handdator

Visa fullständig version : 18 årig tjej som verkligen behöver hjälp


natasha95
2013-09-23, 17:23
Hej!
Jag är en 18 årig tjej som har problem med vikten. Jag har haft det lääänge, jag har försökt tusentals gånger och har lyckats gå ner i vikt. I somras gick jag ner 7 kg. Problemet är att jag går upp allting senare. Så allt slit sommaren 2012 då jag gick ner 12 kg var förgäves, lika så från denna sommaren. För jag har gått upp ALLT! När jag gick ner 12 kg hade dom oxyE - bantningspiller som jag använde mig av som innehöll dmaa, det hjälpte mig sjukt mycket. Men det finns ju inte att ta tag på mer hur mycket jag än letat pga dmaa skiten.. Beställde för någon dag sedan Ripped Freak, konstigt nog tror jag de kommer hjälpa mig mycket med aptiten osv, har en bra magkänsla av dom trots att det inte innehåller dmaa.

Det sjuka är att jag tränar DAGLIGEN, jag menar; förra veckan tränade jag sammanlagt 12 timmar (löpning&tennis), jag brände hela 4500 kcal enligt min pulsklocka (tar med en nypa salt). Men ändå går jag inte ner ett skit? Jag blir bara större och större hela tiden. OCh detta har pågått i 13 år, för så länge har jag tränat aktivt.

Tiden då allt ballade ur TOTALT med vikten var när jag flyttade hemifrån för att studera, för jag kände mig mer "fri" från att äta vad jag ville eftersom hemma fick jag aldrig äta sött av mina syskon eller föräldrar. Då vägde jag som mest 70 kg. Men 2 år senare lyckades jag pga min depression och hetsätning och tröstätning ta mig till hela 83 äckliga kilon. Jag lyckades få bort det under sommaren 2012. Men så fort jag kom tillbaks mådde jag bara sämre och sämre och fick ett sådant beroende av socker, jag kunde gå till affären flera gånger om dagen och köpa godis, bakelser mm. Jag var BEROENDE. Jag tyckte allt i livet var meningslöst förutom mat. Ja det låter sjukt, jag vill inte hamna där mer så varje gång jag tänker tbx till den tiden mår jag dåligt.

Jag har flyttat tbx till min familj nu, allt är bra. Det ÄNDA jag vill är att få bort denna vikt. För jag vill sluta tänka på vikten och börja leva mitt liv, se bra ut, fixa nytt umgänge och sluta skämmas för den jag är, hitta en pojkvän mm.

Jag har testat ätardagar, dieter, periodisk fasta mm. Inget funkar. Ätardagar funkade i somras men nu ballar det bara ur, så fort jag får i mig socker blir jag galen och dagen efter vill jag ha ännu en ätardag och så fortsätter det så. Periodisk fasta funkar inte heller, och jag vill gärna hitta en livsstil som jag kan leva med för jag studerar ändå och har ett år kvar på gymnasiet och idrottar aktivt. Träningen är INGA PROBLEM, utan bara kosten.

Så vad tycker ni om detta kostschema:

1. Frukost: 2 dl havregryn m 1 tesked sötningsmedel (typ som stevia), 1 matsked kanel.
2. Mellanmål: Frukt

3. Lunch: Tonfisk, gurka, tomat, majs

4. Mellanmål:2 knäckebröd wasa orginal m keso och tomat.

5. Middag: Mammas mat, hon har börjat laga enligt GI. Så där är det faktiskt bara bra mat

Vad tycker ni? Någon som vet vart detta kommer ligga kalorimässigt?

Jag skiter i om det krävs att äta såhär varje dag tills jag gått ner till min målvikt, jag vill bara gå ner.

Nuvarandevikt: 80,5 kg :cryout:
Målvikt: 68 kg

Längd: 167 cm

Klart att jag har muskler också, men jag ska ner till 68 för jag är för tung och ja jag är överviktig! Ge mig era råd och åsikter.

Tack för er som kommer orka ställa upp och för er som orkade läsa hela texten, jag är verkligen tacksam.

XXXL
2013-09-23, 17:36
Det är inte vad du äter, det är hur mycket... vill du gå ner i vikt spelar det ingen roll hur bra mammas GI mat är, be henne ta bort en köttbulle, en potatis eller en slev gryta från din tallrik om du vill se resultat.

Jag ser inget i din text som är nån värst vidare drivande faktor ""För jag vill sluta tänka på vikten och börja leva mitt liv, se bra ut, fixa nytt umgänge och sluta skämmas för den jag är, hitta en pojkvän mm." det låter lite luddigt, kan du inte hitta något mer konkret som eldar på dig mer? Har du ingen kille i skolan som du tycker ser bra ut? Har han en tjej? Hur ser hon ut? Se ut som henne, jag vet inte, men du måste nog hitta en högre växel för att "allmänt må bra" kommer nog inte räcka som motivation efter 1,2,3,4,5,6 år.

Langster
2013-09-23, 17:46
Det är inte vad du äter, det är hur mycket... vill du gå ner i vikt spelar det ingen roll hur bra mammas GI mat är, be henne ta bort en köttbulle, en potatis eller en slev gryta från din tallrik om du vill se resultat.

Jag ser inget i din text som är nån värst vidare drivande faktor ""För jag vill sluta tänka på vikten och börja leva mitt liv, se bra ut, fixa nytt umgänge och sluta skämmas för den jag är, hitta en pojkvän mm." det låter lite luddigt, kan du inte hitta något mer konkret som eldar på dig mer? Har du ingen kille i skolan som du tycker ser bra ut? Har han en tjej? Hur ser hon ut? Se ut som henne, jag vet inte, men du måste nog hitta en högre växel för att "allmänt må bra" kommer nog inte räcka som motivation efter 1,2,3,4,5,6 år.

Visst, hon äter för mycket, det är därför hon går upp i vikt, men jag tror inte det är maten som är boven där, snarare tvärtom. Antagligen äter hon för lite till vardags, det är därför hon frossar för eller senare.

Yeahboy
2013-09-23, 18:05
Visst, hon äter för mycket, det är därför hon går upp i vikt, men jag tror inte det är maten som är boven där, snarare tvärtom. Antagligen äter hon för lite till vardags, det är därför hon frossar för eller senare.

Håller med om detta, har själv gjort det misstaget en gång.

Äter för lite ---> kroppen skriker efter mat ---> frosseri

SKSKSK
2013-09-23, 18:37
1. Var är proteinet och fettet i frukosten?
2. Var är maten i lunchen?

En klassiker är att plocka bort i princip allt fett från kosten vilket medför en snabb magsäckstömning som i sin tur kommer att göra dig mycket hungrig i jämförelse med en kost där alla makronutrienter finns med :)

Uppenbarligen fungerar inte PF eller leangains för dig varför jag rekommenderar dig 3 större mål om dagen och vid behov mellanmål. Att leva på en tonfisksallad till lunch och endast kolhydrater till frukost är något som tål att tänkas på huruvida det är tillräckligt eller inte. Mitt förslag är att du äter bättre sammansatta måltider med tillräckligt energi. Ligger du på ett svagt underskott med "smarta" livsmedel kommer viktnedgången inte bli så brutalt jobbig. Fokusera på att käka en rejält måltid istället för en fet godispåse. Du tjänar på det i längden. Tro mig, har också varit i det där sockerberoendeträsket och det är inte skoj..

Fogel
2013-09-23, 18:47
För att kunna ha en permanent viktminskning så ska du helst inte behöva "kämpa", jag började själv på 96kg på mina 175 cm och är nu på 78 kg på 177 cm. Jag har aldrig kämpat, bara gjort små förändningar som jag knappt kände skillnad men när de var nog många under nog lång tid så gör de massor. Att äta mer av vanliga saker så som potatis och ris och magert kött som mätar bra och tar mycket plats skulle jag rekomendera över att äta tonfisk med sallad så att det tar längre tid innan hungern återkommer.

Morty
2013-09-23, 18:59
Träningen är säkert inga problem. Tror inte att maten är dålig den heller. Det mesta av dina problem är nog i huvudet. Du tycker illa om dig själv och din kropp, det är tydligt. Antagligen äter du väldigt lite, vilket frestar på psyket väldigt mycket, för att sedan överäta något som ger tröst ex socker/fett-blandningar typ bakelser, vilket senare leder till ännu mera ångest, håller ännu hårdare kost, frestar på psyket ännu mer, svullar igen, tycker ännu mer illa om sig själv och sin kropp.

