handdator

Visa fullständig version : Bygga massa trotts slarvig kosthållning?


Tunroth
2013-09-18, 15:18
Har en sambo som har hög energiförbränning, och bör ligga runt 3000 (vilodagar) & 3500(träningsdagar) kcal om dan för att ligga stabilt. Han väger runt 94-95, men vill upp och nosa på hundringen.
Kruxet är att han gärna glömmer bort att äta tillräckligt, hoppar över mål och tar ett redigt lass med mat på kvällarna.
En bekväm herre som tycker att det är smidigt att ta fram en skål, i med flingor & på med mjölk på mornarna. Att slänga i havregryn, protein, mjölk, kvarg mm i en shake & mixa är bara "jobbigt".:smash:

En bra matdag är:
06.00 100 gr flingor, 4 dl mjölk, ev en dubbelmacka
9.00 en dubbelmacka ev en banan
12.00 husmanskost, extra protein.
15.00 250 gr kvarg
18.00 husmanskost extra protein
21.00 dubbelmacka & shake/mjölk


En träningsdag:
Samma som ovan fast bcaa + kreatin vid 18 tiden, inget 18 mål, middag vid 21.

En dålig dag

06.00 100 gr flingor, 4 dl mjölk
09.00 dubbelmacka
12.00 Husmanskost extra protein
18.00/21 middag husmanskost extra protein. rejält lass.

(middagen är hans största intag, engång mätte vi 180 gr okoktpasta, 400gr köttfärssås - ca 12-1300 - men då fick han kämpa)

Ibland äter han utfyllnad iform av öl/godis/mackor mm.

Å nej inga grönsaker, är inte "gott" & tar förmycket plats i magen. *screwy*

Min undran är om han har hyfsad koll på protein intaget, bygger han fortfarande massa & styrka när kosthållningen har sina svackor och näringsbrister?

Tips på enkla, snabba "on-the-way" mat som inte behöver micro, kladdar eller kostar skjortan? (å som man gärna kan äta i bilen) :)

Diomedea exulans
2013-09-18, 15:24
Min undran är om han har hyfsad koll på protein intaget, bygger han fortfarande massa & styrka när kosthållningen har sina svackor och näringsbrister?

Sålänge han även får i sig tillräckligt med kalorier, ja. Men jag tycket inte den "dåliga" dagen i ditt exempel ser så dålig ut. Med husmanskost två gånger om dagen kan man få i sig väldigt mycket näringsämnen.

Tunroth
2013-09-18, 15:34
Sålänge han även får i sig tillräckligt med kalorier, ja. Men jag tycket inte den "dåliga" dagen i ditt exempel ser så dålig ut. Med husmanskost två gånger om dagen kan man få i sig väldigt mycket näringsämnen.

Jo det förstår jag, men har åker direkt till träningen efter jobbet och tränar på tom mage från kl 12 tills han kommer hem vid 21. där emellan går han miste om både viktiga kalorier och proteiner.

Har försökt få honom att "ta det här gör si och så", men "glömms bort" / är jobbigt. Där går han ju även miste om sin vikt uppgång.

Zorban
2013-09-18, 15:37
På vilket sätt är det slarvigt? Han äter två mål husmanskost per dag, dricker mjölk och utöver det kvarg och en shake? Han äter mat efter träningen, men inte före? Sålänge han inte går ner i vikt är det väl ingen fara alls.

tjing
2013-09-18, 15:40
Han verkar ha rätt dålig koll på kost för att vara så tung. Eller är han fet?

I övrigt håller jag med ovanstående; det är inte nödvändigtvis ett problem att äta sådär. Men att väga 95 kg och behöva kämpa i sig 180 g pasta och 400 gram köttfärssås är alarmerande.

z_bumbi
2013-09-18, 15:51
Jag skulle börja med att byta ur aminosyrorna vid träningen mot gainer, välj en med låg andel protein (typ 15%). Börja sippa i början på passet och fortsätt under hela passet, för att få plats i shakern så börja med den ganska koncentrerad och fyll sedan på med mer vatten så att det mer blir en sportdryck.
800 kcal utan att anstränga sig och man täcker det viktigaste vad gäller återhämtning utan att bli särskilt mätt.
Ät sedan mat vid hemkomsten.

Om det behövs mer så på icke träningsdagar kan en enkel milkeshake istället för protein och mjölk ge en del kalorier, släng helt enkelt ner mjölk, en aning protein för smak och glass i en mixer.

