handdator

Visa fullständig version : Bra monitor att koppla till x-box


tjing
2013-09-21, 17:58
Jag har kablar etc, men min nuvarande monitor ger mig "lag" när jag kopplar x-boxen till det ("swoschar"/blir suddigt när man vänder sig snabbt i spel) och efter googlande inser jag att det förmodligen har med svarstiden för skärmen att göra.

Eller?

Jag kan inte mycket om hårdvara, så har någon ett förslag på en billig och hyffsad skärm (behövs ingen jättestor) med låg svarstid som är bra för konsol-gaming?

MasterChief
2013-09-21, 19:15
Jag kör med en Benq till min xbox och är himla nöjd. Används av MLG i USA.

http://store.majorleaguegaming.com/products/benq-gl2450hm

Prost
2013-09-21, 20:32
Menar du en datorskärm och/eller TV med monitor?

Dom Flesta datorskärmarna borde vara ok för spel tror jag men det är alltid bra att söka på nätet för säkerhets skull om det står svarstider osv. Det finns iaf sajter för TV-apparater där man skrivit svarstider osv i en lista.

http://www.displaylag.com/display-database/#participants-list

http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Jag köpte denna TV nu i sommar eftersom den fått mycket positiv kritik och den han fungerat finfint. :-) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1184840 Den säljs dock ej längre tydligen och de senare modellerna i samma serier ska tydligen ha högre inputlag. :-S Det är en plasma TV men har ej haft en Minsta tecken på image retention eller inbränningar trots att jag har denna som datorskärm och spel-tv och även som.. tv. Det "dumma" med denna tv är att om man använder Game mode så kan man ej få den lägsta inputlagen, man ska alltså välja en annan "mode" så man kan avaktivera mer avföring som skapar lagg.

Olegh
2013-09-21, 20:34
Kan det inte bara vara en effekt av den låga FPS:en på spelkonsoler?

tjing
2013-09-21, 21:43
Tänkte på monitor, d v s som jag kan använda till datorn också.

Olegh, jo förmodligen spelar det ju in. Men "swoschet" jag talar om ska inte finnas så vitt jag sett på youtube när folk lirar. Alltså, det blir suddigt när man vänder sig på ett irriterande sätt, vilket jag tror beror på svarstiden. Sedan kör jag med trådlös kontroll också om det spelar in.

tjing
2013-09-21, 21:44
Jag kör med en Benq till min xbox och är himla nöjd. Används av MLG i USA.

http://store.majorleaguegaming.com/products/benq-gl2450hm

Intressant. Inte snordyr heller. Tänkte om jag kunde göra ett kap kring 1000 spänn men 1500 är iofs inte jättemycker mer.

MasterChief
2013-09-21, 21:44
Jag ser inget swosch på min Benq med min 360.

MasterChief
2013-09-21, 21:45
Färgerna på den är väl inte toppklass men inget man direkt tänker på i MM FPS.

tjing
2013-09-21, 21:45
Jag ser inget swosch på min Benq med min 360.

Gött mos, ska ha den i åtanke. Tack för tipset!

Är färgerna kass eller hur menar du? Tänkte mest lira random spel; Fallout, GTA, lite mer Skyrim kanske osv.

King Grub
2013-09-21, 21:48
http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk

Den. IPS-skärm med svarstider som en TN, 5 års EIZO-garanti, billig, och passar både till dator och konsoll, lysande färger och bra svärta.

MasterChief
2013-09-21, 21:53
http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk

Den. IPS-skärm med svarstider som en TN, 5 års EIZO-garanti, billig, och passar både till dator och konsoll, lysande färger och bra svärta.

Jävlar vilken trevlig skärm det där verkar vara. Dags att uppgradera tror jag. :d

LillisJ
2013-09-21, 22:35
Jag kör med en Benq till min xbox och är himla nöjd. Används av MLG i USA.

http://store.majorleaguegaming.com/products/benq-gl2450hm

Har 3 sådana här kopplade till datorn. Himla nöjd, funkar prima i fpsspel :)

tjing
2013-09-21, 22:39
http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk

Den. IPS-skärm med svarstider som en TN, 5 års EIZO-garanti, billig, och passar både till dator och konsoll, lysande färger och bra svärta.