Jag tror att anledningen att många på brädan håller ut genom deff och bulk är att de är glada i sinnet även när det går tungt. Inte hatar sig själva under tiden.

tjing
2013-09-23, 19:04
Jag skulle tro att du kan ha nytta att ta bort fokus från mat. Ät 2 eller 3 måltider om dagen istället. Håll mestadelen av kolhydraterna på kvällen och ät mindre kolhydrater dagtid.

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/05/19/kort-deff-guide-till-sommarformen-for-alla-som-vill-tappa-vikt-snabbt/

JesperL
2013-09-23, 19:18
jag har svårt att formulera mig men din relation till mat främst socker som ja upplever det är ett begär ett beroende som kan jämföras med vilken drog som hellst eller annan typ av stimulans som ger ett påslag i belöningssystemet. Socker har ett lika starkt påslag som kokain, tex. Ett beroende är relativt till personen i fråga. Vad man än är beroende av bör man ställa sig frågan, varför? oftast handlar det om en flykt så ställ dig frågan vad ligger till grund för mitt missbruk. Jag anser att du har en osund relation till mat, som du troligtvis delar med mig, distans och respekt krävs för att vara brukare och inte missbrukare. Jag råder dig att gå och prata med någon innom ämnet som kan hjälpa dig att förändra din relation till socker och mat. Du har kommit en bit på vägen då du är medveten om att de handlar om ett beroende. För det är det. Du verkar vara väldigt duktig o diciplinerad när det gäller din träning så du har vad som krävs för att lyckas. Jag hoppas att något enstaka av vad ja skrev kan vara till hjälp att hjälpa dig till en sundare livsstil. Kämpa på och ge inte upp de blir alltid bättre bara man vet vart man vill. Lycka till

natasha95
2013-09-23, 20:08
Träningen är säkert inga problem. Tror inte att maten är dålig den heller. Det mesta av dina problem är nog i huvudet. Du tycker illa om dig själv och din kropp, det är tydligt. Antagligen äter du väldigt lite, vilket frestar på psyket väldigt mycket, för att sedan överäta något som ger tröst ex socker/fett-blandningar typ bakelser, vilket senare leder till ännu mera ångest, håller ännu hårdare kost, frestar på psyket ännu mer, svullar igen, tycker ännu mer illa om sig själv och sin kropp.

Jag tror att anledningen att många på brädan håller ut genom deff och bulk är att de är glada i sinnet även när det går tungt. Inte hatar sig själva under tiden.

Du kan läsa hela mitt tänkande. Nä men, precis så som du skrev, exakt så är det för mig och det har hållit på ganska länge nu, några år faktiskt. Jag vill bara att det ska sluta, är trött på att tänka på mat och gå ner i vikt konstant varje dag.

natasha95
2013-09-23, 20:12
För att kunna ha en permanent viktminskning så ska du helst inte behöva "kämpa", jag började själv på 96kg på mina 175 cm och är nu på 78 kg på 177 cm. Jag har aldrig kämpat, bara gjort små förändningar som jag knappt kände skillnad men när de var nog många under nog lång tid så gör de massor. Att äta mer av vanliga saker så som potatis och ris och magert kött som mätar bra och tar mycket plats skulle jag rekomendera över att äta tonfisk med sallad så att det tar längre tid innan hungern återkommer.

Ja du har rätt, bättre att äta mer utav vanligare saker. Ingen idé att jag dietar.. kommer ge upp till slut ändå. Men en vän till mig rekommenderade att äta frukost och sedan träna och förbränna bort det direkt efteråt, sen ta ett äpple, sen lunch då lunchen ska innehålla kholhydrater! Sen intar jag ett litet mellanmål och tränar jag tennis och löpning på eftermiddagen som förbränner allt jag ätit tills dess, sen när jag kommer hem på kvällen äter jag endast protein som en köttbit och sallad? Det låter ganska bra ändå. För på kvällen kommer jag inte röra mig mer och kommer inte kunna förbränna middagen.

begt
2013-09-23, 20:20
Nog ingen bra idé att träna mycket och samtidigt försöka gå ned i vikt om du inte har psyket för det i nuläget. Risken är att du förbrukar mycket mental energi på att träna och sedan släpper du de mentala spärrarna när du kommer hem och går lös på det du har (eller kastar dig iväg till affären).

Att kompensationsträna fungerar inte. Det skapar bara nya hungerattacker/hetsätningar. Det är din syn på maten du måste förändra; och så måste du jobba med din självbild och få bra feedback (inte baserat på hur du ser ut dock) så att du mår bra helt enkelt.

Vad gäller kosten så är du uppenbarligen sockerberoende, samtidigt som du äter mycket fettsnålt (i alla fall då du inte hetsäter). I din sits hade jag nog ätit en mycket liberal variant av "LCHF" där de flesta kolhydraterna får komma från potatis (mättar mycket bra), någon enstaka frukt+ grönsaker. Ca 100-150 g kolhydrater. Till det kan du äta fet fisk, avokado, olivolja (till sallader), kött, ost osv.

Låt sedan viktnedgången ta sin tid och stressa inte. Styrketräna (går att göra mycket med den egna kroppsvikten; säg 6-12 reps per set). Vad gäller kondition så kan du promenera dagligen (kanske 30-60 min) och två gånger i veckan kan du lägga in spurter där du springer fort i säg, 10-45 sekunder i några omgångar (vilan bestämmer du själv). Det räcker för att hålla en rätt ok nivå.

natasha95
2013-09-23, 20:21
1. Var är proteinet och fettet i frukosten?
2. Var är maten i lunchen?

En klassiker är att plocka bort i princip allt fett från kosten vilket medför en snabb magsäckstömning som i sin tur kommer att göra dig mycket hungrig i jämförelse med en kost där alla makronutrienter finns med :)

Uppenbarligen fungerar inte PF eller leangains för dig varför jag rekommenderar dig 3 större mål om dagen och vid behov mellanmål. Att leva på en tonfisksallad till lunch och endast kolhydrater till frukost är något som tål att tänkas på huruvida det är tillräckligt eller inte. Mitt förslag är att du äter bättre sammansatta måltider med tillräckligt energi. Ligger du på ett svagt underskott med "smarta" livsmedel kommer viktnedgången inte bli så brutalt jobbig. Fokusera på att käka en rejält måltid istället för en fet godispåse. Du tjänar på det i längden. Tro mig, har också varit i det där sockerberoendeträsket och det är inte skoj..

Japp, jag får lyssna för du har helt rätt i det du säger. :) Bättre att vara realistiskt som dig, det är ju något som håller i längden. Tror att jag trixar för mycket med min kost och det ballar ur psykiskt på mig. Jag har i stort sett sen 7 år tillbaks då jag var 11 dietat pga dåligt självförtroende när jag bara haft lite mer muskler än andra då jag tränar mkt sen 6 åring. Väldigt utseendefixerad är jag ärligt talat, och allt har gett motsatt effekt. Men vad tycks om detta kostschema utefter min vardag?

Frukost: Havregryn, lättmjölk, kanel, sötningsmedel

Träning: 5 km löpning/Cykla 1 h på träningscykel.

Mellanmål: Frukt

Lunch: Bönor, majs, tonfisk (tkr om tonfisk), sallad, keso, ris (självklart varierar jag denna måltid, tar med egenmat hemifrån för skolans mat är riktigt DÅLIG, jag tänker inte äta vit pasta och ketchup till, det gör min blodsockerkurva katastrofal ärligt talat och jag blir hungrig 1,5 h efter direkt.)

Mellanmål: Äpple? knöckebröd m keso? kvarg m bär?

Träning: Löpning 2-3 km + intervaller och masssssa spänstövningar. + Tennisträning (2 h träning)

Middag: Köttbit som tex; fisk, kyckling, grovt kött mm. (?) och sallad?

Vad tycks om detta?cofffee

natasha95
2013-09-23, 20:24
Nog ingen bra idé att träna mycket och samtidigt försöka gå ned i vikt om du inte har psyket för det i nuläget. Risken är att du förbrukar mycket mental energi på att träna och sedan släpper du de mentala spärrarna när du kommer hem och går lös på det du har (eller kastar dig iväg till affären).

Att kompensationsträna fungerar inte. Det skapar bara nya hungerattacker/hetsätningar. Det är din syn på maten du måste förändra; och så måste du jobba med din självbild och få bra feedback (inte baserat på hur du ser ut dock) så att du mår bra helt enkelt.

Vad gäller kosten så är du uppenbarligen sockerberoende, samtidigt som du äter mycket fettsnålt (i alla fall då du inte hetsäter). I din sits hade jag nog ätit en mycket liberal variant av "LCHF" där de flesta kolhydraterna får komma från potatis (mättar mycket bra), någon enstaka frukt+ grönsaker. Ca 100-150 g kolhydrater. Till det kan du äta fet fisk, avokado, olivolja (till sallader), kött, ost osv.

