handdator

Visa fullständig version : Det intressantaste ni har ätit/vill prova/har sett!


Captainwide
2013-09-22, 13:04
Hej, såg nyss ett program om stamliv i Afrika på 10an och där bestod en stor del av stammens kost av något som hette "samungo" eller något liknande. Det var en stor rot som tydligen skulle innehålla fullt med kolhydrater och det skulle jag gärna vilja testa! :)

Jag själv har inte ätit så mycket intressanta grejer då jag inte varit ute i världen så mycket men kan nämna en sak jag provade i Kiel för några år sen! En ituskuren baguette fylld med pulled pork, lökringar och ost tillsammans med vitlöksdressing på det. Riktigt gott men tyvärr luktade man inte så gott i käften efter den. :D

Gurkyngel
2013-09-22, 13:20
Kan inte komma på att jag ätit något speciellt galet... Har inte rest så mycket och är hemma är ju maten inte såå spännande.

Men lunchpåsarna under språkresan i England var iofs lite intressanta; macka, porkpie/scottish egg, kitkat, salt and vineagar chips och 1 flaska saft...
Och vissa berättade vilka middagar de kunde få; spagge och tomatsås, 1 pizzaslice, en hög ost, bakad potatis, några korvar osv på samma tallrik :P
Smakade även pommes dippade i McFlurry där borta och det var faktiskt riktigt smarrigt som jag minns det.

Konstigaste maten jag äter här hemma är nog knäckemackor med skivad banan och kaviar (helst Kalles randiga)

Captainwide
2013-09-22, 13:36
Scottish egg? Aldrig hört talas om. :D

Ja det där med knäckemackorna låter helt klart riktigt...unikt... ;)

J.V
2013-09-22, 13:47
Grillad krokodil, känguru och emu ligger väl rätt högt upp på listan. Men krokodil smakade verkligen bara som kyckling, emu lite i samma stil med något mer smak. Känguru är riktigt gott men så pass billigt att jag åt det hur ofta som helst.

Helgrillad duva, med huvud och allt, kändes förbannat äckligt och konstigt att se på tallriken men det var faktiskt ganska gott. Men jag fegade ur när jag blev frågad om jag inte skulle äta hjärnan. :D

Hamburgare med nötkött, ost, stekt ägg, rödbetor, ananas och barbeque-sås var en annan udda kombination. Men riktigt gott!

Gurkyngel
2013-09-22, 14:55
Scottish egg? Aldrig hört talas om. :D

Ja det där med knäckemackorna låter helt klart riktigt...unikt... ;)

Nee, knappt jag heller :P Men det är i alla fall ett kokt ägg inbakat i köttfärs, ser ut som en stooor köttbulle. Nu har jag ju gått och blivit vegetarian sen jag var där i England och inte smakat sen dess (var år 2008) men har gjort en veg. version och det blev supergott! Kolla här (http://emmysliv.shapemeup.se/2013/08/17/skottagg/)

Förstår helt klart din reaktion på mackorna men jag vill verkligen rekommendera dig att prova! Såvida du inte tycker att antingen banan eller kaviar smakar dåligt... I min värld är de dock båda underbart goda och 1 + 1 = 3 ;)

Halvar
2013-09-22, 15:16
Grillad krokodil, känguru och emu ligger väl rätt högt upp på listan. Men krokodil smakade verkligen bara som kyckling, emu lite i samma stil med något mer smak. Känguru är riktigt gott men så pass billigt att jag åt det hur ofta som helst.

Helgrillad duva, med huvud och allt, kändes förbannat äckligt och konstigt att se på tallriken men det var faktiskt ganska gott. Men jag fegade ur när jag blev frågad om jag inte skulle äta hjärnan. :D

Hamburgare med nötkött, ost, stekt ägg, rödbetor, ananas och barbeque-sås var en annan udda kombination. Men riktigt gott!

Krokodil smakar absolut kyckling

Trapz
2013-09-22, 15:32
Testa knäckebröd med keso och kalles, det är fruktansvärt jävla gott :D

R Scarpa27
2013-09-22, 20:00
dessa testade jag i australien.
jaevligt goda med sourcream and cheese dressing på =)
http://forumbilder.se/CFHBS/dsc01266.JPG

StarkaUlf
2013-09-22, 21:01
Grodlårsoppa och Haggis är väl det mest intressanta jag har ätit. Båda goda.

