handdator

Visa fullständig version : Excelblad


tankoovich
2013-09-26, 07:05
Tjena

Tänkte bara fråga om någon sitter på ett snyggt och enkelt excel blad till ett "två dagarspass" liknande det som finns i nybörjartråden?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Tanken är väl att snickra ihop ett eget men är lite ide lös hur man bäst designar det!:hbang::hbang::hbang:

Tack för mig! :cool:

r1kkie
2013-09-26, 07:13
Vad ska finns i det?

PureWhey
2013-09-26, 07:33
Varför ska du ha det i excelblad?
Menar du att du vill ha färdig progression för varje pass?

tankoovich
2013-09-26, 07:47
Varför ska du ha det i excelblad?
Menar du att du vill ha färdig progression för varje pass?

Framför allt för att skriva ner och se ev. förbättring samt för att komma ihåg vad som skall köras os.v

Hur gör ni? Papper/penna eller huvud?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Jappse
2013-09-26, 07:51
Jag kör alltid Excel, för de stora lyften. Övningar som curls och chins osv håller jag i huvudet. Men brukar bli 3x10 * X vikt på de övningarna.

Annars finns det templates du kan printa ut och kladda i med penna, det är ganska mysigt. Eller använda i mobilen som excel.

http://www.exrx.net/WeightTraining/WorkoutLogs.html

Taget från exrx

Blank Workout Card (http://www.exrx.net/Workouts/WorkoutCardBlank.xls)
Blank Workout Log (http://www.exrx.net/Workouts/WorkoutLogBlank.xls)

Google är din vän, lär dig Engelska

PureWhey
2013-09-26, 07:58
Framför allt för att skriva ner och se ev. förbättring samt för att komma ihåg vad som skall köras os.v

Hur gör ni? Papper/penna eller huvud?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Jag skriver ner varje pass i anteckningar på mobilen, lätt att kolla på förra passet under passet samt föra över till datorn.
Kör även MM2K, då har jag helt enkelt bara tagit kort på excel-arket.

Johan_P
2013-09-26, 08:03
Gym Hero: http://gymheroapp.com/

http://gymheroapp.com/wp-content/uploads/2013/04/workoutmode1.png

http://gymheroapp.com/wp-content/uploads/2013/04/workouthistory.jpg

Tråd låst.

Använder folk fortfarande Excel för sånt här? :D

PureWhey
2013-09-26, 08:07
Den såg smidig ut, ska prövas efter jag skaffat ny mobil.

tankoovich
2013-09-26, 08:17
Tycker mobilapplikationerna inte alltid har alla övningar.. därav har jag personligen ej använt mig av dessa.. men kanske har dom blivit bättre nu! :)
Tack för tipsen ska iväg till gymmet och prova nu! :)

Xtreme
2013-09-26, 08:28
Så här har jag gjort, kör typ samma program som tråden du länkade till ;)

Kopiera in övningarna i Excel column A
På rad 1 (ett) skriver du vecka/pass
Spara i dropbox
Nu kan du redigera ditt excelblad både på datorn och mobilen.
Har mobilen på gymmet där jag fyller i hur mycket jag lyfter och granskar programmet på datorn hemma. ;)

Johan_P
2013-09-26, 08:42
Tycker mobilapplikationerna inte alltid har alla övningar.. därav har jag personligen ej använt mig av dessa.. men kanske har dom blivit bättre nu! :)
Tack för tipsen ska iväg till gymmet och prova nu! :)

Jag har aldrig hittat en vettig träningsapp innan. Men i Gym Hero så lägger man till alla övningar själv, så trackar den efter enskild övning. Så du kan välja om du vill ha övningar på svenska eller engelska. Dessutom är statistiken grym - bl.a fördelningar av hur mycket vikt varje muskelgrupp lyft över tid. Rekommenderar att man köper alla tillägg i appen, kostar några välvärda kronor.

https://phaven-prod.s3.amazonaws.com/files/image_part/asset/97962/TkbcdFE9PXWcB2CYSno71lFzrCw/medium_graphBLOG.png

Antagligen det mest betydande inslaget i min träning, någonsin. Förvånad att jag inte sett mer av den här på forumet.

krubkungen
2013-09-26, 08:53
Tack för tipset Johan. P

Kollar fan aldrig på AppStore efter nya appar :D

Mucho appreciado.