Låt sedan viktnedgången ta sin tid och stressa inte. Styrketräna (går att göra mycket med den egna kroppsvikten; säg 6-12 reps per set). Vad gäller kondition så kan du promenera dagligen (kanske 30-60 min) och två gånger i veckan kan du lägga in spurter där du springer fort i säg, 10-45 sekunder i några omgångar (vilan bestämmer du själv). Det räcker för att hålla en rätt ok nivå.

Du har rätt. Men grejen är den att jag ligger rankad top 20 i sverige i min sport och satsar... Så då är det svårt att ändra mitt träningsätt och minska...

natasha95
2013-09-23, 20:25
Och ja, då tänker kanske dom flesta "hur f*n kan man vara duktig tennispelare på den nivån och samtidigt ha psykiska problem med mat? jaa.. joo det går faktiskt."

Langster
2013-09-23, 20:28
Ja du har rätt, bättre att äta mer utav vanligare saker. Ingen idé att jag dietar.. kommer ge upp till slut ändå. Men en vän till mig rekommenderade att äta frukost och sedan träna och förbränna bort det direkt efteråt, sen ta ett äpple, sen lunch då lunchen ska innehålla kholhydrater! Sen intar jag ett litet mellanmål och tränar jag tennis och löpning på eftermiddagen som förbränner allt jag ätit tills dess, sen när jag kommer hem på kvällen äter jag endast protein som en köttbit och sallad? Det låter ganska bra ändå. För på kvällen kommer jag inte röra mig mer och kommer inte kunna förbränna middagen.

Puh, det handlar inte om att "förbränna" det du just åt. Det spelar ingen roll vad du äter eller när du gör det, inte hur mycket du tränar...

Du måste se saker ur ett mycket längre perspektiv, ett litet underskott varje dag och lagom med träning typ varannan dag - så kommer du att gå ned utan att bli tokhungrig. Tänk aldrig "nu har jag ätit en chokladbit, måste träna bort det" det funkar ALDRIG. Du ska inte heller tänka "nu har jag knappt ätit något alls på hela dagen och träna två gånger, fan vad duktig jag är".
Du ska tänka såhär: "Bra, nu har jag skött mig en vecka" *kollar vågen* "mhm, gått ned 0,5 kg, det är bra, nu kör vi en vecka till så" vecka efter vecka.

natasha95
2013-09-23, 20:29
Men jag har fått mycket tips här och utav vänner idag känner jag. Vet på ett ungefär hur jag ska göra. Kan kanske meddela inom en tid hur allt har gått. Nu måste jag kila iväg, ska ut och träna fys imorgon bitti kl 7.. Ha det bra alla!

rostadebananer
2013-09-23, 21:15
Deffa och deffa och deffa och deffa och deffa. Ser jag ut som nå' jävla deffa jag'eh?!

Deffa är för bodybyggers (no offence)! Skit i vågen, ta mindre portioner av nyttig mat (sådant som andra redan listat) och använd spegeln istället. Du ska inte behöva göra en så stor grej av det för att lyckas, för det stoppar dig troligen i spåren. Tänk inte "målvikt", utan "målform"!

Glöm inte vilo-dagarna, men ät precis som om du tränade! Och undvik sockret. Lättare sagt än gjort, jag vet. Min personliga strategi är att försöka låta bli att handla något sådant alls, annars kan jag proppa i mig massor, vilket jag tidigare också gjort. Du får försöka lägga upp en egen taktik! Och börja inte med den imorn eller till helgen, utan börja nu direkt! Och det är helt ok att kasta godis och sötsaker om du kommer på dig själv med att äta det. Förövrigt precis samma tänk som rökare som vill sluta måste applicera(!).

Se resultatet långsiktigt och ha kul med träningen! Du är fortfarande ung och det där som du kanske önskar nu i ditt liv kommer dyka upp förr eller senare.

100
2013-09-23, 22:48
Jag skulle tro att du kan ha nytta att ta bort fokus från mat. Ät 2 eller 3 måltider om dagen istället. Håll mestadelen av kolhydraterna på kvällen och ät mindre kolhydrater dagtid.
Intressant, folk brukar äta kolhydrater under dagtid och främst efter träning, samt undviker kolhydrater på kvällen. Hur kommer det sig att du rekommenderar det som är tvärtom?


Frukost: Havregryn, lättmjölk, kanel, sötningsmedel

Träning: 5 km löpning/Cykla 1 h på träningscykel.

Mellanmål: Frukt

Lunch: Bönor, majs, tonfisk (tkr om tonfisk), sallad, keso, ris (självklart varierar jag denna måltid, tar med egenmat hemifrån för skolans mat är riktigt DÅLIG, jag tänker inte äta vit pasta och ketchup till, det gör min blodsockerkurva katastrofal ärligt talat och jag blir hungrig 1,5 h efter direkt.)

Mellanmål: Äpple? knöckebröd m keso? kvarg m bär?

Träning: Löpning 2-3 km + intervaller och masssssa spänstövningar. + Tennisträning (2 h träning)

Middag: Köttbit som tex; fisk, kyckling, grovt kött mm. (?) och sallad?

Vad tycks om detta?cofffee
Det spelar inte roll hur "nyttigt" du äter. Det som spelar roll är hur mycket du äter! Jag gick ner från ca 80kg till ca 65kg, då åt jag i princip allt jag tyckte om. Ketchup, läsk, godis, vit ris, pasta, skolans mat, mammas mat, McDonalds, osv. Senare jag gick upp från ca 65kg till 85kg (med flit), åt då mycket "nyttigare" än vad jag gjorde när jag gick ner. Allt handlar om hur mycket du äter, inte vad du äter. Köp en matvåg och börja väg maten och kalorier!

Mitt tips till dig för att döda sockersuget är att dricka kolsyrat vatten med smak, tex citron ( ramlösa citron, min favorit :) ) och C-vitamin kosttillskott, finns i många goda smaker.

En grej som jag reagerade på var att du nästan äter lika mycket som mig (deffar), som väger 81 kg, är 8 cm längre än dig, samt är kille.

Och en fråga, är det tonfisk i vatten eller olja du äter?

begt
2013-09-24, 06:35
Intressant, folk brukar äta kolhydrater under dagtid och främst efter träning, samt undviker kolhydrater på kvällen. Hur kommer det sig att du rekommenderar det som är tvärtom?


Det spelar inte roll hur "nyttigt" du äter. Det som spelar roll är hur mycket du äter! Jag gick ner från ca 80kg till ca 65kg, då åt jag i princip allt jag tyckte om. Ketchup, läsk, godis, vit ris, pasta, skolans mat, mammas mat, McDonalds, osv. Senare jag gick upp från ca 65kg till 85kg (med flit), åt då mycket "nyttigare" än vad jag gjorde när jag gick ner. Allt handlar om hur mycket du äter, inte vad du äter. Köp en matvåg och börja väg maten och kalorier!

Mitt tips till dig för att döda sockersuget är att dricka kolsyrat vatten med smak, tex citron ( ramlösa citron, min favorit :) ) och C-vitamin kosttillskott, finns i många goda smaker.

En grej som jag reagerade på var att du nästan äter lika mycket som mig (deffar), som väger 81 kg, är 8 cm längre än dig, samt är kille.

Och en fråga, är det tonfisk i vatten eller olja du äter?

Hon har problem med ätstörningar och då är inte kaloriräkning att rekommendera precis.

natasha95
2013-09-24, 07:25
Hon har problem med ätstörningar och då är inte kaloriräkning att rekommendera precis.

