handdator

Visa fullständig version : Att köra klart en muskelgrupp innan nästa?


Southman
2013-09-25, 13:35
Hej!

Något som jag funderat på länge är om det är en fördel eller nackdel att låt säga, köra klart en muskelgrupp, exempelvis bröst innan man går på nästa muskelgrupp.

Eller som jag gör just nu, kör kanske 3-4 set bröst, sen går jag på 3-4 triceps-övningar. För att sedan kanske 15 min senare kör 3-4 isolerade bröstövningar.

Den pausen som brösten får där, är den till fördel eller nackdel för styrka/volym?

För att vara extra tydlig: Är det alltså att föredra att köra klart en muskelgrupp i en och samma veva?


Tack på förhand!! :)

Eira
2013-09-25, 13:39
Gör det som gör att du kan hantera mest vikt.
testa och utvärdera

Pintan
2013-09-25, 16:23
Jag föredrar att träna klart en muskel innan jag påbörjar träning för nästa. Undantaget om jag supersetar två muskelgrupper.

Knatcharn
2013-09-25, 16:27
Jag brukar köra varannan övning om jag kör 2 muskelgrupper men det blir en rätt lång paus om du kör 3-4 övningar... Menar du inte set?

Southman
2013-09-25, 17:37
Jo, jag menar såklart set där. Sorry :)


Jag antar att det är ungefär som Eira skrev, bara man kan lyfta det man tänkt så är det väl ok.

Fick bara för mig att muskeln/musklerna kanske redan "gått in i en fas" som sedan avbryts när man kör samma muskelgrupp igen 15-20 min senare.

En lustig tanke kanske :D

Brinke
2013-09-25, 20:15
Om jag kör tex Axlar och bröst förslagsvis så kör jag en övning på axlar sen färdig med det setet så kör jag en övning på bröst sen färdig med det går ja över till axlar igen, osv tills man är klar! blir lite mera intensivitet i det hela tkr jag

Knatcharn
2013-09-26, 12:30
Om jag kör tex Axlar och bröst förslagsvis så kör jag en övning på axlar sen färdig med det setet så kör jag en övning på bröst sen färdig med det går ja över till axlar igen, osv tills man är klar! blir lite mera intensivitet i det hela tkr jag

Så kör jag också. TS om du får en paus på 15-20 minuter tycker jag inte du ska göra det men för mig blir det kanske 5-10 minuters pauser. Det fungerar rätt bra, muskeln är halvfräsch igen för nästa övning. Om man kör på tre bröstövningar i rad direkt efter varandra blir den utmattad snabbare. Det finns ju självklart fördelar med att träna på det sättet också, att trötta ut muskeln maximalt på kort tid. Jag tror dock att det är schysst att låta den vila lite och ta högre vikter i de kommande övningarna (till en viss gräns, typ 10 minuter). Prova båda sätten. :)

Kvicksilver
2013-09-26, 13:01
Jo, jag menar såklart set där. Sorry :)
Fick bara för mig att muskeln/musklerna kanske redan "gått in i en fas" som sedan avbryts när man kör samma muskelgrupp igen 15-20 min senare.

En lustig tanke kanske :D

Förstår vad du menar och tyvärr är det i många frågeställningar här på forumet som denna tanke finns. Jag tror man måste komma ifrån att tänka att vad man gör med sin kropp är en isolerad händelse.
Inte minst diskussioner om när man ska äta vad tex. Vilken ordning man ska träna i. osv.
Muskeluppbyggnad och nedbrytning pågår konstant och parallellt. Liksom fettinlagring och fettförbränning om jag har förstått det rätt.
Det finns inget start och stopp på det viset... även om det känns så ibland.
Personligen kör jag en muskelgrupp i taget... men vad som är mest opti är det nog ingen som vet. *flex*

lördagsgrogg
2013-09-26, 18:47
Gör det som gör att du kan hantera mest vikt.
testa och utvärdera

+1. Gör det som du kan flytta mest vikt med.

Commando1980
2013-09-26, 18:58
Det är viktigt att köra klart en muskelgrupp innan du går på en annan. Undantaget är armar. Du vill hålla kvar blodet och pumpen i muskelgruppen så länge som möjligt för att främja muskeltillväxten.

Kör inte för många muskelgrupper per pass (för att undvika en utspädningseffekt av tillväxten) och ta gärna en paus mellan muskelgrupperna om du t ex tränar bröst/biceps etc. :naughty:

Bandid0
2013-09-26, 19:02
Du vill behålla pumpen - ju mer blod och tryck i muskeln desto mer näring transporteras dit för uppbyggnad och du får en längre anabol signal=hypertrofi. Serge Nubret baserade sin träning mycket på på detta och fick därmed också en enorm muskelkvalité som många av den yngre skolan (även om de har en del massa) saknar, helt enkelt för att de tränar fel/för tungt/dålig kontakt och inte vet hur man surfar på pumpen.

Trapz
2013-09-26, 19:13
Jag brukar ibland köra 2 övningar för en muskel, sedan köra 1 övning för nästa muskel sen gå på första igen för att få tillbaks lite energi. Men då är det ofta muskler som "hänger ihop" t.e.x bröst så kör jag 2 pressövningar, oftast bänk och sedan snedpress. Sen kan jag köra 3-4 set triceps eller axlar. Och därefter köra lite olika flies varianter. Tycker det kan vara skönt att "vila" lite mellan så kan man ta i mer efter.

exor
2013-09-26, 20:31
Kör oftast klart en muskelgrupp i taget. Men finns givetvis undantag :)

bear.flowertwig
2013-09-26, 22:47
Jag surfar gärna på pumpen.

Diomedea exulans
2013-09-26, 23:37
.....

eAzy
2013-09-27, 01:12
Jag skulle föreslå de tunga basövningarna först. Så kör du te.x bröst + axlar så kör du bänkpress och militärpress först. Sen kanske kabel flyes och sidolyft.