handdator

Visa fullständig version : Tränar/äter bra men händer inget, hjälp!!


Kozt
2013-09-22, 21:26
Hej!
Jag är en tjej på 23 år som försöker komma tillbaka i form. Har nu under två veckor tränat väldigt intensivt & haft bra koll på kosten. Ligger på ett kalorinderskott på 600 per dag, tränar två-tre träningspass per dag, tränar tre dagar, vilar en, tränar tre dagar igen. Då är det främst grupp pass med blandat styrka, kondition, dans, Box osv.

Jag har inte ändrats en enda cm vid mage. Mäter hela kroppen varje söndag. Har heller inte gått ner i vikt. Hur kommer detta sig? Tycker ändå att man borde ha ändrat sig lite nu av all träning och strikt mat. (Inspirerad av lchf)

När jag var mindre var jag pinnsmal, jag undrar om det ens är möjligt för mig att bli så smal igen? Har så fruktansvärd putmage och jag trivs verkligen inte med mig själv.
Aldrig varit såhär motiverad att komma i form, jag gör/äter/tränar vad som helst för att komma i form igen.

Vill gå ner från 108 cm i mage till minst 85cm. (Nämner endast mage eftersom det är det jag har mest problem med, benen och överkropp är ganska smalt.) Hur lång tid kan det ta?

King Grub
2013-09-22, 21:27
Hur vet du att du ligger på nämna underskott?

Kozt
2013-09-22, 21:32
Använder mig av shapeup appen där man skriver in vad man äter per dag & den räknar ut det åt en.

mattilainen
2013-09-22, 21:33
omöjligt att säga. Du är inte gravid? Hade en kompis som tränade och försökte gå ner i vikt men magen växte fast hon åt mindre, hon insåg att hon var gravid efter ett tag.

Kom ihåg att du kanske tror du gör av med mer energi än du gör på dina pass, eventuellt tror du att du äter mindre än vad du gör av med vilket resulterar i felmätningar. Speciellt om du skriver in på en hemsida då det lätt kan bli fel i deras exakta kalorier.

King Grub
2013-09-22, 21:35
Använder mig av shapeup appen där man skriver in vad man äter per dag & den räknar ut det åt en.

Räknar den ut din energiförbrukning exakt också?

Kozt
2013-09-22, 21:36
Nej det vet jag att jag inte är. Har gjort exakt likadant för ett år sen, ungefär samma upplägg träning och kost. Då rasade jag massor i cm de två-tre första veckorna.

Skulle kunna öka på konditionen. Kör mest intervall styrke pass nu, och dansar 2 gånger i veckan. Tror ni det kan göra skillnad?

Kozt
2013-09-22, 21:38
Nej, använder den bara för att se kaloriintag. Ska ligga på 2300 enligt nån sida på internet, och äter ca 1700 per dag.

King Grub
2013-09-22, 21:39
Du måste veta både intag och förbrukning exakt för att kunna räkna ut det. Hur kom du fram till -600 kcal? "Någon sida" kan inte veta med någon exakthet.

Kozt
2013-09-22, 21:49
Okej! Tänkte väl att detta var för lätt.. Är som en djungel dör ute med all fakta och information.. Hur räknar man ut sånt exakt då?

Vanish
2013-09-22, 22:05
Kolla under diet-delen i den klistrade deff guiden

mattilainen
2013-09-22, 22:06
du får helt enkelt gå efter vågen. Ligger du -600 kcal idag och du står still i vikt så behöver du sänka ytterligare i kalorierna för att gå ner i vikt. Så är det tyvärr. Det kan du ju åstadkomma genom att röra dig mer eller minska intaget av energi, eller både och.

Kozt
2013-09-22, 22:35
Ja, vågen har stått helt stilla den med, men tänkte att det kan vara så när man bygger upp muskler. Går mer efter cm då det är det som syns.

Okej, kan ta och minska lite på maten men för mycket klarar jag nog inte eftersom jag tränar 2 timmar per dag. Så vet inte om jag har tid eller ork att ändra på timmarna på träningen heller, även hört att återhämtningen är viktigt.
Tänkte att kanske börja med en halvtimma-timma kondition på morgonen innan frukost.

Det jag tycker är mest konstigt är att jag inte tränat på 8 månader, knappt rört mig alls under den tiden pga privata anledningar, så det borde ju visa bra med resultat nu när jag tränar så mycket igen.

MtotheM
2013-09-22, 22:38
Okej! Tänkte väl att detta var för lätt.. Är som en djungel dör ute med all fakta och information.. Hur räknar man ut sånt exakt då?

