handdator

Visa fullständig version : Colting kan vara rätt kul ibland


bigtraps
2013-09-22, 18:57
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/golf/article17517731.ab

StarkaUlf
2013-09-22, 19:06
Pajas.


/Tråd.

MasterChief
2013-09-22, 19:15
Det Colting inte fattar (vilket inte förvånar mig) är att ingen kommer någonsin tycka att triathlon är intressant att titta på och att golf intresserar miljoner av människor. Det är som om en utvecklare av en pissdålig app gråter när Rockstar cashar in ett par miljarder för GTA.

Jonithan
2013-09-22, 19:15
Jag gillar att han i sin extrema trångsynthet exkluderar allt som har med motorik och koordination (och allmän kroppskontroll) i sin tolkning av begreppet fysik. Jag är mer imponerad av folk som tillhör golftoppen än triathlontoppen under en längre period.

Simon
2013-09-22, 19:33
Och att golfare skulle vara ohälsosamma tjockisar som röker, för att elitidrott är ju jävligt hälsosamt..

tjing
2013-09-22, 19:45
Ligger ju något i det iofs ;)

Golf är en jäkligt mesig sport sett till atleticism, men kräver såklart andra färdigheter. Alla sporter kräver som bekant dock inte en atletisk fysik per se; skytte, bågskytte, golf, schack, bob och en massa andra har ju mycket mer fokus på finess och finmotorik.

Det jag kan tycka är lite "mesigt" med golf är just att det inte är fysiskt krävande på samma sätt som mer fysiska sporter (duh). Det kräver inte enorma fysiska prestationer, utan snarare koncentration och finmotorik i korta stötar.

Men jag förstår såklart att det är svårt som tusan med golf också. Det som sticker Colting och andra mest i ögonen tror jag dock är kombinationen av det makliga tempot och de enorma prispengarna.

Dessutom tror jag att han har rätt i att prispengarna gör golf mycket intressantare som idrott; annars hade det inte varit alls så stort. Och storleken på pengarna har nog att göra med att många soffpotatisar kan spela golf, i alla åldrar. Men atletiskt är det fan inte.

Rahf
2013-09-22, 20:08
Golf kräver ett enormt tålamod, fokus, kroppskontroll, och så vidare. Man jobbar delvis mot sin egen mentala utmattning, istället för mjölksyra och lungkapacitet.

Ponde
2013-09-22, 20:11
Snubben är en total pajas. Fattar han inte att det är mycket ohälsosammare att tävla på toppnivå i triathlon/endurance-grenar, eftersom att hjärtat tar stryk till slut? Samtidigt skäller han på golfarnas "rökande", väx upp Colting.

Avundsjuka så det luktar om det. Dessutom är golf mycket mer krävande än triathlon, motoriken som krävs för att spela på toppnivå är inte lika lätt att få som att träna cardio i oändligheter som simmare/triathlonare (även om få kan nå den fitnessnivån som behövs för att vinna medaljer i simning/skidning/löpning).

Dessutom tycker jag golf är en bättre sport p.g.a. avsaknad av doping. Håller du på med simning/cykling/löpning/triathlon så är ju ALLA bloddopade medans man inte kan "fuska" i golf (oberoende på om alla tar samma preparat så tycker jag att det är fel).

ducedo
2013-09-22, 20:14
D_-RDyxaJ1E

Bushi^
2013-09-22, 20:17
Ligger ju något i det iofs ;)

Golf är en jäkligt mesig sport sett till atleticism, men kräver såklart andra färdigheter. Alla sporter kräver som bekant dock inte en atletisk fysik per se; skytte, bågskytte, golf, schack, bob och en massa andra har ju mycket mer fokus på finess och finmotorik.

Det jag kan tycka är lite "mesigt" med golf är just att det inte är fysiskt krävande på samma sätt som mer fysiska sporter (duh). Det kräver inte enorma fysiska prestationer, utan snarare koncentration och finmotorik i korta stötar.

Men jag förstår såklart att det är svårt som tusan med golf också. Det som sticker Colting och andra mest i ögonen tror jag dock är kombinationen av det makliga tempot och de enorma prispengarna.

Dessutom tror jag att han har rätt i att prispengarna gör golf mycket intressantare som idrott; annars hade det inte varit alls så stort. Och storleken på pengarna har nog att göra med att många soffpotatisar kan spela golf, i alla åldrar. Men atletiskt är det fan inte.

