handdator

Visa fullständig version : Vad anses negativt med Högreps i Knäböj och Marklyft?


Adam87
2013-09-25, 09:17
Undrar hur ni kör marklyft och knäböj . Jag har kört nu ett tag endast maxstyrka 1-2 repare för att öka mina maxlyft. Men nu tänkte jag köra högreps upp till 10 reps.

Vad anser ni om detta? Det jag tror är positivt är att man får en grym bålstabilitet och man lär in sig teknik och får bra rutin i lyften.

Vad är det då som kan vara negativt med högreps i dessa övningar?
Lyften kommer bli med lägre vikt självklart.

andeem
2013-09-25, 09:19
Inget negativt, förutom att det är svinjobbigt.

mattilainen
2013-09-25, 09:22
negativt är kanske att skaderisken ökar då du oftast är rejält trött under de sista lyften. Greppet kommer absolut få träna samt pulsen kommer nog bli hög och det är ju positivt :) Mitt tips är ju att alltid tänka på formen!

Adam87
2013-09-25, 09:28
Jag upplever att det inte är så jobbigt men visst har man märkt att pulsen ökar rejält.
För mig så tycker jag lågreps är grymt mycket jobbigare men jag är väll mer uthållig än stark helt helt enkelt.

Ja bra form alla dagar i veckan vad man än gör :p

Tunga böjar och marklyft borde vara mer skadebenägna är lätta vikter och högreps. I och med att man har mycket mer kontroll vid lägre vikter än tyngre,Så känner jag iaf

olle lindblad
2013-09-25, 09:39
När det gäller tekniken har jag lättare för att träna teknik på treor och femmor där det finns marginal för ett par reps till. Många repetitioner tenderar att göra att jag släpper på formen allteftersom orken tryter.

Heddaway
2013-09-25, 09:40
Jag tror att det "negativa" med att köra högrep är att du blir långsam på de tyngre lyften sen. Det är vad jag upplevt, så därför slutade jag med det.

Ur byggsyfte är det väl mer optimalt kanske men inte för styrka. Men antar att det inte är styrkeökning du är ute efter:)

Sedan har jag själv lätt att "slarva" med lyften när det blir för låga vikter. Man bara matar igenom dem för att få dem gjort istället för att "ta i" och försöka lyfta så bra som möjligt. Så det beror kanske på vad du går in med för inställning inför varje lyft :)

Adam87
2013-09-25, 09:51
Jag har kör lågreps ett bra tag ända sedan jag började på styrkelyftgymmet. Lyfte tungt 1-2 reps men det roliga är att jag lyfter lika långsamt i vilket fall även fast jag gjort detta ett tag. Man kommer nog för långt ner under 90grader därför man kanske tappar lite fart

Men nu när jag kört några veckor med högreps och lätta explosiva så känns det som man blivit mer explosiv.



Är främst ute efter volym men även styrka är en periodare vad det gäller volym,styrka,uthållighet :P

Adam87
2013-09-25, 10:01
Då blir det att fortsätta köra högreps en månad framåt då det inte är något särskilt negativt med att göra det.

Förutom om man vill bli maxstark, Vem vett benen och ryggen kanske lägger på sig lite muskelmassa under denna månaden vilket inte är fel.

Styrka behöver också större muskler = Vilket gör att man kan lyfta tyngre :D

AronP
2013-09-25, 10:07
10 reps = högreps, du måste vara lyftare :)

Tekniken i marken kan fallera lite vid högre reps men det bygger bra med pannben.

I böjen anser jag nog att skaderisken minskar vid högreps, dvs lägre vikt, och det bygger mer volym.

Adam87
2013-09-25, 10:18
Hehe okey så högreps är runt 15-20 eller mer? Isf får man prova det när uthållighetsträning är på schemat :P

Brukar främst köra sumomarklyft men lägger även in då och då högreps i smal mark.

Sumomarklyften är jue inte så skadebenägna och sätter inte ryggen i allt för utsatt position vid högreps i vilket fall :P

AronP
2013-09-25, 10:22
Det är nog mer vad jag skulle klassa som högreps ja.

Sumo är troligen något mindre utsatt om man inte har helt fel vinklar för det.

PureWhey
2013-09-25, 10:24
10 reps = högreps, du måste vara lyftare :)

Tekniken i marken kan fallera lite vid högre reps men det bygger bra med pannben.

