handdator

Visa fullständig version : Fet jävel som vill gå ner


Basse12
2013-09-19, 16:29
Tjennare! Är redo för att börja ta bort lite kilon tills nästa sommar då jag ska börja söka till GMU. Tränade när jag var yngre men slutade helt sen 4 år sedan. Sitter mycket vid datorn och käkar dåligt. Äter inte så mycket chips och godis på vardagarna men har en väldigt konstig och lat hjärna så min mage vet inte riktigt när jag ska äta typ. Kan ibland inte orka äta när jag är hungrig så slutar att jag skiter i att äta för att jag vill ha något nyttigt. Men det har jag inte hemma så jag tar bara ett par mackor för att magen ska sluta skrika på mat. Har hört att när magen inte får någon mat(när man är hungrig) så börjar den att förbereda sig för fasta typ som gör att den börjar göra fett istället?? Vet inte riktigt men jag blir i alla fall mätt av mackorna men det känns så jävla fel och min familj äter helt ok men jag skulle behöva tips på just mat delen då jag gärna åker och handlar och lägger mat i burkar så jag kan käka hela veckan ur dom.

Väger 100kg
Längd : 187cm
ålder : 18år

Träningsdelen. Detta är det stora problemet. Har gymmat lite fram och tillbaka igenom åren men aldrig riktigt fastnat för det då jag alltid kör för hårt. Har alltid träningsvärk 5 dagar efter min gympass och tappar lusten på noll tid. Har börjat jogga nu igen dock och det går åt helvete. Får hjärtklappningar efter ett 2 kilometers varv i terräng . Har aldrig haft problem med jogging innan så detta är verkligen skämmigt men det är dags att göra något åt det nu. Har sett många som kommenterar vissa träningspassa folk kör och säger att saker är helt onördigt men 2 kilometer måste la vara något med tanke på att jag inte rör en fena annars.*gah!* Som sagt jag tränar gärna men fan inte i gym.

Har även varit ute och gått halv mils promenader innan för att inte behöva anstränga mig så intensivt för att förlora kalorierna men det tar alldeles för lång tid. Får även huvudverk av alla maträtter och hur mycket kalorier allt innehåller, finns det ingen som kan dela med sig på en lista med all mat ni äter under en dag?? Har självklart sätt mångas matschema under dagen men letar efter någon som kan ge ett för mig som ni tror hade varit bra?? Hade varit guld värt. Jag vet att texten jag skriver är lite efterbliven men jag skriver bara ner allt om mig själv så jag kan se vad som behövs göras. Har även ett Cola Light beroende och undrar bara om det är ok att dricka det under viktnergång??

Ska även lägga in en bild på mig själv snart men jag har runt ca 28% kroppsfett eller kanske mer jag vet inte.

Tack för att ni läst igenom denna röriga text och hoppas ni kanske kan hjälpa mig och ge tips. Tack :)

jontexer
2013-09-19, 17:11
ät mindre, rör på dig mer. Det är det du behöver veta för att gå ner i vikt. Du kan dock med fördel läsa tråden "deff - en guide" där finns all information du någongsin kan tänkas behöva när det kommer till deff och viktminskning.

Att jogga 2 kilometer är absolut inte bortkastat, fortsätt så så kommer du snart kunna jogga mycket längre än så :)

Basse12
2013-09-19, 17:14
Bilderna!

http://tinypic.com/view.php?pic=2vja83m&s=5

http://i42.tinypic.com/2eb5ttw.jpg

http://tinypic.com/r/260vl90/5

http://tinypic.com/r/2egfvpl/5

jimmiem
2013-09-19, 18:05
ser ut ungefär som dig, också bestämt mig för att börja träna och såg det här träningsprogrammet (The Couch-to-5K) http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Var ut och körde första rundan för två dagar sen så ska ut typ nu igen.
Tar en halvtimme som inte är mycket av ens tid, har som sagt bara kört ett pass men var riktigt skönt inte så man spydde efter men det kändes att man tränat! :)

perrej
2013-09-19, 18:51
har läst dina trådar nu och jag säger bara, RYCK UPP DIG!
har du inte viljan att göra någonting åt det så är det så, då kommer du aldrig lyckas.

