handdator

Visa fullständig version : Skonsamm Övning för Främre Axlar (Isolationsövning)??)


Adam87
2013-09-23, 12:03
Har haft lite ont i högre främre axel ett tag muskulärt alltså . Har aldrig kört hantellyft framåt innan och så , men testade övningen en stund här hemma. Sedan efter ett par repetetioner så gick smärtan över. Smärtan var inte så stor endast om man tryckte på själva axeln.

Har det något med att axeln stretchades ut eller något liknande möjligtvis??
vad skulle ni tro..

Sedan vill jag att ni tipsar om bra isolationsövningar för främre axel, vet att hantellyft framåt inte är en bra övningar egentligen , men hur kan man göra det mer skonsam ? eller finns det bättre övningar?

Tror helt enkelt att mina främre axlar mår bra av någon slags isolationsövning.

pezrulezhaakon
2013-09-23, 12:12
Adam87, "frontraises", fast du har normalroterad överarm (biceps framåt i rörelsens riktning) och att du kör i omkr skulderbladets plan. Ha även som minst lätt böjd armbågsled genom hela rörelsen. CC har fler fördelar än hantel.

PureWhey
2013-09-23, 12:17
Pez
Jag kör sällan främre axlar för sig, men ibland klämmer jag in ett par set. Då kör jag gärna framåtlyft med skivstång/ez-bar, supinerat grepp, hur är det?


Le iPhone

Adam87
2013-09-23, 12:18
Okey ett hammargrepp upp till 90 grader och lätt böjd armbågsled , om jag förstår det rätt :P

btw, Skulle den övningen där man har båda två armarna runt en hantel funka med även fast man får rotera in armarna åt mitten och sedan upp till 90 grader.?

pezrulezhaakon
2013-09-23, 12:30
Adam87, ja, alltså inte rakt fram eller rakt ut åt sidorna, utan i mitten däremellan. Det gör att båda händer på en hantel inte är så snäll för axeln. Speciellt ledkapseln. Visst, snällare än vid inåtroterad överarm, men mer onödig än den första varianten. Fokusera pä överarmens rörelse oavsett var handen hamnar.

pezrulezhaakon
2013-09-23, 12:36
PureWhey, skivstång blir mindre effektivt, speciellt om man vill minska onödiga risker. Det supinerade läget ökar belastningen för bicepssenan i underarmen. Enhandsvarianter är mer effektivt och har lägre onödiga risker.

PureWhey
2013-09-23, 12:38
PureWhey, skivstång blir mindre effektivt, speciellt om man vill minska onödiga risker. Det supinerade läget ökar belastningen för bicepssenan i underarmen. Enhandsvarianter är mer effektivt och har lägre onödiga risker.

Okej, tack, då blir det kabelvariant i framtiden :-)


Le iPhone

TheIsh
2013-09-23, 13:15
Testat hantel i bönegrepp framför ansiktet?

pezrulezhaakon
2013-09-23, 14:53
TheIsh, är inte det båda händerna på hanteln?

Adam87
2013-09-23, 23:50
Vilket redskap i CC skulle funka och göra Front raises med ? Kommer inte på något just nu förutom att ta bort handtaget och bara köra med kabeln , då får man ett hammar grep i vilket fall(Biceps framåt) :P


Är det fler fördelar att köra Sidolyft i CC än med hantlar med då?

pezrulezhaakon
2013-09-24, 00:01
Adam87, ja antingen bara med kabeln, eller med en vristmanschett, eller om det finns ett plasthandtag med nylonrem. Även sidolyft är mer fördelaktigt i CC.

Adam87
2013-09-24, 00:03
Ska kolla vad som finns, Tack för hjälpen :P

Ponitus
2013-09-24, 06:26
Varför är CC att föredra över hantlar?
Är det för att det är motstånd hela vägen vart man än befinner sig i rörelsen?

Vanish
2013-09-24, 07:03
Varför är CC att föredra över hantlar?
Är det för att det är motstånd hela vägen vart man än befinner sig i rörelsen?

Undrar också detta, särskilt vid sidolyften

Adam87
2013-09-24, 07:16
Är med inne på samma spår att det är just motstånd hela vägen som gör att övningen är bättre i CC.

AronP
2013-09-24, 08:18
Hantlar är tyngst där du är svagast om du inte vinklar kroppen i några rolig ställning.

pezrulezhaakon
2013-09-24, 08:26
CC belastningskurva stämmer bättre med kroppens styrkekurva. Dessutom om man har problem med axeln är CC mer skonsam, som efterfrågas.

