handdator

Visa fullständig version : Hur länge klarar sig fisk


Shpendi
2013-09-22, 11:12
Hej!

Jag undrar som titeln antyder hur länge fisk klarar sig i väskan respektive kylskåp. Anledningen till att jag undrar är att jag vill ta med Lax/Torsk till lunch när jag jobbar men då jag hoppar från kontor till kontor under en dag har jag inte alltid tillgång till kylskåp. Fisken kommer att vara kokt.

Mental
2013-09-22, 12:16
Om du sköter hyginen, kyler matlådan fort och tillagar maten så att bakterierna avdödas så håller tillagad fisk lika länge som tillagat kött, fågel och annat.

Shpendi
2013-09-22, 14:12
Om du sköter hyginen, kyler matlådan fort och tillagar maten så att bakterierna avdödas så håller tillagad fisk lika länge som tillagat kött, fågel och annat.

Och hur länge är det ?:D

I mitt fall blir det ca 4-5h. Men det kan som sagt bli så att maten får stå i väskan under den tiden och inte kylskåpet.

Måsse
2013-09-22, 14:15
Och hur länge är det ?:D

I mitt fall blir det ca 4-5h. Men det kan som sagt bli så att maten får stå i väskan under den tiden och inte kylskåpet.

Frys den så borde den hålla längre? :)

Tisu
2013-09-22, 18:33
Frozzypack

Tolkia
2013-09-22, 19:24
Alltså, nog håller sig matlådan från morgon till lunch, om du inte har varit galet snuskig när du tillredde.

R Scarpa27
2013-09-22, 19:36
rötmånaderna är ju över.
ta ur den från frysen på morgonen och lägg i plastpåse. den lär inte ens vara helt upptinad till midagen så mikra =).

annars finns ju kylbagar i smidigt format.

sen tror jag inte det är någon fara =) körde mkt kall mat en gång när jag var utomhusarbetare hade inte tillgångtill varken kyl eller micro.

la käket i en kylbag åt mkt mackor, och även kall spaghetti och köttfärssås osv tkr kall/ljumen husman kan vara gott ibland kan mikro paja hela skiten ist =)

Fredriiik
2013-09-22, 19:57
Lax har hållit i en nästan en vecka för mig i kylskåp. Provade sista matlådan när den stått i typ 7 dagar tror jag å då blev de fart i skrinet ;D

vicarious
2013-09-22, 20:05
Lax har hållit i en nästan en vecka för mig i kylskåp. Provade sista matlådan när den stått i typ 7 dagar tror jag å då blev de fart i skrinet ;D

Fast nu hade ju TS problemet att hen inte alltid har tillgång till kylskåp.

Några timmar i rumstemp borde inte vara några problem, värm maten ordentligt innan du äter. Alternativt frys in matlådorna och ta ut de när du åker på morgonen så tinar de under förmiddagen.