handdator

Visa fullständig version : Diabetiker. Hur funkar eran diabetes i samband med träning?


0rnen
2013-09-22, 21:45
Som rubriken lyder så hade det varit trevligt att höra ifrån några diabetiker här på kolozeum hur eran diabetes funkar i samband med träning. Hur mycket insulin ni tar m.m.

Jag börjar.
Ibland ligger jag högt när jag vaknar på morgonen och ändå går jag och lägger mig med cirkus 7 i blodsocker och 45 enheter lantus. Någon annan som har detta problem? Vet att det beror på proteinutsöndring under natten men tycker ändå att jag ligger på såpass höga insulinnivåer att det borde neutraliseras.

Annars ligger jag bra på värdena. Tar 5 enheter novorapid till maten efter träning annars 2-3.

TheIsh
2013-09-23, 01:57
Lantus, är det medelsnabbt? Tar 20 levelmir på kvällen och 10 på morgonen och novorapid, ja det beror ju helt på vad jag äter men typ 12 till 200 g protte pulver iaf efter styrketräning. Jag har dock skumma matvanor.. Äter lite när jag känner för det men sällan frukost.

0rnen
2013-09-23, 07:37
Lantus, är det medelsnabbt? Tar 20 levelmir på kvällen och 10 på morgonen och novorapid, ja det beror ju helt på vad jag äter men typ 12 till 200 g protte pulver iaf efter styrketräning. Jag har dock skumma matvanor.. Äter lite när jag känner för det men sällan frukost.



Lantus är långsamt, sitter i 24h!

Oj 12 novorapid direkt efter träning och bara protein? är ditt bassinsulin bara 12 timmars?

Alvis
2013-09-23, 07:50
Tar 17 enheter lantus (Om jag tar mer brukar jag hamna lågt på natten). Humalog brukar väl ligga runt 5-8 per måltid. När tar du ditt lantus? Jag brukar hamna högt på morgonen om jag tagit mitt lantus för tidigt på dagen, effekten av lantusen verkar inte alls lika stark mot slutet. Om du tar lantus precis innan du går och lägger dig så har du troligen haft en rekyl under natten.

Hobbes
2013-09-23, 07:52
Som rubriken lyder så hade det varit trevligt att höra ifrån några diabetiker här på kolozeum hur eran diabetes funkar i samband med träning. Hur mycket insulin ni tar m.m.

Jag börjar.
Ibland ligger jag högt när jag vaknar på morgonen och ändå går jag och lägger mig med cirkus 7 i blodsocker och 45 enheter lantus. Någon annan som har detta problem? Vet att det beror på proteinutsöndring under natten men tycker ändå att jag ligger på såpass höga insulinnivåer att det borde neutraliseras.

Annars ligger jag bra på värdena. Tar 5 enheter novorapid till maten efter träning annars 2-3.

Vill inte ge ut exakt vad jag ger då detta skall regeleras individuellt tillsammans med läkare.

Jag använder Lantus läggdags högre dos och morgon tillsammans med med Humalog (tar mitt Lantus i en mycket lägre dos då).

Tränar och tränat mycket genom åren. Upplever att när jag tränar intensiva perioder att jag måste sänka Humalog och Lantus, humalog ibland till hälften.

Tränar CrossFit alternativt hikar/scramblar i berg 3-11h på en dag. Men har lärt mig kontrollera detta och kan nästan förutsätta det.

Problemet ibland är att träningen ger en boomerangeffekt och ger blodsocker sänkningar 12h-24h efteråt beroende på träningen.

0rnen
2013-09-23, 08:36
Tar mitt lantus kl 19.00 varje dag, tar då alla mina 45 enheter. Anledningen att jag tar detta 19.00 är för att jag tränar på morgonen och vill då ha kroppen full med insulin. Hade jag tränat på kvällen hade jag troligen tagit mitt lantus på morgonen istället. Och som du säger Alvis så håller lantus bara i cirkus 20 timmar.

Humalog är det ett snabbverkande insulin? Och isåfall hur snabbt?

