handdator

Visa fullständig version : CKD - timing


OWLI
2013-09-25, 13:14
Hej! :) Tänkte börja med Cyklisk Ketogen Diet på lördag, men har några funderingar. För ett par veckor sedan läste jag Kiefers "Carb Back-Loading" och känner mig lite fucked up atm. Hans diet handlar ju mycket om timing och att a b s o l u t inte frisätta något insulin förrän efter träningen, till och med ägg, keso och proteinpulver innan träningen bör man hålla sig borta ifrån pga insulinfrisättningen som dessa livsmedel skapar.

Jag funderar lite på om jag bör ha lite sånt tänk angående insulin nu när jag kör CKD också eller har inte det någon betydelse? Är det fördelaktigt att dra i sig kvargen (med tanke på kolisarna den innehåller) efter träningen istället för någon annan tid på dygnet? Eller ska jag under CKD bara fokusera på att hålla mig under 30g kolhydrater/dag och skita i insulin och näringstiming mm?

tjing
2013-09-25, 15:48
Vanligt protein frisätter också insulin; dock inte så mycket som en del tror. I smärre mängder är insulinutsöndringen faktiskt inte särskilt stor (vassle ökar dock insulin signifikant mer än andra proteinkällor i mat). Men tillräckligt för att hindra lipolys 1-2 timmar något om man inte äter kolhydrater till. Längre tid vid större mängd.

Fokusera bara på CKD; blanda inte ihop två tänk på en gång, det blir bara virrigt.

OWLI
2013-09-27, 17:08
Vanligt protein frisätter också insulin; dock inte så mycket som en del tror. I smärre mängder är insulinutsöndringen faktiskt inte särskilt stor (vassle ökar dock insulin signifikant mer än andra proteinkällor i mat). Men tillräckligt för att hindra lipolys 1-2 timmar något om man inte äter kolhydrater till. Längre tid vid större mängd.

Fokusera bara på CKD; blanda inte ihop två tänk på en gång, det blir bara virrigt.


Okej, tack för svar! :) Skulle du ändå rekommendera att äta målet med mest kolhydrater i efter träning än någon annan tid på dygnet?