handdator

Visa fullständig version : Bästa magövningarna?


tankoovich
2013-09-17, 22:43
Tjena!

Jag kör efter 5x5 stronglifts men har lite funderingar på att lägga in en magövning som avslut på varje pass.

Har dock lite dålig koll vad det finns för övningar då... Har tidigare kört situps med viktskiva alternativt hängande benlyft, tycker dock båda kan ta för mycket kring ljumskar..

Vill främst bättra på sexpacket.. som jag vet spelar främst roll hur stor andel bf man har hängandes.
Så här ser det ut i dagsläget:
http://img.tapatalk.com/d/13/09/18/zehuha4u.jpg

Tips??

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Ett Orm
2013-09-17, 23:09
För sexpacket är det olika former av cruch som är bäst.

Vanish
2013-09-17, 23:24
Dragonflags och cablecrunch kanske?

pezrulezhaakon
2013-09-18, 00:06
Viktade crunchövningar är mest effektivt.

Fredrik_S
2013-09-18, 00:33
Viktade crunchövningar är mest effektivt.

Jag tycker om övningar där man får kraftig extension i ryggraden och därmed rejält utsträckt magmuskulatur innan kontraktionen påbörjas, vad tycker du om sådan övningar? (exempel crunch på kurvat underlag)

pezrulezhaakon
2013-09-18, 01:06
Fredrik_S, det gillas starkt! Blir effektivare på det sättet. Applicerbart i olika crunchövningar. :)

Fredrik_S
2013-09-18, 01:13
Fredrik_S, det gillas starkt! Blir effektivare på det sättet. Applicerbart i olika crunchövningar. :)

Vad bra! Upplever att det är rätt ovanligt att maskiner eller övningar överhuvudteget avsedda för magen lägger något vidare fokus på fullt sträck utan det är nästan alltid från ett rakt läge till ett crunchat eller från ett redan halvt crunchat till något som mer liknar en höftflexion....

100
2013-09-18, 01:14
Fredrik_S, om du ställer in stolen, så att stolen är så långt ner det går så får man fullt sträck. Dock spelar längden roll.

r1kkie
2013-09-18, 06:09
Jag tycker om övningar där man får kraftig extension i ryggraden och därmed rejält utsträckt magmuskulatur innan kontraktionen påbörjas, vad tycker du om sådan övningar? (exempel crunch på kurvat underlag)

På en pilatesboll :hbang:

Stjarnan
2013-09-18, 06:12
Crunches med rep i den "maskinen" du kör latsdrag!

Bryggan
2013-09-18, 06:35
Har dock lite dålig koll vad det finns för övningar då... Har tidigare kört situps med viktskiva alternativt hängande benlyft, tycker dock båda kan ta för mycket kring ljumskar..
Jag ser många som utför dessa fel! De flesta faktiskt verkar tro att en lång rörelsebana är det rätta utförandet i både situps och benlyft. Jag anser att det är fel för så fort du böjer på höften i någon magövning så är det häftböjarmusklerna som har tagit över arbetet. De flesta utför benlyft-övningen genom att:
1. Hänga rakt som ett lod
2. Med raka ben rikta dessa 90 grader från lodrätt, rakt ut.
3. Tillbaka igen.

Mest höftböjning! Enda gången magen aktiveras lite är i det övre läget fortsätter upp lite med benen, dvs 90 grader från lodrätt +, genom att man lossar på stjärten från ryggstödet och kröker ryggen för att få upp benen högre.

Det rätta sättet borde vara:
1. Fixera benen i en 90-graders vinkel från kroppen och håll den positionen (antingen med raka eller böjda ben)
2. Fortsätt med benen uppåt utan att böja höften mer (då får man till en naturlig "rullning" med magen)
3. Fortsätt upp till benen/lårbenen kommer lodrätt.
4. Tillbaka igen

När det gäller situps så gäller liknande tänk och så lång ROM som möjligt. Fixera höften och jobba med magen endast.

