handdator

Visa fullständig version : Restless legs och järnbrist


Peter Hansen
2013-09-23, 11:14
Tjena! Har på senaste fått krypningar i ben och armar när ska sova och läste att det bl.a. Kunde vara kopplat till järnbrist. Min fråga är hur troligt det är med järnbrist om man äter 4 till 6 kycklingfileer per dag? Hag vet att man kan ha problem med själva järnupptaget men vill mest utesluta att problemet ligger i ett otillräckligt dietärt järnintag :) tack på förhand alla

Scratch89
2013-09-23, 11:18
Om du vill ha i dig järn borde du äta rött kött istället för kycklingfile.

Det kan också vara kopplat till magnesiumbrist. Eller vara en neurologisk påverkan.

Kvicksilver
2013-09-23, 11:20
Äter du 400g kyckling får du i dig ca 3,5 mg järn. Rekommenderat dagligt intag är 9mg.
Men kyckling är väll inte det enda du äter under en dag?
Vad äter du i övrigt?

tjing
2013-09-23, 11:34
Kan vara kopplat till järnbrist, ja. Kyckling innehåller inte mycket järn.

Angående järn finns det en given koppling till dopamin, som är starkt implikerat i RLS. Järn är en essentiell cofaktor för dopaminsyntes. Intressant nog finns högre risk för ADHD med RLS och dopamin är också viktigt i ADHD.

Brain iron and dopamine receptor function.


Abstract:

It has been demonstrated that nutritional iron-deficiency induced in rats results in the reduction of DA D2 receptor binding sites, leading to down-regulation of dopaminergic activity similar to that observed in neuroleptic-treated animals. The following observations are common to both conditions: (a) Decreased behavioural response to pre- and post-synaptically DA and serotonin acting drugs, amphetamine, apomorphine and 5-methoxy-N,N-dimethyltryptamine. (b) Inhibition of amphetamine or apomorphine induced hypothermia in rats kept at an ambient temperature of 4 degrees C. (c) Increased sleeping time to phenobarbitone which cannot be attributed to the rate of drug metabolism (5,38). (d) Upregulation of prolactin binding sites in the liver as a result of increased serum prolactin.

Additionally, nutritional iron-deficiency lowers brain iron and interferes with protein synthesis in this organ, which could explain the reduction of DA D2 receptor number and function. Given the fact that the highest brain concentrations of iron are found in dopaminergic structures (see 42 for review), and the essential role of intact dopaminergic systems to attentional and learning processes (15b,30), the resultant behavioural changes due to the reduction of dopaminergic activity in iron-deficient animals may go some way to explain the adverse effects on cognition, behavioural patterns, learning and attention, event-related potentials (ERPs) and EEG changes reported in iron-deficient children (19-28,30).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6138953

martikainen
2013-09-23, 11:44
Den här tråden var ju riktigt intressant! Nu i sista fasen av dieten så har jag det här problemet var och varannan dag, trodde bara att det var stress och den låga energin, samt lite psykiskt.
Får testa käka lite järntabletter och se om det hjälper! :)

tjing
2013-09-23, 11:46
Var försiktig med att äta för mycket järn också, det är inte hälsosamt och ökar oxidativ stress.

martikainen
2013-09-23, 11:48
Var försiktig med att äta för mycket järn också, det är inte hälsosamt och ökar oxidativ stress.

Med mina nuvarande 350g kyckling och 200g nötfärs, samt lite kvarg så bör det inte vara någon större risk. Vart går den övre gränsen?

tjing
2013-09-23, 11:54
Det är visserligen sant.

Nja, vid brist kan man ju lassa på mer.

45 mg/dag är satt som högsta tolererbara dagliga intag (i USA iaf):

http://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-HealthProfessional/

Men det är väldigt högt. Supplementera med högst 10-15 mg/dag isf skulle jag säga.

martikainen
2013-09-23, 11:57
Tack tjing! :)

Klein
2013-09-23, 13:15
Höga järnnivåer är kopplade till diabetes typ 2 och kardiovaskulär ohälsa. Så om man är storkonsument av rött kött och vuxen man eller kvinna som passerat klimakteriet så bör man nog ge blod för att hålla järnet nere. Tillhör man inte de två kategorierna så är det dock antagligen lugnt att vräka i sig.

Morty
2013-09-23, 14:22
Det är visserligen sant.

Nja, vid brist kan man ju lassa på mer.

45 mg/dag är satt som högsta tolererbara dagliga intag (i USA iaf):

http://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-HealthProfessional/

Men det är väldigt högt. Supplementera med högst 10-15 mg/dag isf skulle jag säga.

Är det? Blodgivare får 20 tabletter med 100mg järn per tablett.

tjing
2013-09-23, 15:00
Jaså?

Jag vet iofs inte hur upptaget ser ut på tabletterna, men då kanske det inte är så högt. Men med tanke på att RDI är satt på kring 8-9 mg för en vuxen man/dag är ju 45 mg rätt mycket.

