handdator

Visa fullständig version : Någon byggnisse här?


Snubben
2013-09-18, 18:00
Tjena

Jag har hyrt in några nissar som renoverar för fullt i min lägenhet och nu när de plockad bort den gamla trägarderoben samt väggen så ser jag något jag aldrig har sett direkt under mitt golv så är det 2 dm med sand/grus, sen kommer själva bottenplattan. Jag har aldrig varit med om det vid tidigare renoveringar men är detta något som är vanligt förekommande vid lägenheter/hus som är byggda på 40-50-talet?

Golvet är tjock som tusan och lagt rakt på detta..?

Jockefoten
2013-09-18, 18:02
Vore det inte enklare om du frågar byggnissarna du hyrt in?

agazza
2013-09-18, 18:06
Tjena

Jag har hyrt in några nissar som renoverar för fullt i min lägenhet och nu när de plockad bort den gamla trägarderoben samt väggen så ser jag något jag aldrig har sett direkt under mitt golv så är det 2 dm med sand/grus, sen kommer själva bottenplattan. Jag har aldrig varit med om det vid tidigare renoveringar men är detta något som är vanligt förekommande vid lägenheter/hus som är byggda på 40-50-talet?

Golvet är tjock som tusan och lagt rakt på detta..?

Kallas flytande golv och många hifi entusiaster betalar mycket för att lägga ett sånt golv. Ljudabsorberande, skönare att gå på då man får ont i fötterna ifall trägolv läggs direkt på betongplatta. Plus lätt isolerande. Inget du bör ta bort enligt mig.

Det är även ett sätt att få golvet rakt och jämnt utan att lägga flytbetong

Snubben
2013-09-18, 18:06
Vore det inte enklare om du frågar byggnissarna du hyrt in?

Det hade jag givetvis, om jag inte kom hem vid alldeles nyss och de gick för dagen vid 1700...

Snubben
2013-09-18, 18:07
Kallas flytande golv och många hifi entusiaster betalar mycket för att lägga ett sånt golv. Ljudabsorberande, skönare att gå på då man får ont i fötterna ifall trägolv läggs direkt på betongplatta. Plus lätt isolerande. Inget du bör ta bort enligt mig

Tack för din input, följfråga; Om jag vill byta ut golvet, bör jag tänka på något särskilt?

agazza
2013-09-18, 18:16
Tack för din input, följfråga; Om jag vill byta ut golvet, bör jag tänka på något särskilt?

Ingen aning tyvärr, är inte byggnisse, vet bara dessa detaljer om sand under golvet i lägenheter :)

Snubben
2013-09-18, 18:21
Funderar på bara införskaffa någon typ av starka träskiva, plywood eller vad som och lägga golvet på det, för enkelhetens skull. Eller nytt parkett, men det är dyrt.. Men men, det löser sig :)

R Scarpa27
2013-09-18, 18:38
la nytt golv i hela lghtn i vintras.
sen ett tips lägg lummpapp under golvet och inte foam.

Snubben
2013-09-18, 20:50
åhåhåhå det är reglat under golvet, fyllt med sand mellan. Nu är det juh superenkelt.. Puh, vad skönt!

Alfers
2013-09-18, 21:05
Ja, det är vanligt i äldre hus. Man brukade bara sopa ner allt byggdamm och sågspån i golven, dämpar, isolerar och man slipper köra iväg det. Sen toppade man med lite extra sågspån om det behövdes.

Snubben
2013-09-18, 22:09
Ja, det är vanligt i äldre hus. Man brukade bara sopa ner allt byggdamm och sågspån i golven, dämpar, isolerar och man slipper köra iväg det. Sen toppade man med lite extra sågspån om det behövdes.

Det stämmer, hittade just en rostig konservburk.. spännande.. :)