Ponitus
2013-09-29, 02:38
Tack.
Ska byta ut lite hantel mot cable och utvärdera.

Vanish
2013-09-29, 05:37
Prövade i cable men vetetusan alltså... Känns avigt på något sätt...

starkaillern
2013-09-29, 08:32
Prövade i cable men vetetusan alltså... Känns avigt på något sätt...

Håller med, kändes inte riktigt rätt.

Hantlar känns bättre IMO.

pezrulezhaakon
2013-09-29, 11:16
Vanish och starkaillern, vad kändes avigt och fel? Hur utförde ni övningen? Vilket handtag? Hur långt från vikttornen stod ni? Vilken höjd var trissan?

moodi
2013-09-29, 11:42
Pez, hur utförs sidolyft i CC på bästa sätt?

TheIsh
2013-09-29, 12:45
TheIsh, är inte det båda händerna på hanteln?

Jo, inte ber man med en hand iaf :p Men jag har alltid haft problem med att mina axlar knakar och har sig, och då kör jag ändå rätt mycket facepulls or rotorcuff övningar. Tror jag ärvt det.. Hur som helst så känns det bättre med en större tyngd närmre kroppen än lättare långt ifrån eg. hantellyft framåt. Vilket i min mening är den absolut sämsta axelövningen ever, men det är min åsikt.

pezrulezhaakon
2013-09-29, 13:39
TheIsh, då har du missat vad jag tidigare skrev.

Anders The Peak
2013-09-29, 18:01
och jag tar upp Jim Cordova än en gång som instruktion för ett bra axelpass ;)
xzTFYXUcPPc

starkaillern
2013-09-29, 19:48
Vanish och starkaillern, vad kändes avigt och fel? Hur utförde ni övningen? Vilket handtag? Hur långt från vikttornen stod ni? Vilken höjd var trissan?

Svårt att förklara, kändes inte som man visste vart man har kontakten riktigt.
Höll ena handen i stolpen med armen utsträckt och lyfte rakt ut (kabeln bakom ryggen) i mellersta deltoids riktning. Den var satt på längst ner.

Körde alltså sidolyft fast i cc :)

Antar att jag måste öva och öva så sitter det väl så småningom :smash:

pezrulezhaakon
2013-09-29, 20:34
moodi

Ett sidolyft är svårare än vad folk i allmänhet tror. Det visar sig också då man ser hurdant utförande de har.

I CC är det viktigt att stå placerad på ett bra sätt. Ha trissan i bottenläget och låta linan hålla sig ganska nära kroppen genom hela rörelsen.
Lätt böjd armbågsled, och dra något snett utåt sidan, men ändå låta linan gå i samma riktning som armen.

Axelpartiet fixerat, och man brukar få vrida kroppen lite mot vikttornet.

pezrulezhaakon
2013-09-29, 20:37
starkaillern

Aha, bakom ryggen....

Kör framför istället och följ ovanstående grovhuggna råd.

Att köra i CC med fokus främre delta innebär ett annorlunda utförande.

Vanish
2013-09-30, 07:48
Vanish och starkaillern, vad kändes avigt och fel? Hur utförde ni övningen? Vilket handtag? Hur långt från vikttornen stod ni? Vilken höjd var trissan?

moodi

Ett sidolyft är svårare än vad folk i allmänhet tror. Det visar sig också då man ser hurdant utförande de har.

I CC är det viktigt att stå placerad på ett bra sätt. Ha trissan i bottenläget och låta linan hålla sig ganska nära kroppen genom hela rörelsen.
Lätt böjd armbågsled, och dra något snett utåt sidan, men ändå låta linan gå i samma riktning som armen.

Axelpartiet fixerat, och man brukar få vrida kroppen lite mot vikttornet.

starkaillern

Aha, bakom ryggen....

Kör framför istället och följ ovanstående grovhuggna råd.

Att köra i CC med fokus främre delta innebär ett annorlunda utförande.

Jag körde på att hålla med rak arm i ställningen och ha kabeln framför mig. Trissan va i bottenläget och körde med ett vanligt singelhandtag. Prövade även att luta kroppen ganska mycket och se hur det kändes, så man (överdrivet) stod i 45 grader..
Men känns som att sidolyft med hantlar har varit något som fungerat bra, så kör nog vidare på det :)

Adam87
2013-09-30, 10:41
Får redigt bra kontakt i sidolyft i CC . Har ungefär det utförande pez beskrivde i sitt inlägg. Gör lyftet väldigt sakta både ner och upp framför och så nära kroppen det går,funkar fint för mig iaf.

Det gäller att inte ha för stor vikt helt enkelt.