Har du någonsin spelat golf själv? Om du spelar på en högre nivå än random pay-and-play nisse gör så bör du veta att det är fysiskt krävande att spela golf att gå 18 eller till och med 36 hål flera dagar i rad.
Men visst, är du nöjd med att duffa vartannat slag och inte bryr dig nämnvärt är det inte speciellt krävande. Och varför det är så stora prissummor är just för att sporten är så populär och sponsringen är enorm.
Lite som att bli sur över att ens hus i Haparanda bara blev sålt för 150k när ett liknande hus i Stockholm blev sålt för 6 miljoner. Är efterfrågan stor så blir priserna därefter.

Kungkvalle
2013-09-22, 20:46
Ligger ju något i det iofs ;)

Golf är en jäkligt mesig sport sett till atleticism, men kräver såklart andra färdigheter. Alla sporter kräver som bekant dock inte en atletisk fysik per se; skytte, bågskytte, golf, schack, bob och en massa andra har ju mycket mer fokus på finess och finmotorik.

Det jag kan tycka är lite "mesigt" med golf är just att det inte är fysiskt krävande på samma sätt som mer fysiska sporter (duh). Det kräver inte enorma fysiska prestationer, utan snarare koncentration och finmotorik i korta stötar.

Men jag förstår såklart att det är svårt som tusan med golf också. Det som sticker Colting och andra mest i ögonen tror jag dock är kombinationen av det makliga tempot och de enorma prispengarna.

Dessutom tror jag att han har rätt i att prispengarna gör golf mycket intressantare som idrott; annars hade det inte varit alls så stort. Och storleken på pengarna har nog att göra med att många soffpotatisar kan spela golf, i alla åldrar. Men atletiskt är det fan inte.

På vilket sett menar du prispengarna skulle göra golf till en stor sport? Det är knappast pengar jag tänker på när jag går ut med mitt hcp9 och spelar 18 hål med polarna och det är knappast prispengarna man bryr sig om när man sitter vid TVn och följer en major.

mikaelj
2013-09-22, 21:30
Golf är en statussport. Det är därför folk intresserar sig.

thenut
2013-09-22, 21:48
Golf är en statussport. Det är därför folk intresserar sig.

Statussport?

mikaelj
2013-09-22, 22:01
Statussport?

Kostar väldigt mycket pengar att utöva och kulturen runtomkring. Pengar är status. Gemene man vill ha status och försöker skaffa det per association.

Exdiaq
2013-09-22, 22:14
Vilken fjant.

Kinbote
2013-09-22, 22:26
Golf är en statussport. Det är därför folk intresserar sig.

Att folk generellt skulle intressera sig för golf p.g.a. att det är en statussport är skitsnack. Golf är en extremt komplex sport som kräver att man hanterar teknik, fysik, koordination, koncentration och taktik.
Fysiken spelar givetvis roll avseende explosivitet, flexibilitet samt muskelkontroll men det är inte ensamt avgörande i kontrast till uthållighetsidrotter. Där krävs att du genetiskt tillhör en liten grupp av befolkningen med väldigt hög syreupptagningsförmåga, annars har du ingen chans att nå eliten. Därav minskar också andelen personer som kan konkurrera.

Självklart finns det vissa som intresserar sig för golf p.g.a. status i vissa kretsar, men det finns också personer som börjar cykla av liknande orsaker.

MasterChief
2013-09-22, 22:34
Kostar väldigt mycket pengar att utöva och kulturen runtomkring. Pengar är status. Gemene man vill ha status och försöker skaffa det per association.

Nej, det kostar inte väldigt mycket pengar att spela golf idag i Sverige.

Hackenschmidt
2013-09-22, 22:36
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/golf/article17517731.ab

http://i43.tinypic.com/ejz8k6.jpg



http://i39.tinypic.com/15r1uvr.jpg

mikaelj
2013-09-22, 22:37
Affärsmän, direktörer och andra personer med status, pengar & makt spelar golf, tennis och andra statussporter. Farbröder som är medlemmar i klubbar för inbördes beundran.

Att pöbeln spelar golf på Lidl-varianten av klubbar har inte med saken att göra.

Jonithan
2013-09-22, 22:39
Affärsmän, direktörer och andra personer med status, pengar & makt spelar golf, tennis och andra statussporter. Farbröder som är medlemmar i klubbar för inbördes beundran.

Att pöbeln spelar golf på Lidl-varianten av klubbar har inte med saken att göra.

Haha snacka om att vända på fakta. Det är ju fler som inte är affärsmän och allt det där andra du skrev som spelar golf.. Borde det inte bli tvärtom då? Att affärsmän spelar golf har inte med saken att göra.

Tricklew
2013-09-22, 22:44
Vem fan bryr sig om löpning och golf? Schack får alldeles för lite uppmärksamhet, och det är en sport för de smarta. Jasså? Du kan springa långt? Imponerande, prövat att tänka?

