handdator

Visa fullständig version : Allmän sjukdomskänsla UTAN feber och halsont


Clajj
2013-09-25, 11:42
Hej, och jag är ledsen för ännu en tråd om att träna sjuk, men jag har sökt i forumet och googlat rent allmänt och känner inte att jag riktigt fått svar på det jag vill få svar på.

Jag vet att man säger att man inte ska träna med halsont eller feber. Men i mitt fall då, som mest har en allmän sjukdomskänsla (blir matt av ansträngning, men har ingen feber) och en liten bråkig näsa. Vad borde gälla då? Jag har vilat från träningen i fem dagar (sen i fredags när jag först kände symptomen), men kunnat gå i skolan och jobba och göra saker och ting ändå (men varit matt och allmänt trött när jag gjort detta). Jag skulle så hemskt gärna vilja träna imorn, jag börjar äntligen få gains och komma någonvart med träningen, känns som att fem dagars vila borde räcka om det inte har blivit värre under dessa dagar?

Eller tror ni att jag kommer utlösa något värre om jag tränar imorn? Förhoppningen ligger i att det snarare ska ge immunförsvaret en skjuts, men det kanske är naivt att tänka så...

TheOne1994
2013-09-25, 11:50
känner du att du kan prestera 100 % på gymmet gå dit. Om du är minsta osäker stanna hemma. Du blir varken större eller mindre av några dagars till eller ifrån. Du har mer att förlora med att chansa att träna sjuk...
Ingen här kan säga vad som kommer hända om du tränar imorgon. Vad säger din magkänsla ?

PureWhey
2013-09-25, 11:59
Precis som TheOne säger, gå på magkänsla, känner du att du kan träna så gör det - brukar vara en bra tumregel så länge man tänker sunt.

tjing
2013-09-25, 12:21
Gå på känsla. Det finns ingen som vet exakt hur du mår eller vad man ska göra.

Ingen feber, inte ont i halsen, svår hosta eller konstant rinnande näsa = träna, typ.

Kvicksilver
2013-09-25, 12:26
Tror inte du behöver vara orolig. Tänk om alla med fysiskt arbete skulle vara hemme så fort dom snörvlade lite... Katastrof!
Jag kör med grundprincipen att om jag kommer upp ur sängen så går jag till jobbet.... och kan jag jobba så kan jag träna. :)

Clajj
2013-09-25, 14:34
Tack för att ni orkat svara :)

Vågar inte lita på min magkänsla när det gäller sjukdomar. Jag har haft episoder då jag alltid varit sjuk och har blivit himla försiktig efter det och vilar så fort jag känner minsta symptom. Men ofta leder det bara till att jag vilar i onödan, kan jag känna i efterhand. Är så less på att ofta vara sjuk att man känner sig smått hypokondrisk och tar till åtgärder av minsta lilla symptom. Bara vilar av rädsla för "tänk om" och så har man gått miste om massa saker istället, bara för man ville vara safe.

Men det är klart att det är svårt för andra att bedöma. Men jag antar att det är en bra riktlinje att gå efter huruvida jag tror jag kommer kunna ge 100% eller inte :)

Ser dock en skillnad på att jobba sjuk och träna sjuk. Jobba och gå i skolan sjuk är man tyvärr illa tvungen till ibland, men träningen kan man ju välja.