handdator

Visa fullständig version : Kreatin vid lätt vätsketömning, vad händer?


phoenix91
2013-09-18, 15:55
Funderat på en sak angående kreatin, och hoppas någon kan bringa klarhet i ämnet.

Det är någorlunda allmänt kännt att kreatintillskott för de flesta innebär något till några kilo extra vikt, mestadels på grund av den extra vätskan som binds.

Det jag funderar på är vad som sker om man trycker i sig kreatin (med uppladdningsfas osv.) och sedan gör en lättare vätsketömning, låt säga att den innebär stora mängder vatten i två dagar, där den andra dagen är med extremt lite mineraler och annat vätskebindande, för att på den tredje slopa vattnet i stort sett helt.

Kommer de extra kilona vätska som lagrats tackvare kreatinet kunna tömmas, eller håller kreatinet "fast" det i kroppen så länge själva kreatinet rensats ut (vilket tar ett antal dagar)?

Att jag frågar är för att jag om några veckor skall delta i en tävling innehållande chins,dips,bänk,böj,bicepscurl, där vikterna grundas på kv. Rent spontant gissar jag att kreatin skulle vara fördelaktigt, bortsett från den extra vikten.

Det optimala hade varit om kreatinet finns kvar men släpper vattnet, sen efter invägning hinner lagrena fyllas på någorlunda, och ge den vanliga effekten av kreatin.

Så, vad händer vid vätsketömning? Diskutera gärna och bringa reda i frågan =)

Sverker
2013-09-18, 17:13
Jag skulle inte ändra någonting alls. Kör som du gör nu. Din kropp är antagligen redan mättad med kreatin. Att ladda med extra kreatin de sista dagarna kan kanske sänka din mage eller störa din vätskebalans och torka ut dig. Effekten blir att du presterar sämre.


Annars får du fråga kroppsbyggare som gör en kreatinladdning några veckor innan och överladda kroppen någon vecka. Följt av 7 - 10 dagar utan kreatin för att blir av med kreatinin som kräver vatten för att utsöndras.

phoenix91
2013-09-18, 17:37
Jag skulle inte ändra någonting alls. Kör som du gör nu. Din kropp är antagligen redan mättad med kreatin. Att ladda med extra kreatin de sista dagarna kan kanske sänka din mage eller störa din vätskebalans och torka ut dig. Effekten blir att du presterar sämre.


Annars får du fråga kroppsbyggare som gör en kreatinladdning några veckor innan och överladda kroppen någon vecka. Följt av 7 - 10 dagar utan kreatin för att blir av med kreatinin som kräver vatten för att utsöndras.

Först, tack för svar!

Jag kanske var otydlig, eller snarare glömde nämna att jag nu sedan några veckor tagit extra kreatin. Så frågan är mer ifall jag borde sluta ta kreatin en dryg vecka innan för att få ut det, för att kunna tappa den vätska kreatinet höll, eller om jag kan ta kreatin till tätt in på, och att kreatinet på något vis stannar men vätskan det höll släpps ifrån.

Kan passa på att fråga om tiden att urladda kreatinet, är det som du skrev 7-10 dagar, eller är det helt individuelt?