Jag har faktiskt också tänkt på det. Kalorier fungerar inte för mig. Hur många gånger jag än försökt och hur bra det än är, så funkar det inte för mig. För mig är det lättare att titta ur protionsvis på tallriken hur mycket jag behöver och äta det som är bra, inte för mycket av det dåliga, jag vet vad som är bra och dåligt att äta. Som imorse, då åt jag en näve Superflingor av Paulins och lite yoghurt. Kan påpeka att jag tränade innan det också.

natasha95
2013-09-24, 07:26
Kanske är inte dem typen av flingorna det allra bästa, men vet att dem är bättre än vissa andra och jag tog en vanlig portion av dem.

sweetkarolina
2013-09-24, 07:39
Mitt enda tips är att hitta en nivå av mat som du känner att du kan hålla dig till alla dagar, och sen hålla dig till den. Glider du (ofta) över och börjar småäta sånt som inte finns i planen kommer det inte att hålla, och då måste du ändra planen. Problemet har du ju själv beskrivit, du går ner ett antal kg men sen går du upp allt igen. Du måste hitta en kosthållning som du faktiskt tycker är okej, så att även när du har gått ner till det du vill att du inte vänder tillbaks till gamla vanor och går upp igen. Sen när du är nöjd kan du öka portionerna lite grann så att du behåller vikten utan att gå vare sig upp eller ner.

z_bumbi
2013-09-24, 10:31
Ett tillägg till det ovan är att om du tränar på elitnivå så behöver du få i dig kolhydrater för att orka med träningarna och du har antagligen också pga träningsnivån antagligen också en betydligt högre kaloriförbrukning än vad du tror.

natasha95
2013-09-24, 10:52
Det stämmer. Det är bland annat därför jag har funderar på att ha ätardag på onsdagar då jag inte tränar. Det hade underlättat för mig enormt. För jag älskar sött och vill kunna äta det. Jag kan inte avstå från det. Och en gång i veckan borde inte vara så farligt? Det ända problemet är att orka dagen efter att köra på bra kost och träna hårt igen som vanligt. Men med vilja borde det inte vara några problem. Det jobbiga är att jag får riktig ångest efter en ätardag, och känner mig hur stor som helst. Jag väger mig varje dag kan jag tillägga

ulf123
2013-09-24, 10:54
Vill man inte gå upp efter en diet så får man fortsätta dieta, fast på en högre energinivå. Det finns liksom inga genvägar och man har inte (och får inte en) ätstörning bara för att man räknar kalorier. För en person som inte har en reglering av hungern som fungerar optimalt så är det ett livslångt projekt att hålla sig i bra form. Det kan ju kännas orättvist att andra kan se fantastiska ut utan att räkna på det men det hjälper inte dig. Det tar fem minuter per dag att mäta upp vad du ska äta. Det är värt detta att lägga den tiden.

Deffa är för bodybyggers (no offence)! Skit i vågen, ta mindre portioner av nyttig mat (sådant som andra redan listat) och använd spegeln istället. Du ska inte behöva göra en så stor grej av det för att lyckas, för det stoppar dig troligen i spåren. Tänk inte "målvikt", utan "målform"!

Detta är rent önsketänkande. Det finns ingen grupp människor som är bättre på att gå ner i vikt på ett förutsägbart sätt än just kroppsbyggare. Kanske värt att lyssna på vad dessa säger i frågan?

ulf123
2013-09-24, 10:59
Rent praktiskt matråd: testa att som ett experiment enbart äta kokt potatis som kolhydratskälla. Ät också 2-3 kokta ägg till frukost. Det kommer förmodligen att få dig att inse hur dåligt vissa saker du äter mättar (t ex knäckbröd/flingor/etc).

tjing
2013-09-24, 11:00
Mer kolhydrater kring träning. Färre mellanmål med en frukt.

Har du ingen dietist som kan styra upp kosten?

flingan
2013-09-24, 11:01
Jag väger mig varje dag kan jag tillägga

Håller själv på med en viktnedgång. Jag är sugen på att väga mig varje dag, men jag har valt att begränsa mig till att väga mig en gång i veckan, jag gör det på måndag morgon. Detta därför att de inte ska bli en sådan hets och stress att väga sig hela tiden och att jag ser tydligare resultat.

Bara ett tips, någon annan kanske har bättre erfarenhet av något annat, men detta funkar bra för mig.

Langster
2013-09-24, 11:03
Det stämmer. Det är bland annat därför jag har funderar på att ha ätardag på onsdagar då jag inte tränar. Det hade underlättat för mig enormt. För jag älskar sött och vill kunna äta det. Jag kan inte avstå från det. Och en gång i veckan borde inte vara så farligt? Det ända problemet är att orka dagen efter att köra på bra kost och träna hårt igen som vanligt. Men med vilja borde det inte vara några problem. Det jobbiga är att jag får riktig ångest efter en ätardag, och känner mig hur stor som helst. Jag väger mig varje dag kan jag tillägga
Nej nej nej. Äter du tillräckligt och bra så kommer ditt sötsug inte vara så enormt. Du ska äta normalt, inte ha ätardagar.

natasha95
2013-09-24, 11:07
Mer kolhydrater kring träning. Färre mellanmål med en frukt.

Har du ingen dietist som kan styra upp kosten?

Nej ingen dietist mer än mina föräldrar som inte kan någonting mer än GI mat. Jag har ätit riktigt lite idag. En näve av allt typ. Idag har jag hittills ätit en näve flingor, lite yoghurt (typ ingenting för det var slut), sen lite ris, en kycklingbit och någon liten skiva gurka. Det är lite men ändå inte, känner att min kropp inte behöver mer men att jag är väldigt sötsugen.

natasha95
2013-09-24, 11:09
Nej nej nej. Äter du tillräckligt och bra så kommer ditt sötsug inte vara så enormt. Du ska äta normalt, inte ha ätardagar.

Okej, inga ätardagar.. Men blir svårt alltså. Är så beroende utav sött så de finns inte

sweetkarolina
2013-09-24, 11:18
Jag funderade på att ta upp ätardagar men ville inte gå in med förutfattade meningar. Jag "måste" också tillåta mig pizza eller glass nån gång i veckan men gör det inte extremt. Jag tänker inte ätardag utan unnardag. Jag äter som jag brukar men unnar mig nåt litet extra, det jag är mest sugen på. Tror inte du tjänar på att äta obehindrat eller extremt, det spär nog bara på sötsuget. Men unna dig hellre nåt extra en träningsdag än en vilodag.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Langster
2013-09-24, 13:19
Jag funderade på att ta upp ätardagar men ville inte gå in med förutfattade meningar. Jag "måste" också tillåta mig pizza eller glass nån gång i veckan men gör det inte extremt. Jag tänker inte ätardag utan unnardag. Jag äter som jag brukar men unnar mig nåt litet extra, det jag är mest sugen på. Tror inte du tjänar på att äta obehindrat eller extremt, det spär nog bara på sötsuget. Men unna dig hellre nåt extra en träningsdag än en vilodag.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Klokt.
Äter man tillräckligt så får man inte det där toksuget som gör att man vräker i sig godsaker när man får tillfälle. Ser man bara till att äta bra och tillräckligt hela tiden så kan man faktiskt i stort sett bli av med sötsug - även om man ligger på ett litet underskott.
Sen att man äter en pizza eller lite glass typ en dag i veckan eller så, det är normalt och ingenting man går upp 20 kg av. Det är det totala frosseriet man går upp av, eller snarare att man när man har vräkt i sig känner att nu är det ändå kört och då gör likadant nästa dag osv.

Langster
2013-09-24, 13:20
Okej, inga ätardagar.. Men blir svårt alltså. Är så beroende utav sött så de finns inte

Du måste förstå att det inte är ätardagarna i sig som är felet, det är det att du äter för lite så att du känner att du måste ha ätardagar som är fel.

vicarious
2013-09-24, 13:45
Det är det totala frosseriet man går upp av, eller snarare att man när man har vräkt i sig känner att nu är det ändå kört och då gör likadant nästa dag osv.

Du måste förstå att det inte är ätardagarna i sig som är felet, det är det att du äter för lite så att du känner att du måste ha ätardagar som är fel.

Håller med till 100% i detta, mycket kloka ord!

Pretorian
2013-09-24, 14:27
Jag blir lätt sötsugen när jag äter för lite mat. Så som många redan sagt så kanske du ska äta mer mat.

tjing
2013-09-24, 14:39
Det finns en teori om att sötsug kan ha med låga serotoninnivåer att göra (som ett omedvetet sätt att öka upptaget av tryptofan till hjärnan vilket kolhydrater och insulintoppar hjälper med), vilket kan ha att göra med hormonella förändringar hos kvinnor som sker i cykler. Humörförsämring vid PMS t ex hjälps av vissa b-vitaminer inblandade i serotoninmetabolism och SSRI-mediciner i låg dos.

Nu vet jag inte om det är fallet här, men kan vara värt att tänka på att det inte alltid handlar om bristande självdisciplin osv.

Något jag märkt hjälper markant mot sötsug är att inte äta stärkelse; d v s äta grönsaker, protein och fett istället. Ät mer stärkelse på kvällen och undvik det dagtid. Jag kan inte riktigt förklara varför det är så men det finns något där. Kan ha att göra med snabba förändringar av blodsocker mer än absoluta nivåer.

100
2013-09-24, 16:16
Hon har problem med ätstörningar och då är inte kaloriräkning att rekommendera precis.
Tyvärr är det enligt mig och många andra det mest effektiva sättet att gå ner/upp i vikt.