Määng
2013-09-18, 07:02
Har aldrig fått till crunchövningar riktigt. När jag kör liggande crunches med kroppsvikt så känns det inte som att det tar någonstans. Det är isf ifall jag verkligen anstränger mig för att spänna magen men jag tycker att det borde spänna åtminstone lite grann av sig självt. Samma med ksbelcrunches. Får köra med långa stopp för att det överhuvudtaget ska kännas.

Vad gör jag för fel?

Bryggan
2013-09-18, 07:18
Har aldrig fått till crunchövningar riktigt. När jag kör liggande crunches med kroppsvikt så känns det inte som att det tar någonstans. Det är isf ifall jag verkligen anstränger mig för att spänna magen men jag tycker att det borde spänna åtminstone lite grann av sig självt. Samma med ksbelcrunches. Får köra med långa stopp för att det överhuvudtaget ska kännas.

Vad gör jag för fel?När man kör viktade cabelcrunches så är det väldigt lätt att göra fel också. Dock tycker jag att de som slentrianmässigt slänger ur sig "cabelcrunches" kan förklara utförandet liiiite bättre. Man måste rationalisera utförandet noggrant. Ser ofta personer som ser ut som troende muslimer på gymmet...totalt fel.

aldoschadewitz
2013-09-18, 07:20
Glöm inte blåsa ut all luft. Sedan jag började göra det blev varje övning mmyyyclet jobbigare och kontakten mycket bättre. Så blås ut all luft på den koncentriska fasen och håll sedan i toppläget i 2-5 sekunder innan då återvänder till startposition

tankoovich
2013-09-18, 07:28
Jag tycker om övningar där man får kraftig extension i ryggraden och därmed rejält utsträckt magmuskulatur innan kontraktionen påbörjas, vad tycker du om sådan övningar? (exempel crunch på kurvat underlag)

Länka någon video/bild eller förklara mer av detta är du snäll! :)

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

tankoovich
2013-09-18, 07:35
Men ett om vi nu säger att jag lägger in Cable Crunchers i slutet på passen, är det lämpligt att göra detta på både pass A och B?
Eller ska jag köra exempelvis Cablecrunch pass A och någon annans typ av Crunch övning pass B?
Sen är det frågan om rep/set, är det 5x5 som.gäller här också eller något annat "upplägg" på dessa?


Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

xanton
2013-09-18, 07:38
Har aldrig fått till crunchövningar riktigt. När jag kör liggande crunches med kroppsvikt så känns det inte som att det tar någonstans. Det är isf ifall jag verkligen anstränger mig för att spänna magen men jag tycker att det borde spänna åtminstone lite grann av sig självt. Samma med ksbelcrunches. Får köra med långa stopp för att det överhuvudtaget ska kännas.

Vad gör jag för fel?

du borde testa detta. Fick en så jävla bra kontakt när jag följde hans råd!
http://www.youtube.com/watch?v=h9CT5V76VS8&list=PL47A7CF72B00B70E9&index=3

Snubben
2013-09-18, 08:01
Vad bra! Upplever att det är rätt ovanligt att maskiner eller övningar överhuvudteget avsedda för magen lägger något vidare fokus på fullt sträck utan det är nästan alltid från ett rakt läge till ett crunchat eller från ett redan halvt crunchat till något som mer liknar en höftflexion....

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Jag är en riktigt sucker för den, om man ser till att svanka till och verkligen ströcker/böjer så att man käner hur magen sträcks och sedan försöker gå ner så att man .. skall sug av sig själv så bränner det verkligen kalas i magen, för mig. Men tekniken är inte enkel, gäller att hamna så att själva kablen till maskinen drar rätt, knäna är tillräckligt breda samt att man får in rörelsen mellan höften när man böjer sig, så man arbetar med rätt del. (här är ett klipp på en som gör precis tvärtom... men uppenbarligen funkar det :); http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=h9CT5V76VS8&list=PL47A7CF72B00B70E9#t=262)

Om man prickar rätt så har man en övning, som i mitt tycke, är riktigt bra. Sedan får man komplettera med; http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/CBSideBend.html och benlyft eller liknande. Sedan med knäböjg och marklyft så får magen sig en riktig körare med..

