handdator

Visa fullständig version : Skulle du hjälpa en främling?


RandomC
2013-09-25, 15:47
Föreställ dig att du är du sitter i bilen en vardagskväll och är på väg hem. Du åker på småvägar i en storstad, det är relativt tomt ute men långt ifrån ödsligt. Plötsligt ser du ett ungt par som står bredvid vägen och viftar frenetiskt med armarna, vad gör du?

Jockefoten
2013-09-25, 15:49
Ignorerar och kör vidare.

tjing
2013-09-25, 15:55
Ignorerar förmodligen.

Känns onödigt riskabelt och de är inte i någon livsfara. Den snabba avvägningen gör jag.

Trouble
2013-09-25, 15:57
Stannar. Jag är odödlig.

PureWhey
2013-09-25, 15:58
Beror på vilket humör jag är på, enstaka tillfällen skulle jag nog stanna, beroende på hur dem ser ut.
(Stannar knappast för 2 alkisar t.ex.)

billmaier
2013-09-25, 15:58
Kör vidare med 95% sannolikhet. Är det 2 riktigt snygga 20-åriga tjejer stannar jag.

Snubben
2013-09-25, 16:02
Beror på hur de ser ut.

Yes
2013-09-25, 16:02
Jag har både stannat och kört vidare. En gång fick jag 500kr för att köra 1km, och en annan gång erbjöds jag avsugning av tre damer.

PureWhey
2013-09-25, 16:10
Jag har både stannat och kört vidare. En gång fick jag 500kr för att köra 1km, och en annan gång erbjöds jag avsugning av tre damer.

Utveckla gärna, jag har mycket att lära verkar det som. cofffee

eternallord
2013-09-25, 16:19
Jag har både stannat och kört vidare. En gång fick jag 500kr för att köra 1km, och en annan gång erbjöds jag avsugning av tre damer.

Nå, did you go for it?

wessmen
2013-09-25, 16:21
Stannar, vevar ner och flexar biccen. Kör vidare.

David Brent
2013-09-25, 16:25
Beror lite på utseende.

Chilla mamma
2013-09-25, 16:26
Jag har både stannat och kört vidare. En gång fick jag 500kr för att köra 1km, och en annan gång erbjöds jag avsugning av tre damer.

SNÄLLA berätta mer!

XXXL
2013-09-25, 16:30
Hade hållt in tutan, satt på hellyset, hytt med näven och gasat på.

Snubben
2013-09-25, 16:39
SNÄLLA berätta mer!

... vad finns det att berätta? Skall han i detalj berätta om avsugningen eller?

Yes
2013-09-25, 16:46
Nå, did you go for it?
Är det något jag ångrar så är det att jag avböjde... damerna var iof lite väl gamla och slitna, men ändå - det kunde varit något att berätta för barnbarnen.

Jag var ute och körde sent en natt och såg något som liknande en snygg tjej vid vägkanten. Hon vinkade så jag stannade givetvis.

På närmare håll såg hon lite äldre ut. Hennes två väninnor som hoppade fram ur buskaget kom lite som en överraskning.

"Sista bussen mot xxx har gått. Pretty please kan du skjutsa oss?"
"Eh, det blir lite svårt... har bara plats för en"

Pekar bak mot sätet som borde varit där samt den renskrapade inredningen.

"Äh men det går bra!"

Damen som grenslade kardantunneln började anmärka på hur varmt det blev mellan benen. Sen började det...

"Vad vill du ha för det här? Pengar? Avsugning?"
"Der behövs inte..."
"Allvarligt, vill du ha en avsugning? Vad säger ni tjejer? Visst kan vi suga av honom?"

Osv.

Olegh
2013-09-25, 16:55
Har ingen bil. cofffee

Hobbes
2013-09-25, 17:21
I Sverige, hade aldrig stannat (Inte efter att nyheterna under sommaren).

Här i Canada givetvis - gör och gjort!!

MackeJuve
2013-09-25, 17:26
Jag hade nog stannat, har egentligen bara råkat ut för det en gång; då stannade jag. Är inte särskilt rädd för att råka ut för något, men visst skulle man överväga att köra vidare om det stod två alkisliknande gubbar längs vägen och viftade.