Hon behöver inte räkna kalorier varje dag om hon inte vill, men jag tycker att hon ska veta hur mycket kalorier det finns i 100g av vissa livsmedel som tex ris, pasta, potatis, kyckling, tonfisk (hon gillar tonfisk), osv.

Dessutom handlar det inte enbart om hur mycket du äter, utan också vad du äter.

rostadebananer
2013-09-24, 16:53
Detta är rent önsketänkande. Det finns ingen grupp människor som är bättre på att gå ner i vikt på ett förutsägbart sätt än just kroppsbyggare. Kanske värt att lyssna på vad dessa säger i frågan?

De flesta kroppsbyggare vet vad som fungerar för sig själva (och kanske för "de flesta") utan någon avancerad utbildning om kroppen, ämnesomsättning osv. Alla formler som finns för förbränning är enbart "generella" beräkningar. Självklart är de bra på sin sak, för det är deras grej. Men alla har inte samma behov och jag menar då alltså att det kan finnas fall då någon med högre utbildning och förståelse för kroppen kan behöva hjälpa till.

Det var förövrigt inte min poäng, jag menade att hon förstör för sig själv med det stenhårda och väldigt självdisciplinerade tänk som en kroppsbyggare har. Hon nämner psykiskt dåligt mående och kommer därför bara straffa sig själv ännu hårdare de ggr hon misslyckas.

Morty
2013-09-24, 19:42
Du kan läsa hela mitt tänkande. Nä men, precis så som du skrev, exakt så är det för mig och det har hållit på ganska länge nu, några år faktiskt. Jag vill bara att det ska sluta, är trött på att tänka på mat och gå ner i vikt konstant varje dag.

Det är så jävla synd alltså... Hade du haft samma beteendemönster och tankar men varit underviktig så hade du antagligen kunnat få diagnosen anorexia (och därmed kvalificerad hjälp). Men eftersom du tvärt om lutar åt övervikt så kommer de flesta mer eller mindre förvänta sig att du beter dig som du gör för att "ta tag i dig". Därför kommer alla att vara pigga på att ge dig tips och tycka att allt är frid och fröjd medans du egentligen inte alls mår så bra och varje dag styrs av mat. Det är inte alls nyttigt.

Är du grym på en sport så tycker jag att du borde försöka att se maten mer som bränsle för prestation. Ät nyttig mat, se till att vara lagom mätt och är du sötsugen - håll ut eller ät lite mer mat. Ät sedan lite mer nästa dag så att suget inte kommer. Försök att experimentera med lite mellis.

Framför allt jobba med ditt psyke. Ditt värde bestäms inte av hur du ser ut. Visst, det är lätt för mig som man att sitta här och säga, men det är verkligen värt att make peace with your body.

begt
2013-09-24, 20:05
Nej ingen dietist mer än mina föräldrar som inte kan någonting mer än GI mat. Jag har ätit riktigt lite idag. En näve av allt typ. Idag har jag hittills ätit en näve flingor, lite yoghurt (typ ingenting för det var slut), sen lite ris, en kycklingbit och någon liten skiva gurka. Det är lite men ändå inte, känner att min kropp inte behöver mer men att jag är väldigt sötsugen.

Förmodligen max 600 kcal det där, vilket är galet lite även om du inte tränat alls. Du lurar dig själv när du säger att kroppen inte behöver mer. Sötsuget är en reaktion på att du fått för lågt blodsocker och helt enkelt har alldeles för lite energi.

Som tidigare nämnts så måste du äta regelbundet och större mängder av riktig mat. För det är inte alls den kost du nämnt hittills i tråden som orsakat viktökningen, utan dina hetsätningar. Om du istället äter större mängder vanlig mat så slipper du hetsätningarna efter ett tag.

Det ska inte finnas på kartan att du tränar någon timma, kommer hem, och äter en tallrik yoghurt och ett äpple (samtidigt som du ätit för lite tidigare under dagen). Då kommer hetsätningarna förr eller senare.

natasha95
2013-09-24, 20:59
Det är så jävla synd alltså... Hade du haft samma beteendemönster och tankar men varit underviktig så hade du antagligen kunnat få diagnosen anorexia (och därmed kvalificerad hjälp). Men eftersom du tvärt om lutar åt övervikt så kommer de flesta mer eller mindre förvänta sig att du beter dig som du gör för att "ta tag i dig". Därför kommer alla att vara pigga på att ge dig tips och tycka att allt är frid och fröjd medans du egentligen inte alls mår så bra och varje dag styrs av mat. Det är inte alls nyttigt.

Är du grym på en sport så tycker jag att du borde försöka att se maten mer som bränsle för prestation. Ät nyttig mat, se till att vara lagom mätt och är du sötsugen - håll ut eller ät lite mer mat. Ät sedan lite mer nästa dag så att suget inte kommer. Försök att experimentera med lite mellis.

Framför allt jobba med ditt psyke. Ditt värde bestäms inte av hur du ser ut. Visst, det är lätt för mig som man att sitta här och säga, men det är verkligen värt att make peace with your body.

Japp.. Det är riktigt jobbigt faktiskt. Minns när jag själv började inse att jag led av en ätstörning som är hetsätning, då jag skulle berätta det för ett par vänner, dem skrattade mig rakt i ansiktet och sa: Då är det ingen ätstörning gumman! Det kallas för lathet

Vad ska jag göra liksom? Det sitter i skallen, det kommer ta en sån lång tid för mig att få ett normalt liv med en normal relation till mat. Men jag kämpar verkligen, jag kommer inte ge upp. Jag ska finna den balansen som jag en gång hade! Jag tycker inte om att prata med "kurators och psykologer" på skolan, för dem förstår mig inte ett dugg. Till och med dem tror jag har dålig självkontroll, alltså ingen kommer förstå förens man själv sitter i den skiten.. Det är inte kul. Du blir dum i skallen seriöst, hela ditt liv hänger på hur din kropp ser ut. Du lever i en ond cirkel, du hetsäter, bantar, tar preparat, överdoser osv osv osv.. Det är hemskt usch.

En sak jag lärt mig av allt det jag har gått igenom hittills är iallafall att jag fattar inte bara hur vissa människor kan DÖMA andra för hur dem ser ut! Som tex; aah shit vad tjock hon är.. j*vla fetto, gå och banta. Eller tex; Men guuuuuuuud va smal, gå och ät något! Eller tex; Du borde gå ner något kilo.

Rena idioter enligt mig, ärligt talat. Sen har vi ungdomar blivit så påverkade av "fitness" världen, snälla?! varför ska en vanlig svensson bli så insatt på det.. Det är en sport det också, det handlar inte bara om skönhetsideal och att bli accepterad av andra. Jag har tänkt för mycket åt byggarhållet och det hör inte till min värld eftersom jag r en tennisspelare.. Men samtidigt kan man få väldigt väldigt bra tips av fitnessvärlden, ni kan så mycket om allt! Ni är otroligt intelligenta

natasha95
2013-09-24, 21:00
Tyvärr är det enligt mig och många andra det mest effektiva sättet att gå ner/upp i vikt.

Hon behöver inte räkna kalorier varje dag om hon inte vill, men jag tycker att hon ska veta hur mycket kalorier det finns i 100g av vissa livsmedel som tex ris, pasta, potatis, kyckling, tonfisk (hon gillar tonfisk), osv.

Dessutom handlar det inte enbart om hur mycket du äter, utan också vad du äter.

Aah men det är så jag gör! Kollar per 100 g! Det gör jag :)

natasha95
2013-09-24, 21:02
Visst, det är lätt för mig som man att sitta här och säga, men det är verkligen värt att make peace with your body.

Jag tycker om mitt utseende men inte min kropp och kroppsvikt. Hade jag gått ner till den målvikt jag vill ha hade jag tyckt om mitt utseende sjukt mycket. Men jag ska lyckas gå ner allt, det kan jag lyckas med fram mot januari tror jag om jag jobbar hårt!

rostadebananer
2013-09-24, 21:06
Japp.. Det är riktigt jobbigt faktiskt. Minns när jag själv började inse att jag led av en ätstörning som är hetsätning, då jag skulle berätta det för ett par vänner, dem skrattade mig rakt i ansiktet och sa: Då är det ingen ätstörning gumman! Det kallas för lathet

Jag vet inte om du redan prövat det, men får jag föreslå att du söker upp en kurator att prata med? Det görs via vårdcentralen och du behöver inte blanda in dina föräldrar eller någon annan.

Det kan kanske vara skönt att prata ut om problemen du beskriver, samt eventuellt få ett mer kvalificerat utlåtande om hetsätning. Anorexia är inte den enda ätstörningen som finns: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulimia_nervosa

Poltergeist
2013-09-24, 21:07
Jag rekommenderar att du börjar räkna kalorier under någon vecka åtminstone, så du får bättre koll på vad du faktiskt får i dig och framförallt vilka matvanor du behöver ändra på ;)

Räkna ut vad din energi balans är för att stanna i vikt och minska med 500 kcal.