Nä, tankar intresserar inte detta samhälle då man antingen är en Big Brother tittare eller en statusjagare på golfbanan.

Adama
2013-09-22, 22:46
Kostar väldigt mycket pengar att utöva och kulturen runtomkring. Pengar är status. Gemene man vill ha status och försöker skaffa det per association.

Mjae..håller jag inte med om. Känner drösvis med folk som spelar golf för nöjes skull och ingen av dem matchar din fördomsbild.

Har stött på golfare som jobbat på "golvet" på posterminalen i vås t.ex.

Golfen har blivit allt bredare de sista 10-15 åren eller så är min uppfattning.

Fredszky
2013-09-22, 22:47
Schack ja, sen jag började öppna med e2 e5 så skakar motståndarna bara på huvudet och lämnar brädet. De inser nog att jag tagit det till en helt ny nivå där de helt enkelt inte kan konkurrera.

jockke
2013-09-22, 23:30
Kostar väldigt mycket pengar att utöva och kulturen runtomkring. Pengar är status. Gemene man vill ha status och försöker skaffa det per association.


Eftersom du verkar ha järnkoll så kan du ju berätta för oss andra vad det är som kostar så väldigt mycket pengar inom golfen?

Eftersom jag själv spelar och tävlar mycket så kan jag ge dig ett tips. Det beror på hur mycket du satsar och på vilken nivå du tänkte spela på (precis som i de flesta sporter)

Motorsport och hästsport är väldigt dyrt också kan jag meddela. Men även där beror det på om du är en simpel motionär som vill röra lite på dig ibland = inte så dyrt. Men tänkte du köra vm serien i F1 = väldigt dyrt

Att det finns ungefär 500 000 golfare i Sverige och att det är Sveriges näst populäraste sport sett till antalet utövare talar väl sitt tydliga språk

Jokester
2013-09-22, 23:49
Hahaha vilken avundsjuk jävla loser. Prispengarna kommer från sponsring som företagen knappast slösar bort. Hade det inte varit lönsamt hade de knappast investerat så pass mycket. Se; Am Fotboll, Baseboll etc etc

Grattis Stenson.

PureWhey
2013-09-22, 23:53
Ojdå, tycker synd om stackarn... Avundsjuka så det osar om det.


Le iPhone

MasterChief
2013-09-22, 23:55
Affärsmän, direktörer och andra personer med status, pengar & makt spelar golf, tennis och andra statussporter. Farbröder som är medlemmar i klubbar för inbördes beundran.

Att pöbeln spelar golf på Lidl-varianten av klubbar har inte med saken att göra.

Dålig trollning.

TheIsh
2013-09-23, 01:59
Man kan väl tävla i allt som har ett regelverk.

944RS
2013-09-23, 05:08
Klart Colting är avundsjuk, det är vi väl allihop!?!

Han är oxå såklart fullt medveten om hur mycket träning som det ligger bakom att komma till toppen och dessutom hålla sig där.
Men han har ju inte fel i att det är sjukt stora prispengar i vissa tävlingar.

De senaste 15åren sedan Pay and Play började dyka upp har golfen fått sig helt nya utövare. Förr var det nästan som Mikaelj nämnde men numera kan man hitta "golfare" överallt.

Jepp, även jag har en golfbag i garaget :)

mikaelj
2013-09-23, 06:06
Även om det de senaste 15 åren då har blivit billigare är det inte vad allmänheten har för bild av sporten.

Olegh
2013-09-23, 06:18
Golf i Sverige är ju också ett ganska dåligt tvärsnitt av golfutövarna globalt. Att det är en sport som tilltalar/förknippas med välbärgade farbröder är inte en slump. Kopplingen till hur mycket pengar det finns i sporten är inte särskilt långsökt.

sandstorm
2013-09-23, 06:26
Golf är bra på det sättet att "rökande tjockisar" och direktörer kan utöva sporten på den nivå som de själv finner lämpligt. Det är en sport som pensionärer kan utöva, men att jämföra dem med värdseliten är givetvis korkat.

Det finns massor av pengar i golf, både på grund av det stora antalet utövare och på grund av att nån baron kan bygga en super-exklusiv streber-anläggning och att direktör Arne, 56, kan lägga 12 000 på ett järnset för att försöka boka sin kroniska slice. Arne kanske inte är så sugen på att snöra på sig skridskorna och spela en division 6-match hockey eller springa en halvmara.