Hobbes
2013-09-23, 08:42
Tar mitt lantus kl 19.00 varje dag, tar då alla mina 45 enheter. Anledningen att jag tar detta 19.00 är för att jag tränar på morgonen och vill då ha kroppen full med insulin. Hade jag tränat på kvällen hade jag troligen tagit mitt lantus på morgonen istället. Och som du säger Alvis så håller lantus bara i cirkus 20 timmar.

Humalog är det ett snabbverkande insulin? Och isåfall hur snabbt?

Om inget ändrats, väldigt snabbt tar det i samband med måltid och det når sin maxeffekt vid 30 minuter.

Jag har haft diabetets i 29 år nu och gick från spruta morgon och kväll vid 15 års ålder till pennan och med det 4-5ggr om dagen sedan dess.

0rnen
2013-09-23, 08:54
Om inget ändrats, väldigt snabbt tar det i samband med måltid och det når sin maxeffekt vid 30 minuter.

Jag har haft diabetets i 29 år nu och gick från spruta morgon och kväll vid 15 års ålder till pennan och med det 4-5ggr om dagen sedan dess.


Tränar du något gym nu i byggande syfte? Hade gärna viljat veta hur folk tar sitt insulin och vilka värden de ligger på i samband med träning.

Jag brukar ligga på 5-6 när jag drar och tränar och brukar bli låg typ halvvägs in i passet. Detta gör jag med vilje för att kroppen ska ta upp aminosyrorna jag trycker i mig innan och efter passet. Har fått för mig att kroppen tvingas att ta upp aminosyrorna om man ligger relativivt lågt på blodsockret, någon som vet om det stämmer?

King Grub
2013-09-23, 08:56
Aminosyreupptaget blir inte bättre med lågt blodsocker, diabetiker eller inte diabetiker.

Hobbes
2013-09-23, 09:02
Tränar du något gym nu i byggande syfte? Hade gärna viljat veta hur folk tar sitt insulin och vilka värden de ligger på i samband med träning.

Jag brukar ligga på 5-6 när jag drar och tränar och brukar bli låg typ halvvägs in i passet. Detta gör jag med vilje för att kroppen ska ta upp aminosyrorna jag trycker i mig innan och efter passet. Har fått för mig att kroppen tvingas att ta upp aminosyrorna om man ligger relativivt lågt på blodsockret, någon som vet om det stämmer?

Tränar på gym alt. allmän träning utanför gym i allmän nytta (det är roligt, ger mig bra BS värden, för att jag är diabetiker, det är min livstil (att vara aktiv) osv. osv. ligger på cirka 9 om jag går till gymmet. (Nej, jag bygger inte fyller 40år och byggning är inte mitt mål).


Tar mitt insulin med måltid cirka en timme innan gym. Ligger på 5-6 när jag komer hem efter gym och förbereder måltid måste kolla blodsocker under kvällen och innan sängående. Tar hellre oftare blodprov än chansar om man säger så, frukost ligger jag mer regel än undantag på mellan 3-5 i blodsocker. Ibland ger 3 rejält utslag fysiskt på mig och jag märker av det.

Mina gympass är oerhört krävande och tar emellan 45-60 minuter.

0rnen
2013-09-23, 11:17
Aminosyreupptaget blir inte bättre med lågt blodsocker, diabetiker eller inte diabetiker.


Så om jag skulle gå till gymmet med 30 i blodsocker så skulle min kropp ta upp aminosyrorna jag tar innan passet lika bra som om jag går till gymmet med 5?

tjing
2013-09-23, 11:45
Det krävs en viss, väldigt låg nivå av insulin för upptag av aminosyror.

I vanliga fall räcker insulinutsöndringen från aminosyrorna man tillför, så att säga.

0rnen
2013-09-23, 12:00
Det krävs en viss, väldigt låg nivå av insulin för upptag av aminosyror.

I vanliga fall räcker insulinutsöndringen från aminosyrorna man tillför, så att säga.


Går aminosyror "före" kolhydrater in i cellerna? eller går både kolhydrater och aminosyror in samtidigt?

Te.x om jag skulle ligga på 30 i blodsocker, tar 10g eaa innan träning och 1 enhet insulin. 1 enhet insulin sänker blodsockret till 25, har då alla aminosyror jag druckit kommit ut i cellerna?