Ser väldigt trevlig ut onekligen. Nästan 3000 på en skärm känns lite i överkant, men vi får se. Man får ju vad man betalar för.

Prost
2013-09-22, 10:33
("swoschar"/blir suddigt när man vänder sig snabbt i spel

Men menar du bara suddigheten eller känner du att den readerar för sent efter knapptryckningen? För suddigheten när man vänder sig osv kan beror på lägre uppdateringsfrekvens Hz.

PureWhey
2013-09-22, 11:02
Har 3 sådana här kopplade till datorn. Himla nöjd, funkar prima i fpsspel :)

Najs!
Varför ikke 100(+)hz om du lirar på dator? ^.^

Jag sitter på en Benq 2420T

tjing
2013-09-22, 12:48
Men menar du bara suddigheten eller känner du att den readerar för sent efter knapptryckningen? För suddigheten när man vänder sig osv kan beror på lägre uppdateringsfrekvens Hz.

Ja, den reagerar lite sent också men det gör mig inte så mycket. Konstigt dock eftersom min nuvarande skärm är på 75 hz, vilket borde räcka?

Jaså? Hur kan man komma åt det då. Jag har provat en massa jäkla inställningar men vete tusan hur jag ska komma åt det. Kan ju ändra uppdatering för skärmen osv men vet inte vilka inställningar jag ska ha.

Alltså, vänta nu. Du menar att suddigheten handlar om uppdateringsfrekvens och att den reagerar sakta beror på svarstid? Isf är jag helt ute och cyklar.

King Grub
2013-09-22, 12:59
Najs!
Varför ikke 100(+)hz om du lirar på dator? ^.^

Beror på vad man är ute efter.

Är det bra bildkvalitet, betraktningsvinklar och färger, även i spel, finns det inga sådana skärmar.

Spelar man fps-spel med låga inställningar (eller äldre spel) på tävlingsnivå har man nytta av 100+ hz.

Är man ute efter en bra grafikupplevelse med dom senaste spelen och har en bra dator, finns det ändå ingen hårdvara som klarar 100 fps - ofta inte ens 60 konstant - med högsta inställningar, om man inte har dubbla grafikkort. Och då vill man nog ändå inte uppleva det på en TN.

PureWhey
2013-09-22, 13:02
Beror på vad man är ute efter.

Är det bra bildkvalitet, betraktningsvinklar och färger, även i spel, finns det inga sådana skärmar.

Spelar man fps-spel med låga inställningar (eller äldre spel) på tävlingsnivå har man nytta av 100+ hz.

Är man ute efter en bra grafikupplevelse med dom senaste spelen och har en bra dator, finns det ändå ingen hårdvara som klarar 100 fps - ofta inte ens 60 konstant - med högsta inställningar, om man inte har dubbla grafikkort. Och då vill man nog ändå inte uppleva det på en TN.

Mycket sant, jag sitter och lirar mycket fps-spel som jag ligger på 100 fps i, cs 1.6 t.ex.
Har två skärmar inkopplade, prövade att koppla in min äldre skärm i en annan dator med i princip liknande specs och inga större skillnader märktes när vi drog igång Arma 2, dock flöt regnet i spelet mycket bättre på 100hz skärmen än 60hz skärmen. (Trots att båda låg på 40-50 fps)
Hur kan det vara så?

Prost
2013-09-22, 16:15
Ja, den reagerar lite sent också men det gör mig inte så mycket. Konstigt dock eftersom min nuvarande skärm är på 75 hz, vilket borde räcka?

Jaså? Hur kan man komma åt det då. Jag har provat en massa jäkla inställningar men vete tusan hur jag ska komma åt det. Kan ju ändra uppdatering för skärmen osv men vet inte vilka inställningar jag ska ha.

Alltså, vänta nu. Du menar att suddigheten handlar om uppdateringsfrekvens och att den reagerar sakta beror på svarstid? Isf är jag helt ute och cyklar.

