handdator

Visa fullständig version : Reservbränsle vid träning


Nate
2004-03-07, 18:26
Bars och diverse som är populärt att ha med sig vid längre konditionspass innehåller ju ofta rätt mkt fett. Många som kör ex med jordnötter & russin blandat, eller hemmagjorda bars i knäckstil med grädde och smör i. Vad har fettet för uppgift i det sammanhanget? Är det inte bara kolhydrater man egentligen behöver tillskott av? Jag menar vi har ju fett så det räcker på kroppen? Borde det inte vara "bättre" alt. fullt tillräckligt med endast kolhydratstillskott och möjligtvis lite protein under passet?

bubbe
2004-03-07, 19:02
låter lite udda, om man tränar för att bränna fett, men istället
trycker i sig ännu mer.

lagom snabba kolhydrater under träningspasset i små mängder
och ofta, ger dig mer uttålighet och energi.

Fett är ju annars enkel energi för kroppen, passar bra att äta
när man gör riktigt långa pass typ fjällvandring som sträcker sig
över flera dagar. Det du har sett är kan ju vara just sockret som
dom tränande vill komma åt och då köper man något som även
innehåller fett?

Jag brukar hälla 20 gr socker i en flaska med vatten och börja ta
lite i taget av under sista halvtimmen. ger mig kraft att utföra sista setet riktigt.

nordland
2004-03-07, 19:12
Jag brukar använda Hydra Fuel från twinlab. Den ersätter vätske förlusten bra, Snabba kolhydrater, liten mängd fruktos samt mineraler och salter som går förlorat när man svettas.
Detta kanske blir lite svårt att ha med om man ska ut och springa.

Intersport säljer någon sorts fruktos/maltodextrin sugtabletter från Enervit som kan vara behändiga att ha med ut. Annars kan russin vara bra. Kan dock reta magen lite när man springer.

Nate
2004-03-07, 19:36
så fettet är alltså överflödigt precis som jag trodde? tänkte i sammanhanget intensiv konditionsträning över två timmar...

z_bumbi
2004-03-07, 19:41
Nate; Kroppen kan bara ta upp en viss mängd kolhydrater under träning så de kanske vill fylla på med mer energi, det är ju inget fel att tillföra fett om det höjer energinivån.

För långdistans brukar väl annars en blandning av olika sockerarter samt en liten andel vassleprotein vara lämpligt som sportdryck.

En enkel källa för kolhydrater är ju maltodextrin samt vanligt socker men jag har just nu inte några proportioner i huvudet.

Keirin
2004-03-07, 19:43
Originally posted by Nate
Bars och diverse som är populärt att ha med sig vid längre konditionspass innehåller ju ofta rätt mkt fett. Många som kör ex med jordnötter & russin blandat, eller hemmagjorda bars i knäckstil med grädde och smör i. Vad har fettet för uppgift i det sammanhanget? Är det inte bara kolhydrater man egentligen behöver tillskott av? Jag menar vi har ju fett så det räcker på kroppen? Borde det inte vara "bättre" alt. fullt tillräckligt med endast kolhydratstillskott och möjligtvis lite protein under passet?

Jag passar mig för att äta fett under träningspass eftersom det stannar så länge i matsäcken och saktar ner matsmältningen.

Jag gör mina egna bars för då vet jag vad jag får i mig och kan göra dom så snabba jag vill. För det mesta slinker gula bananer ner. Vid minsta trötthet tar jag en banan. För mig tar det 10- 15 min innan bananen är förvandlad till energi. Jag försöker fylla på så att svackan inte blir så stor. Så fort en hungrig matthet infinner sig så tar jag en banan.

Jag dricker alltid extra vatten till energin eftersom matsmältningen kan stanna av om det inte finns tillräckligt med vättska i magsäcken.

Vid motionslopp har jag sportdryck, banan, bar, sån kolhydrattub för att ta ut sista krafterna i slutet.

Jordnötter, grädde, smör är bannlysta under mina pass. När vi fikar kan jag iofs äta bulle el så men bara när jag sitter still.

