handdator

Visa fullständig version : Armveck som är keff


Bryggan
2013-09-18, 07:31
"Innan semestern så hade jag lite känningar i armvecken som helt klart beror på att jag aldrig kör biceps och värmer upp för dåligt. Dålig teknik i chins med för stort inslag av biceps....allt sammantaget gjorde mig lite öm där.
Semestern infann sig och träning blev bara sporadisk men shit vad jag fick ont i armarna då! Smärtan i armvecken tilltog för att gå över i de värsta tennisarmbågar ni kan tänka er! Under semestern vandrade jag i princip bara mellan kylskåpet efter en ny öl och solstolen. Efter semestern så kan jag inte trycka ihop min handstärkande gummiring jag har liggande på kontoret längre, det smärtar in i helvete om jag skakar hand med någon tex.
När jag sedan drog igång träningen igen men nu med mer uppvärmning så försvann smärtan till stor del i vänster arm men ökade i höger arm!!??
Vad ska jag göra?? Kan knappt inte köra sidolyft längre för det gör så ont och jag ser ut som en skadeskjuten kråka i spegeln, jag orkar inte lyfta på höger sida pga smärtan i höger arm. Just sidolyft är svår att ersätta med alternativ."
Gammal txt ovan

Nu har jag kommit igång ordentligt och efter tips från en duktig person på brädan curlar jag mina biceps lätt och ofta. Jag kör också underarmarna "emot" hur smärtan kommer, dvs gör det ont att vinkla handleden uppåt så gör jag det med vikt.
Smärtorna har minskat och jag kan bära proteinburkar genom att hålla i locket och ta folk i handen. Biceps känns bara liiite när jag kommer till övre läget i curlen osv...up and up.

Det som är nu är att jag känner mig lite "stum" i underarmarna, bedövad liksom. Är detta ett tecken på att jag blir bättre eller håller jag på att paja mig ordentligt?

Är vänsterhänt btw.

Bryggan
2013-09-23, 12:35
Tennisarmbågen och bicepsfäste bättre som sagt. Senaste dagarna har inflammationen spridit sig ut i mjukdelarna i handen. Motsatta sidan från tummen på höger hands handflata gör ont, smärtan blir värre när jag trycker in tummen (trycker på insidan mot lillfingerbenet i handflatan), jag känner hur smärtan strålar upp i underarmen. Viss smärta har gått upp i höger triceps också.

Kan jag köra Voltaren och köra på eftersom Voltaren hjälper?

Efter en veckas ofrivilligt träningsuppehåll så har smärtorna ökat igen.

TheOne1994
2013-09-24, 12:22
voltaren tabletter hjälpte mig. Magnesium på kvällen för muskel avslappning. Tja du får testa och se. Jag gick på två "kurer" voltaren direkt efter varandra.

Bryggan
2013-09-24, 13:28
Ska köra det TheOne1994. Allt känns mycket bättre psykiskt när smärtorna släpper dessutom, den här molvärken knäcker mig också.
Provar två kurer strikt. Nu blir det att jag tar en tablett då och då, eftersom jag glömmer bort det när smärtan inte är där.

Tack mannen

Bryggan
2014-01-05, 19:09
Senaste nytt: Bicepsfästesinflammationen som sedan gick över i tennisarmbåge och sedan till golfarmbåge har nu vandrat vidare och sitter nu djupt på baksida armbåge, sidan närmast bålen liksom. Nu är jag orolig för att smärtorna kommer att påverka min triceps-träning, dvs armuträtningar om dessa smärtor blir värre.

Jag kan bara se det som att smärtan sitter i närheten av medial intermuscular septum eller ulna-nerven.

Vad är det för skit jag fått! Virus?

Bryggan
2014-01-05, 19:12
http://i1366.photobucket.com/albums/r776/Bryggan1/Ont_zpsa0ce364d.jpg

Tolkia
2014-01-05, 19:19
Om det gör ont där pilen pekar i bilden ser det ut som om det fortfarande är din golfarmbåge, d.v.s. att det är senfästet/slemsäcken på inre epikondylen som gör ont. (Armbågens baksida är typ det som går mot bordsytan när du sätter armbågen på bordet.)

Hur har du hanterat armbågsproblemen? Om du har haft problem från typ alla senfästen kring armbågen det senaste halvåret är det ju något som inte är bra.

Bryggan
2014-01-06, 03:53
Tack för svar.

Nä det är verkligen något konstigt här. Jag fattar inte varför smärtorna "vandrar runt" som de gör.

Kör jag in tummen strax ovanför armbågens baksida (den sida som träffar bordet) så hittar jag exakt den punkt där smärtan tycks sitta just nu. Golfarmbågens smärtepicentrum satt i underarmens "insida" eller hur man ska uttrycka det. Tennisarmbågens smärtor kom (fasen va svårt det var med sidolyft under den tiden) från ovansidan underarmen. Bicepsfästets smärtor var mer lokaliserade till överarmen, djupt liggande i armvecket. Smärtorna har känts hela vägen ut i handen men nu hela vägen upp i skulderområdet. Fattar ingenting.

Jag vet inte vad jag ska göra så jag tränar på som vanligt även att jag är uppenbart försvagad vid vissa övningar. Lika spännande varannan månad ungefär för att se var det kommer att göra ont i två månader framåt ungefär.