TheIsh
2013-09-23, 12:18
Lantus är långsamt, sitter i 24h!

Oj 12 novorapid direkt efter träning och bara protein? är ditt bassinsulin bara 12 timmars?

Japp det är 12h, därför jag tar 10 direkt på morgonen också då jag sysslar med IF, det håller tillbaka blodsockret tills man ska äta.

jflycore
2013-09-23, 12:45
Så om jag skulle gå till gymmet med 30 i blodsocker så skulle min kropp ta upp aminosyrorna jag tar innan passet lika bra som om jag går till gymmet med 5?

Skulle inte rekommendera dig att att ens gå till gymet med ett sådant blodsocker...

Inte ens på hälften..

Pga stresshormoner, ketoner osv.


Jag har iaf diabetes och kör med pump.
Har sällan några problem, utan mitt blodsocker har aldrig varit bättre sen jag började träna.
Dock lite för många låga BS vid deff. Såklart..

Försöker att ligga på blodsocker under 10/mmol vid träning, och dragit ner lite på bl.a kolisar nu under pågående bulk bl.a för BS.
Funkar bättre!

0rnen
2013-09-23, 13:07
Skulle inte rekommendera dig att att ens gå till gymet med ett sådant blodsocker...

Inte ens på hälften..

Pga stresshormoner, ketoner osv.


Jag har iaf diabetes och kör med pump.
Har sällan några problem, utan mitt blodsocker har aldrig varit bättre sen jag började träna.
Dock lite för många låga BS vid deff. Såklart..

Försöker att ligga på blodsocker under 10/mmol vid träning, och dragit ner lite på bl.a kolisar nu under pågående bulk bl.a för BS.
Funkar bättre!

Jag skulle aldrig få för mig att gå att träna med ett sådant blodsocker, men jag tog det som ett exempel åt king grub.

Kör du på mer fett eller mer protein istället för kollisar?

gratefuldead
2013-09-23, 13:17
Alltid kul att läsa om fler diabetiker som tränar :-)
Har ni jämfört vad som funkar bäst för er med träning med sprutor eller pump? Själv har jag alltid haft pump så länge jag tränat så har inget att jämföra med.

För mig personligen är rädslan för lågt blodsocker det som ställer till det för mig i alla sammanhang, mäter blodsocker allt för ofta men ändå har jag svårt att ligga på en bra nivå. Lite post-traumatisk stress som ligger kvar sedan jag fick åka in med akuten för några år sedan :(

För mig personligen är det viktigt att äta mer än 1 mål efter träning om man tränar sent. Att köra t.ex. vid klockan 20, komma hem och äta vid 21,30 och lägga sig med ett bra blodsockervärde brukar alltid resultera i ett lågt värde på natten.

TheIsh
2013-09-23, 13:20
Aldrig testat pump så jag vet ganska väl hur mycket insulin X maträtt eller Y godis kräver för att det ska sluta på balans. Åkt ambulans några gånger, men det var pga av alkohol.. Nu mera dricker jag i värsta fall 2-3 ggr per år och inte speciellt mycket.

0rnen
2013-09-23, 13:27
Har heller aldrig testat pump, tycker sprutor funkar fint. Fick också besök av ambulansen i somras och det var också pga alkohol. Har aldrig hänt pga träning, då vaknar jag alltid när jag får lågt blodsocker.

Nu tränar jag alltid på morgonen men förr när jag tränade på kvällarna vaknade jag alltid på nätterna med låga blodsocker, spelade ingen roll hur mycket jag åt och hur lite insulin jag tog. Tror det bästa är som du gör gratefuldead, att äta mer än ett mål mat innan man går o lägger sig.

jflycore
2013-09-23, 14:14
Jag skulle aldrig få för mig att gå att träna med ett sådant blodsocker, men jag tog det som ett exempel åt king grub.

