handdator

Visa fullständig version : Bra övningar för skulderstabilitet??


Adam87
2013-09-22, 12:45
Skulle vilja ha lite övningar för skulderstabilitet. Har just börjat lite med Skulderprotraktion armhävningsposition aktivt dra ihop och dras isär , Armhävningar då man har skulderbladen ihop under rörelsen och lite skuldersänkningar.


Har märkt att när jag aktivt trycker ihop skulderbladen vid Militärpressar så känns det mer i övre bröst men även vid skulderbladen, Det blir jobbigt att hålla ihop skulderbladen helt enkelt.

Är det någon speciel muskel där emellan skulderbladen eller något som jag bör träna för att orka hålla ihop skulderbladen och inte tycka det är jobbigt?

Linjedomarn
2013-09-22, 14:22
Rhomboideus minor och major adducerar skulderbladet och serratus anterior hjälper till och fixerar skulderbladet.

Själv tränar jag dessa i sittande cable rodd. Jag pressar bak skulderbladen och därifrån drar jag handtaget mot magen så jag känner att jag får en kontraktion bak i ryggen.

Adam87
2013-09-22, 15:04
Kör med sittande rodd med D-----D handtag till bröst och kör den nästan helt upprätt dra fram och bak skulderbladen. Sedan kör jag mycket Stående Omvända Flyes för övre ryggen ,bakre axlar.

Har kört det några månader men det är ingen nämnvärd vikt man kan använda , Men det är la bara köra på med dem övningarna helt enkelt.

Det är la så att man fuskat med Träningen av övrerygg just horisontella övningar, därför man är lite svagare just där.