Några tankar om detta?

qozmox
2013-09-18, 08:13
stundtals är den här den enda som fungerar på mig
https://www.youtube.com/watch?v=TrsqcIx6uGA
står dock vänd mot andra hållet, i en latpulldown, så kabeln kommer rakt ovanifrån.
och så gör jag snarare en goodmorning typ, än en crunch.

z_bumbi
2013-09-18, 08:41
Jag ser många som utför dessa fel! De flesta faktiskt verkar tro att en lång rörelsebana är det rätta utförandet i både situps och benlyft. Jag anser att det är fel för så fort du böjer på höften i någon magövning så är det häftböjarmusklerna som har tagit över arbetet. De flesta utför benlyft-övningen genom att:
1. Hänga rakt som ett lod
2. Med raka ben rikta dessa 90 grader från lodrätt, rakt ut.
3. Tillbaka igen.

Mest höftböjning! Enda gången magen aktiveras lite är i det övre läget fortsätter upp lite med benen, dvs 90 grader från lodrätt +, genom att man lossar på stjärten från ryggstödet och kröker ryggen för att få upp benen högre.

Det rätta sättet borde vara:
1. Fixera benen i en 90-graders vinkel från kroppen och håll den positionen (antingen med raka eller böjda ben)
2. Fortsätt med benen uppåt utan att böja höften mer (då får man till en naturlig "rullning" med magen)
3. Fortsätt upp till benen/lårbenen kommer lodrätt.
4. Tillbaka igen

Att säga att magen bara aktiveras lite i första delen av ett benlyft är ganska kraftigt överdrivet, man kan kanske rycka upp benen till parallellt med marken och på sätt få bort raka magmusklerna en aning mer men utöver det så förstår jag inte hur det skulle gå till. Gungar man fram och tillbaka är det en annan fråga men det är en variant för de som redan är rejält starka i magen och som vet varför de gör det.
De olika varianterna har olika effekter men jag skulle generellt fokusera på att köra hela rörelsen dvs från rakt hängande till att smalbenen är framför ansiktet innan jag börjar dela upp den.
En variant att göra den lättare är att köra med böjda ben vilket fler klarar av att köra med kontroll.

Bubblan84
2013-09-18, 09:28
Jag får grym kontakt vid långsamma 45 graders lutande crunches, behöver inte ens vikt för att få grym pump i kistan. Om den övningen är bäst vågar jag dock inte säga något om.

Vanish
2013-09-18, 09:43
CC känns som en övning där du själv måste hitta kontakten. Fick laborera en del och sänka vikterna några gånger för att känna hur jag skulle göra för att få det till en magövning. Annars är tipset att suga av sig själv det bästa tycker jag, och sen försöka jobba med magen och inte gunga för mycket på röven. Personligen går jag längre ner/in än:
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Bryggan
2013-09-18, 10:07
CC känns som en övning där du själv måste hitta kontakten. Fick laborera en del och sänka vikterna några gånger för att känna hur jag skulle göra för att få det till en magövning. Annars är tipset att suga av sig själv det bästa tycker jag, och sen försöka jobba med magen och inte gunga för mycket på röven. Personligen går jag längre ner/in än:
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.htmlHöhöhö

Tack z_bumbi för förtydligandet.

Nja, jag vill bara belysa lite att träna mage på ett korrekt sätt är svårare än man tror. Leta motståndet på "rätt" ställe är väl det bästa tipset jag kan ge.

Hydlee
2013-09-18, 10:09
När det gäller situps så gäller liknande tänk och så lång ROM som möjligt. Fixera höften och jobba med magen endast.

Då är det ju dock en crunch och inte en situp.

Bryggan
2013-09-18, 10:14
Då är det ju dock en crunch och inte en situp.....spela roll vad det heter. TS behöver uppenbarligen tekniktips på hur han ska få kontakt med magmuskulaturen.
Det som också bör nämnas är att det inte alltid, om någonsin går att titta på en tränings-gif som visar en korrekt utförd övning och sedan själv försöka omsätta det till verklighet i gymmet.
Många instruktionsvideor finns på youtube där en vältränad person visar och beskriver hur man ska göra. Dessa videor är dock av väldigt skiftande kvalité.