Kör du på mer fett eller mer protein istället för kollisar?

hehe då är vi på samma spår ;)


Jo, lite mot LCHF, men ändå en bra mängd kolisar.
Ligger ca 40% P, 30% K och 30% F.

jflycore
2013-09-23, 14:16
Jag har kört både pump och vanliga sprutor. Och för mig så funkar det mkt bättre med pump då jag kan ställa in den rätt så okej för det tillfälliga behovet.
Dock så hamnar jag rätt lågt på både natten och morgonen ibland.
Men känner av min diabetes rätt bra, så ingen direkt större rädsla iaf. :)

RandomC
2013-09-23, 14:28
Går aminosyror "före" kolhydrater in i cellerna? eller går både kolhydrater och aminosyror in samtidigt?

Te.x om jag skulle ligga på 30 i blodsocker, tar 10g eaa innan träning och 1 enhet insulin. 1 enhet insulin sänker blodsockret till 25, har då alla aminosyror jag druckit kommit ut i cellerna?

Det handlar om olika mekanismer och det finns ingen kompetitiv mättnad av membrantransportörerna.

tjing
2013-09-23, 15:03
Går aminosyror "före" kolhydrater in i cellerna? eller går både kolhydrater och aminosyror in samtidigt?

Te.x om jag skulle ligga på 30 i blodsocker, tar 10g eaa innan träning och 1 enhet insulin. 1 enhet insulin sänker blodsockret till 25, har då alla aminosyror jag druckit kommit ut i cellerna?

Glukos och aminosyror använder olika transportörer så de krockar inte.

TheIsh
2013-09-23, 15:04
Har heller aldrig testat pump, tycker sprutor funkar fint. Fick också besök av ambulansen i somras och det var också pga alkohol. Har aldrig hänt pga träning, då vaknar jag alltid när jag får lågt blodsocker.

Nu tränar jag alltid på morgonen men förr när jag tränade på kvällarna vaknade jag alltid på nätterna med låga blodsocker, spelade ingen roll hur mycket jag åt och hur lite insulin jag tog. Tror det bästa är som du gör gratefuldead, att äta mer än ett mål mat innan man går o lägger sig.

Min filosofi är att det inte spelar någon roll när eller hur mycket man äter så länge blodsockret är stabilt. Ju fler mål jag äter ju fler gånger måste jag ta insulin, så ju fler chanser att blodsockret dippar eller går för högt pga av för mycket/lite insulin. Käkar mat 1-2 ggr om dagen och då kollar jag då sen behöver jag inte nojja över det. Funkar bra för mig.

Mitabrev
2013-09-23, 22:47
Som rubriken lyder så hade det varit trevligt att höra ifrån några diabetiker här på kolozeum hur eran diabetes funkar i samband med träning. Hur mycket insulin ni tar m.m.

Jag börjar.
Ibland ligger jag högt när jag vaknar på morgonen och ändå går jag och lägger mig med cirkus 7 i blodsocker och 45 enheter lantus. Någon annan som har detta problem? Vet att det beror på proteinutsöndring under natten men tycker ändå att jag ligger på såpass höga insulinnivåer att det borde neutraliseras.

Annars ligger jag bra på värdena. Tar 5 enheter novorapid till maten efter träning annars 2-3.

För mig är det lite tvärtom, går ibland och lägger mig med lite för högt blodsocker men detta har ofta sjunkit under natten. Tar egentligen för lite prov (snittar nog 1-2 per dag :smash:) så det kan vara så att de gångerna jag testat med resultatet högt på kvällen, lågt på morgonen är ren slump men känns som det har hänt för många gånger för att det skulle vara så.
Jag kör lantus och novorapid, lantus oftast någon gång mellan kl 17-20. När tar du din lantus? Kan det vara så att effekten försvinner framåt natten?
Äter du något särskilt nära natten, främst då saker som påverkar över en lång period?
Exempelvis höjs mitt blodsocker under ganska lång tid om jag äter väldigt feta måltider (pizza etc) och detta brukar oftast balanseras ut av lantus ganska bra. Detta i kombination med att jag prickar lagom novorapid dos (inte för mycket och inte för lite :D ) men om det skulle ske när lantus inte har någon effekt går blodsockret sakta men säkert uppåt ett bra tag.