XXXL
2013-09-25, 17:27
Kanske kan tillägga varför jag aldrig skulle stanna: I dagens samhälle har alla en mobiltelefon och kan ringa efter hjälp, nån av de två kanske har dålig laddning i telefonen men båda två samtidigt? Högst otroligt, och eftersom jag är rätt paranoid av mig så hade jag nog anat ugglor i mossen redan där faktiskt. Sen vet jag att folk inte är strandsatta som man kanske blev för 10-15 år sedan så om ingen är skadad kan man ju lämna nån med gott samvete vetandes att hjälp förmodligen är påväg.

spoon
2013-09-25, 17:35
Jag har stannat och hjälpt folk förr och hade gjort det igen.

Fuark
2013-09-25, 17:38
Är inte så haj på just bilar, men jag hade nog vevat ner och frågat om de behöver hjälp

TheOne1994
2013-09-25, 17:52
kör vidare !

Morrris
2013-09-25, 17:55
I Sverige, hade aldrig stannat (Inte efter att nyheterna under sommaren).

Här i Canada givetvis - gör och gjort!!

Trivs du i Kanada?

MasterChief
2013-09-25, 18:13
Är det något jag ångrar så är det att jag avböjde... damerna var iof lite väl gamla och slitna, men ändå - det kunde varit något att berätta för barnbarnen.

Jag var ute och körde sent en natt och såg något som liknande en snygg tjej vid vägkanten. Hon vinkade så jag stannade givetvis.

På närmare håll såg hon lite äldre ut. Hennes två väninnor som hoppade fram ur buskaget kom lite som en överraskning.

"Sista bussen mot xxx har gått. Pretty please kan du skjutsa oss?"
"Eh, det blir lite svårt... har bara plats för en"

Pekar bak mot sätet som borde varit där samt den renskrapade inredningen.

"Äh men det går bra!"

Damen som grenslade kardantunneln började anmärka på hur varmt det blev mellan benen. Sen började det...

"Vad vill du ha för det här? Pengar? Avsugning?"
"Der behövs inte..."
"Allvarligt, vill du ha en avsugning? Vad säger ni tjejer? Visst kan vi suga av honom?"

Osv.

Ofräscht :-/ Du gjorde rätt som tackade nej.

Trouble
2013-09-25, 18:19
Ofräscht :-/ Du gjorde rätt som tackade nej.

Sant, riktigt sunkigt.

mattepatte
2013-09-25, 18:24
Hade stannat, det är jag som sitter i en bil, hade snabbt som fan kört vidare om jag märker onåd.

knuckles
2013-09-25, 18:27
Om de erbjuder samma gentjänster som Yes var med om, visst.

MattiasP90
2013-09-25, 18:34
Förmodligen hade jag kört vidare.

Minns en gång när jag var ute och körde och hade massa polare med mig så bilen var full, så stötte vi på flera tjejer som vinkade in oss och frågade om dom kunde åka med oss men dum som jag var så sa jag nej och gasade vidare.. Tror ni man fick höra om de där ett tag efter? ;)

King Grub
2013-09-25, 18:59
Ignorerar. Sett för många skräckfilmer. Men jag hade blivit sur om någon gjort detsamma mot mig. :p

filmjölk
2013-09-25, 19:03
Skall jag vara helt ärlig hade jag stannat för ett vitt par som ser ut som europeer, men inte annars.

tntballe
2013-09-25, 19:15
Har jag tid så stannar jag och skjutsar rimligt långa sträckor. Har skjutsat fyllon, utlänningar, till och med ungdomar.
Begär inget för det men hoppas att vid behov få samma hjälp.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

shut teh face
2013-09-25, 19:17
Jag hade stannat och frågat "do you lift..?" ja, resten vet ni.

difeddy
2013-09-25, 19:19
skall jag vara helt ärlig hade jag stannat för ett vitt par som ser ut som europeer, men inte annars.

:d

Sniggel
2013-09-25, 19:56
80% av kommunikationen är visuell. Man vill gärna se hur de beter sig, kroppsspråket och vilket uttryck deras ögon har. Samt hur de är klädda och vad de bär på sig osv...
Men antagligen hade jag i de flesta fall stannat.

MasterChief
2013-09-25, 20:01
Självklart hade jag stannat. Som seriemördare kan jag ju inte tacka nej till ett sådant erbjudande.

R Scarpa27
2013-09-25, 20:05
helt beroende på vilket humör jag är på.

Magnus Larsson
2013-09-25, 20:14
Jag hade stannat och frågat "do you lift..?" ja, resten vet ni.

