handdator

Visa fullständig version : Tappade samsung s4 i vatten - vad göra?


Klicken
2013-09-18, 15:55
Så jag lyckades såklart tappa min mobil i toalettstolen. Jag tog upp den på 2 sekunder och då fungerade den, dum som jag var så visste jag inte att batteriet måste ut fort. Jag tog ut batteriet efter ca 30-60 sekunder och torkade allt med en handduk. Just nu låter jag allt lufttorka.

Vad ska jag göra? Låta det lufttorka i några dygn? Hur fungerar det med försäkringar? Vart ska jag ringa? Aldrig haft problem med sånt här förut.
Tacksam för all hjälp.

Arf Pingvin
2013-09-18, 16:01
Jag läste nånstan att man kan lägga elektronik i en påse med ris över natten, riset drar åt sig fukten. ymmv

MrLomax
2013-09-18, 16:01
Lägg den i mikron! *rolleyes*


Nä, allvarligt. Hmmm ris suger åt sig fukt va? Lägg den i ris och låt torka? Hoppas på det bästa.
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/893221-radda-din-trasiga-mobiltelefon/

Fejkedit. Ris tycks vara ett bra tips.

Klicken
2013-09-18, 16:11
Jo det verkar som ris är populärt efter en stunds googlande, jag ringde Elgiganten support och dom sa att jag skulle se om min hemförsäkring täckte det. Men om dom hittar spår på vattenskada så blir det för dyrt och då lagar dom inte den, om jag förstod rätt.. Är det ens lönt att ringa försäkringsbolaget då? Det behövs inte precis bevis att det finns vatten i mobilen då den har varit i toaletten.

Ponde
2013-09-18, 16:17
Jo det verkar som ris är populärt efter en stunds googlande, jag ringde Elgiganten support och dom sa att jag skulle se om min hemförsäkring täckte det. Men om dom hittar spår på vattenskada så blir det för dyrt och då lagar dom inte den, om jag förstod rätt.. Är det ens lönt att ringa försäkringsbolaget då? Det behövs inte precis bevis att det finns vatten i mobilen då den har varit i toaletten.
Vadå bevis, låt vattnet torka bort? Du sa väl inte åt supporten att du hade tappat den i vatten? :smash:

WHITEFOLKS
2013-09-18, 16:21
Ta isär den så mkt som möjligt, torka med tröd så mkt du kan, låt ligga och torka ett par dagar i ris eller liknande.

Be.

Prova att sätta igång den.

wessmen
2013-09-18, 16:22
Vadå bevis, låt vattnet torka bort? Du sa väl inte åt supporten att du hade tappat den i vatten? :smash:

Haha, alla telefoner har en indikator, du kan inte lura supporten.

Iphone har bl.a. en indikator i hörlursjacket om den är fuktskadad. Jag garanterar att Samsung också har en.

Bamse79
2013-09-18, 16:24
Vadå bevis, låt vattnet torka bort? Du sa väl inte åt supporten att du hade tappat den i vatten? :smash:

Lämnar man in den så kollar dom under batteriet det första dom gör. Finns ett märke där som ändrar färg om det är fuktskada...går inte fuska med det tyvärr. Ändrar inte tillbaka i färg då telefonen är torr...
Bästa är väl att ta det på hemförsäkringen skulle jag tro. Behöver nog inte skicka in den. Bara kvittot.... Behövde inte jag iaf då jag sabba en tele.
Du skulle haft s4 active ;)

Menigar
2013-09-18, 16:25
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/893221-radda-din-trasiga-mobiltelefon/

bra guide.

Klicken
2013-09-18, 16:27
Vadå bevis, låt vattnet torka bort? Du sa väl inte åt supporten att du hade tappat den i vatten? :smash:

Klart jag sa, jag är ingen liten gniden tönt som försöker lura allt och alla på pengar. Kan jag få ny mobil på försäkring är det såklart en bonus, annars får jag leva med min klantighet och köpa en ny. Dessutom var det Elgiganten kundsupport och alltså inte försäkringsbolaget. Men jag hade inte tänkt att försöka lura mitt försäkringsbolag om det är det du trodde. Tack för dina fina ord.

henrikl
2013-09-18, 16:50
Klart jag sa, jag är ingen liten gniden tönt som försöker lura allt och alla på pengar. Kan jag få ny mobil på försäkring är det såklart en bonus, annars får jag leva med min klantighet och köpa en ny. Dessutom var det Elgiganten kundsupport och alltså inte försäkringsbolaget. Men jag hade inte tänkt att försöka lura mitt försäkringsbolag om det är det du trodde. Tack för dina fina ord.