Det går inte. Alla sidor på nätet kan möjligen ge ett hum om vad som är rimligt baserat på observationer man har gjort på andra, men kan aldrig beräkna din förbrukning exakt.

Det du får helt enkelt sänka mängden mat, eller röra på dig mer (eller en kombination) om du står stilla i vikt samt helst väga dig oftare än 1 gång per vecka då variationen i vikt kan va säkert 4kg från dag till dag.

gohardorgohome
2013-09-22, 22:43
Det jag tycker är mest konstigt är att jag inte tränat på 8 månader, knappt rört mig alls under den tiden pga privata anledningar, så det borde ju visa bra med resultat nu när jag tränar så mycket igen.

Mer är inte alltid bättre, och på två veckor händer det inte så mycket.

z_bumbi
2013-09-23, 09:17
Har man nyss börjat träna är det inte helt ovanligt att man går upp istället för ner utan att man äter mer så jag skulle inte börja sänka något intag utan helt enkelt vänta ett tag till för att se vad som händer.

Macroman
2013-09-23, 09:42
Nej, använder den bara för att se kaloriintag. Ska ligga på 2300 enligt nån sida på internet, och äter ca 1700 per dag.

Låter mkt. Jag ligger på balans på 1900 (träning oräknat). Är kille (180, 74)

r1kkie
2013-09-23, 10:19
Låter mkt. Jag ligger på balans på 1900 (träning oräknat). Är kille (180, 74)

Det beror helt på vad ni har för arbeten, vilken aktivitetsnivå ni ligger på.

Kozt
2013-09-23, 10:55
Viktuppgång har jag nästan räknat med nu i början eftersom jag tränar väldigt mycket styrka. Men det borde inte vara detsamma med mätningen.
Jag får väl helt enkelt fortsätta så jag gör och se vad som händer.

Macroman, att ha ett kaloriintag på 1700 per dag, utan träning inräknat är väl inte mycket?

R1kkie, tränar två-tre pass om dagen. Tre dagar, sen vila i en. Detta hade jag tänkt att göra under en månads tid, två veckor mindre intensivt, sen köra på samma igen. Detta på grund av att jag inte vill tröttna och dessutom kunna ha ett litet break att hinna med lite socialt liv.

Men vad tror ni? Kommer jag någonsin kunna komma i samma form jag var innan? Eller har jag förstört det nu för alltid då jag kommit riktigt ur form. Då hade jag ett mått på ca 75-80 cm runt magen, nu har jag 108..

r1kkie
2013-09-23, 11:18
Viktuppgång har jag nästan räknat med nu i början eftersom jag tränar väldigt mycket styrka. Men det borde inte vara detsamma med mätningen.
Jag får väl helt enkelt fortsätta så jag gör och se vad som händer.

Macroman, att ha ett kaloriintag på 1700 per dag, utan träning inräknat är väl inte mycket?

R1kkie, tränar två-tre pass om dagen. Tre dagar, sen vila i en. Detta hade jag tänkt att göra under en månads tid, två veckor mindre intensivt, sen köra på samma igen. Detta på grund av att jag inte vill tröttna och dessutom kunna ha ett litet break att hinna med lite socialt liv.

Men vad tror ni? Kommer jag någonsin kunna komma i samma form jag var innan? Eller har jag förstört det nu för alltid då jag kommit riktigt ur form. Då hade jag ett mått på ca 75-80 cm runt magen, nu har jag 108..

Det är aldrig försent. Kör på ett par veckor till och utvärdera sedan. 2 veckor är lite för kort för att kunna ge någon bra utvärdering.

ulf123
2013-09-23, 11:55
Viktuppgång har jag nästan räknat med nu i början eftersom jag tränar väldigt mycket styrka. Men det borde inte vara detsamma med mätningen.
Jag får väl helt enkelt fortsätta så jag gör och se vad som händer.

Macroman, att ha ett kaloriintag på 1700 per dag, utan träning inräknat är väl inte mycket?

R1kkie, tränar två-tre pass om dagen. Tre dagar, sen vila i en. Detta hade jag tänkt att göra under en månads tid, två veckor mindre intensivt, sen köra på samma igen. Detta på grund av att jag inte vill tröttna och dessutom kunna ha ett litet break att hinna med lite socialt liv.

Men vad tror ni? Kommer jag någonsin kunna komma i samma form jag var innan? Eller har jag förstört det nu för alltid då jag kommit riktigt ur form. Då hade jag ett mått på ca 75-80 cm runt magen, nu har jag 108..