Att gå extremt kommer bara leda till hetsätning.

Du kan exempelvis använda http://www.myfitnesspal.com/

King Grub
2013-09-24, 21:21
Rekommendera inte kaloriräkning till någon med ätstörningsproblem.

Old Nick
2013-09-24, 21:49
Jag har haft samma problem som dig och kämpat i flera år med träning, bantning och en vikt som åkt upp och ner som en jojo. Extrem hunger, ätardagar, "viloveckor" från bantningen som slutat med viktuppgång och ångest. Det slutade med att jag faktiskt gav upp. Jag insåg att jag var en tjockis och att det skulle förbli såhär för resten av livet.

Minns hur jag stod framför spegeln och höll på att börja lipa när jag insåg att inte längre klarade av att gå ner. Viktnedgångsperioderna hade blivit svårare och svårare och jag kunde inte längre fixa det. Jag kunde springa bort något kilo men sedan blev jag så jävla slö och hungrig att det inte fanns möjlighet att hålla ångan uppe och sedan var jag tillbaka igen. Det kändes fan som att livet var över.

Sista utvägen var att testa LCHF. Det lät fullständigt korkat att äta en massa fett men jag gick ju lik förbannat ändå bara upp så vad fan kunde jag förlora på att testa? Ingenting. I värsta fall fortsatte förfallet.

Och jag gick ner 15 kilo på lika många veckor och har hållit vikten sedan dess utan att räkna en kalori. Det löste allt. Sedan dess har jag bara ätit, mått bra och träning är numera någonting roligt. Jag bygger muskler, får bra kondis och äter hur mycket jag vill.

Det finns dock folk som får samma resultat med andra dieter, så det är förstås inte något som är magiskt med just LCHF. Det fungerade dock för mig. Men jag är övertygad om att nästan alla som lider av de problem som du har och som jag hade, lider av det för att de äter dålig mat. Äter man sig mätt och belåten på RIKTIG MAT och ingenting annat kommer aptiten att fungera som den skall.

Och det innebär att man får fimpa sockret och all sönderprocessad skitmat som finns därute. Äta kött, fisk, fågel, ägg, rotfrukter och grönsaker. Vatten till maten. Att inte minska på matportionerna för att kunna trycka en chokladkaka efteråt eller dricka cola när man är törstig.

Du säger själv att du är "så beroende av sött att de finns inte". Där tror jag att ditt största problem ligger. Om du rensar bort allt skräp och siktar på att äta dig mätt på ren bra mat så lär du må bättre. Och även om det inte skulle lösa alla problem så är det garanterat ett steg i rätt riktning.

tjing
2013-09-25, 00:12
Jag tycker om mitt utseende men inte min kropp och kroppsvikt. Hade jag gått ner till den målvikt jag vill ha hade jag tyckt om mitt utseende sjukt mycket. Men jag ska lyckas gå ner allt, det kan jag lyckas med fram mot januari tror jag om jag jobbar hårt!

Man ska inte behöva jobba så hårt vid en viktnedgång, det är snudd på dömt att misslyckas om man inte är en van deffare.

Försök äta smart istället. Dra ner på antalet måltider till 3 t ex (skippa mellanmål) och ät lite mindre dagtid och sen en större måltid till middag. Då har du mat att se fram emot och slipper lägga dig hungrig.

Rosvall
2013-09-25, 02:15
Om du är som de flesta andra så är inte problemet att du inte hittat rätt diet eller tränar för lite eller fel. Problemet för de allra flesta är helt enkelt att de äter för mycket skit: snabbmat, godis, glass, kakor etc.

Undvik tillsatt socker och snabbmat och ät regelbundet. Klarar du inte det finns det ingen anledning att försöka med något annat heller.

Rosvall
2013-09-25, 02:20
Såg nu att du har skrivit om hetsätning också. Fluoxetin kan vara värt att prova då.

Rosvall
2013-09-25, 02:26
(Ursäkta spammandet)

Tänkte bara passa på att säga att du får vara försiktig med att döma dig själv. Att gå ner i vikt och hålla den vikten är (tror jag) något av det svåraste en människa kan företa sig.

natasha95
2013-09-25, 07:36
Har bara en fråga angående träning för att bli smal. En av personalen på min skola som styrktränar regelbundet, han sa till mig att bästa sättet att bli smal på är genom styrketräning? Stämmer verkligen det? Själv tränar jag ca 12-15 timmar i veckan.

Måndag: Löpning 1 km + spänstövningar, tennis träning = 2 h
Tisdag: Löpning 2 km + spänstövningar, tennisträning = 2 h
Onsdag: Vilodag (Hade tänkt ätardag här men blir inget med det)
Torsdag: Löpning 2 km + spänstövningar, tennis träning = 2 h
Fredag: Löpning 3 km + spänstövningar, tennisträning = 2,5 timme
Lördag: Löpning 3 km + spänstövningar, tennisträning = 2,5 timme
Söndag: Löpning 2 km + spänstövningar, tennisträning = 2,5 timme

När det är spänstövningar så är det snabbhet också, orkade inte skriva hela, men då kär jag mycket grodhopp, utfallssteg, några korta intervaller, stegeövningar för flexibilitet, kasta medicinboll och sånt!

Tycker ni att jag borde ta in ett styrkepass i veckan också?

natasha95
2013-09-25, 07:37
men då kör jag mycket grodhopp*

Morty
2013-09-25, 08:58
Har bara en fråga angående träning för att bli smal. En av personalen på min skola som styrktränar regelbundet, han sa till mig att bästa sättet att bli smal på är genom styrketräning? Stämmer verkligen det? Själv tränar jag ca 12-15 timmar i veckan.

Måndag: Löpning 1 km + spänstövningar, tennis träning = 2 h
Tisdag: Löpning 2 km + spänstövningar, tennisträning = 2 h
Onsdag: Vilodag (Hade tänkt ätardag här men blir inget med det)
Torsdag: Löpning 2 km + spänstövningar, tennis träning = 2 h
Fredag: Löpning 3 km + spänstövningar, tennisträning = 2,5 timme
Lördag: Löpning 3 km + spänstövningar, tennisträning = 2,5 timme
Söndag: Löpning 2 km + spänstövningar, tennisträning = 2,5 timme

När det är spänstövningar så är det snabbhet också, orkade inte skriva hela, men då kär jag mycket grodhopp, utfallssteg, några korta intervaller, stegeövningar för flexibilitet, kasta medicinboll och sånt!

Tycker ni att jag borde ta in ett styrkepass i veckan också?

Ja, ett styrkepass i veckan är bra. Inte bara för att man "blir smal" men även för att man blir stark & explosiv. Gärna en bit ifrån "viktigaste" tennisdagen, typ om du har tävling eller tävlingslik träning.

Om jag får bestämma så skulle jag även slå ihop vissa löpdagar så att det blir lite mer löpvila. När jag var som bäst på tennis (spelade 10 år men inte fan blev jag direkt bra..) hade jag tränat asmycket kondition en sommar. Typ 2h cykel per dag. Det var fenomenalt, kunde springa på exakt varenda boll hela matcher igenom. Så jag skulle helt enkelt smacka ihop lite löpning till längre löppass. Lägga in ett styrkepass. Cykelträna vore ju bra, för det är extremt låg stress på fötter, ben och höft så man kan fortsätta svinlänge vilket leder till en GRYM kondition.

natasha95
2013-09-25, 09:15
Ja, ett styrkepass i veckan är bra. Inte bara för att man "blir smal" men även för att man blir stark & explosiv. Gärna en bit ifrån "viktigaste" tennisdagen, typ om du har tävling eller tävlingslik träning.

Om jag får bestämma så skulle jag även slå ihop vissa löpdagar så att det blir lite mer löpvila. När jag var som bäst på tennis (spelade 10 år men inte fan blev jag direkt bra..) hade jag tränat asmycket kondition en sommar. Typ 2h cykel per dag. Det var fenomenalt, kunde springa på exakt varenda boll hela matcher igenom. Så jag skulle helt enkelt smacka ihop lite löpning till längre löppass. Lägga in ett styrkepass. Cykelträna vore ju bra, för det är extremt låg stress på fötter, ben och höft så man kan fortsätta svinlänge vilket leder till en GRYM kondition.

