handdator

Visa fullständig version : Konstig smärta i axlarna, varit hos sjukgymnast


J89
2013-09-24, 16:14
Hej, ja som det står i rubriken så har jag dom senaste ~6 veckorna lidit av en konstig form av axelsmärta.
Jag har varit hos en sjukgymnast och hon hade ingen aning om vad det kunde vara och sa till mig att undvika övningar där smärtan är som värst.
Något jag har gjort dom senaste 4 veckorna men det har inte förbättrats något.
Smärtan uppstår främst och är som värst om jag sitter ned med armbågen vilandes på benet och sedan justerar överkroppen så att vikten hamnar på den armen.
Smärtan uppstår då i främre delen av axeln och det känns som en skärande smärta.
Samma sak om jag står rakt upp med armarna nära kroppen och pressar nedåt på något med händerna.
Den uppstår också när jag har armarna nära kroppen och håller händerna på sidan av höfterna och pressar, dock lite vagare.
Nu till det konstiga, jag kan utföra alla former av rotatorcuffövningar utan att känna smärta och jag har inte heller några problem med axelpressar, sidolyft eller majoriteten bröstövningar.
Det känns dock lite (1-2/10 i smärtskala) i första setet bänk när jag är i bottenläget, det gör även ont när jag lyfter av stången i bänkpress.
Någon övning som det gör fruktansvärt ont i är liggande tricepsextensioner bakom huvudet, där uppstår den när jag har kommit ungefär halvvägs i den negativa fasen, det känns betydligt mindre om jag har armbågarna så nära varandra som möjligt och inte låter dom åka ut.

Så hur uppstod detta?
Jag har faktiskt ingen aning men det konstiga är att dom första 2 veckorna så kändes det endast i den högra armen och efter det så uppstod det även i den vänstra.
Jag provade att vila 5 dagar från gymmet och åt under dessa 5 dagar ipren 3 gånger om dagen då jag trodde att det var någon inflammation eller något.
Så är det någon som vet vad detta kan vara?
Vad kan jag göra åt det?
Just nu så vet jag inte ifall jag vågar fortsätta träna eller inte även om jag kan.
Mvh

J89
2013-09-24, 16:33
Bör kanske tillägga att jag har lyft i över 5 år och utförandet sitter i alla övningar, jag tränar också mina rotatorcuffar och har gjort det dom senaste 3 åren via 2-3 set utåtrotation och innåtrotation i kabel i slutet av mina press/överkroppspass.
Jag kör också 1-2 set i denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/LVUprightExternalRotation.html) typen av rotation fast med kabel.

L-Sami
2013-09-24, 20:25
Någon slags inklämning kan det vara. Ja, om du inte får svar av en sjukgymnast sök en annan eller annan terapeut. Det du berättar är inte klockrent för att kunna rådgöra vad du kan göra.

J89
2013-09-24, 22:14
Någon slags inklämning kan det vara. Ja, om du inte får svar av en sjukgymnast sök en annan eller annan terapeut. Det du berättar är inte klockrent för att kunna rådgöra vad du kan göra.

Mjo, har misstänkt det med men det känns konstigt att det drabbar båda axlarna så tätt inpå*jorgen*

Old Nick
2013-09-28, 08:33
Sök upp en bättre sjukgymnast. Får man inte en diagnos hos den ena kan man inte bara rycka på axlarna och gå till ett forum istället. Man går till den andra, den som kan sitt jobb, istället.

killenigrillen
2013-09-28, 10:19
Till OP:
Sök hjälp hos en annan sjukgymnast som är mer inriktad på idrotsskador. Om du känner nån i ett idrottslag som har hjälp av en sjukgymnast kan det vara en början att ta kontakt med den.

Sök upp en bättre sjukgymnast. Får man inte en diagnos hos den ena kan man inte bara rycka på axlarna och gå till ett forum istället. Man går till den andra, den som kan sitt jobb, istället.