Vadå lura försäkringsbolaget? Det är för sådana här tillfällen försäkringen är till för. Du kommer dock få betala en självrisk, och den ligger oftast på 1500kr om du har drulle.

Fredszky
2013-09-18, 17:27
In i ugnen på 50-70 grader i en halv dag.

Gpajpen
2013-09-18, 17:36
Klart jag sa, jag är ingen liten gniden tönt som försöker lura allt och alla på pengar. Kan jag få ny mobil på försäkring är det såklart en bonus, annars får jag leva med min klantighet och köpa en ny. Dessutom var det Elgiganten kundsupport och alltså inte försäkringsbolaget. Men jag hade inte tänkt att försöka lura mitt försäkringsbolag om det är det du trodde. Tack för dina fina ord.

Bra!

Andy.da.wohoo
2013-09-18, 18:32
Köp en vattentät Sony istället :)

Inge Enveten
2013-09-18, 18:35
Om du har en drulleförsäkring så kan du ringa bolaget du har hemförsäkring hos.

tp_88
2013-09-18, 18:42
Som sagt. Nu är det väl så dags men slit alltid ut batteriet direkt, torka av, och lägg sedan i en påse ris. (Ugnen på låg värme känns som att det kan funka också, men jag vet inte)

Sätt inte på den igen förrän du tror att den med marginal har torkat fullständigt.

anton2000
2013-09-18, 20:23
Vadå? Har den inget SIM-kort?

manekin
2013-09-18, 21:25
Jo det verkar som ris är populärt efter en stunds googlande, jag ringde Elgiganten support och dom sa att jag skulle se om min hemförsäkring täckte det. Men om dom hittar spår på vattenskada så blir det för dyrt och då lagar dom inte den, om jag förstod rätt.. Är det ens lönt att ringa försäkringsbolaget då? Det behövs inte precis bevis att det finns vatten i mobilen då den har varit i toaletten.

Har du drulle på hemförsäkringen täcker den detta...jag gjorde samma sak, kostade 1500:-

Olegh
2013-09-18, 21:32
Vadå? Har den inget SIM-kort?

gahaha :D Så lååågt

drakfelt
2013-09-18, 21:37
Lägg telefonen i ris. Riset kommer att attrahera asiater som reparerar din telefon.

hahavaffan
2013-09-18, 21:45
Lägg telefonen i ris. Riset kommer att attrahera asiater som reparerar din telefon.Jag lol:ade ta mig fan.

Sniggel
2013-09-18, 22:15
Vad händer om man tappar den i toastolen, plockar upp den snabbt och tar ut batteriet, indikatorn för fuktskada ändrar färg, man lägger mobilen på tork i ris och startar den nästa dag. Allt fungerar fint i 4 månader tills den av någon anledning ej går att starta. Man kontaktar företaget man har försäkring hos och berättar att den bara slutat fungera och lämnar in den. Sen blir man anklagad för försäkringsbedrägeri. Eller nåt... :d

Klicken
2013-09-20, 15:07
En liten update ifall det är fler med liknande problem

Jag ringde försäkringsbolaget och sa att jag hade tappat min mobil i toan. Fick ett mail senare där jag fick betala 1500kr självrisk och fick välja att få en ny samsung s4. Så det löste sig till slut =).

Det jag dock undrar över, tror ni sim-kortet klarade sig? Jag har ingen annan mobil att testa i, och kan min nya mobil ta skada av om jag testar sim-kortet som föll ner i vattnet? Man blir lite extra nojjig nu hehe.

Tack för alla hjälp.

Klicken
2013-09-20, 15:47
Nvm, beställde nytt sim-kort.

*Flash*
2013-09-20, 15:59
Jag råkade halvt dränka min mobil när jag hade den i jackfickan under en långpromenad när det spöregnade, torkade av den utanpå bara och tänkte inte mer på det..
Ett dygn senare så sprakade mobilen och lät väldigt skumt när jag pratade i den så efter samtalet stängde jag av den..oh well där kan man snacka om vatten runt hela batteriet simkortet osv
Torkade av den så gott det gick, sedan fick den ligga och lufttorka i ett dygn.
Mobilen lever än kan tilläggas trots att den blivit dränkt, tappad i golvet några hundra gånger, provtuggad på utav vovven..min lilla mobil fyller 3 år snart btw:hbang:

Frantic
2013-09-20, 16:03
Mobilen lever än kan tilläggas trots att den blivit dränkt, tappad i golvet några hundra gånger, provtuggad på utav vovven..min lilla mobil fyller 3 år snart btw:hbang:

Och min mobil, som snart är två år gammal, håller på att balla ur totalt trots att den knappt blivit tappad öht *slap*