Okej, tack för tipsen! Ska lägga om mitt schema då lite grann :) Jag brukar faktiskt cykla hemma, det är en väldigt bra övning! Får köra ett ordentligt löppass och styrkepass i veckan med! :)

tjing
2013-09-25, 12:52
Den största meriten i min tenniskarriär sträcker sig till att träna knattar på klubben ;)

I övrigt, som sagt gör kosten mindre dramatisk. Tre måltider. Man kan dricka kaffe/lightläsk om man blir sötsugen för övrigt, eftersom de också är belönande på sitt sätt.

natasha95
2013-09-25, 17:26
Den största meriten i min tenniskarriär sträcker sig till att träna knattar på klubben ;)

I övrigt, som sagt gör kosten mindre dramatisk. Tre måltider. Man kan dricka kaffe/lightläsk om man blir sötsugen för övrigt, eftersom de också är belönande på sitt sätt.

Haha allvar? Shit vad kul :) Blir chockad att vissa här har spelat tennis faktiskt haha. Och att du är/vart tränare för knattar haha!

Aah light läsk funkar ok :) Märkt att när jag dricker té på eftermiddagen blir jag jätte mätt plötsligt, så det kommer jag fortsätta med!

natasha95
2013-09-25, 17:53
Men jag har en till liten fråga igen. Om jag lägger upp en bild här på min kropp, och en bild på en kropp som jag vill uppnå, kan ni hjälpa mig med tips osv exakt hur jag ska träna för att nå det målet? Hade ju vart grymt. Eftersom ni fitnessmänniskor kan ALLT seriöst??

natasha95
2013-09-25, 17:54
Asså i träningskläder då

Vanish
2013-09-25, 18:08
Du kommer inte se ut som någon annan bara för att du äter och tränar som någon modell eller fitnessmänniska. Du kan träna, lägga på dig muskler, ha mindre eller mer fett och hoppas att resultatet blir bra!

natasha95
2013-09-25, 18:14
Men jag vill så gärna komma i min livsform.. Har funderat många gånger på periodisk fasta med, 16/8 leangains

z_bumbi
2013-09-25, 18:43
Ändringar i träningen tar du självklart med din tränare och inte med någon person som inte har en aning om vad du behöver träna eller hur mycket träning du tål. Ljug bara inte för att få det att verka som att du tränar mindre eller mer än vad du gör.

Morty
2013-09-25, 18:47
Vad Vanish menar är att det inte riktigt går att säga "aah, den där personen har kroppstyp X. Då ska du simma 2 gånger i veckan, tre tusen meter, sen springa 3 gånger i veckan, backe alla gånger. Sen lyfta tungt två gånger i veckan, fokus på knäböj och militärpress så har du den kroppen om 3 år".

Det fungerar liksom inte så. Varje person har sitt vältränad-mode och kommer att se ut som en vältränad version av sig själv i god form. Kan vara lik massa andra personer som alla har gjort olika resor till sin bästa form, men de behöver inte alls ha gjort samma träning.

För att understryka denna poäng: Här är OS-mästaren i 100m frisim.
http://www2.pictures.zimbio.com/pc/Nathan+Adrian+James+Magnussen+Nathan+Adrian+2tmy0u aARKXl.jpg

Här är världsrekordhållaren:
http://listagram.files.wordpress.com/2012/08/muso.jpg

Deras träning är nog väldigt lika. Jag gissar på cirka 4h per dag i poolen och runt 90 minuter landträning de flesta dagarna. Ändå väldigt olika kroppar.

tjing
2013-09-25, 18:50
Ja, det är nog bäst att du har har kläder på dig om du lägger upp bilder.

Träna knattar är jättelungt. Det är typ "håll racket såhär vid serv" 100 gånger, följt av "håll racket såhär och stå såhär när du slår forehand" ;) Sen sitter man som domare i stolen när de spelar match och ropar ut poäng.

Jag vet inte om du läste det jag skrev i artikeln jag länkade till men jag tänker som så att man äter mer och mer ju senare det blir.

D v s en lätt lunch och tung middag. Sen står man sig och behöver inte gå runt hungrig på kvällen och skriva frågor på forum om huruvida man kan fuska med en chokladkaka eller inte.

tjing
2013-09-25, 18:55
Men jag vill så gärna komma i min livsform.. Har funderat många gånger på periodisk fasta med, 16/8 leangains

Inte optimalt alls för dig skulle jag säga. Du tränar rätt mycket dagligen och fasta skulle inte tillföra någonting. Dessutom riskerar det att spela dig rätt i händerna med ätstörningstankar.

natasha95
2013-09-25, 19:11
Vad Vanish menar är att det inte riktigt går att säga "aah, den där personen har kroppstyp X. Då ska du simma 2 gånger i veckan, tre tusen meter, sen springa 3 gånger i veckan, backe alla gånger. Sen lyfta tungt två gånger i veckan, fokus på knäböj och militärpress så har du den kroppen om 3 år".

Det fungerar liksom inte så. Varje person har sitt vältränad-mode och kommer att se ut som en vältränad version av sig själv i god form. Kan vara lik massa andra personer som alla har gjort olika resor till sin bästa form, men de behöver inte alls ha gjort samma träning.

För att understryka denna poäng: Här är OS-mästaren i 100m frisim.
http://www2.pictures.zimbio.com/pc/Nathan+Adrian+James+Magnussen+Nathan+Adrian+2tmy0u aARKXl.jpg

Här är världsrekordhållaren:
http://listagram.files.wordpress.com/2012/08/muso.jpg

Deras träning är nog väldigt lika. Jag gissar på cirka 4h per dag i poolen och runt 90 minuter landträning de flesta dagarna. Ändå väldigt olika kroppar.

Jahaa nu förstår jag bättre! Ah det stämmer ju. Egentligen om jag sköter kosten och tränar utefter mitt program som är anpassat att bli bra i tennis så får jag ju "tennis kropp" om man kan säga så haha. Jag har många gånger förut dietat och testat på nya träningssätt som att träna för att bli smal och inte bra i tennis. Det har förstört min utveckling mkt, trillade ner från top 5 till 22 i Sverige. Riktigt illa, och nu har jag så kass fysisk form så jag borde skämmas :P

natasha95
2013-09-25, 19:13
Inte optimalt alls för dig skulle jag säga. Du tränar rätt mycket dagligen och fasta skulle inte tillföra någonting. Dessutom riskerar det att spela dig rätt i händerna med ätstörningstankar.

Okej, för jag tänkte typ: Äta från 12.00 till 22.00 , tränar ganska sent på kvällen, runt 18.00 till 20.30, 21.00 om jag ska vara exakt med stretch och nerjogg. Men det kanske inte är bra för mig, men läst någonstans på internet här att det kan sänka ens aptit

Morty
2013-09-25, 20:14
Jahaa nu förstår jag bättre! Ah det stämmer ju. Egentligen om jag sköter kosten och tränar utefter mitt program som är anpassat att bli bra i tennis så får jag ju "tennis kropp" om man kan säga så haha. Jag har många gånger förut dietat och testat på nya träningssätt som att träna för att bli smal och inte bra i tennis. Det har förstört min utveckling mkt, trillade ner från top 5 till 22 i Sverige. Riktigt illa, och nu har jag så kass fysisk form så jag borde skämmas :P

Ja, alltså, någon bänkpressmästare lär du ju inte se ut som men sånt är väl inte målet heller. Du vill väl egentligen bara vara smalare. Jag tycker att du ska försöka slappna av mer gällande din kost, äta så mycket att du blir tillfredställd och kan prestera. Eventuellt öka mängden ren konditionsträning. Nån eller några gånger i veckan bör du springa längre sträckor, fåtalet kilometer ger väldigt lite i ökad kondition.

tjing
2013-09-25, 20:32
Okej, för jag tänkte typ: Äta från 12.00 till 22.00 , tränar ganska sent på kvällen, runt 18.00 till 20.30, 21.00 om jag ska vara exakt med stretch och nerjogg. Men det kanske inte är bra för mig, men läst någonstans på internet här att det kan sänka ens aptit

Ja, det skulle iofs kunna fungera. Det är dessutom bara 14 timmar och innebär i praktiken att du hoppar över frukost. Men har du ingen dietist som hjälper dig?

sweetkarolina
2013-09-25, 21:43
Alltså jag vet inte om jag ger mig ut på djupt vatten här men jag tycker inte du verkar ha så speciellt allvarliga ätstörningar, du har absolut fastnat i ett felaktigt tänk när det gäller mat och du har en del tvångstankar, det är inget ovanligt utan snarare sjukt vanligt.

