handdator

Visa fullständig version : "Long thoracic Nerve" skadad


Arnoldski
2013-09-23, 11:49
Hej,

igår söndag, kom en domnande känsla i höger skukdra. Det växte under dagen till en väldigt intensiv smärta som sedan klingade av till en mer dov, molande smärta.

Imorse vaknade jag av att det var rätt illa ställt igen. Jag bad min fru kolla och om jag sträcker händerna rakt ut framför kroppen sticker höger skulderblad rakt ut i princip.

Vi är på resande fot hos vänner i SMåland men jag fick tid hos en sjukgymnast. Hon beskrev att av någon anledning (som ingen av oss kunde komma på) hade min "long thoracic nerve" skadats/Störts med konsekvensen att serratu anterior inte kan kontrahera och hålla in skulderbladet, och resultatet blev nån slags winged scapula.

Nu till anledningen att jag skriver här -tre frågor förblev obesvarade:

1) Vad kan detta bero på? Jag körde tunga marklyft och viktade chins i fredags morse -kan det utlöst något som jag inte märkte av förrän söndag dag? Jag har arbetat kolossalt mycket sista tiden -kan det snarare vara stressutlöst? Är det en fysisk smäll som skett, kan muskler klämma på nerven...?

2) 4-8 månader innan det läkt ut av sig själv sa hon. Är det rimligt att det ska behöva ta så pass lång tid? Jag fick inga rörelser eller rehab att göra heller, utan det hon sa var "träna försiktigt om du ska röra skuldrorna överhuvudtaget så länge symptomen kvarstår". Borde det inte finnas nån rehabträning?

3) Givet detta ovan -borde jag skaffa ett andra utlåtande när jag är tillbaka i Stockholm? Borde jag i så fall vända mig till en naprapat eller en sjukgymnast, och i så fall -vart?

Egna erfarenheter i ämnet tas också gärna emot!

Hälsningar,
Andreas

L-Sami
2013-09-23, 15:13
Arbete ovanför huvudet, mycket tunga lyft, bära tung ryggsäck eller liknande kan utlösa besvären. Mycket möjligt att nerven är i kläm.

Be någon yrkesprofessionell ta titta på din hållning och funktion. Vad du bör träna på kan avgöras efter det.

Arnoldski
2013-09-23, 15:47
Har du tips på någon i Stockholmsområdet jag kan vända mig till?

Vet du om sådant här kan läka ut av sig själv eller om det är total muskelförtvining och allmän ångest som vankas?

Tolkia
2013-09-23, 16:09
Ett halvår, mellan tummen och pekfingret, är ingen dålig gissning på läkningstid för en nervskada. Det beror ju förstås helt på vad det är för slags skada, men om det är en kläm- eller slitskada (vilket ju inte låter orimligt med din beskrivning) så är sjukgymnastens skattning bra. Det är förstås fråga om en gradvis förbättring och inte om ett halvårs pares och sedan - ta-da! - helt återställd. Lite muskelförtvining får du förstås räkna med i de muskler som är utan, eller med dålig, styrsel, men om nerven läker tränar du snabbt upp det igen.

Linjedomarn
2013-09-23, 17:01
låter som en överbelastningsskada av serratus anterior.

Förmodligen blir det avlastning ett tag, rörelse och sen rehab för att bygga upp styrkan igen.