handdator

Visa fullständig version : Havregrynsgröt


tankoovich
2013-09-24, 09:50
Tjalåådär

Har i senaste månaderna kört in en tallrik havregryn i micron och tillagat mig en delikat havregrynsgröt, ofta körde jag i 10g russin och 10g hasselnötter plus en hög kanel. Jag toppade med 50ml mjölk och ett kokt ägg när den var klar.

Detta har jag tyckt varit den ultimata frukosten eftersom jag alltid hört att havregrynen mättar bra och innehåller få kalorier.

På detta mål landade jag på cirka:
55g Kokt ägg 85 kcal
10g Hasselnötter 59 kcal
10g russin 30kcal
35g havregryn 126kcal
50ml mjölk 1.5% 23kcal
323 kcal


Till min besvikelse var imorse havregrynen slut och jag käkade kesoplättar. Har aldrig provat det men hade massa keso som snart skulle gå ut så slängde ihop:
125g keso 112kcal
55g ägg 85kcal
1msk vetekli 6kcal
1msk smör&raps 96kcal
299kcal

Nu till saken, jag brukar vara vrååålhungrig och bara tänka på mat från att jag hoppar på bussen till att jag får skollunch.

Däremot idag så känner jag ingen hunger alls. Fick även i mig mindre kalorier och per proteiner?

Hur går det ihop? Är havregrynsgrötens mättnad bara en myt? *gah!*

Tobbey
2013-09-24, 10:11
Mättnad är ju väldigt personligt.

begt
2013-09-24, 10:11
http://energibalans.halsa.se/Energibalans/Matt-pa-fa-kalorier.php

Havregryn har högt mättnadsindex jämfört med snabbare typer av kolhydrater.

Men om man vill behålla ett riktigt stabilt blodsocker (och inte ska idrotta inom den tidsperioden) så är fett och protein bättre. Dvs. vad din kesofrukost bestod av.

Reaper123
2013-09-24, 10:13
Känns rent spontant som att det finns för många faktorer som styr över ens mättnadskänsla för att man ska kunna dra någon slutsats av din sk upptäckt.

Men generellt brukar man säga att protein och fett mättar bättre än kolhydrater. Dock innehåller havregryn fibrer, vilket för vissa kan ge en mer ihållande mättnad.

Tror dock volymen i magen spelar störst roll här, så du kanske hade mer mat kvar i magen än dagen innan?

Är väl inget mirkaleämne i havregrynsgröt som gör den till den ultimata frukosten, men finns väl en anledning till att många just äter den som frukost...

Men tycker du ska prova att äta plättar ett par gånger för att se om det fortsätter kännas så här, får då har du hittat ett bättre alternativ för just dig (!).

Jag brukar ofta äta gröt, men kan inte påstå att jag tycker det mättar bättre än något annat för motsvarande kcal och liknande makrofördelning, mer än att det tillfälligt ger en ganska bra mättnad pga att man får ganska stor volym mat per kcal mot tex pannkakor.

tankoovich
2013-09-24, 10:18
http://energibalans.halsa.se/Energibalans/Matt-pa-fa-kalorier.php

Havregryn har högt mättnadsindex jämfört med snabbare typer av kolhydrater.

Men om man vill behålla ett riktigt stabilt blodsocker (och inte ska idrotta inom den tidsperioden) så är fett och protein bättre. Dvs. vad din kesofrukost bestod av.

Bättre än ett fullkornsbröd va?
Tänkte köra ett gympass efter skolan (15.30) och sedan har jag hockeyträning 20.50 ikväll. Då passar ett gäng kesoplättar bra till frukost va? Behöver inte några kolhydrater så tidigt om de ändå inte mättar..

begt
2013-09-24, 10:36
Bättre än ett fullkornsbröd va?
Tänkte köra ett gympass efter skolan (15.30) och sedan har jag hockeyträning 20.50 ikväll. Då passar ett gäng kesoplättar bra till frukost va? Behöver inte några kolhydrater så tidigt om de ändå inte mättar..

Havregrynsgröt består av 100% fullkorn. Vanligt fullkornsbröd brukar ligga på 25%, så ja- havregrynsgröt mättar bättre.

hestJaevel
2013-09-24, 11:12
Jag blir proppmätt av min gröt iallafall :P

speedy83
2013-09-24, 11:22
Jag blir mätt men ganska snabbt hungrig igen av gröt har jag märkt. Dock så äter jag det till frukost i allafall då jag har "fika" ganska tätt inpå min frukost.

tankoovich
2013-09-24, 12:01
Jag blir mätt men ganska snabbt hungrig igen av gröt har jag märkt. Dock så äter jag det till frukost i allafall då jag har "fika" ganska tätt inpå min frukost.

Sant, man kanske skulle spara det kokta ägget tills lite senare..

Tacos
2013-09-24, 12:47
Blanda i lite havregryn i kesoplättarna, så får du det bästa av dina två världar :)

vicarious
2013-09-24, 13:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114208

Pretorian
2013-09-24, 14:24
Det är 20 kaloriers skillnad och du undrar om sakerna mättar olika? Som Reaper skriver så finns det ganska mycket som spelar in. Du kanske körde ett riktigt tungt benpass dagen innan? Det påverkar min hunger ivarjefall.

tankoovich
2013-09-25, 07:30
Det är 20 kaloriers skillnad och du undrar om sakerna mättar olika? Som Reaper skriver så finns det ganska mycket som spelar in. Du kanske körde ett riktigt tungt benpass dagen innan? Det påverkar min hunger ivarjefall.

Grejen var ju att jag frågade om fler upplevt att de blivit hungrig kort tid efter intag av havregrynsgröt!

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

TomasB
2013-09-25, 08:23
Grejen var ju att jag frågade om fler upplevt att de blivit hungrig kort tid efter intag av havregrynsgröt!

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Beror på hur mycket gröt jag äter. Och vad den innehåller. Och hur jag tränat. Och sovit. Och dagsform (friskhet).

Finns för många variabler för att det ska bli en givande diskussion.

"Blir du också hungrig snabbt efter havregrynsgröt?"

-'aaa fett'!

"Då måste alla bli det".

Funkar liksom inte.

andeem
2013-09-25, 08:33
Detta har jag tyckt varit den ultimata frukosten eftersom jag alltid hört att havregrynen mättar bra och innehåller få kalorier.

[...] jag brukar vara vrååålhungrig och bara tänka på mat från att jag hoppar på bussen till att jag får skollunch.Har du aldrig tidigare frågat dig varför du är vrååålhungrig hela förmiddagen om nu havregrynen mättar så himla bra?

Heddaway
2013-09-25, 08:40
Under min gröt-period så blev jag proppmätt men hungrig efter en timme igen, typ. Kanske är för att det mest är en "geggamojja" som man sköljer ned med mjölk:O Men gott är det så synd att det ska vara så.