Det gäller att bryta mönstret och istället för att tänka att du ska hitta en ny "diet" som ska göra underverk så tycker jag du ska ta tag i att lära dig förstå vad en realistisk och hyffsad kost ser ut som. Antingen tar du reda på det själv genom att läsa på nätet eller så betalar du för en timmes kostrådgivning tex.
Jag har lärt mig mycket genom att i kortare perioder räkna kalorier genom att registrera allt jag äter på en kostregistreringssida på nätet (tex Viktklubb, Hälsovakten, ShapeUpClub, men det finns en gratisvariant på livsmedelsverket också). När jag slog in det du angav i början av den här tråden fick jag det till ca 1100 kcal på en dag (men då var det mycket som fick chansas eftersom du inte angav mängder till allt). Det är sjukt lätt att tänka desto mindre kalorier du äter desto bättre men det är inte så. Du tränar hårt och måste se till att din kropp har en nyttig mängd energi att jobba med. Smådetaljer som huruvida du äter kolhydrater sent eller tidigt behöver du inte bry dig om NU, först måste du få en förståelse för grunderna. Risken som andra påtalat här är att du drabbas av enormt sockerbegär (och hunger!) för att du äter 1100 kcal ena dagen, och kompenserar genom att hetsäta och får kanske i dig 3000-5000 kcal nästa dag. Samtidigt känner man sig "duktig" när man knappt ätit nåt ena dagen, och då kan man ju faktiskt unna sig en massa gott dagen efter. Men det funkar inte, det går så sjukt fort att äta för mycket, och det skadar bara att äta alldeles för lite.

Jag skulle göra en högst chansad gissning att du borde äta minst 2000 kcal per dag för att tillgodose dina behov och jag tycker det är en siffra du skulle kunna sikta på att äta en period dagligen. Om det innebär att du går ner i lagom takt så håller du det. Står du still drar du ner lite till 1800 kcal eller nåt. Försök att kostregistrera ett par dagar, gör så gott du kan med att uppskatta mängderna du äter. Efter ett tag så får man en känsla för hur mycket man kan äta för sina 2000 kcal. Som exempel kan jag nämna 2 kg tonfisk (i vatten), eller 400 g mjölkchoklad. Du inser säkert att det är rätt svårt att trycka i sig 2 kg tonfisk men fruktansvärt lätt med 400 g mjölkchoklad (eller att man äter som vanligt ca 2000 kcal och sen avslutar dagen med en 200 g kaka +1000 kcal till). Det är för dina ögon så skäms inte att registrera en dag som du sett som ätardag, du behöver inte berätta för nån vad det blir. Jag har registrerat sådana dagar och det har hjälpt mig kunna stålsätta mig och tacka nej till sötsaker som jag faktiskt inte behöver äta. Nu gör jag dom undantagen och överäter mycket mer sällan, och håller också vikten i schack.

Samtidigt så får jag skämmas när jag inser att jag ätit alldeles för lite, jag tränar också hårt och måste sköta kosten för att orka. Efter ett tag så börjar man få känsla för hur mycket mat som man ska äta, och då behöver man inte registrera varje dag.

Du kan även försöka kolla efter dieter på ca 2000 kcal, för att få en uppfattning om vad det innebär, men det är sällan utskrivet vad varje sak för sig har för näringsinnehåll och det är synd. Det gäller att äta rätt, inte för mycket inte för litet. Det gäller att ha en hyffsad sammansättning mellan fett, kolhydrater och protein. Och det hittar man inte av en slump, det måste man lära sig förstå!

Så jag upprepar, sätt dig in i hur mycket du ska äta och försök lära dig att äta rätt. Då kommer du både kunna gå ner i vikt, ha bra förutsättningar för din idrott, kunna unna dig sötsaker ibland och må bra samtidigt. Men det finns inga genvägar. Kunskap är första steget. Att utföra det och äta korrekt är andra steget.

natasha95
2013-09-25, 21:43
Ja, det skulle iofs kunna fungera. Det är dessutom bara 14 timmar och innebär i praktiken att du hoppar över frukost. Men har du ingen dietist som hjälper dig?

Nä alltså idrottsgymnasiet jag gick på hjälpte mig inte så mycket med saker. Det var ju bland annat där jag började med min ätstörning som mest. Allt blev bara värre när jag flyttade hemifrån, hade ett ganska så normalt liv innan utan några problem. Visst jag kom upp till 70 kg då, men såg ju sjukt mkt bättre ut då än nu.

Bor i en jätte liten stad, men har sett att dem har dietister. Så ska ringa imorgon bitti och boka möte. För jag behöver verkligen hjälp

natasha95
2013-09-25, 21:44
Och då menar jag psykiskt, för jag tror inte ni är så fixerade som jag vid mat. Till exempel idag: tänkte bara på mat hela tiden, om jag skulle ha ätardag eller inte osv. skit jobbigt. Sen när man åt middag fick man ju ångest kan jag säga!

tjing
2013-09-26, 00:55
Matfixeringen här på forumet är nog större än hos stillasittande personer, på gott och ont.

JesperL
2013-09-26, 12:07
ReOch då menar jag psykiskt, för jag tror inte ni är så fixerade som jag vid mat. Till exempel idag: tänkte bara på mat hela tiden, om jag skulle ha ätardag eller inte osv. skit jobbigt. Sen när man åt middag fick man ju ångest kan jag säga!

Du verkar ha ignorerat mitt tidigare inlägg, men allvarligt talat. Du låter nästan skrytsam över ditt beteende nästan lite stoltserande samtidigt som du upprepar hur jobbigt du känner att de är. Seriöst sök proffisionell hjälp DU behöver det.

natasha95
2013-09-26, 12:53
Jag har inte ignorerat ett ända inlägg kan jag säga dig. Bara för att ni skriver behöver jag inte svara. Och jag är inte psykisk sjuk så att jag behöver professionell hjälp, det lät lite väl grovt. Dem flesta av er här uppfattar mig som allmänt dum! Men det är faktiskt så att även inom min sport krävs det att man har bra fysik, och jag vill inte bli smal utan jag vill bli vältränad och duktig inom min sport. Vågen säger inte ett skit. Slängde den igår. Jag är en idrottstjej inte en supermodell. Och jag ser ut som jag gör. Har ingenting mer att säga och behöver inte hjälp mer! Tack för all hjälp iaf! Det är lite svårt för er att hjälpa mig med allt pga ni inte sett min i verkligheten, hur jag är som tennisspelare, hur jag ser ut osv. Så lite svårt att ge tips till folk direkt såhär från media :)

natasha95
2013-09-26, 12:54
Men som sagt, behöver ingen hjälp mer, im over this shit! orkar inte bry mig om hur jag ser ut, är skit snygg, inte super smal, men so what? kolla serena williams, världsetta

havok
2013-09-26, 13:35
Wow, this escalated quickly!

"Dem flesta av er här uppfattar mig som allmänt dum!" Rätt klumpigt sagt du. Precis som du tycker att det är svårt för folk att hjälpa dig då de inte ser "din verklighet" så ser du inte heller andra personers "verklighet" och kan således inte uttala dej hur andra uppfattar dej givet en diskussion som det redan finns 1000 trådar om.

Over n Out!

Morty
2013-09-26, 14:05
Heja heja!

100
2013-09-26, 14:45
Otacksam tjej...
Återkom gärna om ett par månader och berätta hur det gått.

Johan_P
2013-09-26, 18:04
Jag har inte ignorerat ett ända inlägg kan jag säga dig. Bara för att ni skriver behöver jag inte svara. Och jag är inte psykisk sjuk så att jag behöver professionell hjälp, det lät lite väl grovt. Dem flesta av er här uppfattar mig som allmänt dum! Men det är faktiskt så att även inom min sport krävs det att man har bra fysik, och jag vill inte bli smal utan jag vill bli vältränad och duktig inom min sport. Vågen säger inte ett skit. Slängde den igår. Jag är en idrottstjej inte en supermodell. Och jag ser ut som jag gör. Har ingenting mer att säga och behöver inte hjälp mer! Tack för all hjälp iaf! Det är lite svårt för er att hjälpa mig med allt pga ni inte sett min i verkligheten, hur jag är som tennisspelare, hur jag ser ut osv. Så lite svårt att ge tips till folk direkt såhär från media :)

Det är du som frågar om hjälp. Det ända vi gör här är att försöka hjälpa till. Det finns mängder av personer som har varit eller är i samma sits som dig och som lärt sig väldigt mycket här på brädan. Personer som är villiga att diskutera saker och lära sig nya saker. Du verkar osäker på vad du behöver för att utvecklas. Ingen här bryr sig om hur du ser ut eller hur du är som tennisspelare.

Lycka till med tennisspelandet och fundera genom på vad du vill få gjort :)

tjing
2013-09-26, 19:21
You go, girl.

Ta kontakt med en dietist, satsa på tennisen och lycka till med allt.