Hydlee
2013-09-18, 10:27
....spela roll vad det heter.

Det som spelar roll är att du påstår att personer gör fel när de i själva verket gör en annorlunda övning än den du tänker på. :) Inget fel att träna höftböjarn.

Bryggan
2013-09-18, 12:08
TS anser att han inte får kontakt med magen på rätt sätt...

Om du tycker att jag säger att någon gör fel så är det nog så är det din uppfattning. Har jag inte helt fel så stabiliserar höftböjarmuskeln även ryggraden och är så stark den behöver vara...så jo, den är onödig att träna anser jag då. (Här har jag säkert fel...men det visar sig snart tror jag :))

Christian1980
2013-09-18, 12:16
på en pilatesboll :hbang:

+1

tankoovich
2013-09-18, 12:42
Tack för alla tips, ska pallra mig iväg till gymmet och bara testa och träna in lite tekniker ikväll tänkte jag..
Har dock fortfarande ej fått svar på frågan hur många reps/set jag bör köra?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Eira
2013-09-18, 13:01
Tack för alla tips, ska pallra mig iväg till gymmet och bara testa och träna in lite tekniker ikväll tänkte jag..
Har dock fortfarande ej fått svar på frågan hur många reps/set jag bör köra?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

mellan 1 - 25 set och 1 - 25 rep typ.

Snubben
2013-09-18, 13:13
Tack för alla tips, ska pallra mig iväg till gymmet och bara testa och träna in lite tekniker ikväll tänkte jag..
Har dock fortfarande ej fått svar på frågan hur många reps/set jag bör köra?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Kör som du kör dina andra muskler, din mage är inte på något sätt unik eller kräver annan typ av arbete för att bli starkare/Större.

Hydlee
2013-09-18, 14:06
Om du tycker att jag säger att någon gör fel så är det nog så är det din uppfattning.

"Jag ser många som utför dessa fel! De flesta faktiskt verkar tro att en lång rörelsebana är det rätta utförandet i både situps och benlyft. Jag anser att det är fel för så fort du böjer på höften i någon magövning..."

I en situp ska det ske en flexion i höften, annars är det ingen situp. Att säga att nån gör fel när du inte har en aning om vad personen är ute efter är orättvist.


Har jag inte helt fel så stabiliserar höftböjarmuskeln även ryggraden och är så stark den behöver vara...så jo, den är onödig att träna anser jag då. (Här har jag säkert fel...men det visar sig snart tror jag :))

Fotboll och kampsporter som involverar sparkar är sporter off the top of my head som uppenbarligen gynnas av starka höftböjare.


Morale of the story: Visst är det magkontakt TS är ute efter och då kan crunches (som du beskriver) vara bättre. Men döm inte alla som gör nåt annat och säg att dom gör fel.

Bryggan
2013-09-18, 14:31
"Jag ser många som utför dessa fel! De flesta faktiskt verkar tro att en lång rörelsebana är det rätta utförandet i både situps och benlyft. Jag anser att det är fel för så fort du böjer på höften i någon magövning..."Du har rätt och jag uttryckte mig fel. De som gör diverse sådana övningar på gymmet tror jag siktar på magmuskulaturen, dock så rör de väldigt lite på magen men desto mer på höften. Är det höftböjningen de siktar på så gör de självklart rätt. Det har du rätt i.

drakfelt
2013-09-18, 14:56
DdH8vIVFi4Q

tankoovich
2013-09-18, 21:12
Kör som du kör dina andra muskler, din mage är inte på något sätt unik eller kräver annan typ av arbete för att bli starkare/Större.

Då kör jag Cablecrunch 5x5 i slutet på Pass A och som vanligt chins failure x5 Slutet pass B..

pezrulezhaakon
2013-09-18, 21:37
drakfelt

Tragiskt att en elitidrottsman har så dålig koll på anatomi...

PatrikSjöstjärna
2013-09-18, 22:10
drakfelt

Tragiskt att en elitidrottsman har så dålig koll på anatomi...