Jag håller med om att man inte ska ge upp bara för att man inte får svar hos en terapeut.
Din sista mening är dock lite överdriven kan jag tycka. Sjukgymnastutbildningen är en GRUNDUTBILDNING. Detta innebär att man inte på långa vägar är "färdiglärd" som sjukgymnast när man gått klart sina 3 år och tagit kandidatexamen. Det är då den riktiga inlärningen börjar.

Den största mängd kunskap man erhåller som sjukgymnast är från praktisk/klinisk erfarenhet och delad kunskap från kollegor.

Så att säga att man inte kan sitt jobb bara för att man inte kan diagnostisera ett axelproblem är att överdriva lite.

Sjukgymnaster har (ofta) i alla fall självdistansen att erkänna när de inte vet vad dom har framför sig och kanske hänvisa till en kollega med mer erfarenhet inom den aktuella kroppsdelen.

L-Sami
2013-09-29, 11:40
Till OP:
Sök hjälp hos en annan sjukgymnast som är mer inriktad på idrotsskador. Om du känner nån i ett idrottslag som har hjälp av en sjukgymnast kan det vara en början att ta kontakt med den.



Jag håller med om att man inte ska ge upp bara för att man inte får svar hos en terapeut.
Din sista mening är dock lite överdriven kan jag tycka. Sjukgymnastutbildningen är en GRUNDUTBILDNING. Detta innebär att man inte på långa vägar är "färdiglärd" som sjukgymnast när man gått klart sina 3 år och tagit kandidatexamen. Det är då den riktiga inlärningen börjar.

Den största mängd kunskap man erhåller som sjukgymnast är från praktisk/klinisk erfarenhet och delad kunskap från kollegor.

Så att säga att man inte kan sitt jobb bara för att man inte kan diagnostisera ett axelproblem är att överdriva lite.

Sjukgymnaster har (ofta) i alla fall självdistansen att erkänna när de inte vet vad dom har framför sig och kanske hänvisa till en kollega med mer erfarenhet inom den aktuella kroppsdelen.

Jag ska bara tillägga

Sjukgymnast är en bred yrkeskategori och det finns många inriktningar. De som är inriktade mot rörelse och stödjeorganen och gått vidareutbildningar som t ex idrottsmedicin, OMI, OMT, McKenzie mm efter grundutbildningen bör och har oftast bra kompetens att behandla muskel/nerv/led besvär.

Att gå till en sjukgymnast som är inriktad mot t ex neurologi eller getriatrik, då kan man förvänta sig endast baskunskaper inom rörelse och stödjeorganen och det räcker inte alltid.

J89
2013-09-29, 20:45
Hmm, har vilat från all överkroppsträning i 6 dagar nu och det känns betydligt bättre, det kanske var en inflammation i båda axlarna trots allt?
Fick annars ett rätt intressant svar på FB, så kommer det tillbaka när jag börjar träna överkroppen igen om 4-5 dagar så får man nog be om en sådan röntgen.
Vad tror ni mer kunniga här om det han skriver nedan?
Kan tillägga att det dom senaste 3 åren har knakat och knastrar som tusan i mina axlar, speciellt i bröstpressar.
I bottenläget av bänken så låter det som att något hoppar ur led i höger axel, det känns även som något flyttar sig i axeln just då.

Utifrån vad hur du beskriver, så är direkt min första tanke AC-leden. Att det har börjat bildas Artros för att det skaver i leden.
Det är en led som brukar kunna spöka, just för personer som tränat länge och ganska tungt på gym.
Den leden är väldigt liten och kan efter några år börja växa ihop med diffus smärta som följd.

Just när du hänger på armen vilandes på benet då är det i stort sett bara AC-leden som blir belastad, samma sak när du kör Triceps över huvudet så komprimeras leden rätt rejält. När du kör bänk så brukar det oftast värka i ytterläget, då det är just där Ac är som mest utsatt.

Om det inte blir bättre, är du nog tvungen och uppsöka läkare, säg att du vill ha en slätröntgen där man lätt ser om det är artros i AC-leden.