Kring träning funkar det fint, kollar sällan blodsocker om jag inte känner av att jag är låg eller hög utan kör på. Hittills har jag kört med kreatin/protein direkt efter träning och utan insulin och blodsockret brukar inte påverkas nämnvärt av enbart detta :)
Är i princip aldrig låg eller hög under passen heller utan bs håller sig stabilt.
Kör ibland lite glukosbaserat godis + insulin direkt efter passet för att jag har fått för mig att insulin i samband med träning är positivt för byggningen (rätta gärna om jag är fel ute! )
Sen att det är gott och hjälper till att ge mig ett överskott på kcal är en bonus :D

0rnen
2013-09-23, 23:25
För mig är det lite tvärtom, går ibland och lägger mig med lite för högt blodsocker men detta har ofta sjunkit under natten. Tar egentligen för lite prov (snittar nog 1-2 per dag :smash:) så det kan vara så att de gångerna jag testat med resultatet högt på kvällen, lågt på morgonen är ren slump men känns som det har hänt för många gånger för att det skulle vara så.
Jag kör lantus och novorapid, lantus oftast någon gång mellan kl 17-20. När tar du din lantus? Kan det vara så att effekten försvinner framåt natten?
Äter du något särskilt nära natten, främst då saker som påverkar över en lång period?
Exempelvis höjs mitt blodsocker under ganska lång tid om jag äter väldigt feta måltider (pizza etc) och detta brukar oftast balanseras ut av lantus ganska bra. Detta i kombination med att jag prickar lagom novorapid dos (inte för mycket och inte för lite :D ) men om det skulle ske när lantus inte har någon effekt går blodsockret sakta men säkert uppåt ett bra tag.

Kring träning funkar det fint, kollar sällan blodsocker om jag inte känner av att jag är låg eller hög utan kör på. Hittills har jag kört med kreatin/protein direkt efter träning och utan insulin och blodsockret brukar inte påverkas nämnvärt av enbart detta :)
Är i princip aldrig låg eller hög under passen heller utan bs håller sig stabilt.
Kör ibland lite glukosbaserat godis + insulin direkt efter passet för att jag har fått för mig att insulin i samband med träning är positivt för byggningen (rätta gärna om jag är fel ute! )
Sen att det är gott och hjälper till att ge mig ett överskott på kcal är en bonus :D

Tar mitt lantus kl 19 varje kväll så den ska funka fint under natten. Innan tog jag 60g vassle innan jag gick och la mig och tror det kan ha varit det som gjorde att jag blev "hög" under natten. Tar nu mitt vassle under dagen istället och det funkar bättre!

0rnen
2013-09-23, 23:26
Det handlar om olika mekanismer och det finns ingen kompetitiv mättnad av membrantransportörerna.

Glukos och aminosyror använder olika transportörer så de krockar inte.


Tack för svaren!

Mates
2013-09-24, 06:09
Jag prövar på olika saker men under min deff låg jag väldigt lågt hela tiden, då jag tog ca 20-40 enheter humalog per dag och 12 lantus ändå var jag låg men nu när jag valt att pröva på bulk eller "äta som innan deff" så ligger jag väldigt högt spelar ingen roll om jag tar 15 enheter ~ 20 per måltid ändå ligger man vid 15+ med sitt blodsocker. Jag tror det beror på att jag har slutat köra kondition så ofta som jag gjorde under min deff då var det nästan varje dag eller bör vara också ändrat planer min deff skulle bli till december med bestämd att pröva hur jag kommer känna av det här istället. :)

Sverker
2013-09-24, 17:05
Det var länge sedan jag deffade. 2005 minns jag, på våren;).

Håller alltid bra form för stt blodsockret är mest stabilt där. Av egna erfarenheter vet jag att behovet av insulin varierar kraftigt vid viktnedgång eller vid viktuppgång de få gånger jag återgått till normal form.

Jag tränar aldrig med snabbinsulin i blodet. Det får gå 3 timmare sedan senaste dosen. Insulinet skulle i kombination med träningen sänka blodsockret riktigt lågt.

Tränar aldrig sent på kvällen heller. Vill helst ha två måltider innan jag går och lägger mig. En större och en lite mindre.


Livet med diabetes blir kanske lite inrutat och tråkigt men jag säger att diabetesen inte går ut över träningen eller ens att tävla. Bara man vet vad man gör och kan förutse hur kroppen kommer att reagera.