Ja, senast jag utförde benlyft aktiverades nedre magmuskulaturen...

drakfelt
2013-09-18, 22:15
drakfelt

Tragiskt att en elitidrottsman har så dålig koll på anatomi...

Håller med dig, även punktförbränning är på tapeten i videon...

Med det sagt tycker jag att det är en rolig video med några av mina favoritatleter, samt en god övning - även om de är lite skevt på det rent anatomiskt.

pezrulezhaakon
2013-09-18, 22:30
drakfelt

Precis.
Övningarna är det oftast inga större fel på. Det är när de ska försöka förklara vad som händer som det blir pannkaka. :)

pezrulezhaakon
2013-09-18, 22:31
PatrikSjöstjärna

Ja och mitten, och övre, och inre och yttre, högra och vänstra och bakersta också....

leo1
2013-09-18, 22:54
Jag är imponerad av Marky Marks magträning 3:20 in i klippet och det påminner mig om vilken dålig bålstyrka jag har.


qCbvjz0uOBQ

tankoovich
2013-09-19, 01:42
Jag är imponerad av Marky Marks magträning 3:20 in i klippet och det påminner mig om vilken dålig bålstyrka jag har.


qCbvjz0uOBQ

Jo, den är lite smått galen!!

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Arne Persson
2013-09-19, 09:40
Crunch (Gärna med vikt) utförda på Nordic Gyms gamla klassiska anatomiska magbänk med steglöst ställbart ryggstöd är nog en av de mest effektiva magövningar som finns. När man har ryggstödet maximalt så får man dessutom en optimal utsträckning av magen i startläget.

Babyface
2013-09-19, 09:43
Crunch (Gärna med vikt) utförda på Nordic Gyms gamla klassiska anatomiska magbänk med steglöst ställbart ryggstöd är nog en av de mest effektiva magövningar som finns. När man har ryggstödet maximalt så får man dessutom en optimal utsträckning av magen i startläget.

Vilka varianter tycker du är bäst annars Arne? Blir lite långt att åka för magen

Arne Persson
2013-09-19, 10:31
Vilka varianter tycker du är bäst annars Arne? Blir lite långt att åka för magen

Övningar där det finns möjlighet att sträcka ut bukmusklerna. Återkommer.:)

Babyface
2013-09-19, 11:26
Övningar där det finns möjlighet att sträcka ut bukmusklerna. Återkommer.:)

Sjyst Arne!

tankoovich
2013-09-19, 12:45
Crunch (Gärna med vikt) utförda på Nordic Gyms gamla klassiska anatomiska magbänk med steglöst ställbart ryggstöd är nog en av de mest effektiva magövningar som finns. När man har ryggstödet maximalt så får man dessutom en optimal utsträckning av magen i startläget.

Lust att länka bild på hur den ser ut.och hur övningen utförs?
Är lite noobie :)


Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Arne Persson
2013-09-19, 14:32
Lust att länka bild på hur den ser ut.och hur övningen utförs?
Är lite noobie :)


Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Tänkte fixa en liten film...;):d

ulf123
2013-09-19, 14:38
BRA BRA Arne att du tar upp den maskinen. Lätt den bästa som finns.

(om vi nu tänker på samma men det låter verkligen så)

Arne Persson
2013-09-19, 19:16
BRA BRA Arne att du tar upp den maskinen. Lätt den bästa som finns.

(om vi nu tänker på samma men det låter verkligen så)

Detta är en speciell magträningsbänk och ingen maskin.:)

dauit
2013-09-19, 19:19
Detta är en speciell magträningsbänk och ingen maskin.:)

9HGetYYcvYc
Något liknande eller?

tankoovich
2013-09-19, 21:38
Tänkte fixa en liten film...;):d

Schysst! Dyker den upp imorgon kanske? ;)
(Fredagsnöje)

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Arne Persson
2013-09-19, 23:04
9HGetYYcvYc
Något liknande eller?

Nej, inga likheter. :) Det där är tyska LK's Magmaskin. Som maskin alldeles utmärkt.
Jag åsyftade på Nordic Gyms ställbara anatomiska magbänk.