Tobbey
2013-09-22, 21:05
Testa knäckebröd med keso och kalles, det är fruktansvärt jävla gott :D

+1 miljard! Trodde jag var den enda! :hbang:

R Scarpa27
2013-09-22, 21:19
+1 miljard! Trodde jag var den enda! :hbang:

ingen fan av kaviar men...
kavaiar och banan e gott ihop.

Snobbe
2013-09-22, 21:29
Får nog testa knäckebröd med keso o kaviar låter intressant.

Durian är väl det mest "skumma" jag ätit. Luktar skit men smakar riktigt gott.

Vanish
2013-09-22, 22:12
Grodlår och bin i Thailand. Hajfena, häst (kanske inte så speciellt), bläckfiskrullar och säkert en massa saker som är tur jag inte vet vad det va i Japan.

Nu är detta kanske inte heller så udda men porched egg va något jag aldrig prövat förr. Samma med Australiens vegemite...

J.V
2013-09-22, 22:39
Hajfena:(




Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Trapz
2013-09-22, 22:56
+1 miljard! Trodde jag var den enda! :hbang:

haha och jag trodde jag var den enda, folk verkar tvivla på den kombon rätt rejält när man nämner det men det e fan gudomligt hur gott det är. Hellre ett gäng knäcke med keso o kalles än en påse godis :d

Andra sköna udda kombos är ju avokado med kaviar på.
Och kanel i matlagning, typ wok med kyckling, blir fan riktigt gott så länge man inte tar för mycket då kan det ta över smaken helt.

Har ni några udda grejer ni blandar?

wilhelmblomgren
2013-09-22, 23:09
Grillad krokodil, känguru och emu ligger väl rätt högt upp på listan. Men krokodil smakade verkligen bara som kyckling, emu lite i samma stil med något mer smak. Känguru är riktigt gott men så pass billigt att jag åt det hur ofta som helst.

Helgrillad duva, med huvud och allt, kändes förbannat äckligt och konstigt att se på tallriken men det var faktiskt ganska gott. Men jag fegade ur när jag blev frågad om jag inte skulle äta hjärnan. :D

Hamburgare med nötkött, ost, stekt ägg, rödbetor, ananas och barbeque-sås var en annan udda kombination. Men riktigt gott!

Haha, det var udda ;) Någon som vet näringsinfon på en sådan köttbit?

J.V
2013-09-22, 23:13
Haha, det var udda ;) Någon som vet näringsinfon på en sådan köttbit?20-25g protein, 0g kolhydrater och 1-4g fett per 100g, beroende på del av den. Svansen är bästa delen att äta. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

wilhelmblomgren
2013-09-22, 23:27
20-25g protein, 0g kolhydrater och 1-4g fett per 100g, beroende på del av den. Svansen är bästa delen att äta. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Shit! Det är ju proppad med protein, synd att det är så dyrt *gah!* (kan tänka mej det iaf) ;)

Gurkyngel
2013-09-23, 07:36
:(




sent from my iphone using tapatalk - now free (http://tapatalk.com/m?id=1)

+ 1

R Scarpa27
2013-09-23, 07:45
haha och jag trodde jag var den enda, folk verkar tvivla på den kombon rätt rejält när man nämner det men det e fan gudomligt hur gott det är. Hellre ett gäng knäcke med keso o kalles än en påse godis :d

Andra sköna udda kombos är ju avokado med kaviar på.
Och kanel i matlagning, typ wok med kyckling, blir fan riktigt gott så länge man inte tar för mycket då kan det ta över smaken helt.

Har ni några udda grejer ni blandar?

vanilj proteinpulver över kyckling är grymmt gott att krydda med / rulla runt i innan stekning/ugn.
sen vad gäller kanel i matlagning så har ju många kryddblandningar kanel ex vis curry, garam masala, osv mkt indiska ingår ju kanel i.

Vanish
2013-09-23, 07:52
+ 1

:(




Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Chinatown i Tokyo... Dock va detta en soppa och om det verkligen va något i den är nog tveksamt. Men men

J.V
2013-09-23, 08:08
Chinatown i Tokyo... Dock va detta en soppa och om det verkligen va något i den är nog tveksamt. Men menTveksamt schmeksamt, det är ändå att supporta den där industrin vilket är jävla bajs.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Gurkyngel
2013-09-23, 08:51
Tillgång och efterfrågan. Heja konsumentmakt!