Nate:
Vad brukar du äta? och hur länge brukar du vara ute och springa?

Keirin
2004-03-07, 19:49
Jag är rädd för att slita på tänderna av för mycket sportdryck. Sommartid har jag resorb brustabletter från Apoteket i vattnet för att återställa salt/mineralet. (Resorb brukar användas utomlands vid magsjuka).

Nate
2004-03-07, 20:14
Originally posted by Keirin

Vad brukar du äta? och hur länge brukar du vara ute och springa?

Brukar inte springa numera, i såfall bara nångång då och då. Tar för mkt på mina stackars knän. Däremot blir det rätt många långa pass. Brukar klara mig utan problem när passen bara är 1.45 upp mot 1h. Men drar de över den tiden så har jag oftast med med gainomax (20p, 40k, 1.5f), bananer eller om det är skralt på sånt så blir det nödlösningen - sportdryck. Har stars carbo-flex hemma men den är ingen hit... smakar som om man blandat tvättmedel med vatten och dessutom blir man ruskigt törstig av den... funderar på att kanske testa de där energibarsen som du postade i receptforumet.

Nån fler än jag som får småont i magen av att äta under passen?

Garnax
2004-03-07, 20:19
Skulle jag av någon anledning ta slut innan passet är slut
vilket har hänt 1 gång. Blev att gå och köpa dextropur tabletter och knapra i med vatten vänta 10 min och sedan köra klart.

//garnax

z_bumbi
2004-03-07, 20:20
Originally posted by Nate
[BNån fler än jag som får småont i magen av att äta under passen? [/B]

För lite vätska i förhållande till mängden kolhydrater?
Att du blir törstig av att dricka carboflex tyder väl på något sådant, det är ju maltodextrin har jag för mig.

Nate
2004-03-07, 20:25
Originally posted by z_bumbi


För lite vätska i förhållande till mängden kolhydrater?
Att du blir törstig av att dricka carboflex tyder väl på något sådant, det är ju maltodextrin har jag för mig.

Nja, är nog mest smaken. Den blir som skummig i munnen... skitäcklig.

Dricker rätt mkt medan jag fyller på så det borde inte vara det...

z_bumbi
2004-03-07, 20:35
Originally posted by Nate


Nja, är nog mest smaken. Den blir som skummig i munnen... skitäcklig.

Dricker rätt mkt medan jag fyller på så det borde inte vara det...

Jo smaken på den är ju mycket riktigt något som påminner om diskmedel. :D
Testa att kör ett annat märke eller så kör du ren maltodextrin utan smak och tillsätter smaken själv.

Men det är ju inte ovanligt att folk får magbesvär när de dricker/äter något under tiden de tränar.
Det vanligaste problemt brukar vara druvsocker som binder vätska i mag/tarmkanal men även andra typer av kolhydrater i för stor mängd kan ge problem.
Du får prova dig fram och se vad som funkar, jag tror dock att havregryn eller liknande inte är det bästa för kortare lopp under några timmar.

Nate
2004-03-07, 21:12
Originally posted by z_bumbi


Jo smaken på den är ju mycket riktigt något som påminner om diskmedel. :D
Testa att kör ett annat märke eller så kör du ren maltodextrin utan smak och tillsätter smaken själv.

Men det är ju inte ovanligt att folk får magbesvär när de dricker/äter något under tiden de tränar.
Det vanligaste problemt brukar vara druvsocker som binder vätska i mag/tarmkanal men även andra typer av kolhydrater i för stor mängd kan ge problem.
Du får prova dig fram och se vad som funkar, jag tror dock att havregryn eller liknande inte är det bästa för kortare lopp under några timmar.

är maltodextrin mkt sött? Vore bäst med kolhydrater med endast vattensmak :D

Hur många timmar är några timmar?

King Grub
2004-03-07, 21:13
Originally posted by Nate


är maltodextrin mkt sött? Vore bäst med kolhydrater med endast vattensmak :D

Hur många timmar är några timmar?