Vanish
2013-09-19, 23:26
Crunch (Gärna med vikt) utförda på Nordic Gyms gamla klassiska anatomiska magbänk med steglöst ställbart ryggstöd är nog en av de mest effektiva magövningar som finns. När man har ryggstödet maximalt så får man dessutom en optimal utsträckning av magen i startläget.

Inte nåt i denna stilen? Kanske med mer "svank stöd"?

Nebuchadnezzar
2013-09-19, 23:30
http://www.nordicgym.com/sites/default/files/styles/produkt-thumb/public/produktbilder/412d.jpg?itok=1zyGI5iu

Arne Persson
2013-09-19, 23:40
http://www.nordicgym.com/sites/default/files/styles/produkt-thumb/public/produktbilder/412d.jpg?itok=1zyGI5iu

Japp. En nyare (men bättre?) version av den.

tankoovich
2013-09-20, 10:42
Japp. En nyare (men bättre?) version av den.

En sån har gymmet jag är på, lär testas!

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Ett Orm
2013-09-20, 11:01
Sådana där bänkar är förjävla bra, med högsta belastningen gör man inte många om man inte är van.

Babyface
2013-09-20, 14:32
Åh vill också! Våra magmaskiner suger på mitt gym. Finns det ingen erkänd friviktsövning för maggen?

Är det möjligt att nypa åt en hantel med fötterna och köra liggande benlyft?

cheunce
2013-09-20, 14:51
Övningar där det finns möjlighet att sträcka ut bukmusklerna. Återkommer.:)

Då låter det som om GHD Situp vore bra eller?

pezrulezhaakon
2013-09-20, 22:42
Babyface, benlyft är främst en situp/höftböjarövning.

Adam87
2013-09-22, 17:38
Brutalbänk den är väll en hyfsat bra magövning? , Den sträcker ut bålen ordentligt i vilket fall.

Fredrik_S
2013-09-22, 18:26
Brutalbänk den är väll en hyfsat bra magövning? , Den sträcker ut bålen ordentligt i vilket fall.

nej den sträcker inte ut bålen nämnvärt, att bålen sträcks är det samma som att ryggraden extenderar(böjs bakåt), brutalbänken jobbar framförallt höftböjaren och låter den raka magmuskulaturen jobba statiskt(broende på utförande). Den är en kraftfull höftböjarövning

Babyface
2013-09-22, 18:35
nej den sträcker inte ut bålen nämnvärt, att bålen sträcks är det samma som att ryggraden extenderar(böjs bakåt), brutalbänken jobbar framförallt höftböjaren och låter den raka magmuskulaturen jobba statiskt(broende på utförande). Den är en kraftfull höftböjarövning

Hur tränar du magen? :)

Fredrik_S
2013-09-22, 21:38
Hur tränar du magen? :)

Kör olika saker, men siktar mest på övningar som är tunga 5-8 reps typ max.... ibland ställer jag mig och drar i kablar i lite olika vinklar

Babyface
2013-09-22, 21:57
Kör olika saker, men siktar mest på övningar som är tunga 5-8 reps typ max.... ibland ställer jag mig och drar i kablar i lite olika vinklar

Oh fan låter ball. Kör du typ 3-5 set på 5-8 reps? Något speciellt tänk med just 5-8 det är ju rätt tungt liksom.

Kan du inte dela med dig dina tips på 2-3 övningar som tränar hela magen liksom

pezrulezhaakon
2013-09-22, 22:24
Babyface, crunches tränar hela magen. Statiska övningar blir ett bra komplement.

Fredrik_S
2013-09-23, 00:58
Oh fan låter ball. Kör du typ 3-5 set på 5-8 reps? Något speciellt tänk med just 5-8 det är ju rätt tungt liksom.

Kan du inte dela med dig dina tips på 2-3 övningar som tränar hela magen liksom

Jag har verkligen inget magschema att dela med mig av, kör det bara sporadiskt då och då, magen används så mycket i de olika gymnastiska sakerna jag håller på med(stå på händer hänga lyfta ben poledance osv). Men skulle tippa på att det finns bättre sätt att träna magen på än de grejer jag håller på med...