TheIsh
2013-09-24, 22:00
Det var länge sedan jag deffade. 2005 minns jag, på våren;).

Håller alltid bra form för stt blodsockret är mest stabilt där. Av egna erfarenheter vet jag att behovet av insulin varierar kraftigt vid viktnedgång eller vid viktuppgång de få gånger jag återgått till normal form.

Jag tränar aldrig med snabbinsulin i blodet. Det får gå 3 timmare sedan senaste dosen. Insulinet skulle i kombination med träningen sänka blodsockret riktigt lågt.

Tränar aldrig sent på kvällen heller. Vill helst ha två måltider innan jag går och lägger mig. En större och en lite mindre.


Livet med diabetes blir kanske lite inrutat och tråkigt men jag säger att diabetesen inte går ut över träningen eller ens att tävla. Bara man vet vad man gör och kan förutse hur kroppen kommer att reagera.

Jag upplever direkta motsatsen :confused:

gratefuldead
2013-09-25, 15:54
Jag tränar aldrig med snabbinsulin i blodet. Det får gå 3 timmare sedan senaste dosen. Insulinet skulle i kombination med träningen sänka blodsockret riktigt lågt.


Det där håller jag verkligen med om. När jag var yngre, i tonåren, så var det annorlunda. Men om jag nu skulle ha ett normalt blodsocker men med snabbverkande insulin kvar i kroppen så sjunker blodsockret enormt fort. Konditionsträning går knappt med snabbverkande insulin i kroppen, får lågt jättesnabbt.

TheIsh
2013-09-25, 16:29
Jag vet inte om det är jag som utsöndrar enorma mängder stresshormoner när jag tränar, men mitt blodsocker går om något håll uppåt när jag tränar. Yngre år? Jag fyller 26 om en vecka, jag vet inte om det räknas.

mycketbrännvin
2013-09-25, 17:22
Mina tips:

Håll blodsockret på en bra nivå 5-7 under passet. För mig stiger blodsockret så jag tar en jävla massa insulin innan passet och kastar in runt 150 gram kolisar och 60 gram protein efter passet och det funkar för en bra nivå av blodsockret. Högt blodsocker är rena döden för träningen, likaså lågt.

Sverker
2013-09-25, 17:28
Jag vet inte om det är jag som utsöndrar enorma mängder stresshormoner när jag tränar, men mitt blodsocker går om något håll uppåt när jag tränar. Yngre år? Jag fyller 26 om en vecka, jag vet inte om det räknas.

Jag skrev i min journal förra veckan:
Brukar aldrig skriva om diabetes på Kolozzeum när det gäller frågor om blodsockerreglering.

Men för 15 år sedan hade jag ett bra samtal med min läkare som berättade om studier på unga diabetiker som fick löpträna med olika blodsocker.
- Att träna med lågt blodsocker fungerade inte bra för någon, praktiskt. Att träna med lägre blodsocker fungera men adrenalinpåslaget gjorde att blodsockret sköt i höjden timmarna efteråt. Sämst var att träna med högt blodsocker. Adrenalinet höjde blodsockret ytterligare och det kunde ligga högt ett halv dygn efteråt. Deltagarna kunde sedan uppleva kraftiga sänkningar natten efteråt.

Att träna med sitt "normala" blodsocker gav bäst effekt på blodsockret dygnet efteråt. Jag kör på det och det fungerar för mig.

Du får dra dina egna slutsatser, men för mig fungerar det.

mycketbrännvin
2013-09-25, 17:36
Insulin innan passet/under passet annars är blodsockret i skyarna efter gainern

Sverker
2013-09-25, 17:55
Hoppa över gainern ? Nöj dig med 10 gram EAA.

Jag har de senaste 20 åren tagit en efterträningdrink+insulin direkt efter träningen. Tanken är att höja blodsockret till en normal nivå och samtidigt börja fylla på med kolhydrat. Skulle jag inte ta insulin skulle jag ändå behöva en frukt för att komma hem. Jag är medveten om att inget insulin är tillräckligt snabbt för att parrera maltodextrin och blodsockret kommer snabbt att bli normalt.

mycketbrännvin
2013-09-25, 17:59
Hoppa över gainern ? Nöj dig med 10 gram EAA.

