handdator

Visa fullständig version : bcaa/eaa


bababababa
2013-09-17, 22:50
tjäääna! det jag undrar är om det finns några studier som verkligen bevisar att bcaa samt eaa fungerar? och om det finns gäller det då att ta det på tom mage innan träning och/eller direkt efter träning?

behnam
2013-09-18, 07:17
bcaa är ju några utav eaa. de är inga mirakelmedel utan det är ju bara rent protein i form av aminosyror. Funkar lika bra som en proteindrink innan/under/efter träning.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=594912&page=1
där har du lite olika studier på bcaa

ett styck
2013-09-18, 08:27
Finns en stor tråd om eaa.

Eira
2013-09-18, 08:32
Det finns en del som visar att det är bra akut men sen finns det dem som visar att det är skit samma på lång sikt.

Summa summarum - Mat räcker.

bababababa
2013-09-18, 10:12
så om man får i sig sina 2kg/kroppsvikt samt käkar var tredje timme och så fort som möjligt efter träning så är det i stor sätt meningslöst?

Halvar
2013-09-18, 10:14
så om man får i sig sina 2kg/kroppsvikt samt käkar var tredje timme och så fort som möjligt efter träning så är det i stor sätt meningslöst?


du behöver inte heller äta var tredje timma.jag drar alltid vassle lr eaa efter gympasset.Om det hjälper vet jag ej men har gjort det i 17år och man är ju en vanemänniska.däremot så tycker jag man ska dra drinken om det är länge tills du äter och om det är länge sen du åt före passet

bababababa
2013-09-18, 12:59
du behöver inte heller äta var tredje timma.jag drar alltid vassle lr eaa efter gympasset.Om det hjälper vet jag ej men har gjort det i 17år och man är ju en vanemänniska.däremot så tycker jag man ska dra drinken om det är länge tills du äter och om det är länge sen du åt före passet

men om jag käkar 60-90 min efter passet behövs det då verkligen att ta en dos av eaa eller en proteindrink?

King Grub
2013-09-18, 13:13
Nej.

coloz
2013-09-30, 14:12
Nej.

hur är det om man tar aminosyror på tom mage(käkat 3 timmar innan) innan passet och mat direkt efter? är det då bättre med amoinosyrorna innan eller är det onödigt om jag ändå ska äta mat en halvtimme efter passet?

King Grub
2013-09-30, 14:16
Tre timmar är inte tom mage (fastande).

coloz
2013-09-30, 17:32
Tre timmar är inte tom mage (fastande).
jaså, hur skiljer sig effekten från aminosyrorna huruvida det är fastande mage eller tom mage?

vad defineras som tom mage?

King Grub
2013-09-30, 17:41
Har du redan höga aminosyrenivåer i blodet ger ytterligare aminosyror ingen extra stimulans av proteinsyntesen.

ATJL
2013-10-01, 09:23
Har du redan höga aminosyrenivåer i blodet ger ytterligare aminosyror ingen extra stimulans av proteinsyntesen.

Men om vi tar en mer rimlig tidsrymd, tex leangains morgonträningsprotokoll, då man tar EAA/BCAA på morgonen efter tex 8 timmars "fasta", därefter tränar, sedan följer upp med mat eller en ny dos ÈAA/BCAA, är det värt att satsa på?

Dvs får man då ut den eftersträvade "maxningen" av proteinsyntesen med ev fördelar mot fast föda?

Dreas
2013-10-01, 09:27
Men om vi tar en mer rimlig tidsrymd, tex leangains morgonträningsprotokoll, då man tar EAA/BCAA på morgonen efter tex 8 timmars "fasta", därefter tränar, sedan följer upp med mat eller en ny dos ÈAA/BCAA, är det värt att satsa på?

Dvs får man då ut den eftersträvade "maxningen" av proteinsyntesen med ev fördelar mot fast föda?Ingen vet. Inte helt omöjligt att det inte spelar någon roll alls.

coloz
2013-10-01, 15:00
men är det inte rekommenderat att ta vassleprotein/eaa/bcaa innan passet?

och efter hur lång tid är det bra att ta aminosyror? tex idag åt jag 2 dl havregryn tillsammans med 30 g proteinpulver kl 09:00. Kl 13 tog jag 10 g EAA innan passet.

Hade jag fortfarande tillräckligt med aminosyror i blodet eller var det bra att ta EAA?

Halvar
2013-10-01, 18:47
men är det inte rekommenderat att ta vassleprotein/eaa/bcaa innan passet?

och efter hur lång tid är det bra att ta aminosyror? tex idag åt jag 2 dl havregryn tillsammans med 30 g proteinpulver kl 09:00. Kl 13 tog jag 10 g EAA innan passet.

Hade jag fortfarande tillräckligt med aminosyror i blodet eller var det bra att ta EAA?

förut rekomenderades det å även än på förpackningarna.allt för att det ska gå åt mycket produkter.Om det behövdes för passet så nej,men det kanske var bra beroende på hur mycket aminsoyror du åt resterande av dagen