Jag vet inte exakt vad ett "pass" är men det finns ingen anledning för dig att träna så mycket när ditt mål är att tappa fett. Du riskerar enbart skador när du gör så mycket och samtidigt är fet och otränad.

Stefan J
2013-09-23, 12:10
Viktuppgång har jag nästan räknat med nu i början eftersom jag tränar väldigt mycket styrka. Men det borde inte vara detsamma med mätningen.
Jag får väl helt enkelt fortsätta så jag gör och se vad som händer.

Macroman, att ha ett kaloriintag på 1700 per dag, utan träning inräknat är väl inte mycket?

R1kkie, tränar två-tre pass om dagen. Tre dagar, sen vila i en. Detta hade jag tänkt att göra under en månads tid, två veckor mindre intensivt, sen köra på samma igen. Detta på grund av att jag inte vill tröttna och dessutom kunna ha ett litet break att hinna med lite socialt liv.

Men vad tror ni? Kommer jag någonsin kunna komma i samma form jag var innan? Eller har jag förstört det nu för alltid då jag kommit riktigt ur form. Då hade jag ett mått på ca 75-80 cm runt magen, nu har jag 108..

Viktreglering både upp och ner är mycket enkelt rent praktiskt, kaloriintaget ska överstiga eller understiga din kaloribalans beroende på vad som önskas. Händer inget så har du räknat fel någonstans. Det är bara att böja sig för det här faktumet och justera oavsett vad du tycker, vill, önskar och känner. :)

Självklart kan du gå ner i vikt, alla i hela världen kan gå ner i vikt. Denna möjlighet går inte att förstöra. Däremot kanske du har underskattat jobbet som krävs?

Att skinn hänger däremot och så vidare efter en kraftig viktnedgång kan ju hända, men 108cm i midja låter inte som någon fara. Det är inte så himla mycket.

Kozt
2013-09-23, 12:12
Med pass innebär det blandade grupp pass. Främst Styrka/intervall, boxning & dans.

Än så länge känner jag inte av att det känns tungt, utan tvärtom, jag älskar det! Ser verkligen fram emot träningen. Men det kan väl vara så som du säger. Tränade väldigt mycket innan jag hade en "paus" under 8 månader, och är väl svårt att ta det lugnt när jag var van vid annat. Känner redan nu hur min styrka och kondition har förbättrats! Vad har du för förslag då när man är fet och otränad? :p

ulf123
2013-09-23, 12:16
Det är inget fel i sig att träna mycket men du kanske borde trappa upp efter hand om du har haft ett väldigt långt uppehåll.

Kozt
2013-09-23, 12:19
Viktreglering både upp och ner är mycket enkelt rent praktiskt, kaloriintaget ska överstiga eller understiga din kaloribalans beroende på vad som önskas. Händer inget så har du räknat fel någonstans. Det är bara att böja sig för det här faktumet och justera oavsett vad du tycker, vill, önskar och känner. :)

Självklart kan du gå ner i vikt, alla i hela världen kan gå ner i vikt. Denna möjlighet går inte att förstöra. Däremot kanske du har underskattat jobbet som krävs?

Att skinn hänger däremot och så vidare efter en kraftig viktnedgång kan ju hända, men 108cm i midja låter inte som någon fara. Det är inte så himla mycket.

Om jag ska ta exempel på måltid & träning under en dag ser det ut såhär:
Frukost: 2 ägg, kaffe, + aloe vera saft & mivitotal 2 msk av båda.
Mellanmål: en banan eller annan frukt.
Lunch: varierat mellan tonfisk eller kyckling tillsammans med sallad & keso.
Innan träning: BCAA
Efter träning: BCAA
Middag: samma som vid lunch
Kvällsmat: kan vara en smoothie, banan, makrill på knäckebröd & te.

Träningen är som sagt varierat med styrke/intervall, dans & boxning. Kör oftast 2 pass.

Bryggan
2013-09-23, 12:26
Ligg på vad du tror är ett kaloriunderskott i 30 dagar. Väg dig och notera om du minskar i vikt, gör du inte det så minska intaget ytterligare. Efter ytterligare en minskning i kaloriintag så avvaktar du ytterligare 30 dagar osv.

Lycka till

Macroman
2013-09-23, 13:45
Macroman, att ha ett kaloriintag på 1700 per dag, utan träning inräknat är väl inte mycket?

Det beror ju på längd och vikt. De flesta tjejer har ju inte mina stats. Var bara det jag ville påpeka.