Hoho, "Shut up and lift" hade funkat det med.

I alla fall: det är jäkligt mycket omgivningen som avgör. Motorväg ok, skogsägaren nej

Red Apple
2013-09-25, 20:21
Hade stannat så länge de inte ser suspekta ut. Gjort det förut och det har gått bra.

R Scarpa27
2013-09-25, 20:24
http://s3.amazonaws.com/auteurs_production/images/film/even-cowgirls-get-the-blues/w448/even-cowgirls-get-the-blues.jpg?1289442794

http://2.bp.blogspot.com/-VdkJwMntmKM/Tyij75KhNWI/AAAAAAAABR8/w7BrAb2PTLY/s400/Picture+1.png

nice classic movie

tjing
2013-09-25, 20:28
Är det något jag ångrar så är det att jag avböjde... damerna var iof lite väl gamla och slitna, men ändå - det kunde varit något att berätta för barnbarnen.


Ja, verkligen en episk merit som barnbarnen ska få höra flera gånger om ;)

Jag undrar hur det skulle gestalta sig; mys på juldagen framför den öppna spisen och farfar tar ton: "Jo, ni vet när farfar var ung så blev han en gång erbjuden en avsugning för att han skulle skjutsa tre tanter".

Profit.

knuckles
2013-09-25, 20:32
Jag skulle då inte ha stannat för honom

http://cdn1.cdnme.se/2151464/6-3/rutger_51b4a6d79606ee4a0af10756.jpg

nissepelle
2013-09-25, 20:34
Det beror på omständigheterna. Kan ju vara två ungdomar med normalt, men panikslaget, utseende. Då hade jag stannat på andra sidan vägen och ropat till dem vad det är om. Är ju inga problem att köra iväg då om det är något fuffens. Två invandrarkillar på 20 år, aldrig i mitt liv att jag stannat oavsett omständigheter.

RandomC
2013-09-25, 20:38
Betydligt fler som bara kör vidare än vad jag förväntade mig.

80% av kommunikationen är visuell. Man vill gärna se hur de beter sig, kroppsspråket och vilket uttryck deras ögon har. Samt hur de är klädda och vad de bär på sig osv...
Men antagligen hade jag i de flesta fall stannat.

Absolut!

Då spinner vi vidare på orginalinlägget. Gatan ligger i ett fint området i Stockgolm, den är enkelriktad och ödslig men väl upplyst. Klockan är nio en tisdagskväll. Paret är i 30-årsåldern, svenskar, väl klädda. De håller sig båda på trottoaren, dvs de gör inget försök att blockera din framfart med det är tydligt att dom är mycket angelägna om att få din uppmärksamhet.

Skulle ni fortfarande betett er på samma sätt som tidigare? Oavsett om svaret är ja eller nej, av vilken anledning handlar ni som ni gör?

J.V
2013-09-25, 20:41
trivs du i kanada?:d

Stefan J
2013-09-25, 20:46
Föreställ dig att du är du sitter i bilen en vardagskväll och är på väg hem. Du åker på småvägar i en storstad, det är relativt tomt ute men långt ifrån ödsligt. Plötsligt ser du ett ungt par som står bredvid vägen och viftar frenetiskt med armarna, vad gör du?

Beror helt på mitt humör för stunden. Vissa dagar hade jag stannat och hjälpt till, andra dagar hade jag siktat in mig på den stora vattenpölen intill dem och sedan skrattat hela vägen hem. :)

Sniggel
2013-09-25, 20:50
Betydligt fler som bara kör vidare än vad jag förväntade mig.



Absolut!

Då spinner vi vidare på orginalinlägget. Gatan ligger i ett fint området i Stockgolm, den är enkelriktad och ödslig men väl upplyst. Klockan är nio en tisdagskväll. Paret är i 30-årsåldern, svenskar, väl klädda. De håller sig båda på trottoaren, dvs de gör inget försök att blockera din framfart med det är tydligt att dom är mycket angelägna om att få din uppmärksamhet.

Skulle ni fortfarande betett er på samma sätt som tidigare? Oavsett om svaret är ja eller nej, av vilken anledning handlar ni som ni gör?