Greppet är fortsättningsvis superstarkt (tack gode gud).

Rabiat
2014-01-06, 10:07
Jag har haft bursit två gånger. Första gången räckte det med Linnex och total vila, andra gången fick jag en kortisoninjektion i armbågen.

Bryggan
2014-02-04, 14:56
Nära och bra men är de något att ha?
http://www.accessrehab.se

Bryggan
2014-02-24, 00:44
Glömde berätta att det inte är slemsäcken.

Har träffat läkaren som sagt att jag ska uppsöka sjukgymnasten. Nu blev det två besök hos två olika naprapater istället som jag inte tyckte hjälpte så mycket. Har haft besök från USA i två veckor som jag måste sköta om så det har bara blivit två besök på gymmet under dessa två veckor och då har jag kört ben. Även att jag inte tränat överkroppen på två veckor och med tanke på att Alla hänvisar till att jag bör vila så hade jag så ont i höger arm att jag vaknade inatt!
Alltså något är riktigt knas med höger arm, vad ska jag göra!!?? :(

Voltaren hjälper men smärtorna återkommer så fort jag varit utan ett par dagar! Jag vill bli stark och frisk igen ju!!

Vad krävs för att man ska få en kortisonspruta? Fast då kanske smärtan ska vara lokaliserad till en punkt och inte flytta runt som det gör hos mig.

Smärtan har förresten flyttat på sig igen. Från att ha varit nästan frisk från tennisarmbågen så är det tillbaka där igen, denna gång dock tillsammans med en smärtpunkt i axelns mellandelta i övre fästet. Betänk nu att jag inte alls belastat mellandeltat på över två veckor.

Tror ni att testosteronsalva kan skynda på läkningen?

Bryggan
2014-03-10, 12:44
Efter fyra veckors rast medelst vila från all överkroppsträning och med endast benträning så är man tillbaka i "sadeln" igen så att säga. Har haft obehagliga smärtor i hela högerarmen i 4 veckor vilka princip har försvunnit efter 1 veckas träning!? Nu ska jag ta det väldigt försiktigt med vikterna ett tag framöver och hoppas att smärtorna inte återkommer.
Blev helt smärtfri efter första lätta överkroppsträningen *YES!*.

Evolve
2014-03-11, 22:03
Smärtan är bara ett symtom på ett problem som ofta finns nån annanstans. Därför vandra den ofta runt. Tex en öm biceps fäster i axeln vilket drar den framåt ur rätt position o smärtan vandrar dit, framåt rotationen av axeln leder till strama muskler som aldrig riktigt får vila i nacke o skuldror. Smärtan hittar helt plötsligt ett nytt ställe. o runt så här vandrar det. Hoppas du slipper framtida smärta men jag tror tyvärr att det kan komma tillbaka i framtiden då du fortfarande nog har samma grundproblem bara det att kroppen har fått vila o återhämta sig. Jag håller tummarna för att så ej är fallet

Bryggan
2014-03-11, 22:34
Smärtan är bara ett symtom på ett problem som ofta finns nån annanstans. Därför vandra den ofta runt. Tex en öm biceps fäster i axeln vilket drar den framåt ur rätt position o smärtan vandrar dit, framåt rotationen av axeln leder till strama muskler som aldrig riktigt får vila i nacke o skuldror. Smärtan hittar helt plötsligt ett nytt ställe. o runt så här vandrar det. Hoppas du slipper framtida smärta men jag tror tyvärr att det kan komma tillbaka i framtiden då du fortfarande nog har samma grundproblem bara det att kroppen har fått vila o återhämta sig. Jag håller tummarna för att så ej är fallet
Tack Evolve.
Ja, jag blir inte klok på var "grundproblemet" sitter heller. Det är ju så som du säger att troligtvis är det någonstans det är "snett" vilket gör att smärta uppstår ute i armen....axeln är ett hett tips. Jag har dock inte ont i axeln, det spänner inte, inte försvagad eller har direkta smärtor i axeln utan känner mig stark och stabil i axlarna (jobbat mycket på det - stolt :)). Alltså att stärka axlarna eftersom de är ett vanligt problem vid träning. Skadar man axlarna så blir man borta ett bra tag oftast.
Jag har inte framåtroterade axlar eller axel (till armen som gör ont).

Evolve
2014-03-11, 22:45
Bra att du håller axlarna friska. Testa att stretcha bröst,nacke, traps, biceps o kör mer drag övningar o liknande för rygg o skuldror än vad du kör bröst o axelpressar för att förebygga att problemen kommer tillbaka. Vanligt att man har en vis muskel obalans här som kan ställa till det. Har själv haft problem lite över allt på grund av detta

benya
2014-04-16, 13:28
UPP

Har jobbig smärta exakt där pilen pekar
Värst när det när armbågarna är inblandade vid tyngre vikter och när jag har sex. Då lider jag direkt efteråt en stund tills den går över
Igår körde jag rygg och det gick relativt bra, smärtan gjorde sig påmind men inte farligare än att jag kunde fortsätta köra fokuserat

Ngt jag kommer att tänka på efter att läst ovan är att jag kört nackmusklerna mer på sistone men aldrig stretchar specifikt nacken - kanske kan det hjälpa?
Andra tips?
Kortisolspruta, är det bara att gnälla hos läkaren?