Reaper123
2013-09-23, 10:22
Mexikanskt (?) te ur en klöve från en buffel (?)! Den var bara "urgröpt" så eftersom vattnet hälls ner kokande varmt löstes insidan upp och bildade snarare än sörja än tevatten! (var en gåva från en kollega på jobbet som hade varit på tjänsteresa)

Går ej beskriva smaken och det är inte på ett positivt sätt!

Försöker förbrilt hitta en bild på detta påhitt, för har tagit kort på det men verkar ligga backupat på datorn hemma så får ev. återkomma med bild!

Trapz
2013-09-23, 12:09
vanilj proteinpulver över kyckling är grymmt gott att krydda med / rulla runt i innan stekning/ugn.
sen vad gäller kanel i matlagning så har ju många kryddblandningar kanel ex vis curry, garam masala, osv mkt indiska ingår ju kanel i.

haha proteinpulver på kyckling måste testas någon gång, om man vill få i sig en proteinbomb :)
Jo jag vet, men det är väl kanske inte direkt svensson att slänga ner kanel i maten så lite "udda" kan man väl kalla det :P

wilhelmblomgren
2013-09-23, 12:20
vanilj proteinpulver över kyckling är grymmt gott att krydda med / rulla runt i innan stekning/ugn.
sen vad gäller kanel i matlagning så har ju många kryddblandningar kanel ex vis curry, garam masala, osv mkt indiska ingår ju kanel i.

Hehe, det bör man ju ändå pröva. Tror faktiskt jag vet vad jag ska käka idag :) .

Men blir det inte lite torrt?

qozmox
2013-09-23, 12:59
i laos åt jag ägg, där kycklingen hade börjat utvecklas, men inte helt (såklart), som grillats.
var typ som ett vanligt ägg, med inslag av lite uddare färger (blått och svart tex),
och konsistens som en blandning av ägg och knäckebröd.

Galt
2013-09-23, 13:07
Det mesta som provas i tv-programmet
Man vs food

DPahkamaa
2013-09-23, 18:15
Tillagar en del hjärta, blodmat och tunga då och då. Ses ofta som udda, men är både gott och billigt. Tunga kanske inte är det nyttigaste man kan stoppa i sig, men blod och hjärta är fina grejer.

R Scarpa27
2013-09-23, 19:30
Tillagar en del hjärta, blodmat och tunga då och då. Ses ofta som udda, men är både gott och billigt. Tunga kanske inte är det nyttigaste man kan stoppa i sig, men blod och hjärta är fina grejer.

käkar blodpudding, paltbröd någon gång eller flera ggr per månad.
i min ensamhet då ingen annan gillar det =)

men stek blodpudding i massa kanel serverat med knapert bacon, potatisbullar och lingonsylt med paltbröd e riktigt awsum....

där har vi en sak till... blodpudding rullat i vanilj proteinpulver är awsum....

älskar experimentera med mat hemma.
för på jobbet måste man hålla sig till standard så alla kan äta det. (tråkiga svenssons som bara gillar salt och peppar)

har dock gjort lite roliga mack röror ibland och körde elvis mackor ett bra tag innan som var ganska populära och sålde bra.

DPahkamaa
2013-09-23, 20:24
käkar blodpudding, paltbröd någon gång eller flera ggr per månad.
i min ensamhet då ingen annan gillar det =)

men stek blodpudding i massa kanel serverat med knapert bacon, potatisbullar och lingonsylt med paltbröd e riktigt awsum....

där har vi en sak till... blodpudding rullat i vanilj proteinpulver är awsum....

älskar experimentera med mat hemma.
för på jobbet måste man hålla sig till standard så alla kan äta det. (tråkiga svenssons som bara gillar salt och peppar)

har dock gjort lite roliga mack röror ibland och körde elvis mackor ett bra tag innan som var ganska populära och sålde bra.