75hz är iaf lite skillnad mot vanliga 60 men frågan är om den skärmen inte anpassar sig till Xboxens förmodligen standard 60hz ändå. Genom datorn så kan man ju ändra manuellt. Jag minns iaf för länge sen när man hade tjocka Crt-datorskärmar så brukade jag köra med 120Hz och man märkte stor skillnad bara genom att dra runt muspekaren snabbt över skrivbordet, med snabbare uppdateringsintervall så blev det inte såna där "eftersläpningar" efter pekaren om man kan säga så.

tjing
2013-09-22, 17:37
75hz är iaf lite skillnad mot vanliga 60 men frågan är om den skärmen inte anpassar sig till Xboxens förmodligen standard 60hz ändå. Genom datorn så kan man ju ändra manuellt. Jag minns iaf för länge sen när man hade tjocka Crt-datorskärmar så brukade jag köra med 120Hz och man märkte stor skillnad bara genom att dra runt muspekaren snabbt över skrivbordet, med snabbare uppdateringsintervall så blev det inte såna där "eftersläpningar" efter pekaren om man kan säga så.

Intressant...

Jag undrar fortfarande exakt vad liksom suddigheten beror på. T ex om man vänder sig runt i Skyrim så är det suddigt som tusan och bara skarpt när du står helt stilla.

Färger? Uppdateringsfrekvens? Svarstid? Vad, liksom.

PureWhey
2013-09-22, 17:43
Intressant...

Jag undrar fortfarande exakt vad liksom suddigheten beror på. T ex om man vänder sig runt i Skyrim så är det suddigt som tusan och bara skarpt när du står helt stilla.

Färger? Uppdateringsfrekvens? Svarstid? Vad, liksom.

Vissa spel är så, inte spelat Skyrim, men är det så för "bara dig" eller alla?

Låter som FPSen annars tycker jag.

tjing
2013-09-22, 18:38
Vissa spel är så, inte spelat Skyrim, men är det så för "bara dig" eller alla?

Låter som FPSen annars tycker jag.

Bara för mig, i jämförelse med videos på youtube där folk kör x-box. Sett en video på någon som hade lite liknande (men inte lika mycket).

Men min skärm är som sagt på 75 hz i grundläge (Philips) och x-boxen kör väl högst 60 FPS på ett par spel och i regel bara 30 FPS på majoriteten spel (har läst på en del) så det borde inte vara några problem...? Eller kan en skärm med högre uppdateringsfrekvens ge problem med lägre FPS i spel?

Ska också nämna att det var betydligt mindre suddigt skit i 60-FPS spel som COD:Black ops II och något till jag lirade.

Men suddigheten var på en nivå vilket gjorde Fallout-spelen t ex ospelbara för mig. Får nästan motion sickness; lite som en skitjobbig vertical refresh eller vad inställningen heter som cappar FPS på en viss nivå och gör allt hackigare i PC-spel.

Eller har trådlös kontroll effekt på det här?

tjing
2013-09-22, 18:48
Ska också nämna att jag kör Microsofts egen x-box kabel (VGA).

Dessutom är inte responstiden SÅ dålig; den ligger på 5 ms för min skärm.

Den:

http://www.game-debate.com/monitor/index.php?mon_id=398&monitor=Philips%20190VW9%2019inch

Blir inte klok på detta alltså.

Prost
2013-09-23, 14:03
Kolla för säkerhets skulle att spelet inte har någon inställning på som man kan ändra. Har för mig att Crysis hade motion blur vilket jag stängde av direkt för det förstörde bara enligt mig och sänker säkert fps:en lite med.

Sedan så kan skärmen ha jättesnabb responstid men ändå ha hur kass inputlag som helst. Med responstiden så tror jag att man mätte bara hur snabbt lcdgrejerna(kristallerna?) kunde byta färg eller något åt det hållet. Inputlag har med allt liksom hur lång tid det tar att signalen processeras eller nåt. Många bildförbättringstekniker ökar inputlag.

När man var på mellanstadiedisco på stenåldern och lyssnade på Haddaway- What is love, Rednex - Cotton eye Joe osv så fanns det ibland en sån där blinkande lampa och när man rörde sig så blev det ju "hackigt" och skulle lampan blinkat snabbar så skulle det inte ha varit lika hackigt längre. Samma sak är det med skärmar, vissa säger att man bara kan se max 60fps men det kan inte stämma för man ser ju skillnaden direkt men två crtskärmar bredvid varandra med olika Hz. På lcd syns det bara vid rörelse tror jag dock. Men jag vet faktiskt inte varför det är mer suddighet på din skärm. :-/ Kanske om det har automatisk 75hz så Kanske den måste anpassa det till Xboxens 60 men jag vet inte, jag bara spekulerar.