handdator

Visa fullständig version : Krom (Och andra mineraler) i längre perioder?


TomasB
2013-09-23, 09:43
Hej

Haft ett jäkla debakel med cravings, alltså att jag köper en bunke med Ben&Jerry's och äter den samt fortsätter på en godispåse efter det.

http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/11447/chocfudgeb(1).jpg

Till saken hör att jag har en klassisk beroendehjärna så jag får ungefär samma effekt av socker som sprit (Maniskt - mer mer mer).

Hursomhelst så fick jag för mig att testa Krom, vilket vissa (ink. Grub såg jag när jag sökte) tycker är buhumbug. Inga studier har visat på några positiva effekter på friska individer.


Hursomhelst så har jag ökat mitt matintag en hel del och börjat äta krom, magnesium och zink på kvällen innan jag sover och vips så har jag haft min första helg utan skit på ja lätt 15 år iaf.

Det som var märkligt var väl inte att jag stod emot skitmat och godis utan att jag inte fick nåt sug efter det. (Och om det har ett dugg med mina kosttillskott att göra med vet jag inte heller. Mest sannolikt är väl att min mat bidragit till det snarare än några mirakelpiller).

Egentligen skiter jag i vilket - det jag undrar är -finns det något negativt med att äta tillskott typ mineraler under längre perioder? Finns några långtidsstudier på detta?

Nu har jag kanske ätit dem 2 veckor eller nåt men tänkte fortsätta förutsatt att det är riskfritt.

Tanken är "why break a winning concept" typ. Jag vet inte vad som tagit bort mina sötsug (Som kommer med besked ett par ggr i veckan normalt sett) men jag vill bara vara säker på att min metod är riskfri.

Tack på förhand!

King Grub
2013-09-23, 09:50
Många mineraler blir farliga i för stora doser. Så det beror helt på mängderna.

Den övre tolererbara gränsen för intag för magnesium från tillskott är satt på 350 mg/dag; däröver föreligger risk för diarré och magproblem.
Ett totalt zinkintag på 60 mg per dygn (50 mg från tillskott och 10 gram från kosten) har visat sig ge tecken på kopparbrist. Övre tolererbar gräns för zinkintag är 40 mg per dygn, alla källor inräknade (Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Zinc. Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc. Washington, D.C.: National Academy Press; 2001:442-501).

För krom finns det inga speciella bieffekter dokumenterade även vid höga intag under lång tid. Spekulationer om lever- och njurpåverkan finns, så allmänna rekommendationer är ändå att inte supplementera gränslöst.

TomasB
2013-09-23, 12:22
Stort tack Grub!
Riktigt bra svar!

Onigiri
2013-09-23, 13:46
Ett totalt zinkintag på 60 mg per dygn (50 mg från tillskott och 10 gram från kosten) har visat sig ge tecken på kopparbrist. Övre tolererbar gräns för zinkintag är 40 mg per dygn, alla källor inräknadeÄr det nu jag ska känna mig dum som äter 2x multiman (15mg x2) och zma på kvällen (4 st rek är 3) och en del kvarg/ägg/ost på daglig basis (ingen aning om zink och koppar-halt i dessa dock)

King Grub
2013-09-23, 14:31
Då hamnar du över gränsen som är satt som riskgräns ja.

Armed Dingo
2013-09-23, 14:54
Då hamnar du över gränsen som är satt som riskgräns ja.
Med det du läst under åren som sitter som en slags grund när du fattar en åsikt utan att läsa i studier, skulle du säga att zink-tillskott är onödigt för någon som styrketränar tre gånger i veckan samt joggar tre gånger i veckan, och äter en någorlunda vettig kost (bestående av en stor portion havregrynsgröt, tonfisk och bröd till lunch, samt en kött eller fiskkälla på 200 gram eller mer varje dag, med spannmål på 200 gram (torrvikt) varje dag? Även en del Kellogs corn flakes slinker ner.)
Kalcium får jag i mig en hel del från mjölk och det är därför jag envisas med att köra zink-tillskott eftersom jag fått för mig att kalciumet hämmar upptaget av "allt" zink jag får i mig naturligt. Fytinsyran från havregrynen ska ju hämma en del också.