I böjen anser jag nog att skaderisken minskar vid högreps, dvs lägre vikt, och det bygger mer volym.

+1

Mark och böj är extremt jobbigt att högreppa, addera sedan kort vila så blir det brutalt. Med andra ord riktigt skoj.

NickeSthlm
2013-09-25, 10:24
I German Volume Training så kör man väl både knäböj och marklyft med 10x10 så som någon sa så lär det mest "negativa" bli att det blir lite kämpigare ;) (inte sagt att du ska köra 10 set dock)..

Gäller väl bara att hitta rätt vikt så att du kör rätt form genom alla set..

Adam87
2013-09-25, 10:28
Kör runt 60% procent av maxvikten har funkat riktigt bra hittils. Har bra vinklar för sumo och det gynnar mig som har rörlig höft :P

Jag tror på högreps och att det blir kämpigare och så det hör till, och att bålen får jobba statiskt som tusan det är nog bara positivt de gånger man ska lyfta en större vikt och maxrepa.


Någon som provat att köra upp till 10-12 reps på marken och böjen regelbundet ??? och vad har ni fått ut av det ? skulle vara skoj att höra vad det gav just er :P

exor
2013-09-25, 11:16
Knäböj är inga problem med högreps. Mark däremot tycker jag man tappar formen på och skaderisken blir för hög.

Adam87
2013-09-25, 11:33
Knäböj är inga problem med högreps. Mark däremot tycker jag man tappar formen på och skaderisken blir för hög.

Kör du inte då med för hög vikt eller är det bålen som behöver tränas?

eller har du skadat dig då du kört mycket högreps?

hurril
2013-09-25, 11:36
Risken att man hamnar fel ett rep eller att man gradvis förskjuts i sina positioner så pass att man sliter ut sig fel ökar helt klart ju fler reps man gör. Givetvis ökar skaderisken åter igen när vikterna börjar bli nära ens max.

Adam87
2013-09-25, 11:40
Man behöver inte alltid köra till fail på lägre vikter . och att maxrepa är nog mer skadebenäget då man får pressa sig till 100%

Om bålen inte klarar stabilisera under det sista setet med satt säga 10 reps så får man väll sätta på sig ett bälte om man nu har dålig bålstabilitet!

dmoller
2013-09-25, 11:42
stor risk att huvet exploderar när jag kör högreppare i mark

BobaFett
2013-09-25, 12:21
Tycker att 10 reppare är helt ok och inte "högreps". Jag personligen har kört 8-10 för det mesta och tycker att det funkat bra. Vissa säger att skaderisken ökar men vikterna minskar ju så det är nog ingen skillnad.



Vet inte om det är volym på låren trådskaparen är ute efter men byggarna i Amerikat förespråkar 20 reppare allt mer nu på sistone på knäböjen för att bygga volym på benen.

Nån som testat?

Sjukt jobbigt är det i alla fall.

Alltidxx
2013-09-25, 12:28
10 reps är inte högreps. Om man oroar sig för utförandet så är man inte kompetent nog som tränande. Håll utförandet, vad är problemet? Att det blir jobbigt? Tough shit. Men visst, klarar man inte av det så kanske man ska passa sig.

PureWhey
2013-09-25, 12:36
BobaFett
Jag har inte reppat så högt på böjen, men har börjat köra högre på bensparken samt lårcurlen, oftast över 20 och inte under 15. Mina lår har växt 2 cm sedan jag började med det, kan självklart inte veta om de skulle växt mer eller mindre med färre reps.
(KV har inte rört sig mycket)

Alltidxx
2013-09-25, 12:42
Vet inte om det är volym på låren trådskaparen är ute efter men byggarna i Amerikat förespråkar 20 reppare allt mer nu på sistone på knäböjen för att bygga volym på benen.

Nån som testat?

Sjukt jobbigt är det i alla fall.
Ja jag brukar göra sånt ganska ofta. Det gör satans ont såklart och man bör inte ha mat i magen. Även om man vägrar kompromissa med utförande och satsar allt på att träffa quadsen även genom hög TUT (vända innan man är helt sträckt och kontrollera vikten nedåt, men ändå rappt) så rekommenderar jag att man gör detta i smithmaskinen. Annars finns helt klart risken att man tappar balansen och trillar omkull på de sista repsen.