NickeSthlm
2013-09-26, 09:21
Tack för tipset Johan.. Laddade ner Gym Hero direkt.
Har letat efter vettiga träningsappar men inte fastnat för någon så jag har hela tiden kört i Excel.

arthax
2013-09-26, 09:22
Jag har aldrig hittat en vettig träningsapp innan. Men i Gym Hero så lägger man till alla övningar själv, så trackar den efter enskild övning. Så du kan välja om du vill ha övningar på svenska eller engelska. Dessutom är statistiken grym - bl.a fördelningar av hur mycket vikt varje muskelgrupp lyft över tid. Rekommenderar att man köper alla tillägg i appen, kostar några välvärda kronor.

https://phaven-prod.s3.amazonaws.com/files/image_part/asset/97962/TkbcdFE9PXWcB2CYSno71lFzrCw/medium_graphBLOG.png

Antagligen det mest betydande inslaget i min träning, någonsin. Förvånad att jag inte sett mer av den här på forumet.


Skriver man egna övningar eller finns det bara färdiga? Tänker på om man kör mark, kronlyft, långa mark eller pausmark som ju är varianter av samma övning?

NickeSthlm
2013-09-26, 09:27
Skriver man egna övningar eller finns det bara färdiga? Tänker på om man kör mark, kronlyft, långa mark eller pausmark som ju är varianter av samma övning?

Laddade precis ner appen och det finns en stor uppsjö av övningar samt att man kan lägga till egna..

arthax
2013-09-26, 09:28
Laddade precis ner appen och det finns en stor uppsjö av övningar samt att man kan lägga till egna..

kanon! :)

NickeSthlm
2013-09-26, 09:52
Ska sägas dock att jag laddade ner appen till Android.. Blev sjukt osäker på om det ens är samma app då den ser helt annorlunda ut jämfört med det som visas på deras hemsida..
:/

Johan_P
2013-09-26, 09:54
Skriver man egna övningar eller finns det bara färdiga? Tänker på om man kör mark, kronlyft, långa mark eller pausmark som ju är varianter av samma övning?

Man kan ändra allt som man själv vill. Lägga till övningar på svenska eller engelska.

När du kör t.ex. kronlyft kan du lägga in övningarna som "Kronlyft rackhöjd 3" och "Kronlyft rackhöjd 5" och skilja på dem i statistiken. När man skriver in samma övningen så autofylls vikterna från förra passet.

Rekommenderar att man köper till tilläggen i appen, de är riktigt bra.

Johan_P
2013-09-26, 09:55
Ska sägas dock att jag laddade ner appen till Android.. Blev sjukt osäker på om det ens är samma app då den ser helt annorlunda ut jämfört med det som visas på deras hemsida..
:/

Tror bara den finns till iPhone tyvärr!

NickeSthlm
2013-09-26, 10:19
Tror bara den finns till iPhone tyvärr!

Hittade en Gym Hero när jag gick in på Google Play och köpte den direkt och började kolla runt.. Jaja, får nöja mig med denna ;)

tankoovich
2013-09-26, 11:53
Hittade en Gym Hero när jag gick in på Google Play och köpte den direkt och började kolla runt.. Jaja, får nöja mig med denna ;)

Hur verkar den?
Jag har även jag Andriod.. någon som vet en hyffsat app annars? Finns miljoner olika på playbutiken..

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

NickeSthlm
2013-09-26, 13:11
Hur verkar den?
Jag har även jag Andriod.. någon som vet en hyffsat app annars? Finns miljoner olika på playbutiken..

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Måste ändå säga att den är helt okej..