Maltodextrin är neutralt i smaken.

Spectral
2004-03-07, 21:16
Originally posted by Nate


är maltodextrin mkt sött? Vore bäst med kolhydrater med endast vattensmak :D

Hur många timmar är några timmar?
Maltodextrin smakar inget

EDIT: grub han före :cryout:

z_bumbi
2004-03-07, 21:23
Originally posted by Nate
Hur många timmar är några timmar?

Problemet är ju att havregrynen är i fast form, det brukar vara så att magen inte gillar det riktigt under träning. Kör man ett kortare pass under 3 timmar så finns det ju inget större behov att stoppa i sig så mycket mat att man måste ha något man tuggar heller.

Du får prova och se hur det känns helt enkelt.

Nate
2004-03-07, 22:10
Originally posted by King Grub


Maltodextrin är neutralt i smaken.

Nice, kanske ska prova det istället då. Var hittar man sånt?

Prankie
2004-03-07, 22:11
Hem hos mig. :D

Men de glömde nog nämna tapetklister/sperma konsistens. ;)

Spectral
2004-03-07, 22:21
Originally posted by Nate


Nice, kanske ska prova det istället då. Var hittar man sånt? Humle (http://www.humle.se) har maltodextrin till bra pris

Nate
2004-03-07, 22:21
Originally posted by Prankie
tapetklister/sperma konsistens. ;)

låter mumma! :naughty: :eating:
















:kräksmiley:

z_bumbi
2004-03-07, 22:39
Originally posted by Prankie
Hem hos mig. :D

Men de glömde nog nämna tapetklister/sperma konsistens. ;)

Hur lite vätska använder du, det är ju bara att slänga ner det i en shaker och skaka om så blir märks det ju inte ens att det finns i vattet vad gäller konsistensen.

Prankie
2004-03-08, 07:32
Ops, menar inte konsistens, snarare eftersmak. :) Det smakar lite som glutamin faktist.

skaparn
2004-03-08, 08:56
Pass under tre timmar tycker jag går ganska bra att köra på en stadig grund av pasta/gröt för att sedan endast inta flytande kost, typ druvsocker, blåbärssoppa (klassiker) eller liknande. Är passet längre så brukar jag redan från början förse kropen med lite varierande kost, exempelvis en energibar med ett spektra av kolhydrattyper från långsamma till snabba samt lite protein och fett. Man vill hålla blodsockret på en ganska jämn nivå och för att då inte behöva ta en klunk sportdryck var tionde minut och därmed få dyra tandläkarräkningar så kan det vara en idé, även för pass mindre än tre timmar kanske.

Om inte annat så känns det bra för motivationen att få sig en chokladsmakande bar då och då. Synd bara att de ska vara så grymt dyra...

Vätska, bars och banan är förövrigt det enda jag kan äta utan att magen gnäller, syndar dock ibland eftersom en redig macka är så gott efter nån timme. Det gäller dock cykling, springer jag fixar jag endast vätska, i små doser, jag fattar faktiskt inte hur magarna stoppar för de som kör extremmaraton, skvalpar ju så fruktansvärt när man dricker, även om man försöker ta små klunkar ofta.
Se där! Ännu en orsak att inte varva cyklingen med löpning...

Kul att fler ägnar sig åt långa pass, vare sig det är cykel eller skidor, creds till signaturen nate.

z_bumbi
2004-03-08, 09:53
Originally posted by Prankie
Ops, menar inte konsistens, snarare eftersmak. :) Det smakar lite som glutamin faktist.

Nu vill jag inte ha reda på mer om vad du brukar äta. :D

Nate
2004-03-08, 10:35
Originally posted by skaparn
Kul att fler ägnar sig åt långa pass, vare sig det är cykel eller skidor, creds till signaturen nate.