Testa göra egen blodpudding. Plura har ett bra recept. Serverat med stekta äpplen och sidfläsk. Mycket gott. Blodkorv är också enkelt att göra och gillar man inte blodsmaken kan man lätt dölja den med en massa kryddor. Gjorde 5 meter blodkorv för några veckor sedan. Mitt kök såg ut som en mordplats, men gott blev det! Kostade inte många pengar heller.

jenni
2013-09-23, 21:09
Fårhjärna, jag fick reda på det efter att jag ätit upp, jag vart mindre belåten *spy*

arogen
2013-09-23, 22:08
Detta kan låta jävligt udda, men en rå grillkorv i ena handen och en banan i den andra. Ta varannan tugga och det är ta mig tusan inte alls dumt!

R Scarpa27
2013-09-24, 06:30
även stekt banan i jordnötsolja...
sen serv like a hot dog.
med lite jordnötssmör i korvbrödsfickorna.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRdhAsuZNgjC7pEzC-iCL4du1gHYP6K7ScBKFbcj7VdjwEYVTWWkw

Detta kan låta jävligt udda, men en rå grillkorv i ena handen och en banan i den andra. Ta varannan tugga och det är ta mig tusan inte alls dumt!

Trapz
2013-09-24, 11:07
Rå korv med banan lät väl sådär lagom lockande :P
Men något som är så galet smaskigt är rå falukorv i tunna skivor på typ rostbröd med johnnys söt-starka senap på :D

Gurkyngel
2013-09-24, 12:31
Haha, apro på korv kom jag att tänka på min standard efter-skolan-mellis i typ högstadiet:

- 1 paket snabbnudlar (gillade kycklingsmak bäst) + ganska mycket buljong
- Lite tärnad Jokkmokksfalu (världens godaste korv!!!)
- En stor sked sån där inlagd/marinerad fetaost

Allt ner i en skål och äta med pinnar framför Melrose Place ;)

arogen
2013-09-25, 07:41
Haha, apro på korv kom jag att tänka på min standard efter-skolan-mellis i typ högstadiet:

- 1 paket snabbnudlar (gillade kycklingsmak bäst) + ganska mycket buljong
- Lite tärnad Jokkmokksfalu (världens godaste korv!!!)
- En stor sked sån där inlagd/marinerad fetaost

Allt ner i en skål och äta med pinnar framför Melrose Place ;)

På tal om mat när man var yngre.. Jag kunde lärr klämma en skogaholmslimpa med smör och ost (wästgöstakloster präst) på en eftermiddag. Inte konstigt att jag vägde 110kg för 2½år sen? Inget ont om detta, så kanske ska tillägga att jag kunde äta två paket chokladbollar, en påse chips och 500g godis under samma eftermiddag/kväll så ja, haha!

R Scarpa27
2013-09-25, 20:12
skogaholmslimpa klipper man ju fortfarande ibland.
e ju så awsum ihop med varm oboy eller nyponsoppa =p.

hmm nud.lar käkade jag aldrig som liten.
gillade bara spaghetti typ.

en klassiker på mellis som liten var ju också, kefir fil med kellogs frosties ihop med marmeladmackor med ost.

billys piroger eller pan pizzor.

sen käkade jag nästan alltid mellan 4-8 bullar varje dag efter skolan när morsan hade bakat och fryst in...
hem från skolan tina bullar, hyra tv spel och lira nintendo... weeeiiooo haha.

de e fan som större kockar säger..
smakminnen är bättre än fotominnen.

Trapz
2013-09-25, 21:07
På tal om mat när man var yngre.. Jag kunde lärr klämma en skogaholmslimpa med smör och ost (wästgöstakloster präst) på en eftermiddag. Inte konstigt att jag vägde 110kg för 2½år sen? Inget ont om detta, så kanske ska tillägga att jag kunde äta två paket chokladbollar, en påse chips och 500g godis under samma eftermiddag/kväll så ja, haha!

haha been there done that. Som tur var så tror jag bara jag var uppe och nosade på runt 90 kg som mest men total avsaknad av muskler.
Standard efter skolan var typ 6-8 roast n toast bröd med enorma mängder marmelad och ost och så några glas oboy på det. Sen käkade man middag 1-2 timmar senare och kunde lätt bli några mackor framåt kvällen också. Fattar inte hur man kunde trycka i sig så mycket.

RykteT
2013-09-26, 13:50
Jag har ätit risgrynsgröt med hjortronsylt ur stupränna samt rådjurssadel på masonitskiva. Tyckte det passade tråden! ;)