Snobb-stämpeln har varit på väg bort ett bra tag nu, och på den vägen är det fortfarande. Om man vill så kan man vara snobbig såklart, men det har mindre och mindre med själva sporten att göra. Golf har varit och är en gentlemannasport, och sist jag kollade så var gentlemen (och gentlewomen) inte uppblåsta stekare.

Poxeman
2013-09-23, 07:40
Dessutom tycker jag golf är en bättre sport p.g.a. avsaknad av doping. Håller du på med simning/cykling/löpning/triathlon så är ju ALLA bloddopade medans man inte kan "fuska" i golf (oberoende på om alla tar samma preparat så tycker jag att det är fel).

*bs*




Förövrigt så är triathlon inte gratis heller direkt.
Finns en anledning till att den största gruppen utövare i Sverige är gubbar 35-55 med fet plånbok!

spas
2013-09-23, 07:44
Även om det de senaste 15 åren då har blivit billigare är det inte vad allmänheten har för bild av sporten.

Allmänheten? Ingår de 500 000 golfarna i den?

thenut
2013-09-23, 07:46
Snobbstämpeln försvann nog med boomen i början på 90-talet skulle jag säga, sen att det finns en del som inte gillar golf det kan kan jag köpa. Vad det gäller dyrt så lägger jag nog mindre pengar på min golf än vad plucke här på forumet lägger på kosttillskott :P

Du kan lägga hur mycket pengar som helst i princip, men det är ingen som tvingar dig, spelade mina första 13 år med ett begagnat nybörjarset från -91 :)

Matsa
2013-09-23, 07:53
Schack är Fia med knuff för låtsasintelligenta, lägg tankeverksamheten på något produktivt istället. Golf är töntigt men både schack och golf är i alla fall ljusår intressantare att titta på än triathlon. Ultraman och dylika företeelser ska vi inte ens snacka om, jag skulle nog fan hellre se en livesändning av brevschack! En fysisk prestation är inte nödvändigtvis rolig att titta på även om den är imponerande.

Vad Colting egentligen vill ha sagt är "Titta på mig! Titta på miiiiig!"

z_bumbi
2013-09-23, 08:54
Golfen har antingen med tur eller via planering lyckats få in stora intäkter då de flesta som golfar betalar licens. De pengarna har delvis gått till att driva ett långsiktigt arbete för att få fram bra golfare och golfen var också tidigt ute på damsidan vilket har gett mycket uppmärksamhet för golf som idrott.
Om cykeln, triatlon etc skulle gjort samma sak så skulle de också kunna satsa mer på att utveckla sina idrotter och sina idrottare. Det är iofs inte försent då det bara är att börja ställa krav om licens för att få tävla inom förbunden.

grondahl
2013-09-23, 09:01
Colting lever på att trolla fram upprörda reaktioner, uppenbarligen är han rätt bra på det.

shadowfire
2013-09-23, 09:42
Haha, ja vad ska man säga. Lite som Tricklew var inne på, varför inte mer pengar till de som spelar schack och nyttjar hjärnan till max?

Det är mycket man kan fundera på i ämnet.
Pokerspelare får t.ex. inte bara pengar för vinst, de får också rakebacks och pengar för att i huvudtaget delta i spel om de är kända namn. Allt för att förknippas med pokersiter på nätet. Ser man att en känd pokerspelare är förmögen och spelar på en viss site, så lockar det svenssons till att pröva den siten.

En fd elitpokerspelare behöver inte ens vara duktig här o nu, utan kan under en period surfa på sitt renomé och spela med förlust med leva gott på rakebacks.

Vad får en schackspelare i pris? Biljetter till en lokal teaterföreställning?
Imo är 75 mille galet mycket för golf, men det är trots allt intresset och marknaden som styr. Fotboll. Tennis. Hockey. Inga dåliga löner eller prispengar/bonusar där inte. Bridge, Frisbee eller Boule? Ehum. Jadu.

"Nykomlingen" är ju e-sports. Här ser vi redan nu en trend på ökade prispengar och intresse med en enorm marknad som öppnar sig. Livesändningarna blir fler o fler. Coltings nästa uttalande kommer garanterat ifrågasätta varför en 15-årig pojk som hoppat av högstadiet för att försörja sig på e-sports vann 22 mille i en Starcraftturnering.

Bushi^
2013-09-23, 10:03
Även om det de senaste 15 åren då har blivit billigare är det inte vad allmänheten har för bild av sporten.