Har suttit och knappat in mitt helkroppsschema nu och testkört 3 pass i mobilen för att se hur det hela fungerar och efter lite knåpande så har jag fått det att funka.. Klart enkel att hantera :)

- Det finns ett stort antal övningar att välja på och du kan dessutom knappa in egna om det är något du saknar
- Du kan lätt lägga in flera olika pass
- Du drar igång ett pass och den matar automatiskt på med nästa övning. Du väljer när du sätter ihop ditt pass första gången hur många set du ska köra. Är det så att du under träningen kommer på att du vill göra några set till så läggs det smidigt till
- När du är inne på en övning så kan du med ett enkelt tryck se historik på dina tidigare pass för att se vilken vikt du körde
- Varje gång du knappat in ett set så startar en timer som hjälper dig att hålla koll på vilan
- Smidig historik där du ser datum för dina senaste pass och vilket pass det var (du har själv döpt passet så du ser snabbt om det var bröst/triceps-passet ex)
- Klickar du på passet så ser du alla övningar, set och vikt. Det enda som inte funkar här är 1RM-räknaren

Andra plus:
- Du kan välja mellan kg eller lbs
- Du kan ställa in tiden på timern


Långt inlägg, hoppas du fått den info du behöver. Kostade bara 7 spänn :)

NickeSthlm
2013-09-26, 13:14
Glömde nämna:

När du dragit igång ett pass så kan du själv hoppa mellan övningarna om det är så att du vill ändra ordningen på just detta pass eller om du t.ex. supersettar två övningar. Se kliver du enkelt tillbaka till den första övningen om det är så du vill köra.

Man ser dessutom enkelt när man kört samtliga set på en övning om man klickar upp listan för då blir det ett streck över övningen. Om det är så att man hoppar runt alltså ;)

tankoovich
2013-09-26, 17:46
Måste ändå säga att den är helt okej..

Har suttit och knappat in mitt helkroppsschema nu och testkört 3 pass i mobilen för att se hur det hela fungerar och efter lite knåpande så har jag fått det att funka.. Klart enkel att hantera :)

- Det finns ett stort antal övningar att välja på och du kan dessutom knappa in egna om det är något du saknar
- Du kan lätt lägga in flera olika pass
- Du drar igång ett pass och den matar automatiskt på med nästa övning. Du väljer när du sätter ihop ditt pass första gången hur många set du ska köra. Är det så att du under träningen kommer på att du vill göra några set till så läggs det smidigt till
- När du är inne på en övning så kan du med ett enkelt tryck se historik på dina tidigare pass för att se vilken vikt du körde
- Varje gång du knappat in ett set så startar en timer som hjälper dig att hålla koll på vilan
- Smidig historik där du ser datum för dina senaste pass och vilket pass det var (du har själv döpt passet så du ser snabbt om det var bröst/triceps-passet ex)
- Klickar du på passet så ser du alla övningar, set och vikt. Det enda som inte funkar här är 1RM-räknaren

Andra plus:
- Du kan välja mellan kg eller lbs
- Du kan ställa in tiden på timern


Långt inlägg, hoppas du fått den info du behöver. Kostade bara 7 spänn :)

Glömde nämna:

När du dragit igång ett pass så kan du själv hoppa mellan övningarna om det är så att du vill ändra ordningen på just detta pass eller om du t.ex. supersettar två övningar. Se kliver du enkelt tillbaka till den första övningen om det är så du vill köra.

Man ser dessutom enkelt när man kört samtliga set på en övning om man klickar upp listan för då blir det ett streck över övningen. Om det är så att man hoppar runt alltså ;)

Schysst!

Verkar som det kan vara värt att offra sju tuggummin! :cool:

orteninho
2013-12-02, 11:36
Tja! Jag lånar tråden lite för att få lite info om Gym hero som verkar vara en vettig app.

Kan man följa statistiken i en enskild övning över tid eller är det bara senaste passet som gäller? Tänkte om man kan följa hur mycket man ökat i dips från vecka 1 till vecka 24 som exempel.