TomasB
2013-09-23, 15:48
Många mineraler blir farliga i för stora doser. Så det beror helt på mängderna.

Den övre tolererbara gränsen för intag för magnesium från tillskott är satt på 350 mg/dag; däröver föreligger risk för diarré och magproblem.
Ett totalt zinkintag på 60 mg per dygn (50 mg från tillskott och 10 gram från kosten) har visat sig ge tecken på kopparbrist. Övre tolererbar gräns för zinkintag är 40 mg per dygn, alla källor inräknade (Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Zinc. Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc. Washington, D.C.: National Academy Press; 2001:442-501).

För krom finns det inga speciella bieffekter dokumenterade även vid höga intag under lång tid. Spekulationer om lever- och njurpåverkan finns, så allmänna rekommendationer är ändå att inte supplementera gränslöst.

För att komplicera detta ytterligare så står det såhär på burkarna:

Zink aspartat 150mg varav Zink 30 mg

&

Magnesium citrate & L-lysinate 800 mg varav magnesium 243 mg

Vad ska jag räkna på 30 mg på zinken eller 150 mg? Och 800 mg på magnesium eller 243 mg?

ChrisDEFC
2013-09-23, 16:51
Kör 50mg zink typ en per dag (zinc citrate) och ibland en multivitamin (som jag inte vet helt hur mycket zink den innehåller). Är det läge att börja ta zinken varannan dag istället? Eller ska jag börja äta mer koppar och vad är isf en källa till koppar om man inte vill ta det i tillskottsväg?

maqan
2013-09-23, 19:49
Lever är rikt på koppar. Men jag ser ingen anledning till varför man ska ta 50 mg zink som tillskott varje dag. Personligen skulle jag aldrig ta mer än 15 mg per dag i tillskottsform.

TomasB
2013-09-24, 08:08
Lever är rikt på koppar. Men jag ser ingen anledning till varför man ska ta 50 mg zink som tillskott varje dag. Personligen skulle jag aldrig ta mer än 15 mg per dag i tillskottsform.

Ärligt talat så tänkte jag mig inte för. Jag ville testa zink, mg och krom. De första två för sömn och den sistnämnda för att slippa sötsug.

Dock undrar jag fortfarande om detta:

Zink aspartat 150mg varav Zink 30 mg

&

Magnesium citrate & L-lysinate 800 mg varav magnesium 243 mg

Vad ska jag räkna på 30 mg på zinken eller 150 mg? Och 800 mg på magnesium eller 243 mg?

:)

Armed Dingo
2013-09-24, 12:23
Ärligt talat så tänkte jag mig inte för. Jag ville testa zink, mg och krom. De första två för sömn och den sistnämnda för att slippa sötsug.

Dock undrar jag fortfarande om detta:



:)
Zink aspartat har så dåligt biologiskt upptag att de 150 mg den innehåller motsvarar 30 mg för dig. Samma princip för magnesium citratet. Hade dock för mig att citrat togs upp bättre än den där ~25% ration men tydligen fel.

TomasB
2013-09-24, 13:31
Zink aspartat har så dåligt biologiskt upptag att de 150 mg den innehåller motsvarar 30 mg för dig. Samma princip för magnesium citratet. Hade dock för mig att citrat togs upp bättre än den där ~25% ration men tydligen fel.

Vad bra, då sitter jag inte och överdoserar som en dåre iaf. (Även om jag säkerligen ligger litet högt).

:)

Onigiri
2013-09-25, 20:10
Då hamnar du över gränsen som är satt som riskgräns ja.Så att öka på koppar kan vara tänkvärt?

Har zink i högre dos några positiva effekter?

/trådkaparN

maqan
2013-09-26, 19:14
Så att öka på koppar kan vara tänkvärt?

Har zink i högre dos några positiva effekter?

/trådkaparN

Det är bättre att du sänker intaget av zink. Det finns inga fördelar med stora mängder zink, utöver det som krävs för att täcka kroppens behov, precis som för alla andra näringsämnen. Det mesta följer en inverterad U-formad kurva.