar jag det i diskmaskinen samma procedur gäller med skärbräda och knivar.

Så länge mat och dryck ser bra ut, luktar normalt och smakar normalt äter jag den. Oavsett bästföre datum och andra "rekomendationer".
Vi (även min familj och min nuvarande fästmö kör på samma sätt) har aldrig fått några problem med hälsan vare sig hemma eller på restaurang. Vare sig I Sverige eller utomlands. Tillsammans har vi ett par hundra års erfarenhet (5 syskon) av att vara "onogrann" utan att stöta på några problem.

Tilläggas kan även att jag är en sådan som alltid dricker vatten direkt från kranen oavsett vilket land jag befinner mig. Självklart förutsatt att vattnet inte är brunt/konstigt färgat eller smakar allt för mycket klor.

Jag tror folk är överdrivet försiktiga. Men om ni trivs med det så är det väl bara att köra på.

Jag tror att det är medias skräckrapportering om hur allting är så jävla farligt. det är superbakterier hit och epidemier dit.
Allting ger cancer, Det är farligt att dieta, det är farligt att vara för tjock, det är farligt att vara för smal det är farligt att göra ditt det är farligt att göra datt. Det är ohälsosamt att styrketräna, det är ohälsosamt att sitta i soffan. Luften ute är förgiftad och sitter man inne så får man strålning från telefoner och datorskärmar...

Jag lever hellre ett kort liv utan att vara rädd för allt än ett långt liv där man undviker allting och endast lever för att göra allt för att hålla sig ifrån det som är "farligt"

Ska vi gissa på att det är en tidsfråga innan någon kommer svara (eller åtminstonde kommer tänka)
"vänta bara tills du ligger sjuk, då kommer du ändra dig.."

Knatcharn
2013-09-27, 11:12

+1, Samma sak med gris. Larv att tvunget köra griskött grått nu för tiden... :p

Diomedea exulans
2013-09-27, 11:17
Jag brukar nöja mig med att bara jaga ut den jäkeln.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/IMG_2160_zps3233b10b.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/IMG_2160_zps3233b10b.jpg.html)

Johan_P
2013-09-27, 15:03
+1, Samma sak med gris. Larv att tvunget köra griskött grått nu för tiden... :p

Steka kyckling, lax och gris (m.m.) snustorrt är synd. Nog för att det ska vara genomstekt, men finns gränser för allt. Gäller det nöt, lamm eller annat smarrigt finns inte well-done i min matlagningsvärld :D

Zorban
2013-09-27, 15:12
Steka kyckling, lax och gris (m.m.) snustorrt är synd. Nog för att det ska vara genomstekt, men finns gränser för allt. Gäller det nöt, lamm eller annat smarrigt finns inte well-done i min matlagningsvärld :D
Lax, om något, bör väl inte vara well done. Snarare 10 grader kallare än nöt.

Appel
2013-09-27, 16:39
Lika noga som med allt annat kött...

Appel
2013-09-27, 16:40
Jag brukar nöja mig med att bara jaga ut den jäkeln.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/IMG_2160_zps3233b10b.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/IMG_2160_zps3233b10b.jpg.html)

Hahaha... det är ju en tupp o ingen kylling!

Otur
2013-09-27, 17:09

+1 på det.

Skulle inte falla mig att köpa något annat än Svensk kyckling.

Om jag nu blev tvungen skulle jag välja Dansk kyckling från Rose Poultry eller Danpo. Dessa är lite billigare men håller mycket hög standard.

Jag blir glad när jag läser sånt du skriver.

yxa
2013-09-27, 18:57
äh fan skärp er, saltlösning preppad tai kyckling duger gott o väl

R Scarpa27
2013-09-27, 19:31
+1 på det.

Skulle inte falla mig att köpa något annat än Svensk kyckling.

Om jag nu blev tvungen skulle jag välja Dansk kyckling från Rose Poultry eller Danpo. Dessa är lite billigare men håller mycket hög standard.

Jag blir glad när jag läser sånt du skriver.

plus 2

100
2013-09-27, 22:28
Herregud.
Så jag hanterar den som allt annat livsmedel i princip.
Och sluta vara så förbannat dryg. Det bidrar inte direkt till god samtalston.
Detta var topic, inte vilken sorts kyckling du köper. Tack för ditt svar! :)

Alkro
2013-09-28, 15:35
http://lowres-picturecabinet.com.s3-eu-west-1.amazonaws.com/43/main/22/101150.jpg

Jag använder ovanstående utrustning när jag lagar kyckling, man vill ju inte bli sjuk!