handdator

Visa fullständig version : Kan du gubbgooogla?


LadyG
2013-09-20, 17:21
Är det en utrotad kunskap, eller finns det fortfarande någon som vet hur man gubbgooglar kvar?

tossefar
2013-09-20, 17:40
Jag har svårt att svara på den här frågan... Jag kan googla på alla allmänt kända sätt, men jag har ingen aning om vad gubbgoogling innebär...

Vanligt vatten
2013-09-20, 17:45
Jag må kanske inte besitta denna förmåga som tydligen ska heta "gubbgoogling", men jag vet i alla fall vad som är en värdelös tråd och inte...

Tricce
2013-09-20, 17:59
Som gubbe vill jag veta vad gubbgoogling är!

lei
2013-09-20, 18:02
Läsa böcker för att leta info?

Menigar
2013-09-20, 18:03
Känner mig kränkt och förolämpad på förhand om det visar sig vara att slå i index i en bok.

Gpajpen
2013-09-20, 18:09
Som gubbe vill jag veta vad gubbgoogling är!

Om du inte ens vet om andra sätt än internet är du inte gubbe sorry son.

tossefar
2013-09-20, 18:12
Handlar det om att slå i böcker så är det ju ett rätt pissigt koncept. Har man läst på högskola så vet man rätt väl hur man slår i bokindex...

LadyG
2013-09-20, 20:58
Är det verkligen bara en enda, förutom jag, som hört ordet och känner till vad det är? *fascinerad*

Latissimus Dorsi
2013-09-20, 21:00
Vad i helvete är gubbgoogla?

StarkaUlf
2013-09-20, 21:01
Försökte slå upp det i en bok, men det fanns ingenting om det där.

Olegh
2013-09-20, 21:01
Är det verkligen bara en enda, förutom jag, som hört ordet och känner till vad det är? *fascinerad*

Det är nog bara du och personen som hittat på ordet. De som röstat något annat än "Jag vet inte vad det är." har bergis bara gissat vad det betyder.

Tricce
2013-09-20, 21:02
En polare hade också hört ordet idag fast på "go kväll" på ettan!

Det är alltså när man kommer fram till saker genom att tex diskutera med polare eller allt annat än just google ;)

LadyG
2013-09-20, 21:04
En polare hade också hört ordet idag fast på "go kväll" på ettan!

Det är alltså när man kommer fram till saker genom att tex diskutera med polare eller allt annat än just google ;)

Bingo!!

StarkaUlf
2013-09-20, 21:05
En polare hade också hört ordet idag fast på "go kväll" på ettan!

Det är alltså när man kommer fram till saker genom att tex diskutera med polare eller allt annat än just google ;)

Varje gång man är på fyllan med andra ord.

Olegh
2013-09-20, 21:07
Ärligt talat så litar jag mer på internet [slutsatser dragna m.h.a. internet (t.ex. google), för att förtydliga] än alla som jag någonsin samtalat med i kamratlig anda.

Yes
2013-09-20, 21:09
Är det när man sitter och ljuger ihop saker för ljugandets skull istället för att på ett enkelt sätt faktiskt ta reda på svaret?

Isåfall gillar jag inte gubbgoogling.

Om det handlar om fyllefilosofering är jag med i matchen.

Det bästa är dock att bolla komplicerade frågor med människor som är kompetenta inom området. Det gör mig lite hård.

Menigar
2013-09-20, 21:14
Ärligt talat så litar jag mer på internet [slutsatser dragna m.h.a. internet (t.ex. google), för att förtydliga] än alla som jag någonsin samtalat med i kamratlig anda.
haha +1

Morty
2013-09-20, 21:17
Trodde det skulle vara nationalencyklopedin... :(

Tricce
2013-09-21, 10:05
Jag ser redan lite bra användningsområden för ordet iaf!

"Jasså sitter ni här och gubbgooglar"

PureWhey
2013-09-21, 10:18
Jag ser redan lite bra användningsområden för ordet iaf!

"Jasså sitter ni här och gubbgooglar"

Haha, ska införa det i min kompiskrets..

Måsse
2013-09-21, 11:09
Ganska tråkig tråd.

Quint
2013-09-21, 12:11
Gubbgoogla ger 8 träffar på google (varav en är denna tråden), jag får inte helt sällan fler träffar om jag bara söker på en slumpmässig blandning av bokstäver, t.ex ger asouwe 2209 träffar och zxclka ger 88 träffar.

Känns inte som att gubbgoogla är ett särskilt spritt begrepp, så anser mig i gott sällskap när jag kryssar i "jag vet inte vad det där" (eller, visste åtminstone inte innan jag läste denna tråden).

newb123
2013-09-21, 13:07
Ordet gubbgoogla är en oxymoron då gubbar inte kan googla. Tänker på användaren YTS som påstod att han inte visste vad en viss internetförkortning betydde. Blev förvånad och misstänkte trolleri då han varit medlem här så pass länge och jag fått intrycket att han var en smart kille (utan att veta vad han skrivit för inlägg, det var bara ett intryck). Nu kan man vara smart utan att vara bra/bry sig om datorer men ni fattar.

