handdator

Visa fullständig version : Hopplöst data-läge, skulle behöva hjälp


MackeJuve
2013-09-23, 21:57
Har fått ett virus eller något, så här är läget:

1. Startar datorn
2. Står så här: Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. Kan då välja mellan två olika alternativ(är alltså inte inne i själva datorn, kan inte välja något annat än dessa två alternativ):
* Launch startup repair(recommended)
* Start Windows normally
Väljer Start Windows normally--> Datorn laddar några sekunder innan den hoppar tillbaka till läget med de två alternativen.
Väljer Launch startup repair--> Den visar att den "reparerar" ett tag innan den hoppar till ett läge där bakgrunden är blå och texten vit. Detta står typ: "A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. Bla bla bla. Disable or uninstall any anti-virus, disk defragmentation or backup utilities. Bla bla bla. Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Kan ju dock inte göra någonting eftersom jag inte kommer in i datorn(till skrivbordet eller vad som helst), är fast i de där två alternativen. Någon som har en aning om vad man kan göra?

Det är en Sony Vaoi, har Windows som sagt.

King Grub
2013-09-23, 22:01
Jag skulle gissa på att själva hårddisken har gått sönder och behöver bytas.

Donner
2013-09-23, 22:01
Du kan inte få igång den i felsäkert läge? Spamma någon av f-knapparna när den startar för att få fram det alternativet.

MackeJuve
2013-09-23, 22:04
Jag skulle gissa på att själva hårddisken har gått sönder och behöver bytas.

Okej... Vad kostar sådant? (är sjukt okunnig)

Du kan inte få igång den i felsäkert läge? Spamma någon av f-knapparna när den startar för att få fram det alternativet.

Been there done that tyvärr, fungerar ej.

MackeJuve
2013-09-24, 14:52
Bump!

Ingen som vet ungefär vad det går på och var man kan göra det?

tjing
2013-09-24, 14:53
Ärligt talat är det lätt att byta själv, även för en helt okunnig.

Eller jaha, det är en bärbar.

Kolla med stället där du köpte den?

Jockefoten
2013-09-24, 14:53
Om du inte klarar av att ta reda på det själv så gör du nog bäst i att lämna in datorn.

Mental
2013-09-24, 14:57
Ärligt talat är det lätt att byta själv, även för en helt okunnig.

Eller jaha, det är en bärbar.

Kolla med stället där du köpte den?

Njae, du måste av med hela bakstycket, få loss vaggan från anslutningarna, få ur disken ur vaggan osv. Är man inte bekväm med att skruva i bärbara datorer hade jag inte rekomemenderat en helt okunnig att byta hårddisk själv.

Ah missade din edit där.

Eira
2013-09-24, 14:59
Finns annars ganska bra instruktionsvideos på youtube.
Kollade på en när jag skulle in med min SSD.

Var ett jävla pille med skruvar men sålänge du har tungan rätt i mun går det ju bra.
om du är årsmodellen senare kan du kolla med någon yngre i familjen som kan hjälpa till.

Red Apple
2013-09-24, 15:01
Bump!

Ingen som vet ungefär vad det går på och var man kan göra det?

Vad det kostar beror till stor del på hur stor hårddisk du behöver.
Vart du kan göra det kan du väl kolla upp på google eller något, fråga runt där bland vänner osv.

MackeJuve
2013-09-24, 15:10
Tack för svar, har en hyfsat datakunnig kompis men han verkade lite osäker. Jag köpte den från Storbritannien. Känns väl bäst att lämna in den :) Men kan alltså inte lämna in den där jag köpte den. Någon som har lämnat in sin dator någon gång?

Scratch89
2013-09-24, 15:11
Har du garantin kvar är det ingen fara.

MackeJuve
2013-09-24, 15:14
Har du garantin kvar är det ingen fara.

Garantin är väl något man får från företaget där man köpte den? Min är ju köpt från utlandet, så måste lämna in den till något "oberoende" företag antar jag, om du förstår vad jag menar.

Eira
2013-09-24, 15:32
Garantin är väl något man får från företaget där man köpte den? Min är ju köpt från utlandet, så måste lämna in den till något "oberoende" företag antar jag, om du förstår vad jag menar.

Garantin kommer från "märket". Är det HP kan du ringa dem så hämtar dem burken med UPS. Har jobbat på HP tidigare.

MackeJuve
2013-09-24, 16:10
Garantin kommer från "märket". Är det HP kan du ringa dem så hämtar dem burken med UPS. Har jobbat på HP tidigare.

Okej tack :)

Scratch89
2013-09-24, 16:21
Garantin är väl något man får från företaget där man köpte den? Min är ju köpt från utlandet, så måste lämna in den till något "oberoende" företag antar jag, om du förstår vad jag menar.

Nu har du redan fått ett svar, men man kan ju faktiskt skicka laptops till andra länder också. :)

MackeJuve
2013-12-20, 11:34
Problemet är nu åtgärdat, mycket riktigt hade hårddisken kraschat :) Nu är dock ljudet på datorn jättelågt samt att scrollerfunktionen verkar ha gått förlorad. Har varit inne på kontrollpanelen tusen gånger och kollat samt följt instruktioner men det finns verkligen inte. Är det någon drivrutin som saknas eller vad kan det vara?

Sony Vaio köpt hösten 2012.

Donner
2013-12-20, 11:38
Gå in på sonys hemsida och ladda ner drivrutinerna till touchpaden. Borde lösa problemet. Modellbeteckning brukar stå på datorn undersida, bara att söka på det.

WHITEFOLKS
2013-12-20, 11:39
Tanka ner alla drivrutiner och mjukvara för modellen som finns på sonys hemsida, samma sak med windows update.

MackeJuve
2013-12-20, 11:42
Tack så hjärtligt :)