Snälla mikaelj, var bara tyst. Din uppfattning kallas inte för allmänhetens uppfattning. Om du bara titta ut från din träningslokal för en sekund skulle du inte kläcka ur dig saker som får en gubbe som bott under en sten de senaste 50 åren att framstå som någon med koll på läget.

filmjölk
2013-09-23, 11:16
Sportintresserade är dumma i huvudet, därför säljer och visas dum sport. vadfan, fotboll, hockey, tennis och mfkn golf? Jag ser hellre på Teletubbies än det där, och jag hatar Teletubbies.

StarkaUlf
2013-09-23, 11:20
Sportintresserade är dumma i huvudet, därför säljer och visas dum sport. vadfan, fotboll, hockey, tennis och mfkn golf? Jag ser hellre på Teletubbies än det där, och jag hatar Teletubbies.

Blev du alltid vald sist på gympan?

filmjölk
2013-09-23, 11:34
Blev du alltid vald sist på gympan?

Jajemen :) Men trots att jag var klen och talanglös spöade jag de flesta hockey- och fotbollskillarna i 100m, kast med liten boll och kula:) (aka riktiga sporter, särskilt kast med liten boll)

stridis
2013-09-23, 11:45
Vem fan bryr sig om löpning och golf? Schack får alldeles för lite uppmärksamhet, och det är en sport för de smarta. Jasså? Du kan springa långt? Imponerande, prövat att tänka?

Shack är mäktigt, men inte lätt som åskådarsport.

Colting får komma tillbaka när han kan ta några smällar på hakan, fortsätta när låren är mos och näsan blöder, eller lira proffsboxning i x antal ronder med bruten näve... ;)

Morty
2013-09-23, 12:09
Ja, Colting är verkligen ett kapitel för sig. Ibland skrattar man och ibland gråter man.

Golfen har antingen med tur eller via planering lyckats få in stora intäkter då de flesta som golfar betalar licens. De pengarna har delvis gått till att driva ett långsiktigt arbete för att få fram bra golfare och golfen var också tidigt ute på damsidan vilket har gett mycket uppmärksamhet för golf som idrott.
Om cykeln, triatlon etc skulle gjort samma sak så skulle de också kunna satsa mer på att utveckla sina idrotter och sina idrottare. Det är iofs inte försent då det bara är att börja ställa krav om licens för att få tävla inom förbunden.

För att få tävla i Triathlon krävs licens. Likaså cykling.

Shack är mäktigt, men inte lätt som åskådarsport.

Colting får komma tillbaka när han kan ta några smällar på hakan, fortsätta när låren är mos och näsan blöder, eller lira proffsboxning i x antal ronder med bruten näve... ;)

Just det är typ det enda Colting kan göra. Förutom att trolla, dårå.

WHITEFOLKS
2013-09-23, 13:36
Det han ska göra för att sätta lite kraft bakom sina ord är att ställa upp i tävlingar och vinna de enkelt eftersom han är så vältränad.

z_bumbi
2013-09-23, 13:51
För att få tävla i Triathlon krävs licens. Likaså cykling.

Om det får dig att känna dig bättre så om man inte tävlar men ändå får ett resultat i arrangemang som arrangeras av medlemmar i respektive förbund så krävs det ingen licens.

Exdiaq
2013-09-23, 20:35
Vad har folks egna intresse/avsaknad av intresse för sporten att göra med utövarnas prestationer?

Jag tycker det är dötråkig sport och skulle aldrig i livet kolla eller syssla med den. Men efter att ha fått ta del av ett par bekantas träning som ligger på mellannivå kan jag inte annat än beundra dedikationen.

mikaelj
2013-09-23, 20:38
För att få tävla i Triathlon krävs licens. Likaså cykling.

Krävs och krävs. I princip alla tritävlingar har motionsklass.

begt
2013-09-23, 20:49
Vad får en schackspelare i pris? Biljetter till en lokal teaterföreställning?
Imo är 75 mille galet mycket för golf, men det är trots allt intresset och marknaden som styr. Fotboll. Tennis. Hockey. Inga dåliga löner eller prispengar/bonusar där inte. Bridge, Frisbee eller Boule? Ehum. Jadu.


De allra bästa tjänar ganska bra, en viktig turneringsseger kan ge några hundra tusen euro (men oftast mindre än så). Magnus Carlsen tjänar 1 miljon euro om året, men då har han en del modeuppdrag(!) och annat vid sidan om. Men utanför topp 20 så tjänar de flesta rätt dåligt, och de som befinner sig utanför topp 100 tjänar uruselt som spelare (bättre som tränare) i förhållande till sin talang och det otroliga arbete de lagt ned på att bli starka stormästare (för att bli stormästare måste man dedikera sitt liv till det och ha talang).

Tjockiz
2013-09-23, 21:14
Det är alltid ok att basha golf.