handdator

Visa fullständig version : Lågprofil personvåg.


Mental
2013-09-23, 10:04
Jag söker en personvåg som har så låg höjd som möjligt. Den behöver vara bärbar då den ska med på hembesök, men det viktigaste är att den är lätt att komma upp och ned från. Min nuvarande våg är ca 20mm hög, och det är svårt för många äldre med dålig balans.

Någon som har pejl på området?

Dreas
2013-09-23, 10:14
Jag söker en personvåg som har så låg höjd som möjligt. Den behöver vara bärbar då den ska med på hembesök, men det viktigaste är att den är lätt att komma upp och ned från. Min nuvarande våg är ca 20mm hög, och det är svårt för många äldre med dålig balans.

Någon som har pejl på området?Jag använder en ifrån Kjell som borde vara ca 12mm hög.

Tydligen 18mm: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/personvagar/rubicson-personvag-p48234#ProductDetailedInformation

Tror det är svårt att få så mycket lägre. Men kanske går :)

z_bumbi
2013-09-23, 10:32
En testmatta för spänst eller snarare kraftutveckling är inte så särskilt tjock och borde funka för ändamålet.

nissepelle
2013-09-23, 10:38
Shit, måste vara gamlingar i ganska rejält risigt skick om de har svårt att ta sig upp på en 2cm hög våg? :( Tröskeln mellan kök och sovrum måste vara rena mount everest för dem?

Mental
2013-09-23, 10:49
Shit, måste vara gamlingar i ganska rejält risigt skick om de har svårt att ta sig upp på en 2cm hög våg? :( Tröskeln mellan kök och sovrum måste vara rena mount everest för dem?

Bostadsanpassning, har man problem med balansen så plockar man bort alla trösklar och annat.

Just att komma av och på vågen är svårt för många med balansproblem.

Mental
2013-09-23, 10:49
En testmatta för spänst eller snarare kraftutveckling är inte så särskilt tjock och borde funka för ändamålet.

Var hittar man sådant?

MasterChief
2013-09-23, 11:08
Kan det vara en idé att ha en något högre våg men samtidigt klart bredare?

Typ denna?

http://www.vetek.se/Personvag-200kg50g-gym-vardhem-foretag-och-hem-/article#.UkAStX-aSGw

Tänkte att balansproblemen kanske inte blir lika problematiska om man har en mycket större yta att få upp fötterna på?

Mental
2013-09-23, 11:59
Kan det vara en idé att ha en något högre våg men samtidigt klart bredare?

Typ denna?

http://www.vetek.se/Personvag-200kg50g-gym-vardhem-foretag-och-hem-/article#.UkAStX-aSGw

Tänkte att balansproblemen kanske inte blir lika problematiska om man har en mycket större yta att få upp fötterna på?

Yta underlättar absolut, men det är just höjden som gör det svårt, många hasar fram med släpande steg och de har svårt att få upp foten ens en cm. Sedan är det även bra om det är en våg som inte stänger av sig själv efter 10sek i nolläge. Ofta startar jag vågen men patienten hinner inte upp innan den stänger av sig. Och sedan måste patienten avbryta medans vågen startar upp och nollar sig igen.

MasterChief
2013-09-23, 12:21
Yta underlättar absolut, men det är just höjden som gör det svårt, många hasar fram med släpande steg och de har svårt att få upp foten ens en cm. Sedan är det även bra om det är en våg som inte stänger av sig själv efter 10sek i nolläge. Ofta startar jag vågen men patienten hinner inte upp innan den stänger av sig. Och sedan måste patienten avbryta medans vågen startar upp och nollar sig igen.

Ok, köp en krokvåg och sätt på dem en sele. Sen lyfter du vederbörande med en maffig bicepscurl.

Mental
2013-09-23, 12:24
Mm, det är en lösning så klart, låt oss kalla den plan b.

z_bumbi
2013-09-23, 13:17
Mattor för att mäta kraft finns hos företag som säljer mot idrottsvärlden men just nu kommer jag inte på något märke.