handdator

Visa fullständig version : Letar efter en artikel om aspartam, någon som vet var jag hittar den?


mattilainen
2013-09-26, 09:47
Hej!

Jag läste en artikel för längesedan om möss som fått aspartam i otroliga doser och det framkom att de dog av blodcancer när det visade sig vara blodsvamp, vilket ofta möss får. Någon som sitter på denna eller annan forskning kring aspartam och cancer?

Dreas
2013-09-26, 09:49
Hej!

Jag läste en artikel för längesedan om möss som fått aspartam i otroliga doser och det framkom att de dog av blodcancer när det visade sig vara blodsvamp, vilket ofta möss får. Någon som sitter på denna eller annan forskning kring aspartam och cancer?Googla WHO och Aspartam. Eller EFSA och aspartam.

Finns rapporter postade av Grub här. Söker du på aspartam som trådrubrik tror jag också att du hittar trådar med flera rapporter inkl. den du söker.

mattilainen
2013-09-26, 10:00
Googla WHO och Aspartam. Eller EFSA och aspartam.

Finns rapporter postade av Grub här. Söker du på aspartam som trådrubrik tror jag också att du hittar trådar med flera rapporter inkl. den du söker.

Tack! Hittade en hel del av det jag sökte, plus mer!

Mycoplasma pulmonis and Lymphoma in Bioassays in Rats
vet.sagepub.com/content/46/5/952.long här är studien.

Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte heller är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta. I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid. Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta (2). Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt. Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien. Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor.

Källa: http://www.slv.se/.../Sotningsmedlet-aspartam/