handdator

Visa fullständig version : Variation på träningen - förslag?


swebar
2013-09-20, 16:40
Finns det någon som kan rekommendera något bra upplägg på träningen som ger variation? Har från start tränat på ett enda sätt. Nämligen "lyft så tungt att du klarar 10 reps i god form".

Funkade bra att köra efter det första träningsåret men nu står jag helt still i vikterna. Går väldigt långsamt att öka i styrka hur som helst. Och samtidigt vänjer sig min kropp vid vikterna och muskeltillväxten stagnerar. Förstår att jag måste variera mig och ha perioder där jag kör färre reps för att kunna öka i styrka. Men känner att det blir väldigt rörigt om jag lägger upp ett sånt schema på egen hand.

Hört en del om olika modeller folk kör efter med så kallade "styrkeveckor" osv. Finns det någon vedertagen modell någon kan rekommendera som passar bra för att bygga volym? Är enbart intresserad av att träna styrka som ett medel till att pressa mina muskler att växa.. så olika typer av styrkelyft som "snatch" och allt vad det heter intresserar mig inte.

Tack på förhand för svar!

nitz
2013-09-20, 16:44
Tri Phase kanske?

z_bumbi
2013-09-20, 16:58
Hur ser ditt program ut idag?

MS1
2013-09-20, 17:14
Jag kör ett program som jag tycker funkar bra och ser ut så här.

Vecka*1. 5x5/5x8/3x3
Vecka*2. 5x6/5x9/3x3
Vecka*3. 5x7/5x10/3x3
Sedan ökar jag vikten och börjar om från början.

swebar
2013-10-04, 15:57
Tri Phase kanske?

Funderat på tri phase-programmet men det känns inte speciellt kul att köra helkroppspass och jag tror inte riktigt på idén med att köra såpass få set/muskelgrupp som man gör vissa pass. Det känns helt enkelt som att man bara får ut kvalitativ träning var tredje vecka eller något i den stilen.

Sen tvivlar jag inte på att det passar vissa personer utmärkt (speciellt de som precis har börjat träna).

Jag vill hur som helst hitta en metod som gör att jag kan köra ett split-5-schema som erbjuder variation. Tror på principen att utmatta en eller två muskelgrupper åt gången till max.