Jag har de senaste 20 åren tagit en efterträningdrink+insulin direkt efter träningen. Tanken är att höja blodsockret till en normal nivå och samtidigt börja fylla på med kolhydrat. Skulle jag inte ta insulin skulle jag ändå behöva en frukt för att komma hem. Jag är medveten om att inget insulin är tillräckligt snabbt för att parrera maltodextrin och blodsockret kommer snabbt att bli normalt.

Det beror ju på hur kroppen reagerar på träningen. Om mitt blodsocker är 6 innan passet så är det kanske runt 10 efter passet om jag ej tar insulin innan passet. Jag lyckas oftast tajma insulinintaget så att jag kan tryck i mig ordentlig med energi efter passet och blodsockret hålls på en bra nivå. Andra reagerar helt på motsatt vis. Jag vill fylla på med energi så snabbt som möjligt efter passet

TheIsh
2013-09-25, 19:10
Kolhydraterna brukar få vänta tills jag kommer hem (40min), men protein blir det direkt.

Mates
2013-09-25, 20:40
Spelar det någon roll annars om vilken typ av insulin man tar? Det finns väl många olika snabba insuliner som humalog/novo rapid vad är skillnaden mellan dessa två?

0rnen
2013-09-25, 23:38
Det beror ju på hur kroppen reagerar på träningen. Om mitt blodsocker är 6 innan passet så är det kanske runt 10 efter passet om jag ej tar insulin innan passet. Jag lyckas oftast tajma insulinintaget så att jag kan tryck i mig ordentlig med energi efter passet och blodsockret hålls på en bra nivå. Andra reagerar helt på motsatt vis. Jag vill fylla på med energi så snabbt som möjligt efter passet

Hur mycket basinsulin tar du?

TheIsh
2013-09-26, 12:24
Spelar det någon roll annars om vilken typ av insulin man tar? Det finns väl många olika snabba insuliner som humalog/novo rapid vad är skillnaden mellan dessa två?

Humalog = 24h (rätta mig om jag har fel, har aldrig använt personligen)
Levemir = 12 h
Novorapid = "Direktverkande"

mycketbrännvin
2013-09-26, 12:33
Hur mycket basinsulin tar du?

Använder novorapid och levemir ( långverkande)

100 iu levemir/dygn

60-80 iu novorapid var av ca 20 innan passet

0rnen
2013-09-26, 14:12
Använder novorapid och levemir ( långverkande)

100 iu levemir/dygn

60-80 iu novorapid var av ca 20 innan passet


Är iu=en enhet?
Isåfall så är det inga dåliga doser du ligger på, hur många kollisar äter du om dagen? 1000?
Nu vet jag ju iof inte hur mycket levemir en "normaldiabetiker" brukar ligga på men antar att du ligger över där också.

mycketbrännvin
2013-09-26, 14:39
Är iu=en enhet?
Isåfall så är det inga dåliga doser du ligger på, hur många kollisar äter du om dagen? 1000?
Nu vet jag ju iof inte hur mycket levemir en "normaldiabetiker" brukar ligga på men antar att du ligger över där också.

Ja enhet. Ingen aning men gissar på runt 400-500gram kolhydrater per dag.

TheIsh
2013-09-26, 16:12
Novorapiden beror ju iofs på hur mycket du äter, men 100 enheter levemir?! Till vilken nytta? Låter som insulinresistens..

mycketbrännvin
2013-09-26, 16:21
Novorapiden beror ju iofs på hur mycket du äter, men 100 enheter levemir?! Till vilken nytta? Låter som insulinresistens..

50+50 morgon och kväll. Sällsynt med så stora doser men det krävs. insulinresistens kan det också bero på. Äter man mycket behövs även mycket långverkande insulin

Mates
2013-09-26, 16:39
Btw. vad är humulin r för insulin någon som har erfarenhet? Undrar om man kan få sånna på apoteket ^^

TheIsh
2013-09-26, 22:27
http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Humulin-NPH-/?ar=True