Ja jag hade hjälpt och nu får jag väl avslöja vilka fördomar man har:
Det är en tisdag, mitt i vardagen och klockan är bara 9. I "fina" områden är kriminaliteten lägre så jag känner mig säkrare. Paret är en kvinna och man (?) - detta gör att mina misstankar om att det är något fuffens på g sjunker ännu mer.
De är inte uppstressade (desperata) eftersom de artigt håller sig vid sidan av.
Jag kan inte komma på någon situation där jag skulle misstänka personerna för att vilja utnyttja mig (så att jag far illa). Om det varit två välklädda män hade jag kanske misstänkt försäljare eller religiösa aktivister på sin höjd! Men förmodligen inte.
Om det varit två kvinnor hade jag nog inte kunnat misstänka något heller.

Man kan ju börja med att rulla ner fönstret för att fortsätta läsa av situationen. Hade dörren varit olåst hade jag inte brytt mig om att låsa den i förväg. Känner mig för trygg för det.

shadowfire
2013-09-25, 22:17
Automatlåsande dörrar ftw, hade vevat ner rutan en liten glipa och kollat läget och pratat med dem. Eftersom de dessutom antagligen varit på bilens högra sida så hade jag haft gott om plats att prata genom passagerarfönstret och A5/3.0ans vridmoment räcker till även för att skaka av sig en junkie som kastar sig över motorhuven eller försöker slå in rutan.

Tror inte jag hade blivit så glad om jag kört förbi bara och dagen efter fått läsa en artikel om att ett par miste sitt akut sjuka barn vid vägkanten för att ingen stannade och för att de inte hade mobiltelefon och kunde larma.

spoon
2013-09-25, 22:21
Ni som bara skulle köra förbi, vad tror ni kommer hända om ni stannar?

strikt
2013-09-25, 23:21
Jag har stannat och kommer fortsätta stanna och erbjuda hjälp om det inte blir allt för mycket besvär på min bekostnad.

Hobbes
2013-09-26, 00:15
Trivs du i Kanada?

:d

:laugh:

Diomedea exulans
2013-09-26, 00:17
Stannar och slår ner dem.

spoonchest
2013-09-26, 00:49
Det är svårt att säga. Det är väldigt situationsberoende, och vad man får för vibbar.
Har gjort bägge delar, men situationerna skiljde sig givetvis rätt mycket. :smash:
Då jag ignorerade, eller ja, saktade in och fick plötsligt rätt dåliga vibbar av de som stod efter vägen och rullade vidare, så besparade jag mig en del bekymmer, skulle jag tro.

eiri
2013-09-26, 00:54
vinkar tillbaks, man behöver ju inte vara otrevlig.

Bailah
2013-09-26, 01:06
Hade stannat och frågat vad som hänt.

LoveMachine
2013-09-26, 08:25
Jag hade troligtvis stannat, men nu har jag ingen bil så det är ganska teoretiskt. Jag liftade faktiskt en hel del när jag bodde i Kiruna. Bussarna från skolan gick en gång på förmiddagen, två gånger på eftermiddagen och en gång på kvällen. Så slutade man kring lunch så hade man ofta cirka två timmar innan nästa buss. Eftersom det är mycket (för att vara E10 utanför Kiruna) folk i rörelse på vägarna kring lunch så kunde man oftast få lift på under tio minuter. Jag har alltså den viss skul att betala igen. Sen såkan man inte gå runt och se styckmördare och rånare över allt. Men lite uppmärksamhet på kroppsspråk med mera skadar inte.

Rikard Jansson
2013-09-26, 09:36
Beror helt på mitt humör för stunden. Vissa dagar hade jag stannat och hjälpt till, andra dagar hade jag siktat in mig på den stora vattenpölen intill dem och sedan skrattat hela vägen hem. :)

Har du skaffat körkort nu? :D

drakfelt
2013-09-26, 09:51
Sist jag stannade var det för en ung tjej som satt mitt i gatan, i rusningstrafik, med ett uppenbart motorhaveri och bara grät.

Tänkte att någon får ju hjälpa den arma tjejen, så jag bogserade hennes kärra till mitt arbete bara någon kilometer bort där hon fick ha den parkerad till dess att hon hade möjlighet att hämta den.

Min arbetsgivare blev uppringd av en dam, svärmor till den unga tjejen visade det sig, som undrade om den hjälpsamme unge mannen, då jag var yngst på den lilla firman var det enkelt för min arbetsgivare att förstå vem det rörde sig om och delade ut mitt jobbnummer. Fick ett samtal där vederbörande ville föra över 1000 kr till mitt konto. Efter otaliga försök att avböja var jag en bankdag senare 1000 kr rikare.