Inte varje dag man får höra sånt på detta forum :D

Metal_boy_
2004-03-08, 17:28
äh varför krångla till det med alla kostiga medel hit o dit...köp me dig en 33cl vanlig cola som du häller i dig när du känner att det börjar skaka i kroppen..jag brukar norpa lite av min återhämtningsdrink om jag känner att energin börjar ta slut för fort...men det bästa är väl att se till o äta ordentligt innan passet

King Grub
2004-03-08, 17:29
Originally posted by Metal_boy_
äh varför krångla till det med alla kostiga medel hit o dit...köp me dig en 33cl vanlig cola som du häller i dig när du känner att det börjar skaka i kroppen..jag brukar norpa lite av min återhämtningsdrink om jag känner att energin börjar ta slut för fort...men det bästa är väl att se till o äta ordentligt innan passet

Ja, bubblande kolsyra i magen är väl det bästa man kan få i sig mitt under ett distanspass. ;)

Metal_boy_
2004-03-08, 17:30
Originally posted by King Grub


Ja, bubblande kolsyra i magen är väl det bästa man kan få i sig mitt under ett distanspass. ;)

iofs men det härligaste e ju raparna man drar av...bara gå in på toan o raqpa gärnet:hbang:

Metal_boy_
2004-03-08, 17:33
ne men om man inte har problem med att man rapar mycke när man dricker läsk borde det väl inte va nån fara? fast jag tycker iofs att min metod e bättre...att ta lite av återhämtningsdrycken

King Grub
2004-03-08, 17:37
Du har inte tränat kondition i långdistansform, eller hur? Man vill inte ha kolsyra i magen under passen, tro mig. :nono: :D

Metal_boy_
2004-03-08, 17:42
Originally posted by King Grub
Du har inte tränat kondition i långdistansform, eller hur? Man vill inte ha kolsyra i magen under passen, tro mig. :nono: :D

jo jag sprang i skogen för ett par år sedan efter att jag drack cola på mig kändes det typ som att hela magen gulpade upp och ner..och spänd upp i halsen precis som jag ville rapa men det gick inte samtidtgt som jag sprang så jag blev lite spymående :D men det är ju en annan historia hehe...sen finns det ju dom som tar me läsk o sånt och inte tycker det är några problem ...men jag själv är den typen som rapar av en halv klunk läsk...fan nu blev jag sugen på läsk me:cryout: :)

z_bumbi
2004-03-08, 17:53
Jag visste jag hade läst något om det. :D

Effect of different protocols of caffeine intake on metabolism and endurance performance.

Cox GR, Desbrow B, Montgomery PG, Anderson ME, Bruce CR, Macrides TA, Martin DT, Moquin A, Roberts A, Hawley JA, Burke LM.

"Overall, 1) 6 mg/kg caffeine enhanced TT performance independent of timing of intake and 2) replacing sports drink with Coca-Cola during the latter stages of exercise was equally effective in enhancing endurance performance, primarily due to low intake of caffeine (approximately 1.5 mg/kg)."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12183495&dopt=Abstract

Har även läst en om att man kör cola istället för sportdryck och inte märker någon skillnad på glukosnivåerna under cykellopp.

Gunde med flera körde en blanding av kallt kaffe, avslagen cola samt druvsocker under vissa lopp. :D

King Grub
2004-03-08, 18:06
Avslagen cola, ja! :D

Jag känner flera marathonlöpare, och de brukar skippa vattnet de sista kontrollerna och ersätta det med egna flaskor med avslagen cola för att få en socker- och koffeinboost de sista kilometrarna.

skaparn
2004-03-09, 00:01
Originally posted by Nate

Inte varje dag man får höra sånt på detta forum :D
Nej, mycket ortodoxa muskelbyggare här, men dom är människor dom också har jag lärt mig.... bara inte lika uthålliga
Originally posted by King Grub

Du har inte tränat kondition i långdistansform, eller hur? Man vill inte ha kolsyra i magen under passen, tro mig.
Du tog orden ur munnen på mig. Den som säger "det borde väl räcka med bra mat innan" kombinerat med något om att vanlig läsk är finfint under ett pass har nog en annan definition på långpass än vad som är standard.