Jag läste din första tråd, om dina "vänner" som skojade om dina försök till att gå ned i vikt och jag kan bara säga dig att det bästa som finns är att motbevisa folk som inte tror på en.
Känslan att kunna känna stolthet över att man gjort någonting bra med sig själv, den tanken använder jag mig utav när det känns tungt och motivationen sjunker, och det funkar.

Det första du bör göra är att sätta dig ned och fundera på om du verkligen har viljan till att göra en förändring. Om jag vore i din sits så skulle jag kombinera både styrketräning och kondition.
Kör t.ex gym mån,ons,fre och så klämmer du in 2 konditionspass i veckan. Det är hårt i början men när du börjar se resultat kommer nog motivationen fram igen.
Kör relativt lätt på gymmet, få in tekniken innan du slänger på med massa vikter.

Samma gäller konditionsträningen, börja med lätt jogging och ha ett lugnt tempo, träningsvärken visar på att du gjort någonting rätt ;)

Lycka till!

mattilainen
2013-09-19, 20:20
gå ni på valfri hemsida (exempelvis shapeupclub.com) och skriv i det du äter för att få en förståelse och inblick i vad du stoppar i dig. Du inser ganska snabbt vad som innehåller mycket gentemot vad det ger i mättnadskänsla och hur länge du håller dig på det. Sen så inser du att du inte går ner för någon annan än dig själv. Dina kompisar trycker ner dig om jag förstår det hela rätt? Går du ner för dom eller för dig själv? Kom inte med undanflykter som "huvudvärk" av alla siffror. Det är ingen som kommer göra det åt dig. Tänk inte så långsiktigt, det tar tid att gå ner men tänk dig delmål för att hålla uppe humöret och orken.

Tänk så här. Om tio veckor kan du gått ner tio kilo, utan speciellt stora förändringar. Du kan välja en lugnare väg och gå ner 5 kg på tio veckor. Hur vill du själv göra? Räkna ut hur mycket du behöver få i dig för att ligga stabilt i vikt och sedan drar du bort så mycket du känner du har lust/kan. Delmål kan vara "om tre veckor ska jag gått ner två kilo" och sen försöker du hålla på så tills du är nöjd. Det går att gå ner i vikt, många har gjort det och det är alltid en resa som du lär dig på, även om du inte går ner som du hoppats.

Har själv gått ner från 118 kg till det jag ligger på idag, ca 87 kg) och det ända jag gjorde var mer eller mindre att se över kosten. Träna gjorde jag men det gjorde jag även innan.

Halvar
2013-09-19, 21:14
gå ni på valfri hemsida (exempelvis shapeupclub.com) och skriv i det du äter för att få en förståelse och inblick i vad du stoppar i dig. Du inser ganska snabbt vad som innehåller mycket gentemot vad det ger i mättnadskänsla och hur länge du håller dig på det. Sen så inser du att du inte går ner för någon annan än dig själv. Dina kompisar trycker ner dig om jag förstår det hela rätt? Går du ner för dom eller för dig själv? Kom inte med undanflykter som "huvudvärk" av alla siffror. Det är ingen som kommer göra det åt dig. Tänk inte så långsiktigt, det tar tid att gå ner men tänk dig delmål för att hålla uppe humöret och orken.

Tänk så här. Om tio veckor kan du gått ner tio kilo, utan speciellt stora förändringar. Du kan välja en lugnare väg och gå ner 5 kg på tio veckor. Hur vill du själv göra? Räkna ut hur mycket du behöver få i dig för att ligga stabilt i vikt och sedan drar du bort så mycket du känner du har lust/kan. Delmål kan vara "om tre veckor ska jag gått ner två kilo" och sen försöker du hålla på så tills du är nöjd. Det går att gå ner i vikt, många har gjort det och det är alltid en resa som du lär dig på, även om du inte går ner som du hoppats.

Har själv gått ner från 118 kg till det jag ligger på idag, ca 87 kg) och det ända jag gjorde var mer eller mindre att se över kosten. Träna gjorde jag men det gjorde jag även innan.


+1 Bra råd.Snällt av dej att beskriva så pass ingående!