handdator

Visa fullständig version : Jämnt kaloriöverdkost varje dag?


wilhelmblomgren
2013-09-21, 22:13
Ja, vad är det mest opti sättet under en bulk? Att käka lika mycket varje dag så du lägger dej på ett överskott med ca 300kcal per dag eller att käka på kaloribalans/under kaloribalans en dag och lägga sej på ett större överkott nästa dag?

Om det är någon skillnad, är den märkbar?

R Scarpa27
2013-09-22, 08:24
Plussa på kolhydraterna lite över din kaloribalans. varje dag.
mitt tips iaf.

Sheogorath
2013-09-22, 08:35
Ja, vad är det mest opti sättet under en bulk? Att käka lika mycket varje dag så du lägger dej på ett överskott med ca 300kcal per dag eller att käka på kaloribalans/under kaloribalans en dag och lägga sej på ett större överkott nästa dag?

Om det är någon skillnad, är den märkbar?

Oavsett vad kan du ha i åtanke att kaloribalans är olika från dag till dag, beroende på vad du gör under dagen.

Vanish
2013-09-22, 10:26
300kcal kan vara väldigt svårt att träffa, särskilt vid ett överskott. Men om du skulle köra tex överskott bara på helgen och balans resten av dagarna så kommer ju kroppen inte få en gynnsam del av överskottet ifall du tränar på veckodagar tex. Ska man bara öka i vikt så kan det fungera men annars känns det som att det borde vara en fördel att ligga på överskott varje dag, iaf träningsdagar...

SKSKSK
2013-09-22, 10:34
Känslomässigt borde det vara fördelaktigt att lägga in lite mer energi på de dagar man väljer att träna och ligga på balans de dagar som man är mindre aktiv "vilodagar".

På det sättet bör man kunna gynna muskeltillväxt så mycket som möjligt samtidigt som man inte behöver lägga på dig onödigt mycket fett på kroppen. Finns en kille här på kolozzuem som skrivit om "den fantastiska bulken". Något i den stilen skulle man kunna ha som måttstock?!

Pintan
2013-09-22, 11:39
Jag föredrar samma mängd kalorier varje dag.

Edit. Främst för att det är bekvämt.

Vilodag = litet överskott = återhämtning samt muskeluppbyggnad utan styrketräning.
Träningsdag = balans/ underskott = muskeluppbyggnad med hjälp av proteinet (efter styrketräning är muskeluppbyggnaden direkt beroende av aminosyror, medan den över tid är minst lika beroende av kalorier).

tjing
2013-09-22, 13:29
Jag har aldrig förstått poängen med att sikta på ett jämnt kaloriöverskott varje dag. Det är bara neurotiskt, opraktiskt och onödigt.

Pintan
2013-09-22, 14:16
jag har aldrig förstått poängen med att sikta på ett jämnt kaloriöverskott varje dag. Det är bara neurotiskt, opraktiskt och onödigt.

+1