Babyface
2013-09-23, 13:39
Jag har verkligen inget magschema att dela med mig av, kör det bara sporadiskt då och då, magen används så mycket i de olika gymnastiska sakerna jag håller på med(stå på händer hänga lyfta ben poledance osv). Men skulle tippa på att det finns bättre sätt att träna magen på än de grejer jag håller på med...

Poledance? ^^

tankoovich
2013-09-26, 12:49
Körde Cable-Crunches på knä idag, finns det något typiskt fel man kan göra ?

Jag börja med 20kg men höjde sedan successivt till 75kg och körde med detta 20st utan att känna något..

Är jag stark eller gör jag fel ? ;))

(Edit: notera att jag aldrig tidigare kört denna övning)

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Alltidxx
2013-09-26, 13:15
Crunches med rep i den "maskinen" du kör latsdrag!
Ja fast med ett smalt roddhandtag för att skona händerna tycker jag.

Beholder
2013-09-26, 14:41
Någon som har nämt abwheel? Den är ju ganska brutal för magen.

björne92
2013-09-26, 15:12
stärker crunches magen något för knäböj och mark? känns som jag har lite svårt att spänna magen i de två övningarna. bör jag lägga om prio från crunches till plankan med vikt och av-wheelen? körde planka med vikt i helgen för första gången, sjukt jobbigt

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Snubben
2013-09-26, 15:23
Körde Cable-Crunches på knä idag, finns det något typiskt fel man kan göra ?

Jag börja med 20kg men höjde sedan successivt till 75kg och körde med detta 20st utan att känna något..

Är jag stark eller gör jag fel ? ;))

(Edit: notera att jag aldrig tidigare kört denna övning)

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Gissningsvis så arbetar du med hela kroppen och inte bara magen, det är bara magen som skall arbeta, inget annat. Det är svårt att få till rätt om du frågar mig..

Vanish
2013-09-26, 15:50
Känns som att du gör fel, kan ta ett tag innan man hittar kontakten i CC.

tankoovich
2013-09-27, 06:05
Känns som att du gör fel, kan ta ett tag innan man hittar kontakten i CC.

Bara att prova sig fram helt enkelt?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Vanish
2013-09-27, 06:07
Bara att prova sig fram helt enkelt?

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Det är nog det lättaste. Du kan ju söka upp filmer, men olika personer måste göra olika utförande för att få det att kännas. För egen del så underlättar det att hitta kontakt om jag andas ut och försöker trycka in huvet mellan bena aka försöka suga av mig själv ;)

tankoovich
2013-09-27, 09:10
Det är nog det lättaste. Du kan ju söka upp filmer, men olika personer måste göra olika utförande för att få det att kännas. För egen del så underlättar det att hitta kontakt om jag andas ut och försöker trycka in huvet mellan bena aka försöka suga av mig själv ;)

Haha, låter ju inte helt fel! ;)

Jokester
2013-09-27, 11:14
För att lära sig tekniken så funkade det för mig att göra som på bilderna här. Kom ihåg att göra det överdrivet långsamt i början också.

Jokester
2013-09-27, 11:15

tankoovich
2013-09-27, 12:35
För att lära sig tekniken så funkade det för mig att göra som på bilderna här. Kom ihåg att göra det överdrivet långsamt i början också.

Hmpt, jag satt med ansiktet mot maskinen, det är vad jag sett på Youtube..








Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Jokester
2013-09-27, 13:59
Hmpt, jag satt med ansiktet mot maskinen, det är vad jag sett på Youtube..








Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

Det gör jag med ibland men tycker man tvingas använda rätt teknik när man sitter åt andra hållet

tankoovich
2013-10-04, 13:24
Det gör jag med ibland men tycker man tvingas använda rätt teknik när man sitter åt andra hållet

Fick ett jäkla tryck idag, minskade vikten, vände mig bort och fokuserade på att använda "magen" och inte dra för mycket med armarna.
Kanske kan få ännu bättre nästa gång när jag hittat tekniken och kan höja vikten.

/ tankOOvich