handdator

Visa fullständig version : Stoppa i koniska öronproppar - pressa av bara fan in i botten?


svag74
2013-09-21, 10:57
Har köpt ett gäng proppar att testa, och enligt många av instruktionsbilderna ser det ut som att de verkligen ska stoppas ända in i trånga hörselgången, så att de inte sticker ut något alls utanför själva ytterörat.

Detta går inte riktigt med alla märker jag, och en del små och raka proppar riskerar att försvinna för gott då så de törs man ju inte pressa så djupt :D

Men de som är koniska, och har som en stor tratt i ytteränden så de inte kan försvinna in i örat, de ska man väl typ pressa "allt man har" och hålla en stund så de fastnar där?

Blir ju rätt obekvämt, pressar rejält i öronen jämfört med andra raka proppar jag testat tidigare som jag brukar ha mer "löst utanför" liksom.
Men å andra sidan dämpar dessa utav bara helvete, sjukt grym dämpning, aldrig upplevt något liknande, men får se om man pallar ha dem hela nätter eller om det blir för ömt.

http://www.oronpropp.se/25-par-ear-soft-fx-oronproppar-med-extremt-hog-dampning-snr-39db.html

Scratch89
2013-09-21, 11:03
Du får ju knipa ihop dem så att de blir lite mindre och "hårdare", sen rulla/skruva in dem. Precis som sådana som är lite mjukare och skummigare.

svag74
2013-09-21, 11:08
Du får ju knipa ihop dem så att de blir lite mindre och "hårdare", sen rulla/skruva in dem. Precis som sådana som är lite mjukare och skummigare.

Mmm alla jag köpt för test nu är ju såna man ska rulla ihop.
Men en del är ju korta och raka, utan "ände" liksom, medan andra är koniska och har en stor tratt i ytteränden så de inte ska kunna åka in för långt.

Så det måste väl betyda att de verkligen ska pressas in så långt det går?
Mjuka öronproppar ska ända in i hörselgången?
Inte bara sitta utanför och pressa mot den.

svag74
2013-09-21, 11:19
Den här nissen verkar ju bara putta i dem lite löst, det blir ju ingen dämpning alls typ?
Eller har han gigantiska öronkanaler?
Visserligen verkar han ha en liten kort rak propp, men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=xF1CjCugD_M

EDIT: Hon här verkar inte trycka alls heller, men ändå försvinner proppen in och verkar sitta djupt.
Kanske jag som har trånga gångar och måste pressa som fan för att få in dem så.
http://www.youtube.com/watch?v=zQPfmNsZy0E

Scratch89
2013-09-21, 13:27
Det brukar ta ett tag innan man får in tekniken. Vanligt fel är att man försöker trycka in dem helt horisontellt, när man egentligen brukar få trycka in dem lite nedåt.

svag74
2013-09-21, 13:50
Det brukar ta ett tag innan man får in tekniken. Vanligt fel är att man försöker trycka in dem helt horisontellt, när man egentligen brukar få trycka in dem lite nedåt.

Uppåt i mitt fall, kanske olika.

R Scarpa27
2013-09-21, 19:53
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test

gohei
2013-09-21, 19:57
Jag har då aldrig lyckats få in proppar helt utan att något sticker ut, kan va min kassa teknik dock. Fast det har ändå dämpat ljudet bra.

hallar
2013-09-21, 20:25
Man kan dra lite i örat med, det brukar man göra då man tittar i öronen. Fungerar bra med öronproppar med.

svag74
2013-09-21, 22:16
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test

Mmm sett den, typ enda öronproppstestet som finns att tillgå :D
"Ear Soft FX" och "3M 1100" dämpar bra som fan, om man tar sig tid (och aningen smärta) att verkligen pressa in dem djupt i hörselgången.

Jag får väl köra vidare med mina vanliga gamla från classe att ha i ytterörat, när det inte är så viktigt med sömnen, och så köra med de här obekvämare superpropparna när jag verkligen måste sova, eller om grannen har fest.

acke^_
2013-09-22, 02:07
lärde mig ett knep, om att man drar örat uppåt så rätar sig hörselgången ut och får därmed lättare in hörselproppen

svag74
2013-09-22, 07:59
lärde mig ett knep, om att man drar örat uppåt så rätar sig hörselgången ut och får därmed lättare in hörselproppen

Jupp som i videorna jag postade.
Men det blir mycket mer obekvämt att stoppa in proppar så långt, ända in i gången, mot att bara ha ett par korta tjocka raka proppar i ytterörat liksom.
Men dämpar ju bättre såklart. Känns lite som att olika proppar är tänkta att användas på olika sätt, en del är ju så korta/tjocka att det vore typ farligt att pressa in dem i trånga örongången, medan andra är så långa att de måste långt in, annars sticker de ut långt utanför öronen :d

nissepelle
2013-09-22, 09:41
Vad fan är det här för problem du har egentligen!? Sätt bara i proppjäveln som en normal människa, när du märker att du hör sämre så sitter den antagligen rätt!

Rahf
2013-09-22, 09:43
Rulla tippen tätare; lyft upp örat för att räta ut hörselgången; tryck in proppen och håll fast medan den sväller. Första gångerna kan det vara obekvämt, men det ska inte smärta.

svag74
2013-09-22, 10:01
Rulla tippen tätare; lyft upp örat för att räta ut hörselgången; tryck in proppen och håll fast medan den sväller. Första gångerna kan det vara obekvämt, men det ska inte smärta.

Ja men alltså, man ska pressa rejält så den verkligen åker in?
Pressar jag löst/normalt så åker den ju ut igen efter några sekunder.