Linjedomarn
2013-09-23, 16:58
Magnesium hjälpte mig, har dock inte testat extra järn.

Påvägneråt
2013-09-23, 18:48
Mor min började käka tabletter som innehöll vitamin b6, b12 och folsyra. Drog även när lite på sitt enorma kaffedrickande. Det hjälpte henne iaf.

Sverker
2013-09-23, 18:53
Jaså?

Jag vet iofs inte hur upptaget ser ut på tabletterna, men då kanske det inte är så högt. Men med tanke på att RDI är satt på kring 8-9 mg för en vuxen man/dag är ju 45 mg rätt mycket.

Upptaget från tarmen och tamcellen ut till transferinet i blodet ligger kring 2 mg / dygn som jag lärt mig. Med 45 mg lär vi fylla tarmcellen med järn.

Tyvärr komplexbinder järnet också gallsalterna och man kan bli lite risig i magen.

R Scarpa27
2013-09-23, 19:36
käka lite blodpudding då och då.

Peter Hansen
2013-09-29, 16:31
Tack för all info! Får hoppas att det är någon tillfälligt. Annars kapar jag av mig benen =D Kommer bli grym på chins iaf

begt
2013-09-29, 16:37
Äter du 400g kyckling får du i dig ca 3,5 mg järn. Rekommenderat dagligt intag är 9mg.
Men kyckling är väll inte det enda du äter under en dag?
Vad äter du i övrigt?

En kycklingfilé väger väl sällan så lite som 100 g (han sa att han åt 4-6 st.)?

Snarare ~200-300 g med en hel del variationer förstås. Så han får mest troligt i sig betydligt mer än 3,5 mg.

Sverker
2013-09-29, 16:49
Enligt Livsmedelsverkets databas så innehåller kycklingbröstfile 0.72 mg järn / 100 g. Köttfärs 10 % fett innehåller 2,4 mg järn.

I nötköttet är järnet hemebundet i myoglobinet. Inte för jag vet i vilken form järnet finns i kycklingfilen men det är knappast hemebundet pga att köttet inte är rött.

Skillnaden blir stor eftersom upptaget av hemejärn är större än andra former av järn.

begt
2013-09-29, 17:12
Enligt Livsmedelsverkets databas så innehåller kycklingbröstfile 0.72 mg järn / 100 g. Köttfärs 10 % fett innehåller 2,4 mg järn.

I nötköttet är järnet hemebundet i myoglobinet. Inte för jag vet i vilken form järnet finns i kycklingfilen men det är knappast hemebundet pga att köttet inte är rött.

Skillnaden blir stor eftersom upptaget av hemejärn är större än andra former av järn.

Det finns mindre mängder hemjärn i kyckling. Den så kallade köttfaktorn gäller för kyckling också (förmodligen p.ga. hemjärnet), som underlättar för kroppen att ta upp icke-hemjärn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_deficiency

Jag tvivlar starkt på att TS har järnbrist i och med att kycklingen i princip täcker upp hela järnbehovet.

Peter Hansen
2013-09-29, 22:49
Det var bara något jag hoppades på. Kronisk nervsjukdom lät inte så kul

d1anny2
2013-12-22, 08:08
Jag har alltid haft rastlösa ben. Inget som orsakar problem eftersom jag vet vad som fixar biffen. Ska jag sova ligger jag på magen och vaggar underkroppen i hängmattestil eller just vagga. Dessutom behagligt. Dock förstår jag att det ser suspekt ut 😃

På flygresor är knepet att vira en filt så gott det går kring benen. Varmt och skönt.

Hoppas du slipper fortsätta restless legs, om inte så lär du dig leva med det också.

Peace

Alltidxx
2013-12-22, 11:56
Jag vet iofs inte hur upptaget ser ut på tabletterna, men då kanske det inte är så högt.
Det här undrar jag över. Jag har läst att ett underskott tog sex månader för att ta sig ur pga det väldigt låga upptaget vid supplementering. Fråga mig inte om alla faktorer och omständigheter som är relevanta för jag kan dom inte, men det som fastnade i mitt minne var att upptaget verkade väldigt dåligt av just järnsupplementering i tablettform.

Enligt Livsmedelsverkets databas så innehåller kycklingbröstfile 0.72 mg järn / 100 g.
Undrar om de med dessa siffror tagit hänsyn till att all kyckling som säljs idag får saltvatten insprutat.

Sverker
2013-12-22, 12:44
Undrar om de med dessa siffror tagit hänsyn till att all kyckling som säljs idag får saltvatten insprutat.


Det var inte så svårt.
Tittade på kyckling bröstfilé i SLVs databas för näringsvärden. 0,72 mg järn och 65 mg natrium per 100 gram.

Det blir ca 170 mg koksalt per 100 gram. Filén är uppenbart inte rimmad. Då borde värdet ligga på några hundra mg natrium.

Då får vi räkna ned 0,72 mg järn med 10 - 15 % för att får rätt mängd järn i kycklingfilén. Låter som man ska tillaga kyckling i gjutjärnspanna.