G.W
2013-09-21, 13:21
Lås tråden.

newb123
2013-09-21, 13:23
Då måste man ju ha läshuvud ju. EDIT: Låshuvud/mutter. :D

Scratch89
2013-09-21, 13:26
Worst thread ever. Så "gubbgoogla" är ett begrepp för folk som sitter och pratar som helt vanligt jävla folk?

BobaFett
2013-09-21, 14:29
Jag tycker gubbgoogla borde innebära när folk skriver t.ex. www.aftonbladet.se på google i stället för att bara skriva det i adressfältet. *gah!*

LadyG
2013-09-21, 17:18
Konsten att gubbgoogla något är att kunna komma fram till rätt svar (eller åtminstone det mest plausibla i ljuset av de fakta som finns tillgängliga) enbart med hjälp av de människor man har runt omkring sig, genom intelligent diskussion och resonemang. Utan att fuska och ta hjälp av närmaste smartphone. Det är ganska vanligt att vuxna kan gubbgoogla sig fram till rätt svar och har trevligt medan de "käftar", medan yngre ger upp diskussionen väldigt fort och söker svaret på Internet.

Det är alltså lite mer än bara sitta på ljugarbänken eller fyllesnacka, och det finns definitivt en social dimension som inte rymmer en smartphone.

Det är dessutom en social interaktion som är förbehållet män. :)
Något "gummgoogla" finns helt enkelt inte.

Måsse
2013-09-21, 20:45
Konsten att gubbgoogla något är att kunna komma fram till rätt svar (eller åtminstone det mest plausibla i ljuset av de fakta som finns tillgängliga) enbart med hjälp av de människor man har runt omkring sig, genom intelligent diskussion och resonemang. Utan att fuska och ta hjälp av närmaste smartphone. Det är ganska vanligt att vuxna kan gubbgoogla sig fram till rätt svar och har trevligt medan de "käftar", medan yngre ger upp diskussionen väldigt fort och söker svaret på Internet.

Det är alltså lite mer än bara sitta på ljugarbänken eller fyllesnacka, och det finns definitivt en social dimension som inte rymmer en smartphone.

Det är dessutom en social interaktion som är förbehållet män. :)
Något "gummgoogla" finns helt enkelt inte.

Trams. Klart att tanter håller på likadant.

olle lindblad
2013-09-21, 20:50
Låter som att begreppet är uppfunnet av en skitnödig människa som inte klarar av att det går att komma fram till något utan att googla.

Olegh
2013-09-21, 20:52
Jag finner inte mycket nöje i att diskutera någonting när inblandande parter har begränsad kunskap inom området, särskilt om det rör sig om en fråga där det finns mer distinkta nyanser mellan rätt och fel. Att i ett sådant läge inte dra nytta av teknikens under, eller inse sina egna begränsningar framställer en i dålig dager. Enligt mig.

Är det mer filosofiska frågor, eller bara ett evigt vägande av för emot nackdelar kan det absolut resultera i givande resonemang och diskussioner. Men då kan inte samtalet liknas vid att googla för fem öre.

Morty
2013-09-21, 20:52
Jag tycker gubbgoogla borde innebära när folk skriver t.ex. www.aftonbladet.se på google i stället för att bara skriva det i adressfältet. *gah!*

Detta är nya definitionen.

spoon
2013-09-21, 21:27
Jag gillar ordet trots att jag aldrig har hört det innan. Vi hade Google förbud sist vi tågluffade. Väldigt underhållande :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jonithan
2013-09-21, 21:32
Tanken av att ordet hittades på efter att google introducerats på marknaden äcklar mig. Ordet är ett vidrigt jävla ihopkok av fyndiga gamla människor som försöker passa in i samtiden.

Tricce
2013-09-21, 22:22
Trams. Klart att tanter håller på likadant.

Kallas syjunta!

LadyG
2013-09-21, 23:06
Jag är mest fascinerad av att fenomenet har fått ett namn, jag har sett det i verkligheten (debatterandet, filosoferandet, meningsskiljaktigheterna och slutligen konsensus, även om det ibland bara är att "Gösta har fel och Gunnar är jobbig, nu lägger vi ner") och det finns inget som dödar en intressant debatt så effektivt som att söka fakta på internet. Det är som att det inte är fakta i sig som är intressant utan själva processen att debattera och snacka som är själva idén.

Rätta mig gärna om jag har fel, om det finns gubbgooglare på forumet (av vissa inlägg att döma tror jag snittåldern är för låg för det dock).

