handdator

Visa fullständig version : Mer fett på ena sidan kroppen


flingan
2013-09-24, 10:27
Efter cirka 3-4 år av stadig viktuppgång och ingen träning håller jag nu på att gå ner i vikt, och det går mycket bra.

En sak jag däremot såg i spegeln och har känt är att det verkar som att min vänstersida av kroppen, syns och känns vid mage och bröst verkar ha mer fett/mindre muskler än min högra sida. Det syns ganska tydligt i spegeln att de är skillnad på höger och vänster bröst.

Vad kan detta bero på? Kan de vara så att det är så eftersom jag inte har tränat något och det kommer jämna ut sig med viktnedgång och förlorande av fett, och senare bildandet av muskler.

Vad tror ni?

Jag är högerhänt, om de kan spela roll.

Lite stats:
Kille
24 år
108 kg
178 cm

Kvicksilver
2013-09-24, 10:38
Till att börja med så är inte fetter jämnt fördelat över kroppen utan kan sitta lite olika på olika människor. Vanligt på män är tex att det ansamlas mycket runt buken, på kvinnor på tex låren.
Sen är det så att man inte kan punktförbränna fett. Dvs att träning av tex magen bränner inte extra fett där.
Olikheten, osymetrin, mellan din högra och vänstar sida kan vara genetisk. Oftast är en sida (för de flesta höger) lite mer utvecklad och starkare.
Ett sätt att jämna ut genetiska olikheter är att helt enkelt träna den sida som släpar efter lite mer. Är ditt vänstra bröst mindre än det högra så kör några extra reps för det varje bröstpass.
Mäter man kan man på vissa upptäcka stora skillnader mellan kroppshalvorna. Det är inte ovanligt att det skiljer en hel del om man mäter från bröstens mitt ut till utsida av axlar. Detta medför naturligtvis att musklerna skiljer sig till formen och således till utseendet.

Vanish
2013-09-24, 11:21
Borde inte rimligtvis tex ett mindre bröst utvecklas i takt med att man blir starkare? Alltså kör du bänk så kommer du ju faila sålänge vänster är svagare? Eller tänker jag galet kanske...

flingan
2013-09-24, 11:28
Grejen är att vänster inte är mindre, utan det är snarare större. Eftersom jag inte har så mycket muskler. Alltså höger är mindre = mindre fett, vänster större = mer fett. Lite så jag tänker. Jag har ju alltså en fet kroppsbyggnad.

Kvicksilver
2013-09-24, 11:40
Grejen är att vänster inte är mindre, utan det är snarare större. Eftersom jag inte har så mycket muskler. Alltså höger är mindre = mindre fett, vänster större = mer fett. Lite så jag tänker.

Snarare höger är mindre=mindre muskler, vänster större=mer muskler.
Det är ju inte så att du saknar muskler. Du har samma uppsättning muskler som alla andra.
Set är sannolikt ingen större skillnad i tjocklek på underhudsfettet mellan sidorna utan helt enkelt så att musklerna därunder är olika stora.

Kvicksilver
2013-09-24, 11:46
Borde inte rimligtvis tex ett mindre bröst utvecklas i takt med att man blir starkare? Alltså kör du bänk så kommer du ju faila sålänge vänster är svagare? Eller tänker jag galet kanske...

Så är det ju. Svagaste länken styr ju slutresultatet.
Kör du bara bänk kommer din svagaste sida givetvis att bli starkare men ändå alltid ligga efeter den starkare... vilket gör att du kanske aldrig når den potential du kunnat nå med två likvärdiga sidor.
Därav isolationsövningar för en sida i taget, tex enbens benspark. Om du titta noga på gymmet så kommer du se många som framförallt i tex benpress lassar på olika vikter på höger respektive vänster sida. Detta för att försöka jämna ut sidorna.
Kör man hantelpressar är det enkelt att ge sitt svagaste bröst några extra reps.

Mental
2013-09-24, 12:22
Att brösten är olika stora är helt normalt, men att höger och vänster sida av magen skiljer sig låter mycket märkligt.