Personligen så skulle jag också byta ut kvargen vid 15 och äta mackor då och det beror delvis på att kvarg är så äckligt men också att det mättar onödigt mycket.

ulf123
2013-09-18, 15:54
Undvik kvarg, havregryn, kokt potatis och annan "fitnessmat". Jag är ungefär samma storlek som herren i fråga och eftersom jag räknar kalorier ganska noggrannt under min nuvarande bulk (3400kcal/dag) har jag dragit slutsatsen att det är ENORM skillnad på hur mätt man blir av olika saker. Det är väl framför allt kolhydratkällorna man varierar och minst mättande är utan tvekan vitt bröd. Kokt potatis med skal på är fruktansvärt mättande. Ris och pasta landar mitt emellan.

Min undran är om han har hyfsad koll på protein intaget, bygger han fortfarande massa & styrka när kosthållningen har sina svackor och näringsbrister?

Proteinintaget är ganska så ointressant om man väger över 90 kg och försöker gå upp till 100. Vanlig mat kommer troligtvis att ge tillräckligt mycket protein. Det är dock problematiskt att inte räkna kalorier om man behöver äta så mycket eftersom det är mycket lätt att det slår fel om man bara går på känsla.

Ett annat tips är att försöka trycka i sig en rejäl frukost med lättsmälta kalorier. Typ bröd med nutella eller något. Mycket lätt att äta 1,000+ kcal med den typen av livsmedel.

PS.
För övrigt håller jag med om att kvarg är äckligt.

Tunroth
2013-09-18, 15:57
Nej han är inte fet.

Min fundering var mest att allt det "smidiga" klassas ju som "onyttigt/ohälsosamt" i dagens samhälle.
Och går man till de flesta kostupplägg så är mackor, flingor, godis mm helt uteslutande. Och det består ju ca 1/3 av hans dagsintag på.
Hans mål är inte att vara bodybuilder, utan att vara stark och vältränad.
Han tävlar i styrkelyft och vill bli stark i klass 105.

Kan han äta som han gör, bilda massa och bli stark. Eller lägger han på sig mest fett?

z_bumbi
2013-09-18, 16:00
Och går man till de flesta kostupplägg så är mackor, flingor, godis mm helt uteslutande.

Inte de upplägg som är vettiga och framför allt inte för idrottare med högt energiintag.

"Kolhydrat bör huvudsakligen tillföras via livsmedel, som även bidrar med övriga
näringsämnen. Basen i kosten kan därför utgöras av t.ex.:
• Bröd
• Gröt, müsli, cornflakes etc.
• Pasta, ris, potatis
• Frukt (bananer, russin, etc.)
• Grönsaker, rotfrukter och baljväxter
9"

Kostpolicy+SOK+2009.pdf

ulf123
2013-09-18, 16:06
Min fundering var mest att allt det "smidiga" klassas ju som "onyttigt/ohälsosamt" i dagens samhälle.

Hälsa är till största del en fråga om hur fet man är, inte vilka livsmedel man ätit för att bli fet.

Kan han äta som han gör, bilda massa och bli stark. Eller lägger han på sig mest fett?


Det beror på en rad faktorer som hur mycket muskelmassa han redan har och hur mycket han äter. Vid en kraftig överätning kommer det mesta av den nya massan vara fett. En måttlig (0.25-0.5 kg/vecka) och linjär viktuppgång resulterar i mindre fett och mer muskler. Det finns också en individuell variation i hur bra förhållande en individ har mellan fett:muskler vid en viktuppgång.

Tunroth
2013-09-18, 16:18
Tack för hjälpen!
Gainern finns nu att hämta på konsum, så en å annan shakes blir det väl nu! =)

Tips på smidig mat på vägen?

Lance Uppercut
2013-09-18, 16:26
Tack för hjälpen!
Gainern finns nu att hämta på konsum, så en å annan shakes blir det väl nu! =)

Tips på smidig mat på vägen?

Baka egna proteinbars.

Tobbey
2013-09-18, 18:16
Din "dåliga" dag är typ min "bra dag", allvarligt.

R Scarpa27
2013-09-18, 18:30
Din "dåliga" dag är typ min "bra dag", allvarligt.


samma här.

tjing
2013-09-18, 18:35
Men alltså, tycker han att grönsaker är äckligt, eller bara inte "gott"?

Alltidxx
2013-09-18, 22:25
Tack för hjälpen!
Gainern finns nu att hämta på konsum, så en å annan shakes blir det väl nu! =)

Tips på smidig mat på vägen?

Bars, inte billigt dock. Bananer brukar ju alla gilla. Proteinpannkakor (blanda i proteinpulver i smeten helt enkelt).