G.W
2013-09-22, 00:02
Det har inte fått ett namn, ingen kommer att säga gubbgoogla.

Det korrekta uttrycket är altaveta. Om det nu skulle behövas ett namn.

Tricce
2013-09-22, 09:47
Det har inte fått ett namn, ingen kommer att säga gubbgoogla.

Det korrekta uttrycket är altaveta. Om det nu skulle behövas ett namn.

Tror jag föredrar gubbgoogla framför _ordet_du_skrev_jag_aldrig_kommer_komma_ihåg ;)

Red Apple
2013-09-22, 11:17
Jag är mest fascinerad av att fenomenet har fått ett namn, jag har sett det i verkligheten (debatterandet, filosoferandet, meningsskiljaktigheterna och slutligen konsensus, även om det ibland bara är att "Gösta har fel och Gunnar är jobbig, nu lägger vi ner") och det finns inget som dödar en intressant debatt så effektivt som att söka fakta på internet. Det är som att det inte är fakta i sig som är intressant utan själva processen att debattera och snacka som är själva idén.

Rätta mig gärna om jag har fel, om det finns gubbgooglare på forumet (av vissa inlägg att döma tror jag snittåldern är för låg för det dock).

Det beror väl på diskussionen. Om frågan är "vilket år dog Karl XII?" och en svarar 1717 medans en annan svarar 1719, finns liksom inte så mycket att diskutera förutom "Jag tror ändå att jag har rätt" och då kan man ju lika gärna bara ta reda på att båda har fel. Om det finns utrymme för tolkningar och reflektioner i diskussionen så är det dock tråkigt att googla efter svar :)

BobaFett
2013-09-25, 12:14
Att "gubbgoogla" kom långt innan google, så varför ska man ge det ett sånt löjligt namn :P

LadyG
2013-09-25, 12:31
Det beror väl på diskussionen. Om frågan är "vilket år dog Karl XII?" och en svarar 1717 medans en annan svarar 1719, finns liksom inte så mycket att diskutera förutom "Jag tror ändå att jag har rätt" och då kan man ju lika gärna bara ta reda på att båda har fel. Om det finns utrymme för tolkningar och reflektioner i diskussionen så är det dock tråkigt att googla efter svar :)

Så kan det nog också sluta ibland, men vad jag märkt är det oftast mer komplicerade frågor som avhandlas medelst gubbgoogling, t ex hur man bäst lägger ny plattgång eller de bästa proportionerna för att blanda cement. Visst kan man säkert googla fram svaren, skulle tro att det finns raka svar om man googlar, men det är mer givande att höra "gubbarnas" personliga erfarenheter, kunskaper och praktiska råd. Särskilt roligt blir det om någon bjussar på anekdoter om när det gick fel.

Sniggel
2013-09-25, 15:38
Konsten att gubbgoogla något är att kunna komma fram till rätt svar (eller åtminstone det mest plausibla i ljuset av de fakta som finns tillgängliga) enbart med hjälp av de människor man har runt omkring sig, genom intelligent diskussion och resonemang. Utan att fuska och ta hjälp av närmaste smartphone. Det är ganska vanligt att vuxna kan gubbgoogla sig fram till rätt svar och har trevligt medan de "käftar", medan yngre ger upp diskussionen väldigt fort och söker svaret på Internet.

Det är alltså lite mer än bara sitta på ljugarbänken eller fyllesnacka, och det finns definitivt en social dimension som inte rymmer en smartphone.

Det är dessutom en social interaktion som är förbehållet män. :)
Något "gummgoogla" finns helt enkelt inte.

Trams. Klart att tanter håller på likadant.
+1 Tycker det låter konstigt att man har med ordet "gubbe" i ordet. Tycker företeelsen så som den är beskriven här, känns klockrent könsneutral.

Jag är mest fascinerad av att fenomenet har fått ett namn, jag har sett det i verkligheten (debatterandet, filosoferandet, meningsskiljaktigheterna och slutligen konsensus, även om det ibland bara är att "Gösta har fel och Gunnar är jobbig, nu lägger vi ner") och det finns inget som dödar en intressant debatt så effektivt som att söka fakta på internet. Det är som att det inte är fakta i sig som är intressant utan själva processen att debattera och snacka som är själva idén.

Rätta mig gärna om jag har fel, om det finns gubbgooglare på forumet (av vissa inlägg att döma tror jag snittåldern är för låg för det dock).

Så som du beskriver det känns ordet väldigt överflödigt. Det är liksom ett väldigt omfattande och spritt fenomen som man upplevt i vardagen under hela sitt liv. "Gubbgoogla" låter som om fenomenet är av en speciell natur. Vilket det inte är.

Jag skulle hellre vilja säga "diskutera" isåfall.