handdator

Visa fullständig version : Hur uppiggande är nikotin?


Diomedea exulans
2013-09-23, 20:50
Jag har lärt mig ganska bra nu hur mycket kaffe jag kan dricka om dagarna utan att ligga sömnlös på natten. Men finns det några riktlinjer för hur mycket cigarettrök man kan andas in och ändå kunna somna efter ett par timmar? Jag är ibland passiv rökare på jobbet, jag funderar på om det kan förstöra min nattsömn om jag hänger i rökrutan på kvällspasset?

R Scarpa27
2013-09-23, 20:57
hänger i rökrutan? står du vid någon rökruta och hänger på kvällarna?

Diomedea exulans
2013-09-23, 21:00
hänger i rökrutan? står du vid någon rökruta och hänger på kvällarna?

Ja, på jobbet. Jag skrev ju att jag hänger i rökrutan på kvällspasset.

filmjölk
2013-09-23, 21:06
Alla som är coola hänger i rökrutan, så även om det skulle påverka din sömn negativt är det värt det. :)

/filmjölk anno 1993 från Filmjölks konto.

Diomedea exulans
2013-09-23, 21:07
Alla som är coola hänger i rökrutan, så även om det skulle påverka din sömn negativt är det värt det. :)

/filmjölk anno 1993 från Filmjölks konto.

Haha! :)

Vadrigar
2013-09-23, 21:09
Nikotin har väl ingen uppiggande effekt?

Diomedea exulans
2013-09-23, 21:13
Nikotin har väl ingen uppiggande effekt?

Enligt vad jag har läst så ska det ha det.

hidden
2013-09-23, 21:16
Nikotin har väl ingen uppiggande effekt?

Nikotin kan ge sömnsvårigheter, inte optimalt att inta något innan läggdags.

Vunnis
2013-09-23, 21:18
Du får nog röka passivt ganska så aktivt och ordentligt för att det ska kunna få någon nämnvärd effekt.

Vadrigar
2013-09-23, 21:23
Enligt vad jag har läst så ska det ha det.
Läste lite nu jag med och det verkar ju stämma. Personligen så var nikotin bara avslappnande och lugnande i början när man inte var särskilt resistant mot det och jag hade bara lättare att somna med en snus inne (vilket ledde till många fläckiga örngott). Jag tror inte att effekten är varken stark eller ihållande nog för att din sömn ska påverkas från passiv rök, du bör nog hålla dig borta från det av andra hälsoskäl istället.

Rosvall
2013-09-23, 22:23
Skulle tro att det mesta av nikotinet tas upp i rökarnas lungor (men vad vet jag). Finns väl iofs en hel del second hand smoke också, men den är väl mindre risk att man andas in då den kommer direkt från cigaretten och alltså är en meter längre ner. Gissar jag...

tjing
2013-09-23, 22:31
Har inte nikotin någon uppiggande effekt? ;)

Det ökar ju stresshormom, precis som alla CNS-stimulanter, vilket ger fokus, koncentration osv. Nikotin har dock mer komplicerad verkan än så; i högre mängder påverkar det också serotonin och opioid signalering. Det minskar för övrigt också ADHD-symptom både för sig själv och med stimulantmedicin:

The reinforcing effects of nicotine and stimulant medication in the everyday lives of adult smokers with ADHD: A preliminary examination.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16497598

Jag snusar det sista jag gör när jag lagt mig i sängen; plockar ut snusen och somnar sedan. Sov med snus inne ibland när jag var yngre, men det var då.

TS, det är ingen fara att din sömn blir dålig av lite passiv rökning.

Diomedea exulans
2013-09-23, 22:38
Det verkar ju rätt lugnt... Tack, allihopa!